Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Renault Clio I 1,2 - Szybkie nagrzewanie się silnika

27 Lip 2012 20:02 9077 19
  • Poziom 12  
    Witam,

    Mam problem polegający na bardzo szybkim nagrzewaniu się silnika do 100°C podczas normalnej jazdy. Ostatnio temperatura wyskakiwała po przejechaniu 1km do nawet 130°C a chłodnica była zimna i nie załączał się wentylator. Wymieniłem termostat i uzupełniłem płyn który wyciekł przy wymianie, jednak temperatura dalej rośnie bardzo szybko do 100°C z tym,że teraz wentylator już się załącza i temperatura nie rośnie ale utrzymuje się około 100. Wcześniej przy jeździe normalnej zawsze było około 90°C i taka temperatura się utrzymywała, jedynie przy jeździe pod górę wzrastała. Czego może być to objaw? I w którym miejscu znajduje się odpowietrznik układu? Na chłodnicy?
  • Poziom 18  
    powinien byc na chlodnicy i na wezach do nagrrzewnicy ale mnie to wyglada na slaba pompe wody
  • Poziom 29  
    Czujniki tem. są w 100% sprawne?
  • Poziom 12  
    Ten czujnik,który uruchamia wentylator jest 100% sprawny. Nie wiem jak ten, który wskazuje temp. na liczniku. Nie wiem nawet gdzie on się znajduje. Dzisiaj zauważyłem,że gdy w zbiorniczku na zimnym silniku był stan płynu odpowiedni, to po nagrzaniu do 100 stopni i załączeniu się wentylatora płyn automatycznie zaczął napływać do zbiorniczka i było go tak dużo, że wyciskało go popod korek. Ogrzewanie działa normalnie i płynu nie ubywa więc to chyba nie uszczelka pod głowicą?Co do pompy wody to była wymieniana wraz z rozrządem przy 154tys. Teraz mam 168tys. już by padła?
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Nie wiem jaki masz silnik - ja mam K4J. W moim jest jeden punkt odpowietrzania na obudowie termostatu (śrubka M6), ale już za termostatem (w stronę chłodnicy). Na chłodnicy odpowietrznika nie mam i w chłodnicy zawsze zostaje pęcherz powietrza. Nie ma on większego znaczenia na temperaturę silnika, ale ma na twardość węży po nagrzaniu silnika i jeżdżenie poziomu w zbiorniku wyrównawczym. Czemu poziom w zbiorniku rośnie po załączeniu wentylatora nie wiem jak wytłumaczyć, przy braku odpowietrznika na chłodnicy, raczej powinno być odwrotnie, poziom powinien lekko się obniżyć.
    U mnie czujnik temperatury jest jeden - w obudowie termostatu.
    Temperatura 100*C - to może być związane z wymienionym termostatem, może mieć wyższą temperaturę otwarcia, szkoda, że przed montażem tego nie sprawdziłeś.
    Przedmuch na uszczelce do układu - jakie objawy wg mnie powinny temu towarzyszyć. Po uruchomieniu zimnego silnika, w czasie jego nagrzewania powinny szybko twardnieć węże do chłodnicy i powinien wzrastać poziom w zbiorniku wyrównawczym (może dochodzić do wyrzucania płynu spod korka, w tym czasie też może nie być ogrzewania. Powoduje do wypychanie płynu z bloku silnika przez pompowane do układu "powietrze". Po otwarciu termostatu otwiera się naturalna droga do odprowadzenia powietrza do zbiornika wyrównawczego i przez zaworek w korku na zewnątrz (syczenie), wtedy z reguły powraca ogrzewanie, oraz może na chwilowo obniżyć się poziom płynu w zbiorniku wyrównawczym. Możesz zrobić test na obecność CO2 w płynie lub w inny sposób.
    Poprawiam
    Cytat:
    W moim jest jeden punkt odpowietrzania na obudowie termostatu (śrubka M6), ale już za termostatem (w stronę chłodnicy).

    Odpowietrznik jest przed, a nie tak jak napisałem za termostatem - kiks na który nie zwróciłem uwagi, przepraszam.
  • Poziom 12  
    @gimak
    Dzięki za odpowiedź. Nie wiem jaki mam model silnika i jak to sprawdzić ale mam takie parametry
    1171cm³, 40kw, 54KM rok 1994. Znalazłem odpowietrznik na chłodnicy z prawej strony u góry. Na włączonym silniku odkręciłem i chwilowo leciało powietrze i zimny płyn a potem gorący. Węże przy 80°C są gorące i nagrzewa się chłodnica czyli ewidentnie puszcza termostat więc tu jest ok. Nie wiem jaką ma temperaturę otwarcia, bo nie było napisane. Był on trochę krótszy niż ten co miałem wcześniej ale średnica pasowała do węża. Płyn wyrzucało mi gdy włączył się wentylator, jednak gdy ostygł silnik płynu było na minimum. Zobaczymy co będzie dalej. Ogrzewanie pracuje ok, moc jest taka jaka była, oleju mam stan i nie przybywa. Płynu też mi nie ubywało aż do momentu kiedy wymieniłem termostat i wywaliło mi dzisiaj płyn. Jeszcze jedno to to,że płyn chłodniczy nie ma koloru fioletowego jaki leję z butelki tylko brunatny jak rdza. Czy czasem układ nie jest zapchany nalotem? Mam samochód rok i nigdy nic nie dosypywałem uszczelniaczy bo z temp. zawsze było wszystko ok i nie ciekło nic. Największa temperatura jaką wcześniej miałem to 105° i szybko spadła po załączeniu się wentylatora. Było to tylko wtedy gdy jechałem pod górę, nigdy w trasie.
  • Poziom 38  
    SpringstilII napisał:
    Jeszcze jedno to to,że płyn chłodniczy nie ma koloru fioletowego jaki leję z butelki tylko brunatny jak rdza.

    Płyn nie powinien nawet po kilku latach zmieniać koloru, przynajmniej ja się z tym nie spotkałem do czasu przygody z meganką. Nie chcę krakać, ale to może świadczyć o tym, że jest jednak jakiś specyficzny przedmuch. U mnie w megance, oryginalny płyn (zielono-żółty) z czasem ciemnieje i na ściankach zbiornika wytrąca się brunatny osad. Test z butelką według mnie wykazał lekki przedmuch (stałe bąbelkowanie na wolnych obrotach przy rozgrzanym silniku). W ASO twierdzą, że przedmuchu nie ma, ale zademonstrowanego bąbelkowania też nie wiedzą jak uzasadnić.
  • Poziom 12  
    Brunatny osad też wytrąca się u mnie na ściankach zbiornika. Ne wiem już co o tym myśleć. Jeśli to uszczelka to ile może orientacyjnie kosztować naprawa? Wiem,że do tanich nie należy. Najgorsze jest to,że ja muszę mieć auto codziennie od 7 do 16 w pracy i jest praktycznie cały dzień eksploatowane. Jedynie w soboty mogę z nim robić. Słyszałem też,że podobne objawy daje uszkodzona pompa wody, tylko moja ma niecały rok i 13tys. przejechane.:(
  • Poziom 12  
    Byłem u mechanika i kazał wymienić czujnik temp. przekazujący temperaturę na licznik. Szczerze, jeśli czujnik źle by "pokazywał" a temp, cieczy chłodzącej była by ok to nie uruchamiał by się wiatrak, bo jak wiadomo jest uruchamiany przez czujnik znajdujący się w chłodnicy i nie ma połączenia z czujnikiem umieszczonym w głowicy, który wartość temp. wskazuje na desce rozdzielczej. Odpowietrzałem kilka razy układ i dalej to samo. Bąble w zbiorniczku nie pojawiają się, płynu nie ubywa, węże są miękkie i ciepłe więc termostat otwiera obieg. Wygląda na to,że jest bardzo słaby obieg płynu. Nie wiem czy próbować z pompą wody? Jest jakiś sposób aby sprawdzić ją bez jej demontażu?
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    SpringstilII napisał:
    Szczerze, jeśli czujnik źle by "pokazywał" a temp, cieczy chłodzącej była by ok to nie uruchamiał by się wiatrak,

    To że uruchamia się wiatrak, to jeszcze o niczym nie świadczy, o tym decyduje czujnik który go załącza - na jaką temperaturę jest ustawiony i gdzie jest umiejscowiony. U mnie nie ma żadnego czujnika temperatury w chłodnicy. Jak wyżej napisałem mam jeden tylko czujnik temperatury na obudowie termostatu (może są tam dwa w jednej oprawie - nie sprawdzałem) i czasem zdarza się taka śmieszna sytuacja, szczególnie zauważalna w zimie przy kilkunastostopniowym mrozie, przy totalnie zimnej chłodnicy załączy się wentylator, chwilę pochodzi, wyłączy się i termostat się otwiera - węże i chłodnica robią się ciepłe.
    Najistotniejsze w tym wszystkim jest to, czy ten nowy termostat ma taką samą charakterystykę otwarcia jak poprzedni (temperatura początku otwierania, całkowitego otwarcia i przepustowość w stanie całkowitego otwarcia). Jeżeli ma inną to inaczej temperaturowo będzie się zachowywał układ i wymiana czujnika, kopanie w pompie nic nie dadzą.
    Sprawdziłbym czy temperatura wskazywana przez czujnik jest taka w rzeczywistości i ewentualnie dopiero wtedy wymieniał czujnik temperatury.
    Cytat:
    Bąble w zbiorniczku nie pojawiają się, płynu nie ubywa, węże są miękkie i ciepłe więc termostat otwiera obieg.

    Bąbelki mogą być widoczne jak górne doprowadzenie do zbiornika będzie pod wodą, a końcówka na tyle przeźroczysta, że będą one widoczne. U mnie one dopiero widoczne były w butelce.
    Węże są miękkie i ciepłe - to może sugerować nieszczelny korek na zbiorniku (zaworki), bo przy szczelnym i dobrze odpowietrzonym układzie (całkowicie pozbawionym pęcherzy powietrza - mało realne), przewody na gorącym silniku powinny być troszeczkę twardsze niż na zimnym.
    Cytat:
    Jest jakiś sposób aby sprawdzić ją bez jej demontażu?

    Na to pytanie nie mam odpowiedzi.
    I pytanie - od kiedy płyn w układzie zmienia zabarwienie i w jakim tempie to zachodzi?
  • Poziom 12  
    Nie sprawdziłem temp. otwarcia nowego termostatu przed montażem:( U mnie jest czujnik załączający wentylator i jest umiejscowiony w lewym dolnym rogu chłodnicy, tuż przy dolnej rurze. Zauważyłem,że po każdym użyciu samochodu przy odkręcaniu korka zbiorniczka wyrównawczego uchodzi znaczna ilość powietrza i dochodzi do wahań ilości płynu. Tzn, płyn po odkręceniu "idzie" w górę i po chwili opada. Wycieków jako takich nie zauważyłem, bo płynu jest ciągle odpowiednia ilość gdy samochód ostygnie.
    @gimak
    W jaki sposób butelką sprawdzałeś czy robią się bąble?
    Po tym jak wywaliło mi płyn + to co wyciekło przy wymianie termostatu dolałem ponad 2L płynu i jak na razie płyn pozostaje fioletowy (Dynagel 2000).
  • Poziom 38  
    SpringstilII napisał:
    Zauważyłem,że po każdym użyciu samochodu przy odkręcaniu korka zbiorniczka wyrównawczego uchodzi znaczna ilość powietrza i dochodzi do wahań ilości płynu.

    Jeżeli jest odpowietrznik na chłodnicy i układ jest dobrze odpowietrzony, to przy ciepłym silniku nie powinno być tej znacznej ilości powietrza, a przy zimnym nie powinno nic syknąć.
    Jak zdecydujesz się na butelkę to będziesz widział efekt.
    Cytat:
    W jaki sposób butelką sprawdzałeś czy robią się bąble?

    Przeczytaj to co jest w obydwóch linkach przytoczonych w tym poście
    Link
    Jak chcesz więcej na temat poczytać to w Szukaj wpisz - test z butelką to będziesz miał co czytać. Dodam od razu, że test ten jest mocno krytykowany.
    Jak coś będzie niejasne pytaj.
  • Poziom 2  
    Witam, mam problem w opel corsa 1,2. Bardzo szybko na postoju osiąga wysoką temperature, i wypluwa płyn chłodniczy z zbiorniczka. Uszczelka pod głowicą był a wymieniana, głowica była planowana, termostat wymieniony, a problem pozostał.
    Nie mam pojęcia co dalej robić, proszę o pomoc.
  • Poziom 43  
    Odpowietrzony wykręcając czujnik na 1 kabelek na kolektorze ssącym?? Jeśli tak sprawdz czy pompa wody żyje odłczając przewody idące do nagrzewnicy. Przedtem zlej płyn i na tą próbe wlej wody. Sprawdz tez drożność przewodu cieńkiego idącego z chłodnicy na zbiorniczek płynu i sam króciec w chłodnicy.
  • Poziom 2  
    Pompa jest dobra. Pozostaje sprawdzic drożność przewodu.
  • Poziom 43  
    Wentylator startuje? Powinien na 100st.c także ważny jest szczelny korek.
  • Poziom 2  
    Startuje, ale wcześniej niż na 100st.
  • Poziom 10  
    Czujnik temperatury cieczy do wymiany !!!