Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mondeo MkIII TDCi - Napięcie na wtyczce zaworu regulacji podciśnienia EGR

15 Lip 2012 14:38 11329 10
  • Poziom 8  
    Pytanie: Jakie powinno być napięcie na wspomnianej wtyczce na wolnych obrotach a jakie przy dodaniu gazu?
    Problem: Pytanie jest połączone z moją walką w aucie ojca z czarnym dymieniem podczas ostrego przyspieszania. Po krótce-zawór EGR wyczyszczony, grzybek wychyla się prawidłowo (po podpięciu bezpośrednio rurką od pompy VAC). Jak EGR jest odłączony od zaworu regulacji podciśnienia (EGR zamknięty), to nic nie kopci. Po podłączeniu rurki-problemy z kopceniem.
    Obecnie: Napięcie na wtyczce po odpaleniu auta ok. 14,45V, przy dodawaniu gazu spada do ok. 14V. Po podłączeniu na chwilę zaworu regulacji podciśnienia i odpięciu, zmierzone napięcie wynosi ok. 9V i tak zostaje.
    Zasada działania zaworu regulacji podciśnienia (trzy wejścia: VAC, OUT, ATM) jest taka, że na wolnych obrotach jest przepływ między VAC i OUT i tworzy się podciśnienie, które otwiera grzybek w zaworze EGR i powoduje to przepływ spalin do kolektora. W momencie dodania gazu zawór regulacji podciśnienia powinien zamknąć wejście VAC i tym samym wyrównać ciśnienie do atmosferycznego, powodując zamknięcie się grzybka w zaworze EGR.
    Moje pytanie więc jest takie, jakie powinno być prawidłowe napięcie na tej wtyczce na biegu jałowym jak i podczas dodawania gazu? I dlaczego po podpięciu na chwilę zaworu regulacji podciśnienia i odłączeniu napięcie spada i nie wraca do wyjściowych 14,45V powodując nieprawidłową pracę tego zaworu (bo już na wolnych obrotach się nie domyka).
    P.S Wiem dokładnie, że tak jest bo "nierozbieralny" zawór regulacji podciśnienia (to samo co N75 grupy VW) został rozebrany i widziałem jak pracuje.
  • Poziom 27  
    taroon napisał:

    Pytanie: Jakie powinno być napięcie na wspomnianej wtyczce na wolnych obrotach a jakie przy dodaniu gazu?
    Raczej nie zdiagnozujesz w ten sposób prawidłowości sygnału sterującego elektrozaworem EGR-a. To jest sygnał cyfrowy PWM (sterowanie impulsem z modulacją szerokości). Częstotliwość jest stała.

    Lekkie kopcenie (oczywiście pojęcie względne) na wolnych i niższych obrotach - kiedy EGR jeszcze nie jest zamknięty - to normalny objaw.
    Problem powstaje wtedy, gdy zawór EGR nie domyka się przy mocnych depnięciach lub przy większych obrotach/mocach.
  • Poziom 8  
    No i właśnie ten problem jest :) Dodam, że zawór EGR domyka się prawidłowo bo był czyszczony i po odpięciu rurki z podciśnieniem, właśnie od zaworu regulacji, kopcenie przy przyspieszaniu ustaje. Pracuje też prawidłowo, bo podpięcie bezpośrednio pod pompę VAC spowodowało jego pełne otwarcie. Cały problem ewidentnie wskazuje na problemy z zaworem regulacji podciśnienia. Najprościej byłoby go wymienić ale muszę mieć 100% pewności, bo nie kosztuje niestety mało.
  • Poziom 27  
    taroon napisał:
    No i właśnie ten problem jest
    Zdarza się, że elektrozawór wyglądający zdrowo, źle pracuje. Spróbuj podmienić na próbę z innego auta - to jest myk-myk. Nowy to ponad 400 zł, a używka to 50% szans, że kupisz gorszy niż ten twój.

    Ale jeszcze sprawdziłbym czujnik MAF (pracuje w pętli tylko EGR-a, nic innego nie robi), można go delikatnie oczyścić oraz czujnik położenia zaworu (zakres napięć 0 - 5V).

    Niezależnie od tego sprawdzanie działania EGR-a na luzie (to są małe dawki wtrysku czyli moce, nawet przy mocnym gazowaniu) nie są wiarygodne.

    A przy ruszaniu - czy silnik normalnie wkręca się na obroty? Bo wtedy niedomknięty zawór to dym jak z pancernika na wojnie, grzechot i trudne wchodzenie na obroty...
  • Poziom 8  
    wojciechjanusz napisał:
    Zdarza się, że elektrozawór wyglądający zdrowo, źle pracuje. Spróbuj podmienić na próbę z innego auta - to jest myk-myk. Nowy to ponad 400 zł, a używka to 50% szans, że kupisz gorszy niż ten twój.


    Tak byłoby najlepiej ale nie mam nikogo znajomego kto mógłby pomóc.

    wojciechjanusz napisał:
    Ale jeszcze sprawdziłbym czujnik MAF (pracuje w pętli tylko EGR-a, nic innego nie robi), można go delikatnie oczyścić oraz czujnik położenia zaworu (zakres napięć 0 - 5V).


    OK. Ale jak to się ma do całości pracy tego układu EGR-MAF-zawór regulacji? Czy działanie zaworu regulacji jest zależne od wskazań z MAF i czujnika położenia zaworu EGR? Czy czujnik położenia zaworu dalej czymś steruje czy tylko w razie stwierdzenia nieprawidłowego działania wywala "check" na desce? Czy MAF steruje pracą zaworu regulacji? Pytań jest wiele ;) Mi wygląda to tak, że podciśnienie z pompy VAC jest odpowiednie, bo powoduje otwarcie EGR-u a puszczone już przez zawór regulacji jest nieodpowiednie (na wolnych nie otwiera zaworu a podczas przyspieszania go uchyla i dlatego kopci). Jak dla mnie na 99% uszkodzony jest ten zawór ale te mierzone napięcia dały mi do myślenia.

    wojciechjanusz napisał:
    A przy ruszaniu - czy silnik normalnie wkręca się na obroty? Bo wtedy niedomknięty zawór to dym jak z pancernika na wojnie, grzechot i trudne wchodzenie na obroty...


    Przyspiesza ok, brak niepokojących dźwięków tylko kopci niemiłosiernie. Mam tylko wrażenie, że minimalnie, ledwo wyczuwalnie słabiej się zbiera (jakieś 5%)
  • Poziom 27  
    taroon napisał:
    Czy działanie zaworu regulacji jest zależne od wskazań z MAF i czujnika położenia zaworu EGR?
    Tak, ale nie tylko to ma wpływ - także odczyty z czujnika MAP, z czujnika pedału gazu i z innych czujników. Ale jedynie czujnik MAF i czujnik położenia zaworu pracują tylko w pętli zaworu EGR.
    taroon napisał:
    Pytań jest wiele

    Poczytaj http://www.castrolprofessionalacademy.pl/upload/files/strefa_wiedzy/ford/ukl_common_rail.pdf

    zwłaszcza str. 46 - 47 oraz str. 51 - 52

    taroon napisał:
    Przyspiesza ok, brak niepokojących dźwięków tylko kopci niemiłosiernie.
    Jeżeli nie grzechocze silnik przy przyspieszaniu i osiągi są niezłe - to zająłbym się wtryskami - prawdopodobnie już mocno leją - końcówki się kończą (nie myl z przelewaniem). Do sprawdzenia w dobrym zakładzie na stole z elektroniczną kontrolą.
  • Poziom 8  
    wojciechjanusz napisał:
    Jeżeli nie grzechocze silnik przy przyspieszaniu i osiągi są niezłe - to zająłbym się wtryskami - prawdopodobnie już mocno leją - końcówki się kończą (nie myl z przelewaniem). Do sprawdzenia w dobrym zakładzie na stole z elektroniczną kontrolą.

    No właśnie nie chce mi się wierzyć, że to mogą być wtryski. Oczywiście o tym też myśleliśmy. Ale jeśli byłyby to wtryski, to dlaczego po odpięciu rurki z podciśnieniem z zaworu EGR problem znika i podczas przyspieszania nie kopci? Przecież gdyby to były wtryski, to odpięcie podciśnienia nie powinno mieć wpływu na ich zachowanie-czy tak?
  • Poziom 27  
    taroon napisał:
    Przecież gdyby to były wtryski, to odpięcie podciśnienia nie powinno mieć wpływu na ich zachowanie-czy tak?
    No... tak.
    Może spróbuj w takim razie zaślepić zawór - niech pracuje jak chce, byleby nie bruździł. Dziwne tylko, że po odpięciu rurki podciśnienia, silnik nie wchodzi w tryb awaryjny.
    Skoro nie reaguje trybem awaryjnym, można prościej zaślepić zawór EGR zdejmując wężyk z gruszki i zaślepiając go czymś aby nie ssała powietrza. Zawór pozostanie zamknięty na stałe.
    Ja mam tak zrobione już długi czas (Transit 2,0 tdci - taki sam silnik jak twój) i jest ok, z tym że w Transicie EGR nie ma czujnika położenia. No, ale jeżeli twój nie reaguje - to też tak można...
  • Poziom 8  
    Ja nie lubię takiego rozwiązywania problemów :) Ale dzisiaj ojciec poszedł na skróty i właśnie tak zrobił. Szkoda tylko, że dał się skroić bo to się samemu robi w 10min.
    A jego czujnik zareagował bo wywalał błąd MIL ale Ci spece podobno go wykasowali i już się nie pojawia. Pytanie tylko dlaczego, bo z tego co wiem, to zawsze po zaślepieniu zaworu z czujnikiem wywala błąd.
  • Poziom 27  
    taroon napisał:
    Ja nie lubię takiego rozwiązywania problemów :) Ale dzisiaj ojciec poszedł na skróty i właśnie tak zrobił.
    Ten typ EGR-a w tym silniku zawsze po jakimś czasie klajstruje się osadami - potem same problemy... Też miałem ambicje, aby działał - ale w końcu dałem sobie siana.

    Najlepiej go zaślepić i... zapomnieć.
  • Poziom 9  
    Witam. Podepnę się pod temat. W moim mondku MK3 najprawdopodobniej siadł EGR. Kupiłem nowy nie wymontowując starego podpiąłem nowy pod rurkę z podciśnieniem odpaliłem samochód i co się okzało? Zawór EGR działa na odwrót. Po odpaleniu samochodu zawór nie otwiera się. Otwiera sie natomiast po przygazowaniu. Co może być przyczyną?