Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lampa plazmowa z telewizora

elektronik_tk 08 Sty 2006 21:48 82759 290
  • #211 08 Sty 2006 21:48
    IronReiker
    Poziom 23  

    ja jakie trafo hv chcesz zastosować
    ??

    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • #212 08 Sty 2006 23:21
    Vein
    Poziom 22  

    Misian@ napisał:
    Ja mam zrobione na 2x2n3055


    Witam !!

    Mam pytanko, jak działa lampa na podwójnym 2n3055 ? Kupiłem je ze względu na relatywnie niską cene w porównaniu do innych tranzystorów(inne kosztująpo kilkanaście zł, a te 3 zł szt. :]), zastanawiam się teraz z kąd wziąść odpowiednie radiatory, ale to załatwie jak tylko będe miał troche więcej czasu wolnego...
    Pozdrawiam i dizękuje za odpowiedź :]

  • #213 09 Sty 2006 14:01
    tommy 112
    Poziom 23  

    juz napisalem ze trafopowielacz od samsunga o symbolu: fcg-2045bl czy takie cos wyjdzie

  • #214 09 Sty 2006 20:24
    tommy 112
    Poziom 23  

    ten zalacznik to generator z tranzystorem 23A i schemacik mojego trafopowielacza nie wiem czy go dobrze podlaczylem jezeli ktos uwaza ze zle to dajcie znac narazie nie mam czasu na jego prube

  • #215 09 Sty 2006 23:37
    Vein
    Poziom 22  

    tommy 112 - ten transformator się do niczego nie nadaje, jest to trafo z nowego TV, potrzebne jest trafo z oddzielnym uzwojeniem peirwotnym i uzwojeniem wtórnym, znajdowało sięw starych czarnobiałych TV

  • #216 10 Sty 2006 08:48
    tommy 112
    Poziom 23  

    sprubuje zalatwic taki ze starego tv unitra posiadam rdzenie od takich starych traf i nie wiem jakie uzwojenia na nie nawinąć i o jakiej liczbi zwojów proszę o radę

  • #217 10 Sty 2006 09:58
    elektronik_tk
    Poziom 26  

    tommy 112 napisał:
    juz napisalem ze trafopowielacz od samsunga o symbolu: fcg-2045bl czy takie cos wyjdzie

    sam nie testowałem, ale też jakoś sterują takimi trafami. Pewnie sterowanie podobne, na wyjściu będzie kilkadziesiąt kV stałego, czyli bardziej niebezpieczne niż ze starego trafa bez powielacza! Wole sie w to nie bawić jak narazie ;)
    Na starym trafie już robiłem, 555 bufor na tranzystorach, tranzystor IRFZ44N (nie do zdarcia prawie :D ) i 10-12 zwojów na pierwotnym. W zależności od ustawienia efekt był różny, od malutkich iskierek do grubych na kilka mm żółtych iskier wypełniających całą 200W żarówkę bez dotykania.

  • #218 10 Sty 2006 11:52
    Vein
    Poziom 22  

    tommy 112 napisał:
    sprubuje zalatwic taki ze starego tv unitra posiadam rdzenie od takich starych traf i nie wiem jakie uzwojenia na nie nawinąć i o jakiej liczbi zwojów proszę o radę



    Uzwojenie peirwotne - około 10 zwoi
    Uzwojenie wtórne - zostawiasz oryginalne, bo nie widziałem jeszcze trafa HV z ręcznie nawiniętym wtórnym

  • #219 10 Sty 2006 18:32
    tommy 112
    Poziom 23  

    wturne to ok 2000 zwoi 0,1 mm

    Dodano po 58 [minuty]:

    co do pierwotnego to jaka gruboscia nawijac go ?

  • #220 10 Sty 2006 18:41
    elektronik_tk
    Poziom 26  

    1,5mm w izolacji starczy :)

  • #221 10 Sty 2006 23:07
    tommy 112
    Poziom 23  

    elektronik_tk napisał:
    tommy 112 napisał:
    juz napisalem ze trafopowielacz od samsunga o symbolu: fcg-2045bl czy takie cos wyjdzie

    sam nie testowałem, ale też jakoś sterują takimi trafami. Pewnie sterowanie podobne, na wyjściu będzie kilkadziesiąt kV stałego, czyli bardziej niebezpieczne niż ze starego trafa bez powielacza! Wole sie w to nie bawić jak narazie ;)
    Na starym trafie już robiłem, 555 bufor na tranzystorach, tranzystor IRFZ44N (nie do zdarcia prawie :D ) i 10-12 zwojów na pierwotnym. W zależności od ustawienia efekt był różny, od malutkich iskierek do grubych na kilka mm żółtych iskier wypełniających całą 200W żarówkę bez dotykania.
    a muglbys taki schemacik na irfz44n i ne 555 wrzucic radiator mam z wentylatorem od procesora mosfety i 555 tez mam :D :?: :idea:

  • #222 11 Sty 2006 08:41
    elektronik_tk
    Poziom 26  

    Czwarta podstrona w tym temacie ;)

  • #223 11 Sty 2006 22:42
    tommy 112
    Poziom 23  

    pytanko czy moge sterowac bramka mosfeta w ten sposub co w zalaczniku generator jest sprawny i mam zmontowany czy to sie nadaje do budowy lampy

  • #225 12 Sty 2006 13:58
    tommy 112
    Poziom 23  

    w swietluwce to sluzylo do regulacji jasnosci swiecenia ,ale w tym miejscu gdzie jest mosfet tam byl zwykly bipolarny i jak sie podkrecilo na "maxa" to ne 555 nagrzewal sie w ciagu kilku sekund a jaki rezystor tam mozna zastosowac zamiast tego potencjometru tylko pytanie czy ten uklad jest w stanie wysterowac bramke mosfeta no i jaki rezystor tam moge zastosowac??

  • #226 14 Sty 2006 10:08
    krawczyk.a
    Poziom 21  

    Witam.
    Wiem co jest nie tak.
    Po spaleniu mostka prostowniczego, a spalił się bo się poprostu przegrzał, także spalił mi się tranzystor prawdopodobnie też z przegrzania sie. Myśle że ten transformator toroidealny ktory daje 20V i ma moc ok 100W jest za duży i dlatego tak mocno grzeje się mostek prostowniczy i ten tranzystor. Kupiłem już nowy mostek 4A ale jeszcze musze kupic jakis tranzystor ale chyba zostane przy tym IRF840. Musze chyba założyć wiekrzy radiator na tranzystor i jakis wentylator.
    Ale troche szkoda tego trafa ponieważ daje on niesamowite efekty!!!

  • #228 14 Sty 2006 14:00
    krawczyk.a
    Poziom 21  

    Czyli mowisz ze mam kupic tranzystor BUZ11
    A co do mostka niestety niebyło 6A, a 8A wydawał mi sie za drogi i dlatego kupiłem 4A zobaczymy co bedzie najwyzej kupie ten 8A.
    Ile mneij wiecej kosztuje ten tranzystor??? Albo jaka jest roznica cenowa miedzy tymi dwoma tranzystorami??

  • #230 14 Sty 2006 17:45
    czarek18
    Poziom 24  

    Witam ja miałem irfz44 ale niestety po paru sekundach zabiły go przepięcia po stronie pierwotnej.

  • #231 14 Sty 2006 18:24
    elektronik_tk
    Poziom 26  

    To dziwne... Ja mam takie przepięcia, że między zaciskami pierwotnego (ok 3mm) pojawia sie gruba iskra i jakos nie usmażyło IRFZ44N ;)

  • #232 15 Sty 2006 19:34
    tommy 112
    Poziom 23  

    witam ja zbudowalem na generatorze ne555 tranzystorze mje 13009f bipolarny npn wysokonapieciowy od zasilacza at i trafo sieciowym ts6\21 nie stety do zaruwki sie nie nadaje ale iskra 1 cm wychodzi przy prubie z wiekszym trafem mje sie grzeje a a rezultaty sa na 25 watowym trafo iskra 2 cm jaka jest ruznica miedzy ha17555 i ne555 na ha 17555 nie dziala a na ne 555 ok jest radiator na tranzystorze oczywiscie musi byc od procesora duzy uklad pobiera ok 800 mA :D

  • #233 22 Sty 2006 14:19
    plazgut
    Poziom 14  

    Mam u sibie jakiś generator WN. Jest podłączany bezpośrednio pod 230V i daje na wyjściu ok. 11,5kV i prawdopodbnie ok. 10mA. Gdy podłączyłem żarówkę przez zwykłe sieciowe kable to jedyny łuk był pomiędzy elektrodami żarówki (jej moc to 100W). Jak mogę zwiększyć długość tych "piorunów" ??

    Załączam film, który jest okropnej jakości, bo aparat mam spier***niedobry ;P

    P.S.
    Czy podłączana żarówka może być sprawna? Nie spowoduje to jej np. wybuchu przy takim napięciu?

    http://rapidshare.de/files/11565754/VIDEO0001.AVI.AVI.html


    Trafo prawdopodnie pochodzi od ogrzewania samochodowego - Webasto

  • #234 22 Sty 2006 14:27
    tommy 112
    Poziom 23  

    mozna sprubowac podlaczyc tylko jeden przewód do jednej z koncuwek dobrej zarówki a drugi dotknac do powierzchni banki zarówki

  • #235 22 Sty 2006 14:39
    plazgut
    Poziom 14  

    Ale wtedy nie będzie można dodtykać tej żarówki, a efekt był by raczej mizerny, bo iskra była by pomiędzy tymi elektrodami, a ja chcę uzyskać efekt, taki jak np. autor tego tematu lub choćby podobny.

  • #236 22 Sty 2006 17:05
    elektronik_tk
    Poziom 26  

    jeden przewod do żarówki a drugi uziemić ;)

  • #237 22 Sty 2006 17:43
    plazgut
    Poziom 14  

    Ale czy to co mam wystarczy dla 500W żarówki ? Czytałem o tych powielaczach, ale czy uzyskam z tego pożadany efekt?

  • #238 22 Sty 2006 18:27
    elektronik_tk
    Poziom 26  

    ale kurcze skoro to jest powielacz to sie nie nadaje do lampy plazmowej, bo w powielaczu masz napiecie stałe, a do lampy plazmowej musi być przemienne. więc chyba nic z tego...

  • #240 22 Sty 2006 19:21
    tommy 112
    Poziom 23  

    mozna do tego celu uzywac trafa izolujacego galwanicznie od sieci 230v malej mocy np 20W zwiekszy to bezpieczenstwo operatora urzadzenia