Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Minarelli vertical - Silnik 2t dzwoni po rozgrzaniu

14 Lip 2012 18:11 4389 15
  • Poziom 9  
    Witam!

    Mam dziwny problem w swoim skuterze Yamaha Slider (silnik Minarelli Vertical) ze zmienionym cylindrem (cylinder zmieniony po zatarciu, zawleczka spadła). Niestety, przed wymianą trochę dałem ciała i złamałem pierścionek (więc jeden jest nieoryginalny) i tłok siedział na nieoryginalnym (starym) sworzniu. Teraz cały skuter doprowadzam do stanu tip-top więc to koniecznie musi być zrobione.

    Najpierw opiszę objawy:
    Skuter na ssaniu miał dużo większego "kopa" niż po rozgrzaniu
    Po rozgrzaniu skutera i mocniejszym przekręceniu manetki rozlegało się dziwne dzwonienie. Jeśli nie odpuszczałem manetki, skuter tak jakby zalewał się, tj. (jeśli nie włączyłem ssania) gasł, zupełnie nie miał mocy i trzeba było chwilę odczekać przed dalszą jazdą.

    Wyjąłem cylinder, podskoczyłem do kolegi, który ma trochę większe doświadczenie - powiedział, że wszystko wygląda ładnie i najlepiej będzie to zamontować z powrotem na tym sworzniu z zestawu (na oko, nic nie mierzyliśmy). Tylko - czy sworzeń (który mógł być już przegrzany, na pewno z innego zestawu niż tłok) mógł powodować takie objawy? Jeśli warto spróbować złożyć go jeszcze raz na tych samych częściach - nie kojarzycie, gdzie w okolicach Warszawy-Legionowa mógłbym dostać zawleczki do sworznia?

    Ja osobiście skłaniam się ku wymianie tłoka, a wcześniej skoczyłbym do zakładu pomierzyć cylinder - ale to trochę droższe rozwiązanie, ponieważ domyślam się, że zakładanie tłoka za 25zł mija się z celem.
  • Poziom 11  
    Po pierwsze jeśli skuter zimny ma kopa a ciepły muli to oznacza że kompresja prawdopodobnie nie ta, więc najprawdopodobniej pierścienie do wymiany ewentualnie tłok. Jeśli masz możliwość to sprawdź kompresję. Możesz też sprawdzić luzy układu korbowego delikatnie poruszając tłokiem od i do siebie nie ma prawa być żadnego wyczuwalnego luzu. Co do tego gaśnięcia to może wypadałoby wyczyścić/wyregulować gaźnik? Napisz jakiego koloru jest świeca po przejażdżce przez jakieś 5 min bez ssania. Jeśli jest koloru kawy z mlekiem to nie ruszaj gaźnika bo pogorszysz:).
  • Poziom 9  
    Gaźnik był regulowany przed wymianą cylindra (i było picuś-glancuś, kawa z mlekiem aż miło), pewnie po też by wypadało, ale w zasadzie ciągle jeździłem z dodatkiem oleju w benzynie - świeca czarna jak cholera po wykręceniu - bo ledwo-co dotarłem ten nowy cylinder. Luzu wału korbowego żadnego nie wyczułem, a sprawdzałem to. Czyli - na razie spróbuję go zamontować z powrotem, sprawdzę kompresję i zobaczę, co dalej. Gaźnik tez chciałem wyregulować, ale że tak powiem "na końcu" bo to kosmetyka, szczególnie że sama regulacja jest prosta jak budowa cepa.
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    Możliwe również że tłok puchnie
  • Poziom 9  
    To chyba gładź cylindra nie wyglądałaby najlepiej? Do tej nie można się przyczepić.
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    Trzeba też zważyć na to że aluminium z którego wykonany jest tłok jest mniej wytrzymały niż żeliwna tuleja dlatego też po tulei nic nie widać. Ogólnie puchnące tłoki mają ślady przytarcia w dolnej części gdyż tłok na dole jest szerszy. Łatwo określić gdzie tłok jest przytarty po tym że w niektórych miejscach nie widać śladów po fabrycznej obróbce mechanicznej tłoka. Więc jeśli tłok w pewnych miejscach jest gładki z pionowymi ryskami to w tym miejscu się przycierał.
  • Poziom 9  
    Masz rację, jednak puchnie tłok. Jest minimalnie przytarty przy okienkach, w cylindrze poniżej okienek tez widać ryskę :( tłok miał takie poziome rowki (fakturę) na całym obwodzie, a w tym jednym miejscu jest wyraźnie starta. Wcześniej tego nie zauważyłem. W takim razie, muszę kupić nowy tłok, a cylinder dać do obejrzenie/pomierzenia fachowcom? Czy to oznacza, że nieprawidłowo docierałem cylinder?
  • Poziom 16  
    nie musisz kupować nowego tłoka, poczytaj w necie o "wygotowywaniu" tłoków w oleju
  • Poziom 11  
    Mogłeś źle dotrzeć, mogła być to wada tłoka, ewentualnie nieszczelność układu dolotowego bądź złe nastawy gaźnika. Powiedz też przy którym okienku się przytarł bo jeśli przy wydechowym to oznaczałoby to że jest za duża temperatura spalin czyli uboga mieszanka. A co do gotowania tłoków to robi się to przed szlifem gdyż taki tłok który jest wygotowany w oleju spuchnie ale po schłodzeniu nie skurczy się z powrotem.
  • Poziom 16  
    Jeżeli miał "lepszego" kopa na ssaniu, to najprawdopodobniej zbyt uboga mieszanka
  • Poziom 9  
    Przytarł się przy wydechowym. To teraz, aby doprowadzić skuter do stanu jeżdżącego, powinienem:
    1. Skoczyć do gościa od cylindrów, żeby sprawdził, czy nie trzeba zrobić szlifu
    2. Wygotować tłok
    3. Złożyć wszystko do kupy, ze szczególnym uwzględnieniem nieszczelności w układzie dolotowym.
    4. Przeczyścić gaźnik i wyregulować go.

    Coś pominąłem? Tylko, jakbym miał robić szlif, to bym wolał od razu nowy tłok kupić, bo jak ten znowu sprawi jakieś problemy, to tylko niepotrzebnych kosztów sobie wygeneruję...
  • Poziom 11  
    Do tej listy możesz dodać kupno pierścieni, ewentualnie zobacz jak leżą pierścienie na tulei, sprawdź też jaka jest szczelina na zamkach, a gotowanie tłoka lepiej sobie daruj. Bo jeśli jest przytarty tylko przy wydechu to nie puchnie poza tym jeśli tłok byłby bardzo złej jakości to po gotowaniu mógłby nawet nie wejść w cylinder:D dlatego robi się to przed szlifem.
  • Poziom 9  
    Szczelina na zamkach w dwusuwie? Czegoś nie rozumiem...
  • Poziom 11  
    Wkładasz pierścień do cylindra i sprawdzasz jaka jest szczelina na pierścieniu.
  • Poziom 9  
    OK, to i tak sam tego nie zmierzę, bo mam jedynie średnio dokładną suwmiarkę. Mam nadzieję, że w ciągu tygodnia uda mi się to ogarnąć, zdać relację i uruchomić w końcu tego złoma :P

    Nie orientujecie się może, gdzie da się kupić pierścienie i zabezpieczenia sworznia? Na allegro nie ma, taniej tłok kupić...
  • Poziom 11  
    W Warszawie raczej dobrym sklepem z częściami do skuterów to motorland(motor-land.com.pl) ewentualnie pojechać do sklepu/serwisu chinoli powinny podpasować od chińskich 2t bo to kopia minarelli w końcu:D