Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Peugeot 307 - Dyferencjał - uszkodzone koło talerzowe?

05 Sie 2012 14:03 8453 5
  • Poziom 8  
    Witam Szanownych Forumowiczów.

    Mam problem ze skrzynią biegów/dyferencjałem i po przegladnięciu intenetu i zasiegnieciu rady kilku mechanikow, oraz kilku miesiącach myślenia chyba wiem w czym leży problem. Przedstawię więc problem i proszę o opinię co do mojej diagnozy mechanicznego laika :) Samochód to Peugeot 307 CC, 2005, benzyna 177 koni.

    Problem:
    Samochód wydaje dziwny odgłos, gdy załączony jest bieg. Dzieje się to na każdym biegu (nie wiem czy na wstecznym też) i wraz ze wzrostem szybkości jest coraz szybszy (nie zależy od obrotów silnika). Odgłos jest periodyczny, przypomina szorowanie metalowej szczotki o metalową powierzchnie (jak dla mnie, ciężko opisać odgłosy :). Zmierzyłem, i okazało się, że hałas powtarza się co 2 metry, czyli dokładny obwód mojego koła. Hałas jest słyszalny, tylko
    przy załączonym biegu, ponadto tylko pod obciążeniem (np. jak przyspieszam, podjeżdżam pod wzniesienie ), notomiast jak puszczam pedał gazu (bieg załączony), czy jadę z górki, hałas ustaje. Hałas był odkąd kupiłem samochód, wcześniej jeździła nim rosjanka :). niestety podczas sprawdzania nie wykryłem usterki...

    Proponowane rozwiązanie :)
    Oddałem auto do jedynego specjalisty od skrzyni biegów w okolicach Szczecina (przynajmniej jedynego, którego udało mi się znaleźć). Wymienił 4 główne łożyska w skrzyni i łożysko oporowe sprzęgła (przynajmniej tak mi powiedział). Jeśli to jest prawda, wydaje mi się że problem jest w dyferencjale, dokładnie na kole talerzowym (które obraca się z prędkością kół samochodu?) jeden ząb jest uszkodzony. Więc co 2 metry słychać hałas. Dodatkowo wydaje mi się, że jest to uszkodzenie z jednej strony, tzn. tylko tej gdy zębatka jest pod obciążeniem ze strony wału napędowego. Jak nie ma obciążenia, zębatki "stykają się" inną powierzchnią zęba (nieuszkodzoną) i hałas ustaje. Ufff, mam nadzieję, że wyjaśniłem się w miarę jasno.

    Proszę o opinie na ten temat, oddałbym auto do mechanika, ale jako, że mieszkam w Niemczech i wymaga to conajmniej tygodnia, muszę z tym poczekać do następnego roku (brak urlopu :). No, chyba że wcześniej wał odpadnie :)

    pozdrawiam

    Artur
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Nie ma tam czegoś takiego jak koło talerzowe, stanowiące element przekładni kątowej - hipoidalnej. Stąd cała teoria wzięła "w łeb". W przypadku uszkodzenia współpracujących zębów pojawiło by się głośne wycie. Sprawdź przeguby.
  • Poziom 8  
    Przepraszam, nie zrozumiałem. Czyli w przednim dyferencjale nie ma tej przekładni (kąt. -hip.)? Z tego co wiem silnik, skrzynia i dyferencjał są zintegrowane, ale jednak ta przekładnia więc i koło talerzowe tam jest? Czy się mylę? Tak czy inaczej jeśli mój mechanik rzeczywiście wymieniał łożyska w skrzyni powinien też zauważyć coś na dyferencjale(wydawał się solidny:))... Czy przeguby/półosie nie hałasowałyby także na luzie, czy tylko pod obciążeniem (ciężko mi to sobie wyobrazić, nigdy "na żywo" nie widziałem tego mechanizmu)? Myślałem też że może wykrzywiona półóśka hałasuje, wywiera nacisk na dyferencjał, hmmm... Tak czy inaczej dziękuję za odpowiedź.
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    W twojej skrzyni przekładnia główna wygląda mniej więcej jak na zięciu (brak koła talerzowego)
    Peugeot 307 - Dyferencjał - uszkodzone koło talerzowe?
    Znane mi są przypadki awarii łożyska ustalającego wałek z trybem atakującym, skutkujące przemieszczaniem się tego wałka wzdłuż swojej osi pod obciążeniem. Skoro mechanik wymienił to łożysko więc usterka ta jest mało prawdopodobna.Jeżeli sprawdzisz przeguby i będą dobre to najprostszą i najtańszą metodą naprawy usterki będzie zamontowanie innej używanej skrzyni.

    Jako ciekawostkę proponuję przeczytać poniższy wątek.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=1229206#1229206
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Cóż tobie radzić? Skoro wykazywał się już mechanik i to dogłębnie to nasza korespondencja marnie wypadnie. Warto by widzieć jaką skrzynię biegów masz w tym samochodzie. Jako, że może to być np śruba mocowania koła odbiorczego zwanego przez ciebie talerzowe lub sworzeń satelitów. Zjawisko zaniku hałasu przy wyłączeniu napędu może wynikać z przemieszczania się mechanizmu różnicowego w ramach luzu dopuszczalnego. Niestety każdy z przypadków może zakończyć się kompletną destrukcja skrzyni biegów i problem rozwiąże się wymianą.
  • Poziom 8  
    Dzięki wszystkim, przede wszystkim dowiedziałem się trochę o działaniu mojego samochodu. Tak czy inaczej, kupię gotową skrzynię, tzn. regenerowaną, znalazłem jedną za 600 euro, ogólnie do tego modelu nie pasują skrzynie od benzyny 2.0 136 koni, podobno... Plus wymiana i będę miał spokój (mam nadzieję:)), a nie wieczny stres, hehe. Najpierw sprawdzę oczywiście przeguby.

    pozdrawiam serdecznie

    Artur