Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sonel MPI 540Sonel MPI 540
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz ATX - przeróbka na zasilacz warsztatowy

D-Bass 23 Wrz 2012 20:28 73128 42
  • #31
    technikabasenowa
    Poziom 33  
    landy13 napisał:
    technikabasenowa napisał:
    A w czym ma zaszkodzić o ile jest oczywiście sprawny :D - przy obciążeniu nie powinien mieć więcej niż 14,5-15V
    Czy na pewno? A co jeśli to będzie wielki silnik z dużego samochodu, wymagający 10-15A, natomiast prostownik to jakaś popierdółka o wydolności 3-4A?
    Przypominam, że w pytaniu było też: "Czy to może zaszkodzić prostownikowi".


    A może kolega mi dać przykład jaki silnik od wycieraczek pobiera 15A ?
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • #32
    kipercz
    Poziom 11  
    może ze starego Biełaza ,co kiedyś był największą ciężarówką :)
    a tak na poważnie to widzę ,że mogę spokojnie uzyć tego prostownika do zasilania,tak?
  • #33
    biomedyczny
    Poziom 26  
    landy13 napisał:
    biomedyczny napisał:
    Między przewodami powinno być ono malutkie max 2kohm
    A cóż to za bzdura? Silnik od wycieraczek ma co najwyżej kilka omów.
    biomedyczny napisał:
    ... a w tak małym silniku jeszcze mniej
    Następna bzdura. Im mniejszy silnik, tym rezystancja większa.
    biomedyczny napisał:
    A na między przewodem a obudową co najmniej kilka kohm
    Jeszcze jedna bzdura. W znakomitej większości takich silników zasilanie jest jednoprzewodowe, drugi przewód to masa. Wówczas rezystancja tego przewodu do masy to kilka omów. Gdyby jednak zasilanie było dwuprzewodowe, to rezystancja do masy byłaby rzędu setek megaomów. W żadnym wypadku nie "kilka kohm".


    Kilka omów ?? To ma metr drutu a tam zwoi jest trochę więcej.
    2kohm to książkowa max ilość dla silników.
    Rezystancja zależy od długości drutu a więc większy silnik - więcej zwoi - większy opór.

    Jeśli silnik jest jednoprzewodowy. A w nowych autach nie spotkałem. Tak było np w Starze gdzie włączenie wycieraczek = zakłócenie cb.
    Rezystancja między uzwojeniami to kilka omów. Przecież to samo napisałeś wyżej. dopuszczalne 2kohm dla wszelkich silników.

    Nie setek megaomów bo tyle to w żadnym silniku nie znajdziesz.
    Zawsze masz przebicia szczotek itd. Sprawdź sobie. Jak na masz 1mohm to max.
    Chyba że silniki zanurzeniowe, synfazowe itd. Ale nie zwykłe szczotkowe.

    ---------
    A co do dyskusji jest bez sensu.
    Prosty przykład jak kiedyś mierzyłem wentylatory do auta. Jeden pobierał 3A drugi 15A.
    I silnik do wycieraczek musi koło 5A brać.
    5*12 = 60W

    Może z tylnej szyby bierze ci 3A.
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • #34
    landy13
    Poziom 29  
    A więc po kolei.
    ================================
    kipercz
    kipercz napisał:
    Silniczek pobiera 1,5A, jest to silnik z wycieraczek z poloneza caro,poprzedni z escorta pobierał dużo więcej 3-3,5 A
    Gdybyś to napisał w poście #27 nie byłoby sporu. O prostowniku nadal nic nie napisałeś.
    kipercz napisał:
    może ze starego Biełaza ,co kiedyś był największą ciężarówką
    Biełaz może i był największą ciężarówką, ale szyby miał małe, wycieraczki też, zresztą napędzane pneumatycznie. Największe zapotrzebowanie na moc wycieraczek jest w autobusach, np. w takim.

    technikabasenowa
    technikabasenowa napisał:
    A może kolega mi dać przykład jaki silnik od wycieraczek pobiera 15A ?
    Nie mogę. Może taki z linku powyżej? Ale spodziewam się, że prawie każdy odpowiednio obciążony. Silnik od 126p w takiej aplikacji pobiera 8A. Może dlatego, że nie zdąży się rozpędzić? Używane do napędu bram przesuwnych, o których jest dłuugi temat na elektrodzie, pobierają jeszcze więcej. W każdym razie dane katalogowe, przewidziane do poruszania wycieraczką po mokrej szybie, nie mają tu zastosowania.

    biomedyczny
    biomedyczny napisał:
    2kohm to książkowa max ilość dla silników
    Nie znam tej książki, ale jeśli to prawda, to dotyczy malutkich silniczków na znacznie wyższe napięcia.

    biomedyczny napisał:
    Rezystancja zależy od długości drutu
    Czy tylko? Grubość czy raczej pole przekroju nie ma tu nic do rzeczy?

    biomedyczny napisał:
    a więc większy silnik - więcej zwoi - większy opór
    A widziałeś kiedyś silnik od środka, czy tylko czytasz o nich w bliżej nieokreślonych książkach? Większy silnik ma mniej zwojów, grubszym drutem właśnie po to, aby zmniejszyć opór a więc zwiększyć prąd i moc. Słyszałeś kiedyś o prawie Ohma? Czy też w Twoich książkach tego nie ma?

    biomedyczny napisał:
    A w nowych autach nie spotkałem.
    Skąd podejrzenie, że to silnik z nowego auta?

    biomedyczny napisał:
    Tak było np w Starze gdzie włączenie wycieraczek = zakłócenie cb.
    Co to ma wspólnego z tematem? Tak jest też w Polonezie, do którego kipercz wreszcie się przyznał.

    biomedyczny napisał:
    Nie setek megaomów bo tyle to w żadnym silniku nie znajdziesz.
    Zawsze masz przebicia szczotek itd. Sprawdź sobie. Jak na masz 1mohm to max.
    Rezystancja izolacji powinna być rzędu setek megaomów w każdym silniku. Zależy ona od wielu czynników: temperatura, wilgotność, napięcie badania... W używanych silnikach komutatorowych może drastycznie spaść pod wpływem osiadającego wszędzie pyłu węglowego ze szczotek.

    biomedyczny napisał:
    Chyba że silniki zanurzeniowe, synfazowe
    Co to są silniki synfazowe? Słyszałem tylko o antenach synfazowych. Chyba że to też z tej tajemniczej książki?

    biomedyczny napisał:
    A co do dyskusji jest bez sensu.
    Prosty przykład jak kiedyś mierzyłem wentylatory do auta. Jeden pobierał 3A drugi 15A.
    Z tym zgadzam się w całej rozciągłości.

    biomedyczny napisał:
    I silnik do wycieraczek musi koło 5A brać.
    Z tym w zasadzie też. Może z zastrzeżeniem, że to zależy od aplikacji, o czym już pisałem. Jeśli ktoś włączy sobie taki silnik luzem na biurku i namierzy 3A, to nie znaczy tak będzie pod obciążeniem.

    =======================

    Konkluzja:
    kipercz napisał:
    to widzę ,że mogę spokojnie uzyć tego prostownika do zasilania,tak?
    Wszystko można użyć do wszystkiego.
    Ale niektóre rzeczy tylko jeden raz. :D

    Gdybyś zastosował się do pkt 3.1.15 regulaminu, zaoszczędziłbyś mi mnóstwo bicia piany.
    Innym pewnie też.
  • #35
    kipercz
    Poziom 11  
    landy13 napisał:
    Gdybyś zastosował się do pkt 3.1.15 regulaminu, zaoszczędziłbyś mi mnóstwo bicia piany.
    Innym pewnie też.

    landy13 napisał:
    Tak jest też w Polonezie, do którego kipercz wreszcie się przyznał.

    Nie było moim celem "namieszanie" tutaj-silniczek z Poloneza kupiłem po napisaniu pierwszego swojego posta w tym temacie-dzięki wszystkim za pomoc
  • #36
    Benson000
    Poziom 14  
    Czy może mi ktoś wytłumaczyć, po co są te dwa rezystory mocy?
  • #37
    eftet
    Poziom 1  
    Na mój prosty sposób pojmowania, zresztą wydaje się, że koledzy mówią o tym również w przypadku silniczka od wycieraczek:
    Żeby ustabilizować trochę napięcie na zakładanym poziomie (to wyższe, 12V). Bez tego podłączanie odbiorników mogłoby mieć wpływ na prąd/napięcie, a ponieważ zasilacz od razu jest obciążany, napięcie podawane jest stabilniej.
    Może ktoś to lepiej wyjaśni. :-) A przy okazji, dzień dobry, forumowicze.
  • #38
    Benson000
    Poziom 14  
    Trochę głupie, ale tanie rozwiązanie. Lepiej byłoby dać w szereg z odbiornikiem mocny tranzystor z diodą zenera i jakimś peerkiem.
  • #39
    pola111
    Poziom 1  
    Witam, do czego służy prąd -12v i -5v?
  • #40
    swiercm
    Moderator na urlopie...
    pola111 napisał:
    Witam, do czego służy prąd -12v i -5v?


    Pytanie powinno brzmieć - do czego słuzył i co zasilał - poczytaj o starych PCtach na ISA.

    Dodano po 4 [minuty]:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Industry_Standard_Architecture VCC.;)
  • #41
    partyzancik
    Poziom 18  
    adam313890 napisał:
    Jak dla mnie to żadna przeróbka. Ja osobiście grzebałem w elektronice - na zasilaczach starego typu AT dało się zrobić regulację napięcia wyjściowego na potencjometrze, po uprzednim usunięciu zabezpieczenia przed wzrostem napięcia, i wymianie kondensatorów wyjściowych na wyższe napięcie. Z wyjścia "12V" dało się czerpać od 2,5V do 30V przy prądzie do 8A (zasilacze 200W ze zmienionym zabezpieczeniem przeciwzwarciowym). Zasilacz stabilizował się na tyle dobrze że przy 8A napięcia na wyjściu przy 30V spadało o jakieś 0,5V. Taki zasilacz wykonałem koledze i jest z niego bardzo zadowolony. Natomiast inny kolega (heraklesi94) zrobił taki zasilacz z ATX 300W i dołożył mierniki napięcia, prądu, temperatury i sterowanie wentylatorem (PWM) z AT-MEGI 8. Niestety całkiem odłączył zabezpieczenie prądowe i przy długim obciążeniu (15A/24V) zasilacz poleciał. Pamiętam jakie były testy - podłączaliśmy żarówki samochodowe i parzyliśmy ile zasilacz daje prądu, maksymalnie było 13A, później napięcia spadało o 1V, Na zwarciu było 19A!.
    Teraz buduje dla siebie taki zasilacz. Jak go zbuduję to wrzucę na elektrodę jak przerobić taki zasilacz.
    Niestety nie ma do tego jakiegokolwiek schematu - są tylko wskazówki. Dlaczego? Bo każdy zasilacz jest inny i trzeba sobie rozrysować jego schemat na kartce i dopiero wtedy kombinować. A taki tuning nie jest prosty i wymaga wiedzy na temat zasilaczy impulsowych i ich działania. Osobiście nie polecałbym tego tuningu mało doświadczonym w tej dziedzinie, bo bardzo łatwo o wypadek - pomiary przy rozbebeszonym zasilaczu, chwila nieuwagi, zwarcie, wybucha tranzystor sterujący, kondensator. Kiedyś kawałek kondensatora miałem w ręce - wybuch mi podczas pomiaru (przepalona dioda i zwatowany bezpiecznik). A pomiarów trzeba zrobić sporo - jakie napięcia jakie wypełnienie, jakie sprzężenie zwrotne.

    Podpowiem na razie, że do przeróbki musimy sobie znaleźć notę aplikacyjną układu który tam siedzi. Następnie patrzymy w zasilaczu na wyjście 12V i patrzymy gdzie odchodzą od niego oporniki sprzężenia (stabilizacja napięcia). W ich miejsce należy wstawić potencjometr jedna nóżka do masy, środkowa do układu (ujemne sprzężenie zwrotne na układzie dbl494 czy jakoś tak?), ostatnia do wyjścia. I mamy regulacje napięcia. Pozostaje jedynie lokalizacja zabezpieczeń przepięciowych i przetężeniowych. Ale jak napisałem przyjdzie na to pora i opiszę dokładnie cały proces przeróbki zasilacza komputerowego na regulowany zasilacz impulsowy o dużej wydajności prądowej. A i dodam iż nie zawsze się udaje przerobić taki zasilacz (ja zepsułem 2 do tej pory bo nie mogłem zlokalizować zabezpieczenia (chyba było na transformatorze w formie zasilania układu scalonego - taki chińczyk mi się trafił). Ale ogólnie taki przeróbki się opłacają.

    Witam . Mam sporo zasilaczy ATX oraz AT i planuje w wolnym czasie zająć sie przeróbkami tych zasilaczy na różne inne sprzęty (zasilacz laboratoryjny, prostowniki itp) a w związku z tym chciałbym pogłębić swoją wiedzę dotyczącą zasilaczy ATX oraz AT a mianowicie czy zasilacz at ma jakieś zabezpieczenia , Jak podnieść wydajność jednej z dodatnich linii zasilacza (czy wymiana duo-diod schotkiego wystarczy i nie trzeba wymieniać tranzystorów lub ewentualnie czy przeniesienie diod i tranzystorów na inny większy radiator wystarczyłoby , czy odpowiednie rozgięcie łopatek na radiatorze i zastosowanie solidnego nadmuchu zimnego powietrza wentylatorkiem mogłoby zastąpić te pracochłonne czynności przerabiania sprzętu , czy warto dołożyć równolegle do tych dwóch jeszcze jakiś jeden pakiet kondensatorów?)
  • #42
    DominTR3B
    Poziom 27  
    Robię koledze prostownik do akumulatora samochodowego 12V,przeróbka bardzo podobna jak dla zasilacza warsztatowego.Mój ATX to 235W stary LCN o wydajności prądowej lini 12 do 8A.Układ sterujący przetwornicą to znany[na szczęście] KA7500(TL494),więc wystarczyło odciąć 4 nóżkę od układów zabezpieczających,zostawić tylko 10kohm do masy w celu włączania a następnie na 1 nóżkę dolutować odpowiedni rezystor do masy aby uzyskać 14.8V na wyjściu.Dwie zbędne cewki na wyjściu zastąpiłem zworami,kondensatory 16v zastąpione 25v a 10v zastąpione 16v.Chce wstawić amperomierz 8A oraz jakiś układ autowyłączania.Podczas prób obciążeniowych prąd dochodzi do 6A przy czym napięcie spada o 1V.Zastanawiam się czy dać do prostownika bezpiecznik 8A lub jak ograniczyć prąd.
  • #43
    stieg
    Poziom 17  
    Też przerobiłem sobie zasilacz AT w celu podłączenia wkrętarki. Jednak wkrętarka bez sprzęgła nie chodzi tak szybko, jak w przypadku gdy podłączałem ją do akumulatora samochodowego. Co prawda zasilacz ma tylko 200W i 7.5A na 12V. Czy ucięcie wszystkich kabli z zasilacza coś da (obecnie po prostu podpiąłem do jakieś wtyczki 12V i mase) ? Do wkrętarki też mam kabel jakiś cienki kabel - jaka może być strata na tych wszystkich kablach ?

    Właśnie testowałem jak działa wkrętarka i co jest dziwne na kabelkach takich cienkich jak w zasilaczach działa bez problemowo - co prawda bez sprzęgła jak przytrzymam mocno ręką to spada napięcie praktycznie do zera jak nie może ruszyć.
    Przelutowałem wkrętarke na lepszych kablach (o większym przekroju) i przy tym samym procesie sprawdzania (trzymam wkrętarke mocno, miernik podłączony i w obroty) zasilacz się wyłącza od razu. Na tym cienkim kablu można zblokować całkiem wkrętarkę i zasilacz dalej pracuje.