Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] VW Polo 9n 1.4 tdi - Nietypowy dźwięk silnika

Waldemar z Kaszub 26 Sie 2013 17:56 68508 220
  • #151
    Waldemar z Kaszub
    Poziom 28  
    sagemini napisał:
    Dodatkowo spotkałem się z opinią, że do demontażu miski olejowej niezbędne jest wyciągnięcie skrzyni biegów co wydaje mi się już nonsensem a może to ja się mylę?.


    To kompletna bzdura a osoba która Ci to mówiła albo całkowicie nie zna się na rzeczy albo chciała Cię zniechęcić. To wcale nie jest skomplikowane i warsztaty, które robią wymiany rozrządu powinny sobie z tym bez problemu poradzić. Oczywiście lepiej dać to do robienia komuś kto już z tym walczył.W prawidłowym ustawieniu łańcucha pomocne są 2 położone naprzeciw siebie ogniwa które są pokryte miedzią.
  • #152
    Radekk11
    Poziom 11  
    Witam.
    Ostatnio przy wymianie oleju ,podjąłem się zdjęcia miski olejowej w celu obejrzenia w jakim stanie jest łańcuch i napinacz. Przy okazji obejrzałem jak jest zbudowane to całe ustrojstwo i jak to rozebrać.

    Aby zdjąć miskę w żadnym wypadku nie trzeba odkręcać skrzyni biegów. Śruby trzymające miskę olejową mają podwójny łepek na zewnątrz na klucz 10mm i środek na imbus 5. Kluczem nasadowym uda się odkręcić wszystkie oprócz 4. Właśnie te 4 śruby są w szczelinie pomiędzy miską a sprzęgłem ,ale odpowiednim kluczem(imbusem) da się je odkrecić. Srub M6 miski jest aż 16 szt + dwie M12 od strony skrzyni w poprzek trzeba odkręcić. Oprócz tego trzeba odkręcić rurkę od bagnetu i jakieś uchwyty.
    Wg mnie nie jest to aż tak bardzo skomplikowane.

    Co do wymiany tego łańcucha wraz z kołami zębatymi i napinaczem to konieczny jest demontaż paska rozrządu ,zdjęcie kółka na wale i pokrywy za nim. Wtedy jest dopiero dostęp do tego ustrojstwa.
    Trzeba zwrócić uwagę na znaki na kołach i na łańcuchu podczas montażu tak jak jest to opisane w załączniku dwa posty wyżej. Oraz przy montażu paska rozrządu również. Do rozkręcania tego trzeba mieć standardowe klucze,nasadowe,i takie gwiazdki(nie jestem pewien nazwy ale chyba spline). Mile widziany też klucz dynanometryczny. Ogólnie rzecz biorąc sporo z tym roboty jest.
  • #153
    Waldemar z Kaszub
    Poziom 28  
    Radekk11 napisał:
    Ogólnie rzecz biorąc sporo z tym roboty jest.


    I dlatego zapłaciłem za robotę aż 300 zł. Chociaż z drugiej strony mechanik który mi to robił (doświadczony w temacie) " obgonił" sprawę po fajracie w serwisie. Czyli całkiem dobrze zarobił.
  • #154
    sagemini
    Poziom 11  
    Udało mi się dziś nareszcie odebrać auto po wymianie kompletu łańcucha napędu pompy oleju. Ogólnie jestem bardzo zadowolony z efektów, silnik zdecydowanie lepiej i ciszej pracuje. Nie ma już tego charakterystycznego szurania na rozgrzanym silniku. Jedyne co w tej chwili słychać to delikatny szum paska rozrządu i paska pomocniczego. Cena usługi (robocizna) moim zdaniem do przyjęcia - 550 zł za wymianę łańcucha, napinacza oraz kompletu 3 szt. kół zębatych, do tego w zasadzie niemal nowy rozrząd - tj. pasek, rolka prowadząca oraz pompa wody i na deser nowy filtr paliwa. Jeśli nic się nie wysypie nowego to autko jest na chwilę obecną ogarnięte mechanicznie na tip top :).

    W razie zapotrzebowania z Waszej strony mogę jutro dodać zdjęcia jak wyglądał napinacz w moim przypadku po przebiegu ok. 138 tyś. km.
  • #155
    Waldemar z Kaszub
    Poziom 28  
    sagemini napisał:

    W razie zapotrzebowania z Waszej strony mogę jutro dodać zdjęcia jak wyglądał napinacz w moim przypadku po przebiegu ok. 138 tyś. km.


    Gratuluję pomyślnego rozwiązania problemu, sam wiem jak cieszy taka znacznie cichsza praca silnika. Zapłaciłeś za robociznę więcej ode mnie ale też zakres prac był większy ( ja nie wymieniałem kółek zębatych bo mechanik ocenił, że były w bdb stanie).
    Zdjęcia oczywiście chętnie obejrzymy , będzie można porównać z moimi ( przebieg 153 500)
  • #156
    sagemini
    Poziom 11  
    Oto i zdjęcia napinacza zdemontowanego z mojego samochodu:
    VW Polo 9n 1.4 tdi - Nietypowy dźwięk silnika

    VW Polo 9n 1.4 tdi - Nietypowy dźwięk silnika

    VW Polo 9n 1.4 tdi - Nietypowy dźwięk silnika

    Wytarcia w miejscu pracy łańcucha są jak widać dość znaczne a do tego kilka większych punktowych ubytków, które wyglądają jakby powstały wskutek wysokiej temperatury. Jednocześnie, wydaje mi się że źródłem powstawania u mnie hałasu ze strony napędu pompy była dodatkowo jedna z rolek (i zarazem jedyna łożyskowana), która po bliższych oględzinach wydaje z siebie bardzo podobny dźwięk. Podczas pracy pod obciążeniem dźwięk ten z pewnością jeszcze się nasilał. Reasumując cieszę się, że wymieniłem cały komplet bo nie wiadomo czy w moim przypadku wymiana samego łańcucha i napinacza przyniosłaby oczekiwany efekt.
  • #157
    Waldemar z Kaszub
    Poziom 28  
    Zużyty ten napinacz prawie jak mój. Też widać tam wtopione w tworzywo drobinki metalu, które powstały w wyniku tarcia łańcucha o blok silnika. Dlatego w tych silnikach należy utrzymywać wysoki poziom oleju ( na max ) aby zapewnić jak najlepsze smarowanie tego zespołu .
  • #158
    sagemini
    Poziom 11  
    Odświeżę nieco temat. Chciałem zapytać jak dziś, pewnie u wielu z Was po kilku, kilkunastu tysiącach kilometrów od wymiany zachowuje się nowy napęd pompy oleju?. Jakie dźwięki wydaje obecnie, czy niepokojące objawy nie powróciły, itp.?. Pytam ponieważ u mnie dźwięk jakby się zmienił. Początkowo była błoga cisza a obecnie słychać taki delikatny szum coś na wzór pracującego paska rozrządu. Nie jest to taki dźwięk jak wcześniej ale mam wrażenie, że nie jest to także ta sama cisza jak bezpośrednio po wymianie.
  • #159
    Waldemar z Kaszub
    Poziom 28  
    sagemini napisał:
    Nie jest to taki dźwięk jak wcześniej ale mam wrażenie, że nie jest to także ta sama cisza jak bezpośrednio po wymianie.


    Odpowiem Ci tak: Jesteś jeszcze na etapie " nasłuchiwania" tego co dzieje się po remoncie. To normalne, ja też " tak miałem" ale od kilku miesięcy już nie pamiętam o sprawie i się tym nie emocjonuję. Po prostu nie ma niepokojących dźwięków i nie ma co sobie szukać stresu na siłę. Ciesz się jazdą i tyle, a za chwilę też o tym zapomnisz. Pamiętaj, że luźny łańcuch wydawał metaliczne dźwięki a jakieś tam szumy to co innego.
  • #160
    sigwa18
    Poziom 29  
    Ostatnio też wymieniłem łańcuch z napinaczem i kółka. Silnik ma mniejsze wibrację ,szczególnie w zakresie 1500-2000 (akurat tu jest najniższe spalanie). Wymiana nastąpiła przy przebiegu 170 tys. km. Napinacz był już mocno wytarty.
  • #162
    sigwa18
    Poziom 29  
    Zdecydowanie słychać. Jeśli autko ma przebieg powyżej 150 kkm to warto się przygotować na wymianę. Jak już pisałem wcześniej najlepiej przy okazji wymiany rozrządu (i tak trzeba go demontować ) przy okazji warto też wymienić uszczelniacz na wale.
  • #163
    arekk_89
    Poziom 10  
    Dzięki serdeczne za odpowiedź. To autko miałem kiedyś, to już nie aktualne. Chciałem po prostu się upewnić czy to ten dźwięk, który mi się wydaje. Teraz szukam Polo 1.4 tdi, dlatego też chce umieć wyłapać ten dźwięk. Mam jeszcze pytanie: czy wystarczy wymienić sam napinacz z łańcuchem, czy trzeba wymieniać również te koła zębate??
  • #164
    Waldemar z Kaszub
    Poziom 28  
    Odpowiem Ci tak : Filmik, który nagrałeś jest zbyt krótki i do tego chaotyczny aby cokolwiek stwierdzić. Aby był miarodajny powinien być nagrany z otwartą maską i dla porównania w okolicach koła. Oczywiście znacznie dłuższy.
    arekk_89 napisał:
    czy trzeba wymieniać również te koła zębate??

    To zależy od tego w jakim są stanie. Ja ich nie ruszałem bo były bdb.
  • #165
    sigwa18
    Poziom 29  
    Zależy też jaki zestaw kupisz. Z tego co pamiętam można kupić oddzielnie łańcuch ,napinacz lub zestaw łańcuch napinacz i kółka. Ja wymieniałem cały zestaw. Zapłaciłem 300 pln za oryginał to nie są duże koszty biorąc pod uwagę że ceny robocizny to nie zmienia i że wymiana jest co 150 kkm.
  • #166
    arekk_89
    Poziom 10  
    Z tego co sie orientowałem: to ok. 300 zł zestaw (napinacz+łańcuch), a 800 zł zestaw (napinacz+łańcuch+koła)
  • #167
    sigwa18
    Poziom 29  
    Ja dawałem coś 300 pln za zestaw. Tak że 800 to jakaś chora cena. Zresztą w 5min znalazłem zestaw za 430 pln firmy swag. Po tym jak u siebie wymieniłem widoczne ślady zużycia miał napinacz (wytarte plastikowe ślizgacze) i łańcuch nieco naciągnięty kółka były bez widocznych wytarć.
  • #168
    sagemini
    Poziom 11  
    Ja w ubiegłym roku w kwietniu za cały zestaw FEBI na który składały się: łańcuch IWIS, napinacz IWIS oraz 3x koła zębate zapłaciłem 320 zł. Dziś w tym samym sklepie ten sam zestaw to koszt 473zł.
  • #169
    bmw3112
    Poziom 8  
    kurde u mnie na blacie jest 187tys i nic nie robiłem z tym napinaczem i łańcuchem...muszę się dobrze wsłuchać czy coś słychać. Choć nawet jak sie rozciągnie mocno łańcuszek lub pęknie to kontrolka się i tak zapali. więc jeżeli się szybko zgasi to teoretycznie z silnikiem powinno być ok.
    w lato i tak wymiana rozrządu to może i do tego zajrzę.
  • #170
    sigwa18
    Poziom 29  
    Tak jak o razu zgasisz to silnik przeżyje. Najgorzej jak ktoś zgasi silnik sprawdzi olej i pomyśli że to awaria czujnika ciśnienia i jedzie dalej. Choć znajomy w Ibizie nie miał tyle szczęścia bo owinęło zerwany łańcuch na kolo na wale i uszkodziło obudowę i zębatkę. Ale to przypadek chyba raz na milion.
  • #171
    denis44
    Poziom 10  
    sigwa18 napisał:
    Tak jak o razu zgasisz to silnik przeżyje. Najgorzej jak ktoś zgasi silnik sprawdzi olej i pomyśli że to awaria czujnika ciśnienia i jedzie dalej. Choć znajomy w Ibizie nie miał tyle szczęścia bo owinęło zerwany łańcuch na kolo na wale i uszkodziło obudowę i zębatkę. Ale to przypadek chyba raz na milion.



    Miałem to w Fabi 2. Tzn. zapaliła się kontrolka, patrzę pod maskę, olej jest, zapaliłem silnik, chodził a po kilka sekundach znów zapaliła się kontrolka. Pomyślałem czujnik padł, do mechanika 3km to jadę. po 200 metrach silnik zatarty.....
  • #172
    Waldemar z Kaszub
    Poziom 28  
    denis44 napisał:
    Miałem to w Fabi 2. Tzn. zapaliła się kontrolka, patrzę pod maskę, olej jest, zapaliłem silnik, chodził a po kilka sekundach znów zapaliła się kontrolka. Pomyślałem czujnik padł, do mechanika 3km to jadę. po 200 metrach silnik zatarty.....


    Czy łańcuch tak całkiem bezgłośnie się zerwał ?
  • #173
    denis44
    Poziom 10  
    podobno było słychać stuk tak jakby uderzenie o kamień i po chwili zapaliła się kontrolka - nie ja akurat prowadziłem ten samochód więc dokładniej nie opisze...

    Natomiast jeżeli pytasz o to czy wcześniej coś było słychać - dzień wcześniej przeglądałem samochód (w sensie płyny, olej, opony etc.) i nie słyszałem nic niepokojącego w pracy silnika....
  • #174
    Waldemar z Kaszub
    Poziom 28  
    denis44 napisał:
    nie słyszałem nic niepokojącego w pracy silnika....


    Może po prostu byłeś do tego dźwięku ( luźnego łańcucha ) przyzwyczajony i brałeś go za normę?
    A ile Fabia miała w tym momencie przebiegu ?
  • #175
    denis44
    Poziom 10  
    100 tys, ale nie wiem czy poprzedni właściciel nie kręcił...

    Teraz jest wsadzony drugi silnik i chodzi tak samo. Oczywiście rozmowy na forum na temat tego czy było słychać czy nie są mało miarodajne. Na co dzień jeżdżę innym samochodem (to samochód dziewczyny) więc ciężko powiedzieć bym był przyzwyczajony. Tak jak mówiłem zwykle słyszę wszystko i raczej to mechanik mówi że jestem przewrażliwiony na punkcie odgłosów, a samochód sprawdzałem dokładnie bo akurat szykował się na podróż do Austrii - szczęście że padł 3km od domu a nie 500:P
    W każdym razie marka VW pokazuje że zaczyna produkować buble jak każda inna i nie warto za nią przepłacać. W silnikach gdzie zamiast łańcucha są tylko zębatki też jest problem z tym że wyrabia się się jakiś trzpień (np. 2.0TDI).
  • #176
    sigwa18
    Poziom 29  
    Usterka jest typowa dla przebiegu 150 000 km i więcej (od 150 za czyna hałasować przy 200 się zrywa). Bublem bym tego nie nazwał bo jak się wymieni to jest spokój na kolejne 150 000. Bubel wg mnie to rozrząd który miał być wieczny a pada po 25 000km. Wg mnie sednem problemu jest kiepski plastik na okładziny napinacza. Bo jak porównywałem to łańcuch był niewiele naciągnięty za to okładziny ślizgowe napinacza dosłownie już się przecierały na wylot. Jeszcze parę tysięcy i spadły by z napinacza z powodu przetarcia łańcuch zahaczył by o napinacz i bum. Łańcuch zerwany.
  • #177
    denis44
    Poziom 10  
    Tak jak mówiłem hałasu nie słyszałem, a w książce serwisowej też raczej nie jest opisane by po 100 tys podchodzić do samochodu z analizatorem dźwięku.... Silnik diesla w którym trzeba grzebać po 100kkm dla mnie jest bublem - a nie liczę już problemów z pompo wtryskami, filtrem cząstek, etc.
    Być może jestem przyzwyczajony do tego że auto się produkowało tak żeby jeździły jak najdłużej, a nie tak żeby padały gdy tylko skończy się gwarancja.
  • #178
    zielonykosmita
    Poziom 15  
    Witam, dzisiaj zakończyłem wymianę kompletu napędu pompy oleju w swoim VW Polo 1.4 TDI, i chciałem się podzielić uwagami i spostrzerzeniami.

    Na początku trzeba skompletować potrzebne narzędzia:
    - klucz nasadowy oraz nasadki: 8, 13, 15 (chociaż 16 też pasuje), 16, 19 (ta koniecznie dwunastokątna)
    - klucz nasadowy 10, np. taki z przyspawanym prętem w kształcie litery T - nasadka 1/2 cala nie podejdze
    - nasadki spline M10 i spline M14
    - komplet imbusów i torksów
    - klucze płasko oczkowe 13, 16, 19 i jakiś duży klucz np. 24 czy 27 - ale kawałek pręta też się nada
    - rurka 1/2 lub 3/4 - tak aby pasowała na klucz nasadowy, długość ok 70 cm
    - korektor z pędzelkiem - taki do zamalowywania błędów na papierze
    - latarka
    - wiertła fi 6 mm i 10 mm
    - gruby śrubokręt
    - kombinerki o dość szerokim rozwarciu
    - trzeba też pożyczyć od znajomego dwa klucze dynanometryczne na około 25Nm i 120 Nm
    Kolejność prac - wydaje mi się że poszło dość sprawnie:
    - odłączenie masy
    - zdjęcie paska alternatora
    - zdjęcie osłony spod silnika
    - spuszczenie oleju
    - odkręcenie kółka pasowego i zdjęcie osłon paska zębatego (górna trudno schodzi - blokuje ją podpora silnika)
    - ustawienie wału około punktu GMP - malutkie nacięcie na jednym z zębów koła pasowego powinno być około o jeden ząb przed otworem nad kołem
    - zaznaczenie za pomocą korektora położenia paska zębatego względem koła na wale korbowym i rozrządu
    - popuszczenie napinacza paska zębatego
    - rozłączenie przewodu z interkulera - gumowego od plastikowego -przydadzą się kombinerki,
    - odkręcenie rury plastikowej powietrza
    - odkręcenie miarki oleju i jej wysunięcie do góry
    - odkręcenie dwóch śrub łączących misę i skrzynię biegów
    - odkręcenie misy olejowej - kluczem nasadowym 10 odkręci się wszystkie śruby oprócz dwóch które są obok koła zamachowego - jedna z nich bardzo łatwo się odkręca imbusem (wszystkie śruby mają również otwór na imbusa - torks też pasuje), problem jest z drugą - szczelina między misą a skrzyną biegów jest tak mała że wchodzi tam tylko sam imbus, w dodatku ta szczelina jest pod kątem do śruby - trzeba więc skrzywić klucz aby wszedł dobrze w śrubę, jednak takim skrzywionym kluczem możemy kręcić tylko o niewielki kąt, nie możemy obracać dookoła, tak więc te dwie śruby polecam odkręcić na początku - jeśli sobie z nimi nie poradzimy to nie ma sensu odkręcać pozostałych
    - zdjęcie misy olejowej - nad misą jest jeszcze plastikowa osłona króra służy również jako smok oleju - blokuje ona misę - trzeba delikatnie podważyć śrubokrętem bo inaczej nie da się zdjąć (przynajmniej z zamontowaną skrzynią biegów)
    - odkręcenie wyżej wymienionej osłony oraz odpięcie zaczepów, uwaga plastik jest bardzo kruchy i nie można odginać zaczepów - ja ułamałem dwa
    - pokręcenie wałem korbowym tak aby w kole zamachowym ukazał się otwór fi 10 wkładamy o niego wiertło i kręcimy wałem w lewo tak aby się oparło na krawędzi bloku, ja nie zauważyłem i skrzywiłem przy tej operacji aluminiową podkładkę dystansową między skrzynią a blokiem, aby do tego nie dopuścić warto by było podłożyć pomiędzy wiertło a krawędź bloku kawałek np deseczki; nie jestem pewny czy ten otwór jest w każdym silniku czy został on po wyważaniu koła zamachowego, jeśli by go nie było musimy wymyślić jakiś inny sposób na zablokowanie wału
    - popuszczenie śruby trzymającej koło paska zębatego za pomocą nasadki 19, klucza nasadowego i rurki - trzeba się dobrze przyłożyć
    - zdjęcie koła i odkręcenie osłony za nim
    - odkręcenie rolki prowadzącej łańcuch i zdjęcie go, odkręcenie napinacza
    - włożenie w przeciwciężar wałka wyważającego (od strony koła zamachowego) dużego klucza lub pręta i odkręcenie drugiego przeciwciężaru nasadką spline M14, kluczem nasadowym i rurką - trzeba się dobrze przyłożyć
    - wymiana kółka zębatego wałka, dokręcenie kluczem dynamometrycznym, następnie robimy kreskę na śrubie i przeciwciężarze za pomocą korektora i dokręcamy jeszcze kluczem nasadowym i rurką tak aby znaki rozjechały się o 90 stopni - trzeba się dobrze przyłożyć
    - wymiana kółka zębatego pompy oleju - kółko można zablokować za ząb dużym śrubokrętem opierając go o krawędź pompy
    - montaż napinacza itp
    - problem jest z wymianą uszczelniacza na wale korbowym - nie ma żadnej krawędzi na której się on by opierał - przy wymianie trzeba zwrócić uwagę aby był on idealnie równo względem płaszczyzny, ja do wyciskania i wciskania użyłem imadła oraz starego łożyska które miało zewnętrzną średnicę prawie dokłanie taką jak uszczelniacz
    Dalszy montaż w odwrotnej kolejności, truność sprawi ponowne wciścięcie misy oraz dokręcenie jednej śruby od strony koła zamachowego

    Mam nadzieję że komuś się przydadzą moje spostrzeżenie i nie trudziłem się z tym poradnikiem na darmo

    Co do wymienianych elementów - na płaskiej stronie napinacza były niewielkie ślady wytarcia (na długości ok 1,5 cm), zaś długość starego i nowego łańcucha była nie do odróżnienia gołym okiem (może gdyby je dobrze rozciągnąć i dokładnie zmierzyć linijką ?) - zatem na tych elementach silnik mógłby jeszcze długo chodzić- aż się obawiałem że ten szum pochodzi z czegoś innego i wydałem pieniądze niepotrzebnie - jednak po poskładaniu silnika sumu nie słychać.
  • #179
    dziadek30
    Poziom 8  
    Witam ja mam taki przypadek zerwany łańcuszek silnik do wymiany. Kod bwb z halem na uszczelniaczu założyłem tańszy z halem w bloku. I śmiga, koszt około 1500.
  • #180
    Waldemar z Kaszub
    Poziom 28  
    dziadek30 napisał:
    zerwany łańcuszek silnik do wymiany


    Czy przed zerwaniem głośno hałasował ?
    I jaki był przebieg auta do zerwania łańcucha ?