Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

elektronika w samochodzie

dudkam 20 Sty 2005 15:32 1947 2
  • #1 20 Sty 2005 15:32
    dudkam
    Poziom 12  

    Witam!
    Potrzebuje wiadomości do mojej pracy dyplomowej na temat elektroniki w samochodzie.
    Chodzi mi głownie o opisy schematy poszczególnych urządzeń znajdujących sie w samochodzie np: ABS, obrotomierz itd.
    Z góry dziękuje za pomoc.

    0 2
  • #2 20 Sty 2005 16:22
    Tremolo
    Poziom 43  

    Są przecież portale internetowe zajmujące się takimi sprawami. Co do obrotomierza możesz poszukać na www.pwn.com.pl w encyklopedii pod hasłem Tachometr

    po za tym znajdziesz tam wszystko ( www.pwn.pl - przynajmniej bedziesz wiedział gdzie szukać)

    ASR, ang. Acceleration Slip Regulation, system regulacji poślizgu kół napędowych pojazdu przy przyspieszaniu, współpracujący z systemem ABS (techn.); działanie ASR polega na kontroli i automatycznej regulacji momentu napędowego przekazywanego z silnika na koła napędowe; jeśli przy ruszaniu lub przyspieszaniu któreś z kół napędowych zacznie się nadmiernie ślizgać, ASR automatycznie uruchamia hamulec i reguluje siłę hamowania tak, aby uzyskać optymalny poślizg; w przypadku naciśnięcia przez kierowcę pedału hamulca ASR automatycznie wyłącza się, co umożliwia pracę systemowi ABS; część elementów ASR jest wspólna z ABS-em (np. elektron. jednostka sterująca, czujnik prędkości obrotowej kół); niekiedy ASR jest nazywany systemem kontroli trakcji (ang. — Traction Control System, TCS).

    Itp. ABS, niem. Anti-Blockier-System, techn. firmowa nazwa urządzenia przeciwpoślizgowego zapobiegającego blokowaniu kół samochodu lub motocykla w czasie hamowania; w skład ABS wchodzą: elektron. układ sterowania, czujniki pomiarowe oraz elementy wykonawcze; stosowany od 1978 (najpierw w samochodach Mercedes). Przy hamowaniu wraz ze wzrostem nacisku na pedał hamulca pojazdu prędkość hamowanych kół maleje do wartości mniejszej od prędkości pojazdu poruszającego się pod wpływem siły bezwładności; między oponami i nawierzchnią drogi pojawia się poślizg; przyczepność między oponą a nawierzchnią (której miarą jest współczynnik przyczepności) zależy od rodzaju i stanu zarówno nawierzchni, jak opony; wraz ze wzrostem poślizgu współczynnik przyczepności rośnie, osiąga maksimum, a następnie spada, wchodząc w obszar niestabilności; ABS działa automatycznie i tak reguluje w układzie hamulcowym ciśnienie płynu hamulcowego lub sprężonego powietrza, aby utrzymać poślizg hamowanych kół w zakresie największego współczynnika przyczepności i nie dopuścić do zablokowania hamowanych kół (przy pełnym poślizgu koła te ślizgają się, a nie toczą).
    W niektórych warunkach, np. na drogach wyboistych lub pokrytych sypkim śniegiem, ABS może nie zapewnić najkrótszej drogi hamowania, natomiat zawsze, nawet przy gwałtownym hamowaniu, gwarantuje stateczność ruchu (nie występuje zarzucanie tyłu pojazdu) i kierowalność samochodu, co jest b. ważne ze względu na bezpieczeństwo ruchu; jednak zwykle przy sprawnie działającym ABS droga hamowania jest krótsza, niż ta, którą uzyskałoby się bez niego przy wystąpieniu poślizgu na wszystkich kołach

    Jak zwykle odpowiedzi są tylko trzeba wiedzieć czego szukać.

    0
  • #3 20 Sty 2005 20:02
    adames80
    Poziom 18  

    kup ksiazke w ksiegarni "elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych" Anton Hernner ok 60 dyszek

    0