Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Stag 300 plus - Jak prawidłowo wyregulować/Co jest nie tak

21 Jul 2012 23:15 44166 62
  • Level 12  
    Witam,

    mam problem z prawidłową regulacją sekwencji.

    Pacjent: Opel Omega B FL, silnik - X25XE (2.5 V6, 170 KM)

    Instalacja: Sterownik - Stag 300 plus, wtryskiwacze - Valtek, reduktor - Tomasetto AT-09 Artic.

    Załamany dużym spalaniem (20 litrów LPG w cyklu miejskim) zakupiłem interfejs, żeby zobaczyć, co w trawie piszczy. Zrobiłem od nowa autokalibrację i zebrałem mapy benzyny oraz gazu według instrukcji oprogramowania. Niestety mapy po tych zabiegach wyglądają następująco:

    Stag 300 plus - Jak prawidłowo wyregulować/Co jest nie tak

    Linie się nie pokrywają. Co może być nie tak?

    Instrukcja zamieszczania zdjęć oraz obrazków na forum. Poprawiłem. [ociz]
  • Moderator of Cars
    Tomasetto dużo za słaby do tego silnika. Zmniejsz ciśnienie gazu, na początek gdzieś na 1,3 i wtedy zobacz co z tego wyjdzie. Dysze wtryskiwaczy pewnie trzeba będzie powiększyć.
  • Level 12  
    No właśnie spotkałem się z opiniami, że ten reduktor może być za słaby, mimo że powinien obsłużyć silnik o mocy do 240 KM. Spróbuję zmniejszyć ciśnienie i zobaczę, jak to się odbije na mapach.
  • Level 34  
    Wtryskiwacze valtek źle znoszą wysokie ciśnienie, a to co masz jest niebotyczne. Ja bym radził rozwiercić dysze na jakie 2,7 mm i zjechać ciśnieniem do 1 bar. Masz z pewnością za małe dysze, żeby sprawdzić jakie można posłużyć się wiertłem o znanej średnicy : włożysz w dyszę i jeśli wchodzi suwliwie to taka jest śrencica dysz.
    Póki ciepło arctic powinien sobie poradzić , a wysokie ciśnienie świadczy o tym że gazownikowi nie chciało się wiercić dysz i podjechał ciśnieniem. Tak skonfigurowana instalacja skutkuje dużym zużyciem . Z wielu powodów - ale nie zmniejszysz ciśnienia bez zwiększenia dysz - bo będzie gorzej.
    Możesz też w ramach szkolenia nic nie ruszać , tylko podnieść mnożnik tak aby mapy się pokryły - w tym celu doszkol się w instrukcji jak skorzystać z zakładki "odchyłka" . Mnożnik powinien być ≈ 1 dla czasu 15ms i zaczynać się od wartości 1,2 ÷ 1,3 .
    Jak to zrobisz to będziesz widział sam czy masz za małe dysze.
  • Level 12  
    Muszę sprawdzić, jakie mam dysze. To będą te przy listwach gazowych, na które nachodzą wężyki, czy te wkręcone w kolektor? Ciśnienie reguluje się śrubą na parowniku? A jeżeli podniosę mnożnik i mapy się pokryją, to skąd będę wiedział, czy dysze są za małe?
  • Level 34  
    Dysze są wkręcone w listwę , nie w kolektor . Jak pokryją się krzywe to po pierwsze zobaczysz jaki jest przebieg mnożnika ( o ile jest wyższy od 1 przy 15ms) . Jeśli mnożnik wychodzi wysoko powyżej 1 to oznacza że można obniżyć ciśnienie i powtórzyć zabawę i tak aż do momentu gdy stwierdzisz , że mnożnik jest książkowy , a ciśnienie mimo to nadal wysokie ( dla valteków jak najniższe) - wtedy zostaje już tylko rozwiercić dysze.
    Proponowałem drogę nieco na skróty :D , ale może jak się sam pobawisz to się lepiej wyedukujesz :D
  • Moderator of Cars
    manio123 wrote:
    Ja bym radził rozwiercić dysze na jakie 2,7 mm

    Skąd tak dużo? Może nie mam za dużo doświadczenia z valtekami, ale ja bym celował raczej w 2,2-2,3. To tylko 28 koni na gar.
  • Level 34  
    28 koni na gar to w okolicach maksymalnej wydajności valteka przy ciśnieniu gazu 1 bar ( arctic pozwala ustawić nawet mniejsze więc nie ma ryzyka), 2.7 mm będzie w sam raz - ale jakbym miał wątpliwości to bym zaczynał nie mniej niż 2.5 mm. To droga na skróty, ale nie wymagam wiary na ślepo :D ,napisałem też jak dojść do tego samodzielnie zbierając doświadczenia . Ja bym szedł na skrót :)
  • Level 12  
    Ok, dzięki za rady. Ciężko mi to póki co ogarnąć, więc podsumuję: podnoszę mnożnik, żeby mapy się pokryły, obniżam ciśnienie do wartości 1,3 i obserwuję, co się dzieje. Jeżeli nadal będzie źle, to rozwiercam dysze, ewentualnie zakładam mocniejszy parownik, dobrze myślę?
  • Helpful post
    Level 34  
    Ale nie wszystko na raz :). Podnosisz mnożnik , kasujesz mapę gazu, zbierasz nową mapę gazu i tak powtarzasz aż mapy się pokryją. Wtedy zależnie od wartości mnożnika obniżasz ciśnienie (jeśli mnożnik wysoki) lub rozwiercasz dysze i jednocześnie obniżasz ciśnienie jeśli mnożnik prawidłowy.
    Oczywiście po każdej zmianie kasujesz mapę gazu itd jak wyżej napisałem :D
  • Level 12  
    Ok, już mniej więcej rozumiem :) Mapy benzynowej nie muszę zbierać od nowa za każdym razem? Nie ma ryzyka, że mapa benzynowa rozjechała się na skutek nieprawidłowej mapy gazowej?
  • Level 34  
    Mapę benzyny zbiera się raz - jest punktem odniesienia dla strojenia lpg. Jeśli masz podejrzenia , że doszło do błędnej autoadaptacji mapy benzyny , należy zresetować ecu benzyny , ponownie nauczyć auto jazdy na benie i dopiero zebrać mapy.
    Możesz też zwyczajnie skasować mapę beny i pojechać w trasę jakie 50 km na benie, ponownie skasować mapę beny i wtedy ją zebrać , a potem w tych samych warunkach zebrać mapę lpg.
  • Level 11  
    u kumpla w tym silniku przy valtekach daliśmy 2.4 dysze ale on ma silvera i ładnie mapy pokrywa. Ciśnienie 1 bar.
  • Level 12  
    Z powodu urlopu i związanego z nim wyjazdu nie miałem jeszcze czasu zastosować się do powyższych wskazówek i poeksperymentować, ale na trasie wynikły kolejne niepokojące objawy ze strony instalacji gazowej.

    1. Podczas gwałtownego wciśnięcia pedału gazu przy prędkościach 110-140 km/h centralka gazowa sygnalizowała błąd. Po powrocie podpiąłem się do sterownika - w zakładce "Błędy" widniało: błąd wtryskiwaczy 4, 5, 6. Co dokładnie może oznaczać ten błąd i jakie mogą być jego przyczyny?

    2. Z ciekawości, przy okazji sprawdzania błędów, zajrzałem również do map. Moim oczom ukazał się taki oto widok:

    Stag 300 plus - Jak prawidłowo wyregulować/Co jest nie tak

    Mapy diametralnie różnią się od tych, które wrzuciłem w pierwszym poście, mimo że nic od tamtego czasu nie zmieniałem. Czy ktoś mógłby "odszyfrować" obecne mapy i powiedzieć, jak to się ma do poprzednich map?

    Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.
  • Level 12  
    Mapy zbiera się w wąskim zakresie obrotów (2000-3000), w takich samych warunkach (czytaj na tym samym odcinku drogi jadąc w tą samą stronę na gazie i benzynie) i oczywiście na rozgrzanym silniku do temperatury pracy. Jeżeli zaczniesz jeździć na wyższych obrotach (komputer samochodu zacznie stosować inne czasy wtrysków wynikających z charakterystyki silnika) to krzywa gazowa na pewno odchyli się od poprzedniego położenia, natomiast krzywa benzyny (jeśli jest zablokowana) nie, a w przeciwnym wypadku, gdy będzie zbierana na rozgrzewającym się silniku, też może zmienić jej przebieg. Mnożnik ustawia się raz a potem można co roku przejechać celem kontroli poprawności ustawienia na gazie i benzynie zbierając mapy w sposób opisany powyżej (co odpowie nam na pytanie o stopień zużycia instalacji gazowej)
  • Level 12  
    Zastanawia mnie ten błąd wtryskiwaczy. Czy możliwe jest, że Valteki uszkodziły się od jazdy na zbyt wysokim ciśnieniu gazu?
  • Level 34  
    Za dużo się zastanawiasz , a za mało robisz :D . Zrób porządek a nie będzie błędów. Jak się wtryski uszkodzą to zauważysz to sam , bez pomocy komunikatu :D , a przy takim ciśnieniu długo nie będziesz musiał czekać jak zaklekoczą , a silnikiem będzie rzucało z powodu wypadania zapłonów.
  • Level 12  
    Dlatego mam zamiar zrobić z tym porządek. Dodatkowo okazało się, że wtryskiwacze gazowe w mojej instalacji to Valteki typ 30. Wyczytałem o nich mnóstwo negatywnych opinii. Dlatego noszę się z zamiarem ich wymiany. Zastanawiam się nad Valtekami typ 34 lub Magic Jetami. Które będą lepsze? A może jeszcze jakieś inne?
  • Moderator of Cars
    Valteki typ 34 nie są najgorsze, tylko czy za tą cenę warto? To już można kupić pojedyncze Hany czy tańsze i może nawet lepsze (bo polskie :)) Barracudy.
    Mimo wszystko nie zwalaj winy za całe zło na wtryskiwacze, bo i na nich ma szanse to poprawnie jeździć, kwestia tylko jak długo zanim się rozkalibrują.
  • Level 34  
    Zanim zaczniesz zmieniać wtryski pobaw się z tymi co masz, nabierzesz wprawy i doświadczenia. Nawet na valtekach mozna poprawnie ustawić to auto. Magic jety zbierają już wyłącznie negatywne opinie , a ich sukcesy przeszły do historii. Lepsze valteki type 34 mało popularne i trudno o wyrobioną opinię, jak już iść w jakość to wyłącznie hana 2000 do tego silnika zielone i to pojedyncze , nie na listwie. To zupełnie inna konstrukcja , z iglicowym zaworem co powoduje niespotykaną odporność na rosyjski lpg.
    Zanim jednak kupisz nowe , wypada uregulować stare i je zajeździć , bo gazownik który to robił to wyjątkowy leń i tuman, czy jak to nazywają na forach gazowych : druciarz. Zachęcam Cie do prostych działań do których wystarczy wiertarka, kilka wierteł w cenie 1 pln za szt. i podstawowe klucze . Chyba , że nawet tym nie dysponujesz - to poszukaj prawdziwego warsztatu, lub gwałć tego co Ci to uczynił , żeby w końcu przeczytał instrukcję i zrobił zgodnie z wytycznymi.
  • Level 12  
    Auto kupiłem dość niedawno na drugim końcu Polski i tam też był zakładany gaz. Chcę to sam doprowadzić do porządku. Z dostępem do narzędzi nie mam problemu. Umiejętności też jako takie posiadam, bo wszystko przy aucie robię sam. Nie mam tylko doświadczenia ani wiedzy na temat sekwencyjnych instalacji. Wszystkie poprzednie auta miałem na podciśnieniowych i tam też się bawiłem, m.in. udało mi się ustawić oscylację lambdy w pełnym zakresie obrotów na sterowniku Lecho Mini Lambda. Co ciekawe próbowałem na 3 attuatorach (w tym jeden ze śrubą - wg zaleceń producenta) i tylko na jednym (bez śruby) oscylowało płynnie w całym zakresie obrotów. Także druciarstwo gazowników - poucinane kable od centralki do Tpsa, wyjęte tłoczki z attuatora jest mi dobrze znane. No ale za bardzo się rozpisałem. Kupię wiertła i sprawdzę, ewentualnie rozwiercę dysze, tak jak radzicie.
  • Level 34  
    A w takim razie do dzieła i nie ewentualnie , tylko koniecznie bo nawet jak się montuje fabryczne valteki i nie ma potrzeby rozwiercania dysz to się je kalibruje identycznym wiertłem, żeby mieć pewność . Powodzenia :D
  • Level 12  
    Pierwsze kroki ku lepszej gazowej przyszłości poczynione. Nabyłem wiertła o odpowiednich średnicach drogą kupna i przystąpiłem do pomiaru. Wyszło na to, że dysze mają średnicę 2 mm, ponieważ takie wiertło weszło z lekkim oporem w dyszę (co prawda nie za głęboko). Rozumiem, że chodzi o średnicę tego otworu w głębi dyszy, a nie tego, który ukazuje się zaraz po zdjęciu wężyka? Jeżeli pomiar wykonałem prawidłowo, wychodzi na to, że średnice dysz, jak już wspomniałem, wynoszą 2 mm, co, jak wynika z poprzednich postów, jest stanowczo za małym rozmiarem. Następny planowany krok - rozwiert dysz. W związku z tym mam pytanie. Ja widzę to tak: Wykręcam dysze z listwy, rozwiercam otwory i wkręcam z powrotem. Czy trzeba na tym etapie zwrócić na coś szczególną uwagę? Po tym obniżam ciśnienie na reduktorze do wartości 1.2, robię od nowa autokalibrację i zbieram mapy i obserwuję krzywe na wykresie oraz mnożnik, czy są prawidłowe, tak? Na początku rozwiercę dysze do wymiaru 2,4 mm. Jeżeli zajdzie potrzeba, otwory jeszcze powiększę.
  • Level 12  
    Włożyłem wiertło do dyszy takiej, jak w linku. W jej głębi jest mały otwór. Wiertło nie weszło zbyt głęboko, bo dysza była wkręcona w listwę i zablokowało się na wtryskiwaczu. Faktycznie mogłem ją wykręcić najpierw.
  • Level 12  
    Rozwierciłem dysze, póki co ostrożnie - do 2,4 mm. Czas zmniejszyć ciśnienie. Do jakiej wartości na początek? 1,2? I czy jak będę zmniejszał ciśnienie śrubą na parowniku, to w programie będzie widoczny jego spadek w czasie rzeczywistym? Czy trzeba ponadto coś zmienić w ustawieniach programu? Pomóżcie laikowi :)
  • Level 12  
    Długo mnie nie było, a trochę się działo. Zastosowałem się do Waszych wskazówek, rozwierciłem dysze ostatecznie na 2,5 mm i zszedłem Articiem do ciśnienia 1,2. Mnożnik po autokalibracji wyszedł ładnie, ale okazało się, że reduktor nie wyrabia. Spadki ciśnienia przy dużym obciążeniu były duże i przełączało mi na benzynę. Kupiłem mocniejszy reduktor - KME Gold, zamontowałem i ponownie wyregulowałem instalację. Teraz wygląda to następująco:
    Stag 300 plus - Jak prawidłowo wyregulować/Co jest nie tak

    Jak oceniacie mapki? Mnożnik trochę nisko wyszedł, czyżby deczko za duże dysze?
  • Level 12  
    A mnożnik nie powinien zaczynać się od wyższych wartości?

    Dodano po 28 [minuty]:

    Zasugerowano mi też, że jest zbyt duża różnica w czasach wtrysków między bankami. Z czego to może wynikać?