Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Netia 20Mb/s - Zrywanie połączenia

Lech1991 24 Lip 2012 13:56 2200 6
  • #1 24 Lip 2012 13:56
    Lech1991
    Poziom 9  

    Witam, mam następujący problem.
    Od 2 lat jestem w Netii. Rok temu miałem umowę na 6Mb/s. Co jakiś czas były dni, że połączenie się zrywało. Nawet kilka razy w ciągu godziny. Ale były to sytuacje sporadyczne, po 2-3 dniach się samo naprawiało i znów był spokój.
    Od 1 lipca tego roku zaktualizowałem umowę, dostałem 20Mb/s. I od tego czasu codziennie zrywa mi połączenie (w ciągu 12 dni miałem około 250 rozłączeń, pan z pomocy technicznej Netii mi to sprawdził u siebie w komputerze). Ale co gorsza - po kilkunastu rozłączeniach, które następowały jeden po drugim w odstępie nawet kilku minut, router przestawał się w ogóle łączyć. Oczywiście dzwoniłem do Netii do działu technicznego.

    Robiłem to dokładnie 7 razy w ciągu niecałych 3 tygodni. Zawsze proces wyglądał następująco: Pan/Pani z obsługi przyjmowała zgłoszenie, po 2 dniach dzwonił technik (który był w centrali jakieś 300m od mojego domu) i spytał czy internet już działa. Faktycznie działał, więc podziękował, rozłączył się, i za poł godziny internet znowu zaczął się rozłączać.

    W końcu, około 5. razu, spytałem co się dzieje. Pan, który znowu zadzwonił, mówi, że "port się zawiesza" i musi go restartować. Więc ok. I znowu się rozłączyło. Więc dzwonie, znowu wyjaśniam sytuację (każdemu z osobna zawsze trzeba, grrr...), oczywiście restart/reset routera był robiony, sprawdzanie na "czystej linii" (tj. bez telefonu podłączonego) było, podłączenie innego routera również (choć to ostatnie jeszcze na 6Mb/s) - nic nie pomogło. Pani mówi, że przyślę technika (cóż za nowość, jak poprzednimi razy...)

    Technik przychodzi do centrali, dzwoni do mnie i mówi, że znowu port padł, mimo że kilka dni temu (przy poprzednim zgłoszeniu) przełączył mnie na inny. I że może to wina routera, i jeśli się to powtórzy, niech to zgłoszę to on przyjdzie i to sprawdzi u mnie w domu.

    Ok, minęło kilkadziesiąt minut, znowu się rozłączyło (i oczywiście po kilkunastu rozłączeniach w końcu przestaje się łączyć w ogóle, jestem więc bez internetu). Dzwonie więc po raz kolejny i mówię znowu to samo. Po 2 dniach przychodzi technik, sprawdza mi parametry routera, i mówi, że jedynce co on tam widzi, to to, że wyniki są idealne, szumy, inne jakieś tam rzeczy są bardzo dobre, i że "20stka" powinna śmigać (no i śmiga, tylko że przez około 10-15 minut, a czasami jak mam szczęście to z kilka godzin). Mówi więc, że napisze zgłoszenie, że to wina routera i przyślą mi nowy za darmo, to sobie przetestuję (prędzej za cholerę nie chcieli mi dać nowego, zawsze zwalali na wszystko dookoła).

    Jeszcze jedna ważna rzecz - zawsze po kilkunastu rozłączeniach (o ile nie padnie na amen), router ustawia się na ok 16Mb/s i działa wtedy trochę stabilniej. Pech chciał, że gdy technik wyszedł z domu, a internet jeszcze działał dobrze na 20Mb/s, znowu zaczął się rozłączać i znowu stanął na tych 16Mb/s (+/- oczywiście). I parametry szumów itd trochę sie zmieniły. Niestety, nie mam z nim kontaktu, nie mogę mu powiedzieć żeby teraz sprawdził te parametry, na tych 16 Mb. Musiałbym znowu dzwonić, czekać na niego 2 dni, a za ten czas router padnie i znowu nic nie zobaczy, bo wartości się zresetują do normalnych 20Mb/s. Dlatego piszę tutaj.

    Screen ze stanu gdy internet jest w normalnych wartościach (20Mb/s), na to patrzył technik i mówił że ok:
    Netia 20Mb/s - Zrywanie połączenia
    Screen ze stanu, gdy internet "osiadł" na 16 Mb/s i działa ciut stabilniej (tego technik już nie widział)
    Netia 20Mb/s - Zrywanie połączenia
    Mógłby ktoś się wypowiedzieć, CO jest przyczyną tych zerwań, bo w Netii tylko wysyłają mi technika, który naprawia problem na 15 minut... Ja jestem kompletnie zielony w tym. Jeśli ma to znaczenie, mogę złapać logi routera ze stanu, gdy się rozłącza, tylko dajcie znać.

    ------------------------
    Info techniczne:
    router Pirelli DRGA125G
    system Win XP SP3 (+ wszystkie aktualizacje)



    PS - przepraszam, jeśli coś zrobiłem nie tak - jest to moje pierwsze zgłoszenie na tym forum.

    0 6
  • #2 24 Lip 2012 15:58
    kondziu jah
    Poziom 33  

    SNR Margin szaleje. Niestabilna linia lub uszkodzony router.
    Jeśli nowy router nie usunie usterki, to dzwoń do skutku, nierzadziej niż raz dziennie - wtedy będą szybciej działać (a przynajmniej na TPSA ta metoda się sprawdzała).

    0
  • #3 24 Lip 2012 16:16
    Lech1991
    Poziom 9  

    Jaki powinien być ten parametr - im wyżej tym lepiej, czy wręcz odwrotnie? Bo raz czytam, że na 20mb SNR Margin na poziomie 30 jest niemożliwie wysoki, a raz ktoś pisze że im wyżej tym lepiej. Jak to jest?

    No i mówiąc "linia" masz na myśli kabel telefoniczny, pociągnięty od gniazdka telefonicznego do routera (ADSL), czy lina od centrali do mnie?

    0
  • #4 24 Lip 2012 19:51
    kondziu jah
    Poziom 33  

    Linia ogólnie. Ty osobiscie możesz sprawdzić jedynie część linii, którą masz w domu (od gniazdka do routera), podpinając inny kabel (im krótszy tym lepiej). Jeśli nic się nie zmieni, to uszkodzona/niestabilna może być linia łącząca ciebie z centralą.

    Im wyższy SNR Margin, tym wyższą prędkość osiągniesz, ale przy 20Mbps marginesu zostaje niewiele, więc wspomniane 30dB to błędne wskazanie routera.
    Margines - tak jak każdy inny parametr - powinien być stały. Jeśli się zmienia, to najprawdopodobniej linia lub router jest uszkodzony.
    U ciebie wartość tego parametru spada poniżej pewnej warotści, po przekroczeniu której połączenie jest zrywane (zazwyczaj granica to 6dB), po czym router synchronizuje się z mniejszą prędkością i kilkoma dB marginu w zapasie (tego nie uchwyciłeś na obrazku). Następnie Margin wraca do normy (19dB na drugim obrazku) pozwalając na uzyskanie 20Mbps.

    0
  • #5 24 Lip 2012 20:27
    Lech1991
    Poziom 9  

    Dzięki wielkie za wytłumaczenie, ci z Netii to gdyby w połowie byli taci douczeni, to byłoby dobrze.

    Nie rozumiem tylko dwóch kwestii:

    Mówisz, że przy 20Mbps marginesu zostaje niewiele. Ile więc, powinno zostać faktycznie, żeby łącze było stabilne przy tej prędkości? I, jeśli dobrze zrozumiałem, synchronizuje się z niższą prędkością, by mieć większy margines i nie zrywać połączeń?

    Wspomniałeś też, że nie uchwyciłem czegoś na obrazku - szczerze mówiąc, to parametry podane wyżej to tylko podanie prędkości dla każdego portu (usb, ethernet x4), adres MAC, IP, typ połączenia, stan, nazwa, itd. Który parametr jest tym, który jest ważny, a go pominąłem? Mogę go załączyć.

    Dzięki


    EDIT:

    Już chyba wiem, o co chodzi, chyba źle mnie zrozumiałeś.

    Pierwszy screen pokazuje parametry przy prędkości normalnej (czyli 20Mbps) - wówczas SNR Margin ustawia się na około 8.4dB Na te wyniki patrzył technik, mówiąc, że wszystko jest ok.
    Drugi screen pokazuje parametry routera już po kilku rozłączeniach i ustawieniu się go na ok 16Mbps. Wówczas SNR Margin ustawił się na 19.6dB


    Wnioskuję z tego, że SNR Margin w 1wszym wypadku (przy 20Mbps) jest za niski (wspomniane 8.4 dB) i dlatego routera się rozłącza i ostatecznie ustawia na 16 Mbps (zyskując tym samym trochę SNR Margin, który to wtedy ustawia się na 19.6dB)
    Czy dobrze rozumuję?


    PS - wspomniane 30dB to tylko cytat kogoś z podobnego tematu, który mówił, że "Internet 20Mbps przy SNR Margin 30dB jest niemożliwy". To nie jest żaden parametr występujący u mnie (takie sprostowanie, żeby była jasność - u mnie najwyższy SNR Margin to wspomniane już 19.6dB)

    0
  • Pomocny post
    #6 25 Lip 2012 08:50
    kondziu jah
    Poziom 33  

    Cytat:
    ci z Netii to gdyby w połowie byli taci douczeni, to byłoby dobrze.
    Wykonują tylko swoją pracę. Zazwyczaj "na telefonie" spotyka się ludzi bez szkoły technicznej, którzy mają za zadanie postępować według pewnych zadanych schematów (dlatego zawsze każdy proponuje restart modemu ;) ).

    Cytat:
    Ile więc, powinno zostać faktycznie [marginesu], żeby łącze było stabilne

    Jeśli łącze jest stabilne, to wystarczy nawet 5-6dB, a jeśli nie jest (lub router uległ uszkodzeniu) to margin będzie się zmieniał. Spadek marginu poniżej 6dB zazwyczaj rozłącza urządzenie.

    Cytat:
    synchronizuje się z niższą prędkością, by mieć większy margines i nie zrywać połączeń?

    tak

    Cytat:
    Pierwszy screen pokazuje parametry przy prędkości normalnej (czyli 20Mbps) - wówczas SNR Margin ustawia się na około 8.4dB Na te wyniki patrzył technik, mówiąc, że wszystko jest ok.
    Drugi screen pokazuje parametry routera już po kilku rozłączeniach i ustawieniu się go na ok 16Mbps. Wówczas SNR Margin ustawił się na 19.6dB

    W międzyczasie margin spadł poniżej granicy, rozłączył router, router zsynchronizował się na 16Mbps z wystarczającym marginem (np. 6-10dB), po czym margin cudownie wrócił do normy (19dB).

    0
  • #7 26 Lip 2012 01:57
    Lech1991
    Poziom 9  

    kondziu jah napisał:
    W międzyczasie margin spadł poniżej granicy, rozłączył router, router zsynchronizował się na 16Mbps z wystarczającym marginem (np. 6-10dB), po czym margin cudownie wrócił do normy (19dB).


    Czyli rozłączył się i połączył z 16Mbps, ale po chwili margin się naprawił i "odzyskał" tą swoją wartość, która powinna mu zapewnić działanie na 20Mbps (ale ponieważ ciągle ma 16Mbps, to ma "nadbagaż" z tych niewykorzystanych jeszcze 4Mbps) - czyli wspomniane 19dB. Dobrze mówię?

    I teraz tak jeszcze w ramach uzupełnienia, bo zapomniałem o tym wspomnieć prędzej:
    Generalnie speedtest.net jak i pingtest.net działają dobrze. Jednak zauważyłem, że w przypadku tego drugiego czasami zdarza się dziwna rzecz. Mianowicie - podczas testu pingu, w pewnym momencie testowania, ping nagle podskakuje nieznacznie, podczas gdy Jitter (który zazwyczaj mam w granicach 1-2, nagle podskakuje do 5, 30, czasem nawet do 200. Zdarza się to kompletnie "randomowo", dość rzadko, i nie ma zasady czy i kiedy się tak stanie. Jednak dało mi to do myślenia - czy to właśnie nie jest dowód na jakieś uszkodzenia linii, które objawiają się w losowych momentach, i powodują w tym momencie właśnie rozłączenia (i ogromny wzrostu Jitter'u)? Co prawda nigdy przy teście i takowej sytuacji się nie rozłączył, ale może jeszcze zbyt słabe zakłócenie było, by do tego doszło?

    0
  Szukaj w 5mln produktów