Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Miernik VA18B - Błędny pomiar pojemności kondensatorów

16 Lip 2012 19:49 3272 12
  • Poziom 9  
    Witam. Kupiłem miernik VA18B i mam problem z pomiarem pojemności.
    Dokładniej mówiąc miernik przy pomiarze kondensatora ceramicznego o oznaczeniu 102 (100nF) miernik wskazuje 1,42 nF mierzyłem chyba z 15 takich kondensatorów i wynik taki sam. Raz pojawiło się 0,8 µF i potem OL(brak skali).
    Przy pomiarze kondensatorów elektrolitycznych np 100µF wynik wynosi 00.00 ale w momencie odrywania przewodów miernik pokazuje co chwile inny wynik w nF.
    Co jest tego przyczyną ? Czy jest sposób by to naprawić nie odsyłając miernika do naprawy?
    W razie potrzeby mogę podesłać filmik z problemem.
  • Poziom 40  
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Cześć.
    MMG napisał:
    ... kondensatora ceramicznego o oznaczeniu 102 (100nF) ...

    102 to 1nF.
    Z poważaniem
    Mateusz
  • Poziom 9  
    Mój błąd za dużo zer. Ale i tak 1nF a 1.42 nF to duża różnica. Jak ją zniwelować ?

    Nie właśnie wszystkie kondensatory rozładowane były.
  • Poziom 29  
    Cześć.
    A w jakim stanie jest bateria?
    Z poważaniem
    Mateusz
  • Poziom 9  
    Włożyłem baterie(jakiś no-name) która była dołączona w zestawie, dodam że miernik mam od 3 dni. Na mierniku nie ma wyświetlonej ikony sygnalizującej słabą baterie.
    Jutro postaram się kupić jakąś porządną.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Instrukcja VA18B
    To jest instrukcja dołączona do tego miernika. Na samym dole mamy pomiary pojemności i zakresy. Jak dla mnie wynika z tej tabeli że mierzy do 300 µF.
    No i ta informacja pod spodem dotycząca pomiaru w µF. Czy to jest normalne we wszystkich miernikach ?
  • Poziom 25  
    Aby skompensować błąd pojemności pasożytniczych miernika oraz kabli wystarczy nacisnąć przycisk REL przed pomiarem. Błąd pomiaru na zakresie 60nF wynosi ±(3% +20) [tryb REL]. Dla pojemności rzędu 1,0nF może być na tyle duży, że zafałszuje wynik (stały błąd to +/- 200pF)

    Dodano po 10 [minuty]:

    Błąd pomiaru pojemności rzędu 1,0nF jest na tyle duży, że chyba mija się z celem.Najniższy zakres pomiaru pojemności to 60nF, na tym zakresie błąd pomiaru sięga ok.+/- 200pF i to w trybie pomiaru REL(±(3% +20) [tryb REL]). Naciśniecie klawisza REL powoduje kompensację pojemności pasożytniczej miernika oraz przewodów i pozwala na dokładny pomiar.
    Co do czasu pomiaru dużych pojemności, to niektóre mierniki potrzebują do 30 sekund, aby ustabilizować wynik. Jest to zależne od typu przetwornika i metody pomiarowej zastosowanej w mierniku.
  • Poziom 9  
    Ok spróbowałem z tym przyciskiem REL. Lecz dalej jak dla mnie jest spory błąd pomiarowy. Na filmiku ( z góry przepraszam za jakość ) widać jak miernik "pracuje ".
    Mierzyłem kondensator elektrolityczny 10 µF 16V.

    Ten zjazd w 0:39 to mój błąd bo zjechałem z nóżki.

    Zauważyłem też że miernik ma "odświeżanie"( nie wiem jak to się fachowo nazywa) pomiaru co 1 sekundę nie dało by się tej częstotliwości trochę podkręcić ?


    Link
  • Poziom 9  
    Po wymianie baterii na nową ( Sony) problem nadal występuje.
  • Poziom 11  
    Jak się skończyły boje z miernikiem?

    Zrobiłem parę pomiarów, może się przyda-poglądowo, miernik taki sam.

    Wyluty
    470uF/25V (SAMNNA?) ....- 450uF
    100uF/25V (ELWA) ...........-132uF
    100uF/??V (ELWA) ............- 110uF
    330uF/10V (SG) ..................- 369uF
    100uF/10V (Samsung)..........- 131uF
    330uF/6.3V (SANYO)..........- 346uF

    Nowe
    100uF/50V (truth) ..................- 109uF (nie lutowany ale leżak)
    10uF/63V (Jamicon)................- 10.3uF
    10uF/63V (Jamicon)................- 9.6uF
    100uF/50V (Jamicon)..............- 99.1uF

    Za wyjątkiem dwóch zaznaczonych wydaje mi się że nie jest źle?
    Same kondensatory mają tolerancję 10-25%
  • Poziom 16  
    Pamiętaj, że nowe elektrolity nie są zaformowane i zwykle producent podaje pojemność i tolerancję dla takich. Jak kondensator pracuje, ulega zaformowaniu i jego pojemność czasem drastycznie się zmienia na + lub -. Elektrolitów przez to nie używa się do precyzyjnych wartości pojemności. Ja uważam, że otrzymane przez ciebie wyniki są w normie. Sprawdź swoim miernikiem nieelektrolityczne kondensatory ze "środka" zakresu, w którym mierzy Twój miernik. A tak swoją drogą pomiar pojemności w miernikach do 400zł to tylko taki bajer do orientacyjnego oszacowania pojemności. Każdy elektronik ci powie, że do precyzyjnego określania pojemności służy mostek RLC.