Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tworzenie gier... co i jak?

kaninchen19 05 Sie 2012 19:42 2447 22
  • #1 05 Sie 2012 19:42
    kaninchen19
    Poziom 9  

    Witam, mam 15 lat (wiem mało). Jeszcze nigdy nie programowałem. Chciałbym tworzyć gry. Właściwie to spróbować stworzyć grę. Tylko nie jakiś fps w programie do tworzenia fps'ów. Chciałbym stworzyć bardziej dzieło artystyczne. Jak ktoś grał w indie to pewnie wie o co chodzi. Nie mówie tu o grze na miarę Minecrafta, ale o czymś prostym jak... tetris, pacman. Mówie tu o jakiejś prostej platformówce 2D. Chciałbym byście mi powiedzieli od czego zacząć, wprowadzić mnie w ten temat. Uświadomić mi trudności z tym związane. I proszęnie wyśmiewać :).

    0 22
  • Pomocny post
    #2 05 Sie 2012 20:04
    Upierz
    Poziom 16  

    Zacznij od programu Game Maker Lite - dobry programik do opanowania podstaw. Nie wymaga umiejętności programowania i jest całkiem przyjemny w użytkowaniu. Potem jak opanujesz podstawy to dopiero możesz wziąć się za coś solidniejszego.

    0
  • Pomocny post
    #3 05 Sie 2012 20:14
    lukash90
    Poziom 16  

    Chyba, że jednak chciałbyś trochę po programować, to polecam kurs "Od zera do gier kodera" a jako środowisko graficzne np. Allegro. Ja w ten sposób w 3 miesiące stworzyłem swojego pierwszego Sapera a też zaczynałem od zera

    0
  • Pomocny post
    #4 05 Sie 2012 21:31
    Chumanista
    Poziom 13  

    Mógłbyś też używać Unity.

    0
  • Pomocny post
    #5 05 Sie 2012 21:56
    arkwyl
    Poziom 22  

    Bądź SDL i innych bibliotek przeznaczonych do gier jednak najbardziej przyda mu się na samym początku przygody jakiegokolwiek języka np. C, C++ albo C# albo nawet Turbo Pascala w celu nauczenia się dobrych zwyczajów czy też myślenia w sposób przydatny przy kodzeniu. Niech najpierw nauczy się podstaw a potem się specjalizuje.

    0
  • Pomocny post
    #6 05 Sie 2012 23:27
    McMonster
    Poziom 32  

    Zanim cokolwiek można doradzić, to jedno podstawowe pytanie, chcesz pisać gry zawodowo, czy hobbystycznie, dla własnej rozrywki?

    W tym pierwszym wypadku nie obejdzie się bez nauki programowania. W tym drugim można się bawić "programami do robienia gier", ale moim skromnym zdaniem nie są nic warte, więc też zostaje nauka programowania. I tu się trzeba nastawić na systematyczną pracę i wszystkie "nudne" strony tego problemu, zacząć od "Hello World!" i po kolei opanowywać podstawy programowania. Potem proponuję nawet coś prostszego od Pacmana, np. grę w statki (wbrew pozorom, jak się do niej dołoży chociaż najprostszą SI to już jest to ciekawe zadanie). Nie spodziewaj się w żadnym wypadku szybkich efektów, do tego trzeba trochę pracy.

    Dawno temu kupiłem sobie książkę pt. "Programowanie gier. Kompendium", moim zdaniem solidnie podchodzi do problemu i od podstaw prowadzi szczegółowo od zupełnych podstaw aż po takie tematy, jak grafika trójwymiarowa. Jako przykłady pisze się przy niej kilka prostych gier.

    0
  • #7 08 Sie 2012 20:11
    kaninchen19
    Poziom 9  

    Ja w przyszłości chciałbym tworzyć gry dla siebie. A zarabianie to już inna sprawa. Chciałbym zostać tzw. indykiem ;p. Niewiem, może i do jakiegoś studia bym doszedł ale wątpie. I chciałbym uczyć się bez programów jak fps creator itp., wolałbym tak jak są tworzone Angry Birds, Minecraft, Braid. I oczywiście rozumiem, że trzeba dużo czasu bym zrobił coś podobnego do Sapera...

    Dodano po 51 [sekundy]:

    I proszę tak w miarę zrozumiale mówić, bo co to te biblioteki SDL to niewiem ;p.
    A i pokażcie mi jakieś trudności, chcę wiedzieć co mnie czeka.
    I czy moja konfiguracja wystarcza do tego zajęcia? :
    Radeon HD4850
    AMD FX4100 Quad- Core 3.6Ghz @Turbo 3.8Ghz
    RAM 8Gb 1666mhz?

    0
  • Pomocny post
    #8 08 Sie 2012 20:28
    McMonster
    Poziom 32  

    Na początek nauki wystarczy jakikolwiek pecet, który się uruchamia. ;) Po wymienionych tytułach chyba dobrym pomysłem byłoby zacząć od nauki Javy. Jeśli znasz angielski (dokumentacje języków, bibliotek i wiele kursów i stron z materiałami jest po angielsku, więc warto i tak znać), to najlepszy do tego jest kurs ze strony Oracle, cztery pierwsze pozycje w sekcji "Trails Covering the Basics". Jak to opanujesz w zadowalającym stopniu, to dalej powinno być już względnie z górki.

    0
  • Pomocny post
    #9 08 Sie 2012 23:23
    lukash90
    Poziom 16  

    No ja wiem czy na początek dobra jest Java? Fakt, wygodnie się w niej gry pisze, ale od razu rzut na głęboką wodę, obiekty, klasy itp? Ja bym proponował zacząć naukę od języka C. Najpierw proste programiki działające w konsoli Windowsowej, a potem można pomyśleć coś z grafiką.

    A te SDL, czy też wspomiane przeze mnie Allegro to takie zbiory gotowych funkcji do łatwego tworzenia grafiki 2D. Samo czyste C "potrafi" niewiele i narysowanie okienka a w nim jakiegoś kwadracika to już sporo wiedzy wymaga i kilka naście linijek kodu. Z taką biblioteką sprowadza się to do wpisania:
    Stwórz okienko,
    Narusuj kwadracik,
    tyle że po angielsku i z odpowiednią składnią :P

    0
  • #10 09 Sie 2012 16:20
    kaninchen19
    Poziom 9  

    No, a w jakim stopniu może znać angielski chłopak w wieku 15 lat? Tak podstawowo to rozumiem, ale wolałbym polskiego coś.
    I co do Javy, czy to dobry wybór? Jej proces potrzebuje więcej mocy niż inne. Czytałem o Minecrafcie (zrobiony w Javie), że gdyby nie Java to 1gb mniej ramu by potrzebował.
    Sam myśle właśnie o C++, bo słyszałem, że to samo co C tylko, że trochę "rozszerzone".
    A i czy gdybym chciał rysować ręcznie grafikę do gry 2D, to moge na pececie myszką? Czy lepiej tablet kupić... bo może da się rysunki z kartki jakoś przenieść ;p? Pewnie głupie pytania, ale cóż jestem zielony.

    0
  • #11 10 Sie 2012 00:15
    Ksysiek
    Poziom 14  

    Angielski chłopak w wieku 15 lat może znać już całkiem dobrze, ale co do tematu. Sam miłośnikiem Javy nie jestem i bardziej bym był za C++.
    Jeśli chodzi o grafikę to można nawet w paincie narysować. Sam pierwszą grę (labirynt), którą napisałem dla zabawy zrobiłem w C++ i Allegro , a rysunki z painta były wystarczające. A rysunki da się z kartki przenieś i od tego jest takie magiczne urządzenie jak skaner, może słyszałeś ? :)

    0
  • #12 10 Sie 2012 00:32
    gaskoin
    Poziom 38  

    kaninchen19 napisał:
    gdyby nie Java to 1gb mniej ramu by potrzebował.


    Nie wiem kto pociska takie pierdoły ale radzę uważać na takie stwierdzenia. Narzut CPU jest spowodowany JITem (który notabene kompilując kod w locie dopiero dorzuca MB do pamięci, więc powinno być zupełnie odwrotnie niż piszesz) i pałętającym się tu i ówdzie GC, ale narzut 1GB pamięci jest pomysłem wyssanym z palca. Jak ktoś jest dobrym programistą to napisze programy tak, że i tu i tu będą działały podobnie.

    0
  • #13 10 Sie 2012 03:09
    elly1337
    Poziom 15  

    Ja to jak bym miał zacząć robienie gierek to na Twoim miejscu bym to robił w HTML5, potem jak by mi się znudziło to bym się przerzucił na robienie aplikacji na smartfony. Jak Cię to nie interesuję to ewentualnie na robienie stron internetowych, zaczynając od frontend (HTML, CSS, JS, najlepiej AJAX, jak byś miał doświadczenie z HTML5 to problemu by Ci to nie sprawiło), potem PHP, obiektowy PHP i miód z bananami ;) Pracę z takimi umiejętnościami myślę że bez problemu dostaniesz.

    0
  • #14 10 Sie 2012 10:08
    kaninchen19
    Poziom 9  

    No tak, ten 1gb to ktoś mógł zmyśleć. A animacja postaci, trawy, liści na drzewach? Jak to zrobić? Dodam, że studia motion capture w pokoju niemam, kinecta też nie. I czy do gierek typu... Braid, Minecraft, PacMan... używano jakiś silników? Jak tak, to są jakieś silniki udostępniane za darmo? Czy trzeba swój robić?

    0
  • #15 10 Sie 2012 12:01
    Ksysiek
    Poziom 14  

    Co do pisania gier w HTML no to ja nie wiem. Niby można spokojnie zrobić grę, nawet całkiem fajną, ale z przykładów o jakich piszesz wnioskuję, że chcesz gry pisać pod okienka, a nie w przeglądarce.
    Jeśli chodzi o animacje to jak najbardziej, ale żeby zrobić coś porządnego lub jakąś ciekawą wizualnie trochę się namęczysz i nie dasz jej rady na początku zrobić. Żadne motion capture nie jest ci potrzebne chyba, że masz plany zrobić od razu jakąś grę 3D na miarę EA to niestety od razu mówię, że nie dasz rady.
    Z tego co wiem to Mojang nie używał żadnego silnika przy Minecrafcie i pisał go od zera, a co do pozostałych gier to nie wiem. Silnika, który jest dobry raczej nikt ci za darmo nie udostępni.

    0
  • #16 10 Sie 2012 16:19
    elly1337
    Poziom 15  

    ...a nawet jak by Ci ktoś taki silnik udostępnił to i tak byś go nie umiał użyć. Lepiej pisać coś swojego, wtedy znasz wszystkie właściwości "od kuchni". Co do gier 3d - odpuść sobie. Nie ogarniesz pisania w DirectX czy OpenGL, najpierw kilka lat poświęć na podstawy programowania.

    0
  • #17 10 Sie 2012 19:13
    Ksysiek
    Poziom 14  

    No z tym kilka lat to bym nie przesadzał. Jeśli się porządnie przyłoży do nauki i będzie się starał myślę, że zacznie się bawić OpenGL nawet 3D po kilku miesiącach nauki, może po roku.

    0
  • #18 10 Sie 2012 19:42
    elly1337
    Poziom 15  

    Wątpię, nie ma dużo programistów "z powołania". Po czym to poznaję? Znam ludzi którzy w wieku 15 lat robili rzeczy których ja do dzisiaj nie potrafię. EV+ mówi mi, że koleś chce robić gry, myśli że jest to proste (mówi, że jest świadomy tego że nie jest to proste, jednak po jego wypowiedziach o "silniku gry", wnioskuję, że myśli że będzie miał coś takiego jak edytor mapek w Starcrafcie i to uważa za coś trudnego), jednak jak zmierzy się z rzeczywistością i jakimś cudem dalej będzie chciał w to brnąć, wiele razy mu się nie powiedzie, będzie się zniechęcał, poddawał, a jak ma na to serio zajawkę to będzie do tego wracał i stopniowo pokonywał przeciwności. Przez to informacje które by mógł "przetrawić" w ciągu roku, rozłożą się na lata.

    0
  • #19 10 Sie 2012 19:56
    kaninchen19
    Poziom 9  

    No, wiecie, co to silnik itp. to wiem. A co do 3D, to oczywiście jestem świadomy, że może po 4/5 latach może zrobie coś, co się i tak kupy nie będize trzymało. Gry robić chcę pod okienka. A co do Minecrafta, czyli chodzi wam też o to, że Mojang zrobił swój silnik? A czy to pisanie silnika swojego (prosty, do 2D) jest najtrudniejszym momentem powstawania gry? No, niedługo chcę zamówić jakąś książkę nt. C++/ JAVY. To którą mi polecicie? Wiem, że po jej przeczytaniu nie zaczne odrazu tworzyć "Battlefielda 5", ale nie chcę by kasa nie poszła na marnę. A i jeszcze coś... ja naprawdę chcę tworzyć gry, a nie, że małolat napisał na forum bo myśli, że w paincie i notatniku zrobi grę. I nie myślę o tym, że to jest jak robienie mapek do Starcrafta...

    0
  • #20 10 Sie 2012 20:56
    Ksysiek
    Poziom 14  

    A ja mam takie pytanie do ciebie kaninchen19. Czy wiesz co to jest silnik gry ? Bo jak tak czytam to czasami w to wątpię.
    Powiem tak. Sam mam 15 lat, a programowaniem zainteresowałem się bardziej tak ze 2 lata temu. Były takie momenty, że coś nie wychodziło i przez kilka godzin się męczyłem siedząc w nocy żeby naprawić swoje błędy w kodzie programu, aż w pewnych chwilach miałem dość programowania, ale to bardzo szybko przechodziło. Po prostu trzeba mieć zapał do nauki i być wytrwałym oraz się nie poddawać gdy coś długo nie wychodzi.
    A i jeszcze jedno. Masz może jakiegoś znajomego zajmującego się programowaniem ? Bo warto mieć taką osobę, która może ci pomóc w momentach gdy ty nie dajesz już sobie rady. :)

    0
  • #21 10 Sie 2012 23:02
    kaninchen19
    Poziom 9  

    Mam znajomego, mam :). Ja wiem, że na początku nic mi nie będzie wychodziło. A teraz te pytanko... chcę zamówić jakąś książkę/kurs (jedną) o JAVIE/C++, najlepiej, żeby były tam "doświadczenia" do wykonania na kompie. Jaką polecacie?

    0
  • #22 11 Sie 2012 07:45
    markonedj
    Poziom 22  

    kaninchen19 napisał:
    Mam znajomego, mam :). Ja wiem, że na początku nic mi nie będzie wychodziło. A teraz te pytanko... chcę zamówić jakąś książkę/kurs (jedną) o JAVIE/C++, najlepiej, żeby były tam "doświadczenia" do wykonania na kompie. Jaką polecacie?

    Użyj wyszukiwarki na forum, temat wałkowany 1000 razy.

    P.S. Dobra cecha programisty to umiejętność wyszukiwania informacji, a nie pytanie o każdą pierdołę na forum.

    0
  • #23 11 Sie 2012 08:43
    adamas_nt
    Moderator Programowanie

    markonedj napisał:
    P.S. Dobra cecha programisty to umiejętność wyszukiwania informacji, a nie pytanie o każdą pierdołę na forum.
    Amen.

    Temat zamykam. Dalsza dyskusja nie ma sensu.

    Do autora: Życząc powodzenia w tworzeniu programów (kto wie, może o koledze już niedługo będzie głośno), zapraszam do zadawania pytań co najmniej zbliżonych do tematyki działu Link.

    0