Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

sterowanie silnikiem gwiazda trójkąt

06 Sie 2012 09:24 6336 7
  • Poziom 10  
    Witam mam problem wg. załączonego obrazka z dokumentacji mam silniki podłączone gwiazda trójkąt. Pierwszy silnik ma 37kW drugi 15kW. W otoczce znalazłem błąd który poprawiłem i podczas rozruchu w gwieździe oba silniki pracują poprawnie, a po przełączeniu w trójkąt na pierwszym silniku wybija bezpiecznik nożowy 80A (tylko jedną fazę nie zawsze tą samą). Przełączanie odbywa się wykorzystując przekaźniki czasowe po jednym na silnik. Po ok 15s przełączają się styczniki. Drugi silnik pracuje bez problemu. Przy gwieździe oba pracują prawidłowo i kręcą się we właściwą stronę.
    Co może być powodem że wybiją zabezpieczenie.

    Dodano po 5 [minuty]:

    sterowanie silnikiem gwiazda trójkąt w załączniku obrazek
  • Poziom 31  
    KM2 może załączać zanim do końca rozłaczy KM3. Pokaż obwody sterujące. Czy styczniki są zasilane wzajemnie prze styki NC ?

  • Poziom 28  
    Połączenie trójkąt:
    U1 z V2
    V1 z W2
    W1 z U2

    U Ciebie chyba jest troszkę inaczej... Czyżby zamienione V2 z W2? Przeanalizuj schemat. Mała podpowiedź - zacznij od tego jak załączone są V1 i V2 gdy zwarte są styczniki dla trójkąta (KM1 i KM3).
  • Poziom 10  
    Witam
    oczywiście wg. dokumentacji tak jak zaznaczyłem wcześniej jest błąd w zaciskach 5,6 oraz 11,12 i to zauważyłem i poprawiłem co do starowania to wg załączonego rysunku sterowanie silnikiem gwiazda trójkąt

  • Poziom 28  
    Hmm... Sterowanie wygląda OK. A sprawdzałeś może w stanie beznapięciowym przejścia? Ja zawsze testując tego typu układ ręcznie "wduszam" stycznik - próbnikiem przejść sprawdzam czy np monter nie zrobił mi omyłkowo jakiejś "przekładki" w przewodach. Czemu o to pytam? Bo w dokumentacji wg której składane są szafki u nas w firmie przed stycznikami jest przekładka dzięki której do zugów kolejno 1,2,3,4,5,6 kolejno są wpinane u1,v1,w1,u2,v2,w2. Czasami jak któryś z chłopaków "zaśnie przy stole" to tej przekładki nie ma i wtedy połączenie jest mniej więcej jak u Ciebie na pierwszym rysunku.

    Skoro w dokumentacji jest taki (chciało by się użyć słowa $#%$#@) babol w podłączeniu silnika to być może babol tkwi też w sznurowaniu szafki?

    Istnieje możliwość, że masz źle rozpoznane zaciski silnika? Najprościej byłoby sprawdzić czy po załączeniu bezpośrednio na trójkąt kręci się on we właściwym kierunku. Tylko, że przy 37kW to już może małe "ała" zrobić - wiesz co mam na myśli. :(

    Tak po kilku godzinach przyszła mi do głowy jeszcze jedna myśl... Czy ten silnik 37kW może pracować w trójkącie przy 400V? Sorry za to pytanie ale jakoś ten Twój problem chodzi mi od rana po głowie.
  • Poziom 28  
    Co do zmiany obrotów silnika po przełączeniu w trójkąt nie ma takiej możliwości.

    1) Wg. mnie błąd jest w przełączeniu w trójkąt! (tak jak podpowiadają wcześniej koledzy). Prawdopodobnie po przełączeniu w trójkąt silnik pracuje na 2 fazy, co powoduje zadziałanie zabezpieczenia.

    Nie sugerować się oznaczeniami na tabliczce silnika (U, V, W) przemierzyć miernikiem uzwojenia silnika i jego podłączenia. Sprawdzić połączenia styczników KM1 - KM3.

    Czy silnik był przezwajany?

    -----------------------------------------

    Dojrzałem właśnie że to zespół wentylatorów maszyny - na 99% obroty wsteczne niektórych konstrukcji wentylatorów powodują mocne przeciążenie silnika, które objawi się po przełączeniu w trójkąt :P
  • Poziom 10  
    witam
    problem udało się rozwiązać, powodem był błąd fabryczny, źle poskładana tablica znalazły sie dodatkowe błędy tj. w dokumentacji dalej było ok a połączenia w tablicy błędne