Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BMW E36 320 - korekcja mapy

28 Lip 2012 13:54 6760 17
  • Poziom 10  
    Witam wszystkich. Nie mam zbyt dużego doświadczenia w instalacjach wtryskowych lpg dlatego proszę o wyrozumiałość. Po wymianie filtra fazy lotnej postanowiłem sprawdzić ustawienia komputera lpg i zauważyłem że mapy trochę się rozjeżdżają ( foto poniżej) Samochód ma niezauważalną różnice z jeździe benzyna a lpg, spalanie benzyny przed montażem gazu wynosiło 10l. Na gazie pali od 11 do 12l/100km.
    Tak że wszystko w normie. Zastanawiam się czy jest sens ruszać mnożnik? Czy mapy nie powinny być bardziej pokryte? Jak widać mnożnik w zakresie map wynosi od 1,3 do 1,2. Czy można by lekko obniżyć?
    Autko to BMW E36 z 97 r silnik M52B20 150KM
    Instalacja stag 300+ wtryski valtek czerwone, reduktor KME silver
    Proszę o opinie i pomoc, z góry dziękuje wszystkim za sugestie.
    Pozdrawiam.
    BMW E36 320 - korekcja mapy

    BMW E36 320 - korekcja mapy
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    Może nie do końca na temat ale... O ile KME Silver daje radę przy 150KM *mam go w silniku M52B20) to Valteków się pozbądź i zamontuj Hany. Wtedy dopiero poczujesz, że auto jedzie. Spalanie też powinno zmaleć.
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Taaaaa, valteki to najsłabszy element tej instalacji. Oprócz tego należy skorygować (obniżyc) mnożnik ( to ta pomarańczowa linia).
    Pocztaj w instrukcji jak się to robi korzystając z zakładki odchyłki.
    Po skorygowaniu wartości mnożnika , należy skasowac mapę gazu ( PB zpstaw) i ponownie ją zebrać , sprawdzając mnożnik. Powtórzyć jeśli nie będzie dobrze. Poczytaj instrukcję i obejrzyj przykładowe mapki na stronie producenta .
    Screeny rób na silniku pracującym na lpg na wolnych obrotach.
  • Poziom 10  
    jaka może być najmniejsza wartość mnożnika? chyba nie mniej niż 1? oczywiście jutro obniże o parę punktów mnożnik i skasuje mape gazu, przejade 50 km i podeśle screeny.

    Jeśli chodzi o wtryski Hana to koszt 100pln za szt plus jakieś listwy i inne dodatki, za instalke zapłaciłem 3200 i miałbym dołożyć jeszcze 800?? :)
    Dla porównania jak zakładałem gaz to w jednym warsztacie powiedziano mi że zamontują mi BRC za 4200 i jak to powiedzieli bo to musi byc jak należy. Może w tedy warto było dołożyć...


    http://moto.allegro.pl/wtryskiwacze-hana-h2000-nowy-typ-wtyk-valtek-i2495173664.html a to cena za 3 szt czy za 1???
  • Poziom 40  
    woyteck_81 napisał:
    Jeśli chodzi o wtryski Hana to koszt 100pln za szt plus jakieś listwy i inne dodatki, za instalke zapłaciłem 3200 i miałbym dołożyć jeszcze 800?? :)

    Jeśli masz zamiar pojeździć dłużej tym autem (pewnie masz skoro je zagazowałeś ;) ) to te 800 więcej wydasz na gaz i kalibrację Valteków (dość często trzeba to robić).
    Nie kosztują 800 tylko 510 plus koszta przesyłki http://www.drypa.pl/produkt4703_WTRYSKIWACZE_...29-Super_Seal_Valtek_Europa__6_cylindrow.html .
    Zielone powinny wystarczyć do motoru w twoim aucie.
    woyteck_81 napisał:
    Dla porównania jak zakładałem gaz to w jednym warsztacie powiedziano mi że zamontują mi BRC za 4200 i jak to powiedzieli bo to musi byc jak należy. Może w tedy warto było dołożyć

    Ano trzeba było ;). Ale kto tanio płaci....., tanie mięso..... itd. ;).
  • Poziom 34  
    woyteck_81 napisał:
    jaka może być najmniejsza wartość mnożnika? chyba nie mniej niż 1? oczywiście jutro obniże o parę punktów mnożnik i skasuje mape gazu, przejade 50 km i podeśle screeny.

    poczytaj instrukcję , a nie będziesz zadawał takich pytań. Podobnie samo zbieranie mapy nie polega na jeżdżeniu "na ośłep". Za instalację przepłaciłeś sporo.
    mapy
    instrukcje
    a i porównaj swoją instalację ( szczególnie sposób nawiercenia kolektora) z wytycznymi AC
    Wtedy może znajdziemy linię porozumienia o czym piszemy :D
  • Poziom 10  
    Witam ponownie.
    Dzisiaj rano podłączyliśmy laptopa. Na rozgrzanym silniku przejechaliśmy 10 km na benzynie, mapa benzyny poprawiła się, początkowa część wykresu wyprostowała się. Skasowałem mapę gazu i poprawiłem mnożnik. Zauważyłem że mapa gazu (czasy od 7 do 10 ms) w zależności od stylu jazdy im mocniej pedał gazu wciśnięty wykres podnosi się nad mapę benzyny, przy normalnej jeździe linie prawie się pokrywają. Dzisiaj przejadę jeszcze ze 100km i zrobię zrzut mapy.

    Czy wtryski Hana będą pasować do komputera stag 300plus?

    Poniżej zrzut ekranu po rannej kalibracji.
    BMW E36 320 - korekcja mapy
  • Poziom 40  
    woyteck_81 napisał:
    Czy wtryski Hana będą pasować do komputera stag 300plus?

    W programie diagnostycznym powinieneś mieć możliwość wyboru wtryskiwaczy. Sprawdź, ale raczej powinny tam się znajdować wtryskiwacze HANA.
  • Poziom 10  
    Podsyłam zrzuty mapy oraz odchyłki po przejechaniu 60km, styl jazdy raczej spokojno-normalny.
    Mapy chyba wyszły dobrze, w miarę się pokrywają. Zastanawia mnie jedynie co jest powodem wydłużenia mapy gazu, czy to tak ma być? Zaznaczyłem w czerwonej ramce.
    We wtorek wyjeżdzam na wakacje, około 700km w jedna stronę i chciałbym żeby wszystko chodziło w miarę dobrze.

    BMW E36 320 - korekcja mapy BMW E36 320 - korekcja mapy
  • Poziom 34  
    Mapy tym lepsze im lepiej zbierane punkty. W mapie benzyny nie zebrano punktów w maksymalnych obciążeniach i dlatego sterownik nie narysował tam wykresu . Mapy najlepiej zbieraj z podłączonym laptopem, wtedy widać kiedy i przy jakich obciążeniach powstają. Jeśli zbiera się na ślepo w czasie jazdy to powstaje chmurka punktów , a wykres jest ich wypadkową. Porównaj z mapkami z linkowanymi w moim poprzednim poście.
    Poza tym nie jest źle i wiele więcej z tego zestawu nie wyciśniesz. Spokojnych wakacji !
  • Poziom 10  
    manio123 czyli musiał bym pojeździć na benzynie tak na maxa a później na gazie też na maxa i dodatkowo skorygować mnożnik jeśli potrzeba?
    Jeśli dobrze to rozumie?
    Po powrocie z urlopu podepne laptopa i zobaczymy czy coś się zmieniło, jeśli chodzi o jazde na wczasy to bedzie to jazda spokojna, nie oznacza to że nikogo nie wyprzedzę, w końcu jadę z dzieckiem i mam aż 3 tyg urlopu to chyba zdążę też wrócić do domu.
    Wracając do wymiany wtrysków na Hana, może się skusze jak się obecne valteki posypią. ciekawe ile jeszcze wytrzymają, obecnie mają 25tyś przebiegu, filter fazy lotnej już trzeci z kolei. a ten obok reduktora od fazy ciekłej to co ile wymieniać?
    Tak poza tematem. Jeśli chodzi o serie 3 to do normalnej jazdy wystarczyło b1,6 lub 1,8 w budzie E36, ale czasami jak mi coś sie zachce szybciej pojechać to 2,0 i wiecej by sie przydało. Obawiam się że przy normalnej jeździe i przy krótkim podjeźdzaniu (niedogrzany motor) to te mniejsze silniki i tak podobnie by paliły jak i sześciocylindrowy (2,0) Oczywiście to takie moje zdanie. Odezwe się po urlopie z nowymi mapami po przebiegu 1500km, zobaczymy czy coś sie nie popsuło. Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Witam ponownie po powrocie z wakacji.
    W najbliższym czasie dodam zrzuty mapy, zobaczymy czy coś sie nie przestawiło.
    Chciałem tylko poinformować wszystkich zainteresowanych, że spalanie w trasie przy prędkości od 90 do 120 wyszło średnio 9 litrów.
  • Poziom 34  
    Taka mapa z dłuższego okresu jest bezwartościowa. Mapę zbiera się w identycznych warunkach na benzynie i potem na gazie, nie przez kilka dni tylko w ciągu jednej jazdy , na tej samej trasie i rozgrzanym silniku. Jeśli robisz to pierwszy raz to wyłącznie z podpiętym laptopem aby poznać mechanizm powstawania punktów mapy i zebrać punkty w całym zakresie obciążeń.
  • Poziom 10  
    No tak mape zbiera sie podczas jednego przejazdu, ale jak pojeździmy znacznie dłużej to ta mapa potrafi sie nieco zmienić. Czy wynika to ze złej jakości wtrysków czy może po czasie mapa gazu zmienia sie???
    Widziałem kiedyś jak podczas okresowego przeglądu gazownik zmieniał troszeczke punktu mnożnika w celu poprawy mapy gazu bez kasowania istniejących map. Kazał mi tylko sie przejechać i sprawdził ponownie
  • Poziom 34  
    Nie rozumiesz czym jest mapa :) ale nie martw się bo gazownik na którego się powołujesz też nie wie i udaje mądrego. Mapa z kilku dni to zwyczajnie losowo zebrane punkty , które układają się w różne krzywe . Komputer sterujący silnikiem nie działa na stałej mapie tylko ulega ona stałym korektom zależnym od wielu czynników i ten fakt ma bezpośrednie przełożenie na zbierane mapy benzyny i gazu . Ponieważ sterownik "żyje" więc i mapy "żyją" ciągle się zmieniając.
    Najnowsze sterowniki lpg śledzą korekty wypracowane przez ecu i tak korygują mnożnik ( a więc i wynikowo mapy) aby minimalizować zmiany w ecu - tę funkcję chciał i Ciebie zrobić gazownik swoim paluchem , co tylko przypadkiem może mieć sens :)
  • Poziom 10  
    No coż byłem przekonany że te mapy jak sie ustawią to już tak na zawsze zostają i się nie zmieniają. No w końcu nikt mi tego nie powiedział ;)
    A teraz pytanie.
    Ustawie wszystko na cacy, odłączę komputer i pojeżdze jakiś czas np 1000km. Po ponownym podłączeniu laptopa mapy powinny być nadal pokryte czy mogą sie zmienić?

    Wracając do zbierania map. Jak już pojade autem na rozgrzanym silniku i skasuje obie mapy, to jak powinna wygladać jazda samochodem tzn styl jazdy?
    Producent pisze o niezmiennym obciążeniu, ale w tedy chyba tylko w pewnym zakresie zbieorą się punkty? Czy nie powinno sie to zebrać przy różnych obciążeniach? Analogicznie na gazie jadąc podobnym stylem?
    Proszę o zrozumienie jeśli piszę coś nie tak i jesli dla kogoś to jest śmieszne.

    Dodano po 55 [minuty]:

    Nie wiem czy dobrze kombinuje, ale czy nie dobrym rozwiązaniem było by skasowanie obu map i przejechanie troche na benzynie np nawet pare dni bez uruchamiania gazu?
    Czy w tedy mapa benzyny po takiej konkretnej przejażdżce nie bedzie znacznie dokładniejsza w różnych warunkach?
    Dopiero później zebrać mape gazu i dokonać korekty?
  • Poziom 24  
    Na stagu mapy zawsze się będą różnić. Problemem nie jest gaz, a sam sterownik benzynowy, który się adaptuje w zależności od warunków jazdy.
    Zasada jest taka, że mapy benzyny zbierasz w dokładnie takich samych warunkach jak gazu. Ja zapinam najwyzszy bieg i tak operuje pedałem gazu, żebyprzy danych obrotach, np. 2500-2800 pozbierać całą mapę PB, później ją blokuje, łapie z 5 punktów na mapie przełaczając z PB na gaz nie zmieniając pozycji pedału przyspieszenia (ważne wtedy przełączanie między cylindrami ustawić na dosyć szybkie). Poźniej zbieram mapy dla gazu tak samo jak dla PB, korekty, próba na max bucie i sprawdzenie lambdy i zapętleń, i ma być. Z dyszami też się raczej wstrzelam i daje przeważnie o 0.2, 0.1 mniejsze bo lepiej rozwiercić jak lutować. No i ważne czy auto ma, sekwencyjny wtrysk PB, czy half group czy full group, bo wtedy w ogóle mniejsze dysze trzeba dać.
    Pozdrawiam.

    PS:Polecam wujka gogla :P
  • Poziom 34  
    Praktyka czyni mistrza : nie wszystko da się opowiedzieć , zapnij laptopa i sam zobaczysz jak się tworzą punkty mapy , które już są a których brakuje. Wtedy nie będą się dublowały i same się ułożą w linię. Nie wyśmiewam się tylko z sympatia uśmiecham :D .
    To nie forum mędrców i uczniów tylko kolegów wspierających się w pokonywaniu problemów :D