Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napięcie na obudowie pralki, przebicie, nowa instalacja i przyłacze

drobek6 28 Lip 2012 16:39 4095 17
  • #1 28 Lip 2012 16:39
    drobek6
    Poziom 7  

    Witam.
    Mam problem z napięciem miedzy obudową pralki a kranem 84V ale najpierw ...
    Posiadam dom z lat 70 i stara instalacje , sieć pracuje w układzie TT ale niema wykonanego uziomu wiec tylko 2 przewody w gniazdach. Miedzy pralka a kranem jest napiecie 84V a jeśli w gniazdku podłącze bolec z neutralnym jest wszystko ok tzn niema napiecia między pralka a kranem, czyli teoretycznie jest ok. Problem polega na tym że zmieniam przyłacze z lini napowietrznej na kablowa a tym samym zmieniam instalacje w gniazdach na 3 przewodową. Wykonałem uziemienie (bednarka) i pomiar elektryka wykazał 6,8 oma.

    Po podłączeniu uziemienia pralki pod moja bednarkę dalej jest napiecie 84V.
    Moje pomiary miernikiem
    Pomiar faza i sama bednarka bez urzadzeń 196V
    Gdy podłącze pralke a pralka podpieta jest pod 1 faze to:
    L1 z PE ok 160V
    L2 z PE ok 300V
    L3 z PE ok 240V
    L1 L2 L3 z N 240v
    N z PE 84V
    Napiecie miedzy fazami 400V
    Gdy odłacze pralke wszystko wraca do normy
    Gdy dla przykładu do tego gniazda wepnę zasilacz kompa i lampę napięcie miedzy N a PE wynosi ok 24V
    Wykonałem juz nowa rozdzielnie ale narazie pomijam RCD z racji dziwnych napięć z pralki.
    Czy ta pralka może mieć przebicie? czy coś nie tak z instalacja?

  • Megger
  • #2 28 Lip 2012 17:00
    elpapiotr
    Specjalista elektryk

    Witam.

    Kolega zadał sobie tyle trudu, tyle pomiarów wykonał, a samej pralki nie sprawdził ?
    No to jak ?
    A kranu do tej instalacji proszę nie mieszać, tym bardziej, że nie wiadomo, czy te "pomiary" zostały wykonane.
    I skąd napięcie pomiędzy fazą a ziemią wielkości 300 V ?

  • #3 28 Lip 2012 17:10
    drobek6
    Poziom 7  

    Pralka ma jakies 2 lata , samo mierzenie wtyczki raczej nic nieda a rozbierac hmm.
    Te 300V jest na 2 fazie a pralka podłączona do 1 fazy a tam jest wtedy 160v. Czyli na L1 zmalało napiecie a na L2 podbiło Pomiar Pe z L oczywiście
    Pomiary wykonał elektryk dla mnie przy mojej obecności

  • Megger
  • #4 28 Lip 2012 17:15
    elpapiotr
    Specjalista elektryk

    No i co ? Był elektryk ? Był. Pomiary wykonał ? Wykonał ?
    Co zalecił, poprawił ? Gdzie znalazł usterkę ?

  • Megger
  • #5 28 Lip 2012 17:40
    drobek6
    Poziom 7  

    Elektryk mierzył tylko uziom a dopiero później robiłem instalacje

  • #6 28 Lip 2012 17:56
    elpapiotr
    Specjalista elektryk

    No to zaprosić jeszcze raz elektryka, niech sprawdzi, gdzie zostało sknocone.

  • #7 28 Lip 2012 18:15
    drobek6
    Poziom 7  

    To może dopowiem resztę.
    Zrobiłem nowa rozdzielnie obok już na przewodach 3 przewodowych. Na razie zasilanie tej rozdzielni wykorzystałem z przewodu idącego do piwnicy 3 faz i N. Pod rozdzielnie podpiąłem na razie piwnice a piętro zostało na starej 2 przewodowej. Pralka jest podpięta pod nowa rozdzielnie gdzie doprowadzony jest przewód PE od bednarki.

  • #8 28 Lip 2012 18:19
    elpapiotr
    Specjalista elektryk

    No i co ? Przecież czytamy, że

    Cytat:
    Te 300V jest na 2 fazie a pralka podłączona do 1 fazy a tam jest wtedy 160v. Czyli na L1 zmalało napiecie a na L2 podbiło Pomiar Pe z L
    Jakoś trzeba zinterpretować takie wyniki. Po prostu nie jest możliwe takie napięcie pomiędzy PE/bednarką a poszczególnymi fazami.
    Potrzebny elektryk, nie multimetr.

  • #9 28 Lip 2012 18:52
    mar_cik
    Specjalista elektryk

    W trójkącie napięć się te wartości mniej więcej zgadzają Kolego Piotrze, tylko jeden drobiazg, gdy zamienimy N z PE. :D

  • #10 28 Lip 2012 18:55
    elpapiotr
    Specjalista elektryk

    Dlatego pisałem, że potrzebny elektryk, by sprawdził, co zostało sknocone.

  • #11 28 Lip 2012 19:03
    drobek6
    Poziom 7  

    Gdy zrobię ów mostek z N i PE w gniazdku tego problemu niema.

  • #12 28 Lip 2012 19:05
    mar_cik
    Specjalista elektryk

    I to też się Kolego drobek6 zgadza. :D

  • #13 28 Lip 2012 19:06
    elpapiotr
    Specjalista elektryk

    Co potwierdza "słowa" kolegi mar_cik.
    Jest jedno ale - układ sieci zasilającej, o której czytaliśmy na początku tematu.

    EDIT : zostałem uprzedzony :cry:
    Nie bawię się - idę na swoje podwórko.

  • #14 28 Lip 2012 19:14
    drobek6
    Poziom 7  

    mar_cik napisał:
    W trójkącie napięć się te wartości mniej więcej zgadzają Kolego Piotrze, tylko jeden drobiazg, gdy zamienimy N z PE. :D


    U mnie na pewno N z PE nie jest zamienione.

    Jeśli mam upalonego lub ze słabym stykiem N-a może tak sie dziac?

  • #15 28 Lip 2012 20:49
    O^O
    Poziom 21  

    drobek6 napisał:
    Czy ta pralka może mieć przebicie? czy coś nie tak z instalacja?
    Pralka może mieć przebicie. Może mieć też filtr, którego konstrukcja powoduje powstanie na obudowie napięcia rzędu połowy napięcia sieciowego. Pralka, jako urządzenie wykonane w I-klasie ochronności musi być podłączona do gniazdka z prawidłowo podłączonym stykiem ochronnym. W TT oznacza to podłączenie styku ochronnego do uziemionego przewodu PE, a nie do N:!:
    drobek6 napisał:
    Wykonałem juz nowa rozdzielnie ale narazie pomijam RCD z racji dziwnych napięć z pralki.
    To co realizuje aktualnie u kolegi ochronę przeciwporażeniową? SWZ przy pomocy S-ki i uziou 6,8Ω? Taka instalacja nie powinna być dopuszczona do użytku:!:

    Na początek elektryk powinien sprawdzić poprawność połączeń w instalacji ze szczególnym uwzględnieniem poprawności wykonania połączeń wyrównawczych w budynku.

  • #16 29 Lip 2012 13:54
    drobek6
    Poziom 7  

    Znalazłem przyczyne, zapomniałem połaczyc kabel z bednarka :) teraz wszystko jest ok

  • #17 29 Lip 2012 15:48
    1044571
    Usunięty  
  • #18 29 Lip 2012 18:21
    drobek6
    Poziom 7  

    Obecnie jest tak jak było czyli bezpieczniki topikowe a nowa rozdzielnia odłączona. Docelowo będą 2szt RCD 1 fazowe i 1szt RCD 3 fazowa na gniazdo siłowe.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME