Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

YAMAHA PW80 - Budowa modułu CDI

kwrobert17 28 Lip 2012 01:14 3389 5
  • #1 28 Lip 2012 01:14
    kwrobert17
    Poziom 13  

    Witam. Motorek zgubił iskrę. Ale nie będę tu zaśmiecał pytaniami co sie mogło stać bo to wiem. Tylko nie mogę rozgryźć jak działa moduł CDI w tym motorku? Bo w klasycznym zapłonie CDI jest cewka ładowania i impulsator. A tu jest tylko sama cewka ładowania. Chciałem zrobić prosty moduł w pająku na próbę ale w każdym schemacie jaki znalazłem i kiedyś robiłem był potrzebny właśnie impulsator. Nic konkretnego nie znalazłem dlatego zwracam się z prośbą o wyjaśnienie ewentualnie jakiś schemat.
    Zamieszczam schemat instalacji tego motorku dla jasności.
    YAMAHA PW80 - Budowa modułu CDI
    Z góry dzięki za wszelkie informacje. Pozdrawiam

    0 5
  • Pomocny post
    #2 28 Lip 2012 16:04
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Zapłon "bezimpulsatorowy". Proponuję spróbować z następującym schematem: http://www.motelek.net/andere/cdi/kontakt_cdi.png . Unterbrecher to nie przerywacz zapłonu jak podano, tylko wyłącznik zapłonu.
    Zasada działania jest dość prosta. Dodatnia połówka napięcia zasilającego ładuje kondensator w układzie CDI. Ujemna połówka napięcia zasilającego wyzwala układ zapłonowy wywołując iskrę na świecy.

    0
  • #3 28 Lip 2012 17:18
    gimak
    Poziom 37  

    Możesz spróbować z tym schematem.
    Link
    U mnie w agregacie prądotwórczym ten układ działa, a jestem ciekawy jak się to sprawdzi w innych zastosowaniach. Dodam jeszcze, że układ chodził również bez tej diody wpiętej równolegle do cewki zasilającej.

    0
  • Pomocny post
    #4 28 Lip 2012 18:26
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Tylko że na Twoim module punkt zapłonu będzie przesunięty o 90°, ponieważ moduł jest wyzwalany dodatnim a nie ujemnym napięciem zasilającym.

    0
  • #5 28 Lip 2012 23:24
    gimak
    Poziom 37  

    Przyznam się, że nad tym w ogóle się nie zastawiałem. Padł mi moduł zapłonowy, a ponieważ nie udawało mi się znaleźć w internecie odpowiednika z czterema końcówkami, zestawiłem niezbędne elementy (kondensator, tyrystor, diodę) tak, aby odzwierciedlały układ przejść na uszkodzonym module (przypuszczam, że padł tyrystor). Zmontowałem na pająka i agregat odpalił. Po zmontowaniu tego na płytce już nie chciał, mimo że elementy modułu były tak samo zestawione. Przy mierzeniu napięcia do jakiego był ładowany kondensator jedna rzecz mnie zdziwiła, że wysokość napięcia zależy od podłączenia końcówek cewki zasilającej. Przy jednym podłączeniu napięcie było 30V i iskry nie było, a przy zamianie końcówek napięcie było 60V i iskra była. Wydawało mi się, że to nie powinno mieć wpływu, że przebieg napięcia jest symetryczny. Później jak agregat już działał - złośliwość rzeczy martwych - układ taki znalazłem, ale bardziej rozbudowany.
    Z tym przesunięciem zapłonu, to może coś faktycznie być, bo czasem zdarza się, że przy ciągnięciu za sznurek przy odpalaniu, jakby go coś łapało. Przemodeluję ten układ i sprawdzę, czy będzie to łapanie za sznurek. Podziękowanie za naprowadzenie.

    0
  • #6 28 Lip 2012 23:41
    kwrobert17
    Poziom 13  

    BANANvanDYK napisał:
    Dodatnia połówka napięcia zasilającego ładuje kondensator w układzie CDI. Ujemna połówka napięcia zasilającego wyzwala układ zapłonowy wywołując iskrę na świecy.
    Właśnie o taką odpowiedź mi chodziło. :) Ogromne dzięki. Za wszystkie schematy również. Jak znajdę chwile czasu to się tym znów zajmę. Pozdrawiam

    1