Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz ATX - przeróbka na zasilacz warsztatowy

D-Bass 26 Lip 2012 21:56 72384 42
  • O autorze
    D-Bass
    Poziom 10  
    Offline 
    Specjalizuje się w: mechanik a z zamiłowania amator elektryk
    D-Bass napisał 29 postów o ocenie 14, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Opole. Jest z nami od 2010 roku.
  • PCBway
  • #2
    technikabasenowa
    Poziom 33  
    A co jest oryginalnego w tym poradniku ?
    Ucięte przewody i wstawione wtyki :D
  • #3
    LA72
    Poziom 40  
  • #4
    hehehehuhuhu
    Poziom 19  
    technikabasenowa napisał:
    A co jest oryginalnego w tym poradniku ?
    Ucięte przewody i wstawione wtyki :D


    Powinno być widać jakieś iskierki po podłączeniu tego zasilacza do sieci 230V :D
    Troszkę wiórów podczas wiercenia się dostało na pcb :not:
  • #6
    technikabasenowa
    Poziom 33  
    Pewnie że lepiej ale w tej to oprócz aku i kawałka przewodu trzeba coś wiedzieć o elektronice :D
  • PCBway
  • #7
    adam313890
    Poziom 12  
    Jak dla mnie to żadna przeróbka. Ja osobiście grzebałem w elektronice - na zasilaczach starego typu AT dało się zrobić regulację napięcia wyjściowego na potencjometrze, po uprzednim usunięciu zabezpieczenia przed wzrostem napięcia, i wymianie kondensatorów wyjściowych na wyższe napięcie. Z wyjścia "12V" dało się czerpać od 2,5V do 30V przy prądzie do 8A (zasilacze 200W ze zmienionym zabezpieczeniem przeciwzwarciowym). Zasilacz stabilizował się na tyle dobrze że przy 8A napięcia na wyjściu przy 30V spadało o jakieś 0,5V. Taki zasilacz wykonałem koledze i jest z niego bardzo zadowolony. Natomiast inny kolega (heraklesi94) zrobił taki zasilacz z ATX 300W i dołożył mierniki napięcia, prądu, temperatury i sterowanie wentylatorem (PWM) z AT-MEGI 8. Niestety całkiem odłączył zabezpieczenie prądowe i przy długim obciążeniu (15A/24V) zasilacz poleciał. Pamiętam jakie były testy - podłączaliśmy żarówki samochodowe i parzyliśmy ile zasilacz daje prądu, maksymalnie było 13A, później napięcia spadało o 1V, Na zwarciu było 19A!.
    Teraz buduje dla siebie taki zasilacz. Jak go zbuduję to wrzucę na elektrodę jak przerobić taki zasilacz.
  • #8
    damian2933
    Poziom 12  
    adam313890 napisał:
    adam313890

    jak możesz i będziesz miał czas zapodaj schemacik takiego tuningu
  • #9
    adam313890
    Poziom 12  
    Niestety nie ma do tego jakiegokolwiek schematu - są tylko wskazówki. Dlaczego? Bo każdy zasilacz jest inny i trzeba sobie rozrysować jego schemat na kartce i dopiero wtedy kombinować. A taki tuning nie jest prosty i wymaga wiedzy na temat zasilaczy impulsowych i ich działania. Osobiście nie polecałbym tego tuningu mało doświadczonym w tej dziedzinie, bo bardzo łatwo o wypadek - pomiary przy rozbebeszonym zasilaczu, chwila nieuwagi, zwarcie, wybucha tranzystor sterujący, kondensator. Kiedyś kawałek kondensatora miałem w ręce - wybuch mi podczas pomiaru (przepalona dioda i zwatowany bezpiecznik). A pomiarów trzeba zrobić sporo - jakie napięcia jakie wypełnienie, jakie sprzężenie zwrotne.

    Podpowiem na razie, że do przeróbki musimy sobie znaleźć notę aplikacyjną układu który tam siedzi. Następnie patrzymy w zasilaczu na wyjście 12V i patrzymy gdzie odchodzą od niego oporniki sprzężenia (stabilizacja napięcia). W ich miejsce należy wstawić potencjometr jedna nóżka do masy, środkowa do układu (ujemne sprzężenie zwrotne na układzie dbl494 czy jakoś tak?), ostatnia do wyjścia. I mamy regulacje napięcia. Pozostaje jedynie lokalizacja zabezpieczeń przepięciowych i przetężeniowych. Ale jak napisałem przyjdzie na to pora i opiszę dokładnie cały proces przeróbki zasilacza komputerowego na regulowany zasilacz impulsowy o dużej wydajności prądowej. A i dodam iż nie zawsze się udaje przerobić taki zasilacz (ja zepsułem 2 do tej pory bo nie mogłem zlokalizować zabezpieczenia (chyba było na transformatorze w formie zasilania układu scalonego - taki chińczyk mi się trafił). Ale ogólnie taki przeróbki się opłacają.
  • #10
    69837030
    Użytkownik obserwowany
    Witam! Projekt jest łatwy do wykonania i sam taki już robię.
  • #11
    D-Bass
    Poziom 10  
    ja mam taki jak z video i spisuje sie ; )
    jak zrobie zwarcie na bananach to mi sie zam wyłączy po odłączeniu napiecia z kontaktu i właczeniu dalej działa
  • #12
    biomedyczny
    Poziom 26  
    Dawno nie widziałem kogoś kto tak marnuje termokurczki.

    Po co ta termokurczka na włącznik jak w środku nie zabezpieczył termokurczką między pinami.
    Totalny brak oszczędności.

    Po co płytka do diody ?? Przecież wystarczył jeden rezystor i zbocznikowanie diod. Przecież tu tyle energii idzie w kosmos.
    A zamiast kleić diody jak już tyle wydał na termokurczki są są podstawki montażowe pod diody. Ładnie świeciły by na wprost a tak jedna w górę druga w dół.

    O tym że jak wwiercił to myślałem że się w kondensator wwierci szkoda gadać.

    Ale ktoś mi zaraz powie że narzekam....
    Po prostu nie wiedziałem że można coś takiego zepsuć :D
  • #13
    1010011010
    Poziom 32  
    6:59, jak wierci to dostają mu się wióry na płytkę. Lepiej wykręcić elektronikę całkiem przed wierceniem - 2 śrubki i po problemie a możemy zaoszczędzić biegania do bezpieczników :)
  • #14
    pimark
    Poziom 11  
    adam313890 napisał:
    Niestety nie ma do tego jakiegokolwiek schematu - są tylko wskazówki. Dlaczego? Bo każdy zasilacz jest inny i trzeba sobie rozrysować jego schemat na kartce i dopiero wtedy kombinować. A taki tuning nie jest prosty i wymaga wiedzy na temat zasilaczy impulsowych i ich działania. Osobiście nie polecałbym tego tuningu mało doświadczonym w tej dziedzinie, bo bardzo łatwo o wypadek - pomiary przy rozbebeszonym zasilaczu, chwila nieuwagi, zwarcie, wybucha tranzystor sterujący, kondensator. Kiedyś kawałek kondensatora miałem w ręce - wybuch mi podczas pomiaru (przepalona dioda i zwatowany bezpiecznik). A pomiarów trzeba zrobić sporo - jakie napięcia jakie wypełnienie, jakie sprzężenie zwrotne.

    Podpowiem na razie, że do przeróbki musimy sobie znaleźć notę aplikacyjną układu który tam siedzi. Następnie patrzymy w zasilaczu na wyjście 12V i patrzymy gdzie odchodzą od niego oporniki sprzężenia (stabilizacja napięcia). W ich miejsce należy wstawić potencjometr jedna nóżka do masy, środkowa do układu (ujemne sprzężenie zwrotne na układzie dbl494 czy jakoś tak?), ostatnia do wyjścia. I mamy regulacje napięcia. Pozostaje jedynie lokalizacja zabezpieczeń przepięciowych i przetężeniowych. Ale jak napisałem przyjdzie na to pora i opiszę dokładnie cały proces przeróbki zasilacza komputerowego na regulowany zasilacz impulsowy o dużej wydajności prądowej. A i dodam iż nie zawsze się udaje przerobić taki zasilacz (ja zepsułem 2 do tej pory bo nie mogłem zlokalizować zabezpieczenia (chyba było na transformatorze w formie zasilania układu scalonego - taki chińczyk mi się trafił). Ale ogólnie taki przeróbki się opłacają.


    Popełniłem kiedyś takie coś. Napięcie wyregulowane na 14,8V potencjometrem montażowym w środku obudowy, dodałem sprzężenie zwrotne od prądu i potencjometr wyprowadziłem na zewnątrz, dodałem amperomierz. Przy zwarciu wyjścia daje mi 16A, a można by było pewnie więcej. Używam go do ładowania akumulatorów od ponad roku
  • #15
    logos2000
    Poziom 21  
    Oto moja przeróbka
    Zasilacz ATX - przeróbka na zasilacz warsztatowy Zasilacz ATX - przeróbka na zasilacz warsztatowy Zasilacz ATX - przeróbka na zasilacz warsztatowy Zasilacz ATX - przeróbka na zasilacz warsztatowy

    Fot ze środka brak, co moge powiedzieć to linia 3,3Sense zmostkowana z 3.3V. Dioda czerwona pod 5STD zielona pod Power Good. Każda linia połączona trzema kablami - więcej nie było sensu.
    Obciążenia rezystorami nie dawałem, napięcia są bardzo zadowalające.
  • #16
    D-Bass
    Poziom 10  
    czemu nie dałeś przełącznika i diod tam gdzie są gniazda bananów ?
  • #17
    logos2000
    Poziom 21  
    Bo by została dziura w miejscu gdzie wychodziły kable, a napis FEEL maskuje pierwotne otwory na diody, nie był to dobry pomysł wiercić w kratce. Na banany miałem bardzo miało miejsca, dlatego zrobione jest w ten sposób.

    Na domiar wszystkiego po drugiej strony obudowy zamontowana jest spora cewka zabezpieczająca, więc pole manewru było dość ograniczone. Pocieszeniem jest iż model zasilacza posiada automatyczna regulacje obrotów w zależności od temperatury. Aczkolwiek nie będzie nigdy obciążany więcej niż 2A, więc chłód chłód :D
  • #18
    dyzio-zdw
    Poziom 9  
    Witam,
    adam313890 czekam na jakiś, że tak powiem tutorial z Twoich prac nad takim zasilaczem. Szczerze to na razie mam co najwyżej mierne pojęcie o elektronice, ale interesuje mnie to i dużo czytam - uczę się ;)
    Mam chyba ze trzy zasilacze ATX na stanie, sporo drobnicy elektronicznej z demobilu i mierne pojęcie, ale przy pomocy coś wymyślę. Jak na razie mam zamiar zrobić prosty zasilacz na 3,3V , 5V i 12V, ale za jakiś czas chciałbym rozbudować to o AT-MEGA8 i regulowane napięcie. Chociaż opinia wielu ludzi na tym forum mówi, że najpierw elektronika analogowa, a dopiero później można zaczynać coś myśleć o cyfrowej. Chociaż u mnie bardziej informatyczny rozum to spróbuje zastosować się do zasad, a pewnie nie pożałuje.
    Trochę się rozpisałem. Pozdrawiam wszystkich.
  • #19
    logos2000
    Poziom 21  
    D-Bass napisał:
    ja mam nieco inaczej jutro wrzucę foty; )

    Fot sie nie doczekaliśmy...

    dyzio-zdw, powiedz mi na co informatykowi inne niż standardowe napięcia? Dla mnie to te trzy podstawowe są wszystkim, nie potrzebuje 4, 6 czy 15 V bo nic użytecznego dla mnie nie chodzi na tym napięciu.
  • #20
    dyzio-zdw
    Poziom 9  
    logos2000 jeśli chodzi o informatykę to w zupełności wystarczy zwykły zasilacz, który nawet nie musi być wyciągany z obudowy komputera, ale uczę się powoli elektroniki, a w tym wypadku bardzo przydatnym urządzeniem będzie taki zasilacz warsztatowy, tym większa frajda, że będzie go można zrobić samemu.
    Pozdrawiam.
  • #21
    kipercz
    Poziom 11  
    Mając stary zasilacz model 230 A ATX postanowiłem go wykorzystać do napędu silniczka od wycieraczek samochodowych.Na linii 5V silnik pracuje ,ale obroty są dla mnie za małe,a na linii 12V obroty są ok ale po jakimś czasie silnik przestał pracować -myślałem,że się spalił,ale zauważyłem,że nie kręci się wentylator w zasilaczu,więc odłączyłem zasilacz a silnik podpiąłem pod prostownik do ładowania akumulatorów samochodowych,lecz na tym prostowniku silnik bardzo się grzeje.Po kilku godzinach chciałem zobaczyć co z tym zasilaczem się stało,włączam go do prądu ....działa!
    Podłączam silniczek-silniczek pracuje ale wentylator w zasilaczu staje po podłączeniu silnika,odłączam silnik-wentylator startuje-dzieje się tak tylko na 12V, na 5V silnik pracuje,wentylator się kręci.Jaka może być tego przyczyna i jak to rozwiązać?
  • #22
    biomedyczny
    Poziom 26  
    A ty na pewno masz wentylator na 12V??
    Sprawdź co na nim pisze.
    Jeśli tak to prawdopodobnie się zwęglił już albo poszło kilka zwoi.
  • #23
    kipercz
    Poziom 11  
    biomedyczny napisał:
    A ty na pewno masz wentylator na 12V??

    pisałem o wentylatorze w zasilaczu-oryginał od nowości-jak mógł się zwęglić ,skoro pracuje po odłączeniu silniczka od zasilania lub na napięciu 5V?przeczytaj proszę jeszcze raz mój post
  • #24
    biomedyczny
    Poziom 26  
    Czekaj przeczytałem jeszcze raz :

    Dałeś zworkę na zasilacz ?? Żeby się włączył? Zakładam żę tak. Bo jeśli nie to zasilacz się właśnie po kilku sekundach wyłącza.

    Silnik od wycieraczek przestaje pracować na lini 12V
    Wentylator w zasilaczu się wyłączył bo zadziałało zabezpieczenie. Prawdopodobnie przeciw zwarciowe.
    I potwierdza to też grzanie się na prostowniku.

    Wiec masz problem z silnikiem a nie zasilaczem.
    Prawdopodobnie zatarte łożysko stawia za duży opór a i ok 15A z zasilacza nie wystarcza. I się wyłącza.

    Jeszcze przed rozbieraniem sprawdź omomierzem.

    Tzn posprawdzaj ile jest ohm między przewodami a obudową.
    Między przewodami powinno być ono malutkie max 2kohm a w tak małym silniku jeszcze mniej.
    A na między przewodem a obudową co najmniej kilka kohm ale jw wydaje mi się że to będzie łożysko. Takie silniki lubią się zacierać bo wiecznie w deszczu.
  • #25
    kipercz
    Poziom 11  
    Zworkę oczywiście dałem
    Silniczek nie przestaje pracować na 12V od razu.Od razu przestaje pracować wentylator w zasilaczu ,gdy silnik jest podłączony pod linie 12V więc nie będę sprawdzał jak długo będzie pracował silnik na zasilaczu,w którym stanął wentylator,bo go spalę-zasilacz nadal działa na stojącym wentylatorze .
    Na lini 5V nie ma problemów,więc co,łożysko "jest złe" tylko gdy silnik jest podpięty pod 5V?
    Gdy w mierniku ustawię skalę na najniższym 200 ohm to między przewodami pokazuje
    01.6 a między przewodami a obudową 01.5 - 01.6
    Zasilacz na lini 12V pokazuje na mierniku 10.85V ,gdy podłączę silnik spada do 8,26V
    Na lini 5V pokazuje 5,36V a z podłączonym silnikiem 3,45V
    I jeszcze natężenie przy podłączonym silniku :
    na 5V 1,8-2,2 A
    na 12V 3-3,5 A
    aha- napisałeś,że wentylator staje,bo zadziałało zabezpieczenie przeciwzwarciowe-to działa tylko na wentylator? a zasilacz nadal działa?Dziwne ,nie? W dodatku na 5V nie widzi zwarcia i działa wszystko ok?
  • #26
    landy13
    Poziom 29  
    biomedyczny napisał:
    Między przewodami powinno być ono malutkie max 2kohm
    A cóż to za bzdura? Silnik od wycieraczek ma co najwyżej kilka omów.
    biomedyczny napisał:
    ... a w tak małym silniku jeszcze mniej
    Następna bzdura. Im mniejszy silnik, tym rezystancja większa.
    biomedyczny napisał:
    A na między przewodem a obudową co najmniej kilka kohm
    Jeszcze jedna bzdura. W znakomitej większości takich silników zasilanie jest jednoprzewodowe, drugi przewód to masa. Wówczas rezystancja tego przewodu do masy to kilka omów. Gdyby jednak zasilanie było dwuprzewodowe, to rezystancja do masy byłaby rzędu setek megaomów. W żadnym wypadku nie "kilka kohm".
  • #27
    kipercz
    Poziom 11  
    nie będę zakładał nowego tematu-czy mogę zamiast zasilacza ATX użyć prostownik samochodowy do ładowania akumulatorów ,do napędu silniczka od wycieraczek ? ten prostownik jest impulsowy a silniczek byłby zasilany nim jednorazowo ok 1 godziny? Czy to może zaszkodzić prostownikowi lub silniczkowi?
  • #28
    technikabasenowa
    Poziom 33  
    A w czym ma zaszkodzić o ile jest oczywiście sprawny :D - przy obciążeniu nie powinien mieć więcej niż 14,5-15V
  • #29
    landy13
    Poziom 29  
    technikabasenowa napisał:
    A w czym ma zaszkodzić o ile jest oczywiście sprawny :D - przy obciążeniu nie powinien mieć więcej niż 14,5-15V
    Czy na pewno? A co jeśli to będzie wielki silnik z dużego samochodu, wymagający 10-15A, natomiast prostownik to jakaś popierdółka o wydolności 3-4A?
    Przypominam, że w pytaniu było też: "Czy to może zaszkodzić prostownikowi".
  • #30
    kipercz
    Poziom 11  
    landy13 napisał:
    technikabasenowa napisał:
    A w czym ma zaszkodzić o ile jest oczywiście sprawny :D - przy obciążeniu nie powinien mieć więcej niż 14,5-15V
    Czy na pewno? A co jeśli to będzie wielki silnik z dużego samochodu, wymagający 10-15A, natomiast prostownik to jakaś popierdółka o wydolności 3-4A?
    Przypominam, że w pytaniu było też: "Czy to może zaszkodzić prostownikowi".

    Silniczek pobiera 1,5A, jest to silnik z wycieraczek z poloneza caro,poprzedni z escorta pobierał dużo więcej 3-3,5 A