Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Konstruowanie czajnika sterowanego mikrokontrolerem- zakup elektroniki

4vStreet 03 Sie 2012 19:18 2442 16
  • #1 03 Sie 2012 19:18
    4vStreet
    Poziom 9  

    Witam, zaintrygował mnie temat > ten < temat, w którym to został przedstawiony czajnik którego termostat został zastąpiony systemikiem w ATmedze.
    Autor zamieścił tam także schemat, którym chcę się wspomóc.
    Chcę przerobić tani czajnik 2200W w podobny sposób. Dlaczego?
    Jestem miłośnikiem yerba mate i czajnik przestający ogrzewać wodę, która osiągnęła 75 stopni Celsjusza wydaje mi się ciekawym pomysłem.
    Znajomy zadeklarował się nawet pomóc mi programować ATmegę.
    W ten sposób się sprawdzę i poznam głębiej elektronikę. Problemem jednak są części, a konkretniej ich dobór.
    Chcę kupić elektronikę wg. schematu, jednak 1/3 części nie jestem w stanie odczytać, a także dobrać konkretne wartości np: rezystorów.
    Prosiłbym o jak najkonkretniejsze wymienienie części, jakie potrzebuję. To nie jest akt lenistwa- zwracam się do was z prośbą o pomoc, nie wyręczanie. Z góry dziękuję ;-)

    0 16
  • Relpol
  • #2 03 Sie 2012 19:51
    pinkin
    Poziom 18  

    Typowym bajerem z linku podanego przez Ciebie, jest wyświetlanie temperatury czajnika. Osobiście pominąłbym cały układ z mikroprocesorem, jeżeli by mnie interesowała tylko opcja wyłączenia po osiągnięciu temperatury ustawianej ręcznie. Mam 2 pomysły:

    1. Dorobić termostat podobnie jak w typowych grzejnikach. Taki z pokrętłem, który wyłącza styki po przekroczeniu ustawionej temperatury.

    2. Użyć termistora, przekaźnika na 10A i układu sterowanego pokrętłem, albo 2ma. Jedno pokrętło odpowiadałoby za ustawienie temperatury uruchomienia przekaźnika odłączającego czajnik, a drugie za czas działania- czyli czas na jaki zostanie wyłączone. Robiłem kiedyś podobną sztuczkę z wentylatorami we wzmacniaczu. Schemat można by było nieco zmodyfikować zmieniając czas na temperaturę. Czyli jednym pokrętłem regulujesz temperaturę wyłączenia czajnika, a drugim temperaturę różnicującą. Na pierwszym powiedzmy ustawiasz 75*C, a na drugim, że czajnik ma się włączyć po spadku temp o 5*C, czyli włączyć czajnik przy 70*C.

    Pierwsza opcja jest o wiele prostsza, a 2ga bardziej rozbudowana pod względem regulacji przez użytkownika.

    0
  • Relpol
  • #3 03 Sie 2012 20:02
    4vStreet
    Poziom 9  

    Pierwsza Opcja by wystarczyła - ważne jest dla mnie głównie by to było bezpieczne. Fabryczne termostaty z bimetalem ponoć w tanich czajnikach zawodziły i paliły domy - nie chciałbym, aby konstrukcja wymagała stałego nadzoru jak w zakładzie ;-) Pomysły jak najbardziej na miejscu, jednak prosiłbym też o pomoc z częściami od tamtego pomysłu ;]

    0
  • #4 03 Sie 2012 23:19
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Cytat:
    Pierwsza Opcja by wystarczyła - ważne jest dla mnie głównie by to było bezpieczne. Fabryczne termostaty z bimetalem ponoć w tanich czajnikach zawodziły i paliły domy - nie chciałbym, aby konstrukcja wymagała stałego nadzoru jak w zakładzie ;-)
    Nie ma stuprocentowo niezawodnych konstrukcji, trzeba się z tym liczyć że się coś zepsuje i dać odpowiednie zabezpieczenia - dla pewności można dać ich kilka. We wszystkich czajnikach, które kiedyś rozbierałem, był jednorazowy bezpiecznik termiczny.

    0
  • #5 03 Sie 2012 23:51
    4vStreet
    Poziom 9  

    Tak, jednak jutro idę do sklepu i bym chciał wiedzieć co powiedzieć sprzedawcy ;> serio pomóżcie z tymi konkretami cd. części

    0
  • #6 04 Sie 2012 00:12
    pinkin
    Poziom 18  

    jarek_lnx Również to chciałem powiedzieć. Bezpieczeństwo przede wszystkim. Ale ile razy dajemy się codziennie narażać np podczas jazdy samochodem. Gdyby jakaś część się zepsuła... Lecz mimo wszystko na nich polegamy.

    bezpiecznik termiczny- 3,5zł

    Osobiście na Twoim miejscu pokusiłbym się o zbudowanie układu nr2, ale trzeba go bardzo sprytnie zaprojektować.

    Jest jeszcze parę opcji ;-)
    Możesz kupić wyłącznik termiczny o żądanej temperaturze.
    Zastosować układ ściemniacza do żarówek w komplecie z grzałką mniejszej mocy. Układ mógłby np grzać na pełnej mocy do 50*C i później utrzymywać grzanie nie przekraczając 70*C

    0
  • #7 04 Sie 2012 03:16
    oj
    Poziom 42  

    Ten schemat jest nieczytelnie narysowany.

    Spis:
    ATmega8-PU
    Termometr: DS18B20
    Stabilizator: LM78L05 lub LM7805
    Tranzystory: BC547B; BC558B 2szt. lub inne podobne
    Mostek prostowniczy: 1A/50V
    Wyświetlacz: podwójny wspólna anoda, kolor dowolny
    LED: czerwona i zielona
    Buzer: z generatorem 5V (dodatkowo BC547B + rezystor 2k2)

    Rezystory: 1k 8szt.; 2k2 2szt.; 560Ω 2szt.
    Kondensator elektrolityczny: 220uF/16V

    Transformator sieciowy: 230V/9V 2,5W lub 1,5W (wersja zalana żywicą)
    Bezpiecznik: z oprawką do druku WTAT 100mA/250V
    Przekaźnik: 1 styk przełączany 16A/250VAC, cewka 9V
    Przycisk załączania czajnika: chwilowy


    Dodatkowo:
    Kondensator: 100nF 3 szt. (odprzęgnięcie stabilizatora oraz mikro-kontrolera)
    Dioda: 1N4004 ... 1N4007 (dioda na cewce przekaźnika)
    Rezystor: 4k7 (dla DS18B20)

    Ogólnie schemat do poprawki

    Jako zabezpieczenie przed zawieszeniem się całego układu - wyłącznik bimetalowy 16A/250V 120°C normalnie zwarty

    0
  • #8 04 Sie 2012 23:25
    4vStreet
    Poziom 9  

    Byłem w sklepie
    Konstruowanie czajnika sterowanego mikrokontrolerem- zakup elektroniki

    Dostałem wszystko poza wyłącznikiem bimetalowym i przekaźnikiem

    Były, ale nie takie, jakie podałeś - nawet na allegro trudno o nie. Na pewno wszystko się zgadza?

    0
  • #9 05 Sie 2012 01:34
    oj
    Poziom 42  

    W przekaźniku w tym układzie chodzi o dość duży prąd na styk; może być też 10A/250V lub np. przekaźnik o dwóch parach styków 2x 6A/250V - wtedy styki należy połączyć równolegle. Ale to dotyczy markowych przekaźników.

    Proponuje nie kupować przekaźników jakiś firm, bo parametry przełączania styków mogą dużo być niższe niż napisano na obudowie. Jeżeli jest możliwość to wybrać przekaźniki firmy RELPOL, OMRON


    Jeżeli brak na 9V to wybrać na 5...9V, nadwyżkę napięcie zmniejszyć przez dodanie szeregowo z cewką np. diody Zenera.

    Jeżeli został wybrany stabilizator w wersji LM7805 to wtedy przekaźnik zasilać ze stabilizatora; przekaźnik wybrać 5V.


    Wspominano w linku o możliwości użycia triaka zamiast przekaźnika ale to pomijam.


    Wyłącznik bimetalowy powinien tam być - raczej koniecznie
    Przykładowy:
    http://www.soltronik.pl/bezpiecznik_termiczny_10a_121_st_c/p-11679.html

    Ten jest jednorazowy = zadziała temperaturowo - przerywa obwód

    Są także wielokrotnego działania - są znacznie większe metalowe 10mm kapselki z mocowaniem na wkręty i będzie raczej go trudno tam umieścić.

    0
  • #10 05 Sie 2012 14:52
    4vStreet
    Poziom 9  

    Rozumiem, jeszcze dokupię części, w ostateczności zamówię przez internet.
    Narazie analizuję schemat, i już mi coś nie pasuje - nie jestem zbyt wbiegły w kunszcie,
    ale wg. schematu od podwójnego wyświetlacza idzie pięć przewodów z 5 rezystorami; od tego samego który ma 18 pinów.
    Jak tego dokonać?

    mam jego schemacik:
    Konstruowanie czajnika sterowanego mikrokontrolerem- zakup elektroniki

    kosmos

    0
  • #11 05 Sie 2012 15:34
    cirrostrato
    Poziom 36  

    Są takie gotowe czajniki, w Norwegii będąc u syna, na pobliskich elektrośmieciach, znalazłem działający, z termostatem 40-100stopni, przywiozłem do Polski. Ale skonstruowanie swojej zabawki zawsze polecam, to naprawdę rozwija.

    0
  • #12 05 Sie 2012 16:08
    4vStreet
    Poziom 9  

    wiem, widziałem takie czajniki, nawet są z podpisem "do yerba mate"
    och, kosztują tylko 200-370zł? ;-)
    ja swój kupiłem za 39 zł, części 54 zł - wyjdzie taniej, a ja się rozwinę :D
    wracam do pytania... o co chodzi z tymi pinami?

    0
  • #13 06 Sie 2012 02:20
    oj
    Poziom 42  

    Wyświetlacz podwójny to elektrycznie dwa niezależne wyświetlacze.

    7 pinów - 7_dem segmentów wyświetlacza lewego (katody)
    1 pin - kropka (katoda)
    1 pin - wspólna Anoda

    7 pinów - 7_dem segmentów wyświetlacza prawego (katody)
    1 pin - kropka (katoda)
    1 pin - wspólna Anoda

    Dokumentacja (rozpis pinów) to datasheet tego wyświetlacza; pasują od innych modeli.

    7 pinów wyświetlacza lewego trzeba fizycznie zewrzeć z 7_ma pinami wyświetlacza prawego; czyli segment [a] - lewy wyświetlacz z [a] - prawy wyświetlacz; segment [b] lewy wyświetlacz z [b] - prawy wyświetlacz; itd

    Te siedem pinów obu wyświetlaczy podłączyć do złącza (piny ATmega ) pin2,3,4,5,6,11,12 poprzez rezystory 1k; gdzie:
    pin2>segment [a]
    pin3>segment [b], itd

    Anode wyświetlacza lewego >> do pin28 (za pośrednictwem tranzystora BC557B)
    Anode wyświetlacza prawego >> do pin27 (za pośrednictwem tranzystora BC557B)

    Kropki są niewykorzystane

    0
  • #14 06 Sie 2012 12:03
    4vStreet
    Poziom 9  

    Rozumiem, zdążyłem też o tym poczytać, najbardziej mnie zdezorientowało tylko 5 pinów wychodzących, jednak liczę, że to niedociągnięcia schematu

    @edit

    Wyświetlacz wg. dzikiego schematu.
    Wygląda obleśnie, działa zawodowo:
    Konstruowanie czajnika sterowanego mikrokontrolerem- zakup elektroniki Konstruowanie czajnika sterowanego mikrokontrolerem- zakup elektroniki

    0
  • #15 07 Sie 2012 00:16
    4vStreet
    Poziom 9  

    Znowu idę do sklepu, po tranzystory, bo mam npn, oraz po części których ostatnio nie zakupiłem. Nie sądzę, aby mieli je nagle - o co innego prosić lub co innego zamiast tych parametrów?

    0
  • #16 07 Sie 2012 02:58
    oj
    Poziom 42  

    Z tranzystorów p-n-p w tym układzie podpasuje każdy, także polskie zabytki CEMI; ale bez tranzystorów typowo w.cz

    Podana grupa B przy współczesnych tranzystorach typu BC557, nie jest konieczna; może być też z A lub C

    np:
    BC557A,B,C
    BC556A,B,C
    BC560A,B,C
    BC327-16, BC327-25, BC327-40

    W ostateczności:
    BD136-16, BD138-16, BD140-16 lub z wyższymi grupami

    CEMI: (z grupami, lub bez)
    BC177, BC178, BC179
    BC157, BC158, BC159
    itp

    Z CEMI mogą być problemy - bo to już 20letne leżaki

    Wypisałem te najczęściej spotykane, kupowane

    0
  • #17 07 Sie 2012 10:08
    4vStreet
    Poziom 9  

    tranzystory to nie problem, po prostu facet mi dał nie te co trzeba, nie spojrzał na schemat tylko na listę. Problemem jest ten wyłącznik termiczny i przekaźnik. :|
    @edit mam już wszystko co trzeba, kombinuję na bieżąco

    0