Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nissan Primera 2.0 - Stag 300 Mapa

sztorm 01 Aug 2012 21:50 7111 17
  • #1
    sztorm
    Level 13  
    Witam...
    Licząc na przychylność bardziej doświadczonych kolegów proszę o pomoc w doprowadzeniu autka do stanu używalności. Jako że mój zaufany gazownik zniknął i nie mam dokąd pojechać w moim mieście.
    Autko Primera 1998 r. 2.0 16v 131 km SR20DE - gaz stag 300 (stary sterownik) wtryski niebieskie omvl reg fast.
    Padły valteki i wymienili wtryski na te reg fasty. Na początku autko śmigało jak należy, jednak od jakiś 3 miesięcy brakowało mu mocy, nieznacznie też wzrosło spalanie. Wcześniej średnio trasa ok 9 l miasto 10,5 teraz trasa ok 10 a miasto 12l. Mając chwile czasu postanowiłem podejrzeć co jest nie tak i dziś podpiąłem autko pod kompa. Pierwsze odczyty to jakiś kosmos, mnożnik przy krótkich czasach wtrysku przekraczał skale. Wykonałem więc autokalibrację, zebrałem mapy i sterownik wypluł takie oto coś:



    Nissan Primera 2.0 - Stag 300 Mapa

    Mapy niby książkowo się pokrywają, jednak nie pasuje mi trochę mnożnik i wg mnie od początku było ustawione za duże ciśnienie gazu. Autko niby jeździ lepiej ale przy wyższych obrotach pow 5500 rpm sterownik zgłasza "wtryskiwacze całkowicie otwarte sprawdź sondę lambda". Jeśli mógłbym poprosić bardziej doświadczonych kolegów o pomoc w porządnym zestrojeniu tego będę zobowiązany. Dodatkowo chce przy okazji wyciąć dotryski bo strzela z wydechu przy hamowaniu silnikiem.

    Pozdrawiam...
  • Helpful post
    #2
    dino777
    Level 26  
    obniż ciśnienie, rozwierć dysze i sprawdź lambdę bo pewnie już nie żyje
  • #3
    sztorm
    Level 13  
    Czyli tak jak myślałem. Autko ma 131 koni więc wychodzi mi średnica dyszy 2,6 mm i ciśnienie leciutko ponad 1 bar. Co do sondy to wykonam autodiagnostykę. Jak dotąd autko nie zgłaszało problemu w postaci lampki check engine. Inna kwestia, że w programie diagnostycznym pokazane są 2 sondy a mi się wydaje że autko w tej wersji posiada jedną.
  • #4
    dino777
    Level 26  
    możesz mieć dwie sondy, pierwsza w kolektorze, regulacyjna, druga za KATEM kontrolna, ważna jest pierwsza, kończąca sie sonda nie zgłasza błędu, a mapki masz ładnie pokryte, jak na takie ustawienia i dlatego napisałem odnośnie lambady.
  • #5
    ociz
    Moderator of Cars
    sztorm wrote:
    Co do sondy to wykonam autodiagnostykę.

    Znaczy co? Na wykresie w stagu widać że nie pracuje ona za ciekawie, chyba że zimna była.
  • #6
    sztorm
    Level 13  
    Znaczy że spróbuje skorzystać z tej porady:

    "... JeŜeli ktoś ma u Siebie sonde lambda to można ją latwo zdiagnozować wystarczy ze zapali silnik w momencie jak są wyświetlane błędy usterek, poczeka ok. 5-6 minut do momentu aŜ silnik osiągnie swoja normalna temperature pracy i przytrzyma wciśniety gaz na poziomie 2200 obr.min i w tym momencie lampka kontrolna CHECK ENGINE powinna przynajmniej 5 razy w ciagu 10 sekund zabłysnąć - to znaczy Ŝe z naszą sonda jest wszytko OK...."

    Dziękuje za informacje
  • #7
    dino777
    Level 26  
    @sztorm a gdzie to wyczytałeś, poza tym u Ciebie jak pisałeś wyżej nie ma błędów
  • #8
    sztorm
    Level 13  
    W manualu dotyczącym autodiagnostyki silnika :) Ale dotarłem do manuala dotyczącego metod diagnozowania sprawności sondy który da lepszy obraz jej charakterystyki pracy. Dla potomnych:
    "... Jeśli sonda lambda działa prawidłowo, skok napięcia powinien mieścić się w zakresie ok. 0,2 i 0,8 V. Czas, jaki potrzebny jest do wzrostu z 0,2 V do 0,8 V (czas reakcji "mieszanka uboga-bogata"), powinien wynosić ok. 300 milisekund. Czas reakcji "mieszanka bogata-uboga" leży w takim samym zakresie Diagnostykę przeprowadza się przy 2000 rpm..."

    Ale jak rozumiem działanie sondy nie ma wpływu na zbyt duży mnożnik ? Żeby tutaj poprawić należy zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami zmienić wielkość dyszy i odpowiednio obniżyć ciśnienie robocze gazu. Sonda natomiast wpływa bezpośrednio na zgłaszany błąd sterownika o całkowitym otwaricu wtryskiwaczy ?

    Wieczorem pomierzę i zobaczymy co z tego wyjdzie...
  • #9
    manio123
    Level 34  
    Sonda nie wpływa na wysoki mnożnik i związany z nim komunikat o zapętlaniu się wtryskiwaczy, natomiast słabo oscylujący wykres napięcia sondy i idealne pokrycie się map ( tak , przy uszkodzonej sondzie mapy się zawsze pokrywają) świadczyć może o dogorywaniu sondy. Jak się zachowuje sonda na benzynie ?
  • #10
    ociz
    Moderator of Cars
    Napiszę to tak na chłopski rozum. Te "różowe górki" na wykresie nie powinny schodzić tak łagodnie tylko powinny być strome. Albo bogato, albo ubogo, jak najmniej pomiędzy.
  • #11
    dino777
    Level 26  
    manio123 wrote:
    Sonda nie wpływa na wysoki mnożnik i związany z nim komunikat o zapętlaniu się wtryskiwaczy,


    a gdzie jest napisane, że ma wpływ??

    mapy są pokryte i to jest powód aby przyjrzeć się sondzie
  • #12
    manio123
    Level 34  
    sztorm wrote:
    Ale jak rozumiem działanie sondy nie ma wpływu na zbyt duży mnożnik ? Żeby tutaj poprawić należy zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami zmienić wielkość dyszy i odpowiednio obniżyć ciśnienie robocze gazu. Sonda natomiast wpływa bezpośrednio na zgłaszany błąd sterownika o całkowitym otwaricu wtryskiwaczy ?

    Kolega pytał , więc z wrodzonej uprzejmości odpowiedziałem, utwierdzając go w słusznych i niesłusznych podejrzeniach co do wpływu sondy na lpg :) :idea: :idea: .
  • #13
    Grzeniu01
    Level 12  
    Zjedz z cisnieniem na 1.1, potem powiekszaj dysze o 0.2 mm i przeprowadzaj autokalibrację.
    Jaki masz czas wtrysku benzyny na benzynie??? Ze zrzutu wychodzi ze 2.6 o ile jest dobrze ustawiona mieszanka. Zatem zwiększaj dysze do momentu az po kalibracji na wolnych bez wlaczonych obciążeń typu światła nawiewy klima czas wtrysku gazu bedzie powyżej 3,5ms. Pozniej kalibracja w trakcie jazdy.
  • #14
    sztorm
    Level 13  
    Dziękuje panowie za wszelką pomoc ale u mnie okazało się że to grubsza sprawa... Przy demontowaniu listwy wtryskowej przy okazji przyjrzałem się całej instalacji. Brak słów - nawiertki w kolektorze każda w inna stronę i pod innym kątem względem wtrysku benzyny. Wężyki gazu od kolektora do poszczególnych wtryskiwaczy różnej długości - 5 cm różnicy między najkrótszym a najdłuższym. Listwa wtryskowa zamontowana tak że leży bokiem. Pęknięty jeden wężyk - dlatego śmierdziało mi gazem. Pęknięty przewód podciśnienia przy parowniku. Według karty homologacji powinienem mieć parownik emmegas, a w aucie jest tommaseto alaska at-09. Normalnie brak słów dla druciarzy. O dziwo jakoś to jeździło. Musze ogarnąć trochę tą instalację nim wezmę się za regulacje i zabawy z mapami... Jak długie mogą być wężyki pomiędzy listwą a kolektorem - wiem że jak najkrótsze ale przy tych długościach które mam teraz (ok 12 - 17 cm) nie da się zamontować listwy na "stojąco". I czy ciśnienie na tym reduktorze reguluje się tą śrubą na środku reduktora (na tym takim sześciokątnym wypuście ?) Pewnie dlatego mam ustawione ciśnienie na 1.30 aby ten reduktor jakoś dawał rade. One niby do 140 km ale na forum ac piszą że według nich to max do 90 km... Przelatałem na tym zestawie ze 30 tyś. Moc i spalanie było w normie. Jak wspominałem wcześniej ze 3 miesiące temu zaczęły się problemy. Kręcić jeszcze ten reduktor i powiększać dyszę czy szukać czegoś innego ?

    Pozdrawiam...
  • #15
    1pol
    Level 12  
    Reduktor Alaska trochę słaby do tego auta. Jaki mnożnik miałeś po wymianie listwy i pierwszej kalibracji? Po przeczytaniu całego tematu można wywnioskować że jest duże prawdopodobieństwo zmiany wydajności listwy. OMVL REG tak czasami się potrafi zachować. Co do umiejscowienia dolotu gazu (króciec) powinny znajdować się w równej odległości od głowicy. Co do długości przewodów ja stosuje max 180mm ale wiem że w nissanie można zrobić dużo krótsze. Listwy czasem nie da się postawić pionowo... wiadomo że taka pozycja listwy jest najlepsza... ale wydaje mi się że w nissanie 2.0 można ją postawić za wtryskiwaczami benzynowymi i jest na stojąc....
    Pozdrawiam
  • #16
    sztorm
    Level 13  
    Witam...
    Podłatałem trochę instalację, wyrównałem długość wężyków, naprawiłem wężyk podciśnienia.
    Rozwierciłem dyszę na 2,5 mm, ciśnienie robocze gazu 1,10 zrobiłem auto kalibrację zebrałem od nowa mapy benzyny i gazu, sterownik wypluł takie oto coś (mapy bez żadnych korekt):
    Nissan Primera 2.0 - Stag 300 Mapa

    Na obrazku widać też wykres pracy sondy przy 2200 rpm na benzynie. O dziwo reduktor daje radę, przy "bucie w podłodze" ciśnienie spada do 1,04. Zniknął też komunikat o zapętlaniu się wtrysków :) Kombinować coś jeszcze z ciśnieniem żeby poprawić jeszcze mnożnik, czy robić korekty mapy i dopiero później oceniać ?

    Pozdrawiam...

    1pol niestety nie wiem, miałem zółte valteki padł jeden, wymieniałem u gazownika. Ale zabrałem je od niego do regeneracji żeby mieć jakieś awaryjnie i o ile dał mi moje to tam dysze były ok 2,5 właśnie a w tych regach co mi zamontowali to dysze były na oko max 2.
  • #17
    manio123
    Level 34  
    Screeny instalacji gazowej robi się na gazie, bo na benie to nic nie widać. Mapy prawie dobre, szczególnie w porównaniu ze stanem pierwotnym.
  • #18
    sztorm
    Level 13  
    Mój błąd, wieczorem zrobię jak należy. Przy obecnym ustawieniu odchyłka wynosi 12 % - według mnie chyba trochę za dużo.

    Wybaczcie panowie że tak męczę ale pomimo zapoznania się z materiałami nie mogę jakoś tego ogarnąć. Zrzuty sterownika:

    Ustawienia
    Nissan Primera 2.0 - Stag 300 Mapa
    Co dziwne w ustawieniach mam matrix zamiast reg. Tak było od początku nic tu nie zmieniałem.

    Mapa
    Nissan Primera 2.0 - Stag 300 Mapa

    Odchyłka
    Nissan Primera 2.0 - Stag 300 Mapa

    Powyżej wynik: dysza 2,5, ciśnienie 1,10 (nie wiem czy istotne ale nie da się ustawić stałego 1,10 - przy takim ustawieniu wskazania w programie pływają od 1,09 do 1,11), po autokalibracji i zebraniu nowych map. Jak to porządnie ustawić.

    Aha wrócił błąd o zapętlaniu wtrysków...