Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pojazd elektryczny na bazie roweru - SPEEDEE

Joker2 05 Aug 2012 12:44 50441 113
Testo
  • #91
    aneuro
    Level 16  
    monteroo wrote:
    Polecam zapoznanie się z oferta firmy Bimoto. Napędy elektryczne to bezszczotkowce z przekładniami z Taiwanu.

    Ten "patent" z małym silniczkiem pod ramą i wykorzystanie dodatkowego koła zębatego na korbowodzie przy pedałach, do przełożenia napędu z silnika elektrycznego rzeczywiście całkiem sprytny.
    Tylko nie wiadomo dlaczego od razu opatentowany-bo w sumie to nic wielkiego i wielce odkrywczego, bo przecież wystarczy nawet do zwykłego korbowodu z 3ma zębatkami z przodu na tą najmniejszą sobie sobie dać drugi łańcuch od silnika jakiegoś i podobny efekt będzie....
    Pojazd elektryczny na bazie roweru - SPEEDEE
    Pomysł niezły i wystarczający jak na typowy rower, a pewnie jak acu się skończy, to i tak niewielkie straty na kręcenie tego silnika, a na prostych odcinkach mozna by się pewnie pokusić o... doładowywanie acu za pomocą tego BLDC małego pracującego w trybie wielofazowego generatora....ale to już pewnie kolejny patent będzie i tym sposobem patenty blokują postęp techniczny i rozwój różnych dziedzin nauki ;)

    Osobiście uważam, że nie ma sensu rozpędzać się rowerem do więcej jak 30km/h (nie tylko ze względów bezpieczeństwa), bo straty energii na pokonanie siły oporu powietrza są kilkukrotnie większe przy zwiększeniu prędkości tylko 2-krotnie i w przypadku 50km/h wyglądają tak:
    Opór powietrza rowerzysty
    Cytując autora mamy jednoznaczną odpowiedź jaką moc potrzeba na pokonanie oporu powietrza na rowerze przy ok. 50km/h:
    " Wynika z tego, że rower z cyklistą o łącznej powierzchni czołowej równej 0,46 m2 do jazdy z prędkością 26 km/h będzie potrzebował 100 W, sześciokrotne zaś zwiększenia mocy pozwoli na jazdę z prędkością mniej niż o połowę większą, bo tylko 48 km/h, przy współczynniku Cx wynoszącym 0,98."
  • Testo
  • #92
    monteroo
    Level 11  
    Jeśli korba byłaby atakowana przez silnik bez wolnobiegu to raczej nie wyobrażam sobie takiej jazdy :D Jest film z Taiwanu z tymi silniczkami elektrycznymi ,smigają po Taipei 100km/h.A że to niezbyt rozsądne to wiadomo.Z drugiej strony np rowerki DH-FR mają już na tyle silną konstrukcję + hebelki hydrauliczne że np 60-80km/h do przeżycia jest.Opony były już testowane i nie rozerwały się tym w Taipei :D
  • #93
    przemek_a1
    Level 17  
    monteroo wrote:
    Jest film z Taiwanu z tymi silniczkami elektrycznymi ,smigają po Taipei 100km/h.
    A może kolega podać linka bo jakoś nie mogę znaleźć a chętnie bym to obejrzał... ;-)
  • #94
    monteroo
    Level 11  
    Cyclone ,tak sie zwie ta firemka. Bimoto sprzedaje ich wyroby.
  • #95
    isa1970
    Level 13  
    Jeśli chcemy żeby nasz rower poruszał się szybciej a jednocześnie zużywał mniej energii to polecam rower poziomy Jeżdżąc takim prawie na co dzień od wielu lat szczególnie co odczuwa się po przesiadce na konwencjonalny rower z poziomego to opór powietrza olbrzymi. Jadąc ze górki bez kręcenia różnica pomiędzy rowerem poziomym a rowerem trekingowym wyniesie nawet 200 metrów tak że różnica jeszcze wzrośnie kiedy jedziemy pod wiatr, jest dużo lżej im wiatr jest silniejszy tym różnica większa


    Pojazd elektryczny na bazie roweru - SPEEDEE
  • Testo
  • #96
    aneuro
    Level 16  
    isa1970 wrote:
    Jeśli chcemy żeby nasz rower poruszał się szybciej a jednocześnie zużywał mniej energii to polecam rower poziomy.

    W poziomych klasycznych rowerach martwi mnie jedna rzecz-chyba są mniej zauważalne na drodze i może być bardziej niebezpiecznie, więc trzeba chyba jakoś go na wysokość oznaczyć tak czy inaczej?

    BTW: Właśnie kompletuję system GPS do automatycznego logowania trasy przejazdu i w EV chcę mikroprocesorem mierzyć zużycie energii elektrycznej w czasie na pokonanie i zgrać te dane razem (na podstawie czasu z satelity z GPS i RTC w uP) , żeby w 3D zobaczyć jak wyglądało na danych odcinkach zużycie i zmiana energii kinetycznej, potencjalnej oraz na opory powietrza i przy okazji oszacować jakie były straty na pokonanie oporu powietrza, bo wychodzi na to że rzeczywiście różnica potrzebnej mocy na pokonanie oporów powietrza pomiędzy 25km/h, a 50 km/h jest ogromna (potrzebna 6x większa moc w klasycznym rowerze), a wystarczy że jedzie się 25 km/h pod wiatr 15km/h ii efekt ten sam jakby się rozpędziło bardziej, więc to fakt, że "poziomowce" na pewno lepsze osiągi będą mieć w EV, bo nawet powierzchnia natarcia powietrza co najmniej 2 razy mniejsza i lepszy współczynnik oporu powietrza w pozycji poziomej ;)
  • #97
    przemek_a1
    Level 17  
    aneuro wrote:
    W poziomych klasycznych rowerach martwi mnie jedna rzecz-chyba są mniej zauważalne na drodze i może być bardziej niebezpiecznie, więc trzeba chyba jakoś go na wysokość oznaczyć tak czy inaczej?


    Może i mniej zauważalne "na wysokość" ale wystarczy dać dobre oświetlenie i sprawa załatwiona. A jeśli chodzi o niebezpieczeństwo wypadku To jet ono mniejsze ze względu na nisko położony środek ciężkości a co za tym idzie szybciej można nim wymanewrować z opresji. Nawet jak by już doszło do wypadku to podejrzewam że np. przy zderzeniu czołowym będą też mniejsze obrażenia w porównaniu do standardowej konstrukcji... Także jak widać na razie same plusy... ;-)
  • #98
    aneuro
    Level 16  
    przemek_a1 wrote:
    A jeśli chodzi o niebezpieczeństwo wypadku To jet ono mniejsze ze względu na nisko położony środek ciężkości a co za tym idzie szybciej można nim wymanewrować z opresji. Nawet jak by już doszło do wypadku to podejrzewam że np. przy zderzeniu czołowym będą też mniejsze obrażenia w porównaniu do standardowej konstrukcji... Także jak widać na razie same plusy... ;-)

    Zwłaszcza jak, zamiast odbić się bokiem, albo przelecieć górą ocierając się o maskę przez mniejszy samochód... centralnie walnie się w... silnik i skrzynię biegów.
    Zawsze lepiej być wyżej niż niżej bo tam jest więcej "żelastwa" i zwykle niżej jest środek ciężkości pojazdów....
    Więc, akurat to jest minus niskich pojazdów.
  • #99
    przemek_a1
    Level 17  
    aneuro wrote:
    Zwłaszcza jak, zamiast odbić się bokiem, albo przelecieć górą ocierając się o maskę przez mniejszy samochód... centralnie walnie się w... silnik i skrzynię biegów.
    Zawsze lepiej być wyżej niż niżej bo tam jest więcej "żelastwa" i zwykle niżej jest środek ciężkości pojazdów....
    Więc, akurat to jest minus niskich pojazdów.

    Nie no ja sobie to tak wyobrażałem że jak jest zderzenie centralnie przodem to automatycznie tył się podnosi i w zwykłym rowerze leci się na przysłowiowy "ryj" a w tym poziomym to przelatuje się nad autem (zasada dźwigni) ale to pewnie zależy od przypadku/wypadku więc nie ma co generalizować... ;-p
  • #100
    OldSkull
    Level 28  
    Jeśli masz środek ciężkości nisko, to cię bardzo słabo przerzuci, w najniższych rowerach poziomych może być wręcz poniżej wyoskoći punktu zderzenia, więc wręcz człowieka przytrzyma. Aczkolwiek jeśli wjedzie w nas uato to na dowolnym rowerze może być z nami kiepsko.
  • #102
    isa1970
    Level 13  
    Tutaj Filmik który pokazuje co to jest aerodynamika w praktyce mój rower poziomy i rower górski bez kręcenia z górki . Uwagi rower górski ma oponki cienkie kenda 1,25" rower poziomy również takie same opony oba rowery napompowane na full wynik na filmie ocenicie sami

    http://www.youtube.com/watch?v=n5UihhQjgJs&feature=youtu.be
  • #103
    megao
    Level 24  
    isa1970 wrote:
    Tutaj Filmik który pokazuje co to jest aerodynamika w praktyce mój rower poziomy i rower górski bez kręcenia z górki .

    sporo jeżdżę turystycznie, ale nigdy na poziomym. Ciekaw jestem jak wyglądają dwie sprawy:

    1. Podjazdy. Widzę, że masz napęd na przód, poza tym pozycja (chyba) mało wygodna do podjeżdżania?

    2. Bezpieczeństwo. Takiego roweru można nie zauważyć. Jakieś małe toto takie ;) Jak to jest w praktyce?
  • #104
    isa1970
    Level 13  
    Są różne typy rowerów poziomych i każdy ma inna charakterystykę mój z napędem na przód najlepszy na podjazdy lżej niż na zwykłym wyjątkiem są podjazdy o takim nachyleniu że na normalnym rowerze trzeba stawać na pedała. Wada mojego roweru jeśli można to uznać za wadę to, to że trzeba praktycznie od nowa uczyć się jeździć tego problemu nie ma na innych rowerach poziomych z napędem na tył. Ale są większe straty na napędzie. Co do widoczności to u mnie jest dwu watowa dioda czerwona z tyłu i trzy watowa dioda z przodu to załatwia sprawę nawet w dzień jak jadę z kimś to ten kto jedzie z tyłu narzeka że go razi. Akumulator z baterii od laptopa z allegro nowej za 15 zł 4,2V akumulatorki połączone równolegle w sumie 11Ah bez obaw że zbraknie prądu
  • #105
    przemek_a1
    Level 17  
    isa1970 wrote:
    Akumulator z baterii od laptopa z allegro nowej za 15 zł 4,2V akumulatorki połączone równolegle w sumie 11Ah bez obaw że zbraknie prądu

    Czy ja dobrze rozumiem - rower zasilany na 4,2V..?
    To chyba jakaś pomyłka...
  • #106
    isa1970
    Level 13  
    Rower jest zasilany wyłącznie energią mięśniową, a oświetlenie jest z akumulatora zrobionego z baterii do laptopa :)
  • #108
    przemek_a1
    Level 17  
    isa1970 wrote:
    Rower jest zasilany wyłącznie energią mięśniową, a oświetlenie jest z akumulatora zrobionego z baterii do laptopa :)

    Aaa no tak... Przecież o tym była mowa... ;-)
    Ja się zasugerowałem tym że ktoś niedawno pisał o "elektryzowaniu" takiego roweru...;-)
    No tak a dlaczego by nie zastosować dynama które by ładowało te twoje aku albo nawet bezpośrednio (czyt. bez aku. tylko poprzez układ) do diód..?
    Odchodzi wtedy okresowe ich ładowanie...
  • #109
    Chalmi
    Level 12  
    Koledzy powiedzcie mi czy silnik od pompy oleju nadaje się do napędzanie takiego roweru??
  • #110
    User removed account
    User removed account  
  • #112
    tisher
    Level 14  
    Też sobie przerobiłem bajka na elektryka. W tym roku zrobiłem na nim ponad 3500km dojazdów do pracy i innych załatwień.
    Na samym paliwie zaoszczędzonym mi się zwróciła cała konstrukcja.
    Polecam, bo to fajna i satysfakcjonująca sprawa.
    Silnik z mocą do 3.6kW BLDC, zasięg do 30km, prędkość do 65km/h
    Polecam i pozdrawiam fanów elektryków:)
  • #113
    leo1
    Level 14  
    Tisher pochwal się jakimiś większymi szczegółami tej konstrukcji. Masz jakieś zdjęcia?