Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czym i jak oczyścić instalację pneumatyczną w małej maszynie

27 Lip 2012 18:24 2940 13
  • Poziom 27  
    Do instalacji złożonej ze stacji przygotowania powietrza, kilku zaworów i siłowników dostała się jakaś lepka substancja organiczna. Efekt jest taki, że niektóre zawory nie działają wcale a niektóre działają z opóźnieniem. Siłowniki też zrobiły się "leniwe".
    W czym można bezpiecznie wykąpać taką aparaturę i co zrobić z przewodami pneumatycznymi - większość jest plastikowa, ale jest też trochę niedemontowalnych metalowych rur.
  • MetalworkMetalwork
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Zacznij od określenia, co to za substancja i w czym się rozpuszcza.
  • Poziom 38  
    Przewodami plastikowymi nie ma się co zbytnio martwić, są wyjątkowo odporne, gorzej z delikatnymi gumkami, grzybkami, oringami- nieodłączna częścią elektrozaworów, uszczelnień.
    Próbuj w benzynie, lub płynie do mycia silników.
  • MetalworkMetalwork
  • Poziom 27  
    Nie wiem co to za substancja, może składać się z wody, CIP, sody i karmelu. W pewnym stopniu rozpuszcza się nawet w wodzie, znacznie lepiej w benzynie ekstrakcyjnej, ale nie wiem czy bezpieczniejszy dla elementów plastikowych nie byłby jakiś alkohol.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    To spróbuj etanolu technicznego, izopropanolu, w ostateczności denaturatu. Uszczelki powinny wytrzymać.Kwestia, ile tego płukania... Może bardziej opłaci się porozłączać instalację i płukać indywidualnie?
  • Poziom 27  
    Większość już porozłączałem. Mam pewne opory przed rozkręcaniem elektrozaworów sterujących.
  • Poziom 43  
  • Poziom 27  
    Po otwarciu szafki z pneumatyką na dole był centymetr brązowej brei (maszyna po zalaniu musiała pracował jakiś czas). Nie był to olej, bo po wyschnięciu się kleił. Całe wnętrze było mocno spryskane, zwłaszcza w okolicach tłumików.
    Mam kilka zaworów 5/2, 5/3 i 3/2 sterowanych elektrycznie. Nigdy się nie bawiłem w rozkręcanie, ale do jutra nic nowego nie załatwię. Na co zwrócić uwagę przy demontażu na czynniki pierwsze?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Zaworów nie demontuj. Płucz i płucz, aż zacznie z nich lecieć czysty rozpuszczalnik.
    Przydałoby się też znaleźć przyczynę tego zalania.
  • Poziom 43  
    Tomasz Gumny napisał:
    Całe wnętrze było mocno spryskane, zwłaszcza w okolicach tłumików.

    Mimo wszystko sądzę, że mam rację. Układ elektro zaworów jest prosty i nie skomplikowany rozłożysz to i złożysz. Chociaż lepiej do naolejacza nalać środka do czyszczenia hamulców samochodowych, którego głównym składnikiem jest alkohol izopropylenowy z dodatkiem nafty uwodnionej
  • Poziom 38  
    Instalacja pneumatyczna jest ciśnieniowa i nic tam się nie dostało, chyba, że dywersja.
    Ta maź to olej zbełtany z wykondensowaną wodą, lub olej z układu smarowania kompresora.
  • Poziom 27  
    Niestety istnieje taka możliwość - powietrze jest używane do "cofania" płynów do zbiorników. Wiem, że tak być nie powinno, ale to już nie moja działka.
    Rozebrałem ostrożnie jeden zwór, ale nie do końca, bo w środku jest niepokojąco czysto.
  • Poziom 38  
    No to jest coś żle rozwiązane technicznie (może to powietrze powinno być dostarczane od góry do cofania tego czegoś) i czyszczenie to na chwilę pomoże.
  • Poziom 27  
    Wykąpałem, przedmuchałem, jutro zobaczymy na ile to pomogło.

    Dodane nazajutrz:
    Wygląda na to, że kąpiel w benzynie ekstrakcyjnej pomogła. Wszystkie zawory działają, przynajmniej na razie.
    Dzięki za wszystkie sugestie.