Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Passat/VW/AJM - VW Passat 1.9 TDI - falujące obroty biegu jałowego

skrzat 06 Sie 2012 21:32 30287 18
  • #1 06 Sie 2012 21:32
    skrzat
    Poziom 11  

    Witam Koledzy,
    Zwracam się do Was o pomoc, ponieważ w ostatnim czasie natrafiłem na dość może nie tyle uciążliwy, co upierdliwy problem. Byłem już u kilku magików od VW, ale żaden nie potrafił rozwiązać mojego problemu. Może opiszę całą sytuację od początku. Jestem właścicielem Passata B5 1.9 TDI 115KM AJM ’99 (na pompowtryskiwaczach). Sześć tysięcy temu miałem regenerowaną głowicę, wymienione popychacze, kompletny rozrząd itd. Wszystko robione było przez doświadczonego mechanika w autoryzowanym serwisie z koncernu VW (dopilnowane przez znajomego, także jestem tego pewny). Na początku wszystko było super, ale od jakiegoś czasu na rozgrzanym silniku i biegu jałowym lekko falują obroty (800rpm +/- 50, najczęściej odczuwalne to jest przy dłuższym postoju na światłach lub w korkach, wszystkie odbiorniki są wtedy wyłączone), choć nie zawsze problem występuje. Profilaktycznie wymieniłem filtr powietrza, wyczyściłem EGR i całe oprzyrządowanie oraz sprawdziłem przepływomierz, ale bez większego rezultatu. Myślałem, że przyczyną mogą być pompowtryskiwacze, ale byłem dziś na diagnozie i korekty wyszły bliskie zeru, więc kolejna rzecz, która można w tym wypadku wyeliminować. Wydaje mi się także, że po remoncie silnik dostał większych drgawek. Dodam jeszcze, że nie ma problemu z zapalaniem, samochód nie kopci i spalanie jest na normalnym poziomie. Jedyne, co mi się nie podoba, to, że na postoju komputer pokazuje wysokie spalanie chwilowe (w trakcie jazdy nie ma tego problemu), choć być może starsze wersje tak mają. Jakiś czas temu sprawdzałem też błędy i pojawił się 16687/P0303/000771 - Cylinder 3 Wykryte przerw zapłonu (16687 - Cylinder 3 Misfire Detected). Po wykasowaniu błąd więcej się nie powtórzył. Ja rozkładam ręce, bo nawet nie mam pojęcia, do jakiego warsztatu lub, do kogo z tym problemem dalej się udać (każdy wyciąga tylko kasę, a problem nadal pozostaje). Mam blisko zarówno do Krakowa jak również na Śląsk. W razie, czego dysponuje tylko polskim Vagiem i VWTool, więc mogę wyciągnąć tylko bloki i dane, na tyle na ile pozwalają te programy. Proszę pomóżcie.

    PS Zakładam nowy post, ponieważ przeszukałem forum i w przypadku wcześniejszych problemów sprawa dotyczyła pompowtryskiwaczy lub rozrządu, a ja te rzeczy po sprawdzeniu eliminuje z moich podejrzeń.

    -1 18
  • #2 06 Sie 2012 21:56
    waldzior
    Poziom 14  

    Piszesz że czapka była ściągana , sprawdź czy cały dolot jest szczelny , przy takiej rozbiórce można coś pominąć i do układu dolotowego może dostać się lewe powietrze , sprawdź ponownie EGR często to właśnie on jest sprawcą falowania obrotów , a tak z ciekawości jak sprawdzałeś przepływkę .

    1
  • #3 06 Sie 2012 22:08
    skrzat
    Poziom 11  

    Przepływka była sprawdzona na kompie na zasadzie wartość żądana i mierzona (wartości pokrywały się). Dodatkowo odłączyłem czujnik, żeby sprawdzić czy obroty przestaną falować, ale było bez zmian. EGR i cały dolot rozbierałem do czyszczenia, ale też za wiele to nie dało. Uszczelnień na EGR i kolektorze nie wymieniałem, ale nie były zwulkanizowane (podejrzewam, że podczas remontu głowicy część z nich była już wymieniona).

    2
  • #4 07 Sie 2012 07:31
    T5
    Moderator Samochody

    skrzat napisał:
    Przepływka była sprawdzona na kompie
    Po prostu odepnij wtyczkę od przepływomierza i odpal-przejedz się.

    0
  • #5 07 Sie 2012 08:51
    skrzat
    Poziom 11  

    T5 napisał:
    skrzat napisał:
    Przepływka była sprawdzona na kompie
    Po prostu odepnij wtyczkę od przepływomierza i odpal-przejedz się.


    To już na samym początku było sprawdzone, zresztą jest napisane powyżej: "Przepływka była sprawdzona na kompie na zasadzie wartość żądana i mierzona (wartości pokrywały się). Dodatkowo odłączyłem czujnik, żeby sprawdzić czy obroty przestaną falować, ale było bez zmian."

    1
  • #6 07 Sie 2012 16:28
    waldzior
    Poziom 14  

    Podczas regeneracji głowicy na pewno miałeś wyciągane pompki , czy został potem ustawiony skok każdego pompowtryskiwacza ?

    1
  • #7 07 Sie 2012 16:59
    skrzat
    Poziom 11  

    Nie stałem osobiście nad mechanikiem, ale wszystko jakiś czas chodziło dobrze. Korekty wtrysków sprawdzałem dwa razy na kompie i wychodził bliskie zeru, a chyba w przypadku złego skoku powinno wszystko się rozjeżdżać.

    1
  • #9 18 Sie 2012 20:45
    skrzat
    Poziom 11  

    Jeszcze nie podałem się i nadal walczę z problemem. W kolejnych krokach zaślepiłem EGR w dwóch miejscach (kwasówka 4mm za kolektorem i 1.5mm przed EGR) oraz uszczelniłem połączenie przy EGR. Zamieniłem także miejscami dwa bliźniacze zawory N18 i N75. Po całej operacji wrażenia są następujące:
    1. Auto na pewno zyskało na mocy i jest bardziej żwawe.
    2. EGR już tak bardzo nie syfi.
    3. Falowanie stało się rzadsze i mniej odczuwalne, ale czasami występuje.
    4. Jak bardziej przygazuje silnik, to falowanie ustępuje na jakiś czas.

    W kolejnych krokach myślę o wymianie przepływomierza, ale nie jestem pewny, czy to dobry kierunek, a nie chciałbym generować niepotrzebnych kosztów. Tak jak pisałem wcześniej na diagnozie odczyt z przepływomierza pokazywał prawidłowe wartości, poza tym po odłączeniu czujnika na przeływce falowanie nie ustąpiło.
    Pytanie do kolegów, którzy mieli problem z przepływomierzem, jakie dokładnie były objawy i czy obroty falowały również na rozgrzanym silniku (90C)? Dzięki za odpowiedź i pozdrawiam.

    0
  • #10 18 Sie 2012 21:35
    KRZEMP_OBD
    Poziom 10  

    Hej.
    Z opisu jaki podajesz ja bym sie sklonil ku wiazce przewodow pompowtryskow...czesta usterka, zwlaszcza , ze miales missfire. Naprawde... przy tego typu usterce poprostu wymien...jak jestes rozgarniety i masz sprawne rece to wymienisz ja w 40minut . Odegnij sobie troszke daszek sciany komory silnika zeby nie polamac nowej wiazki bo stara na bank polamiesz jak bedziesz wyciagal-normalne. Mozesz wymienic przeplywomierz, ale musial by to byc przypadek Darwinoski zeby spowodowal missfire na jednym cylindrze. aha, nie mysl o wyczyszczeniu kontaktow- tu chodzi o ich przewodnictwo podczas wibracji-to jest ich problem.pozdrawiam i powodzenia

    1
  • #11 18 Sie 2012 23:01
    skrzat
    Poziom 11  

    KRZEMP_OBD napisał:
    Hej.
    Z opisu jaki podajesz ja bym sie sklonil ku wiazce przewodow pompowtryskow...czesta usterka, zwlaszcza , ze miales missfire. Naprawde... przy tego typu usterce poprostu wymien...jak jestes rozgarniety i masz sprawne rece to wymienisz ja w 40minut . Odegnij sobie troszke daszek sciany komory silnika zeby nie polamac nowej wiazki bo stara na bank polamiesz jak bedziesz wyciagal-normalne. Mozesz wymienic przeplywomierz, ale musial by to byc przypadek Darwinoski zeby spowodowal missfire na jednym cylindrze. aha, nie mysl o wyczyszczeniu kontaktow- tu chodzi o ich przewodnictwo podczas wibracji-to jest ich problem.pozdrawiam i powodzenia


    Missfire miałem tylko jeden raz i już więcej nie powtórzył się, czy to może być tylko przypadek? W winę przepływomierza powątpiewałem, ale próbowałem znaleźć jakikolwiek punkt zaczepienia. Chciałbym jeszcze zapytać bardziej doświadczonego kolegi/kolegów, czy do wymiany wiązki będzie mi potrzebne coś więcej oprócz narzędzi, nowej wiązki i uszczelki pod pokrywę zaworów oraz jakie jest dojście (czy bardzo trzeba się nagimnastykować w przypadku wzdłużnie ułożonego silnika – AJM, może jeszcze jakieś wskazówki). Widzę teraz jakieś światełko w tunelu, bo zacząłem już wątpić w rozwiązanie problemu. Dziękuje serdecznie za pomoc.

    0
  • #12 19 Sie 2012 00:51
    cynio333
    Poziom 18  

    Witaj. Zerknij jeszcze w blokach pomiarowych na temperaturę silnika. Zrób to zarówno w sterowniku silnika i w zegarach. Zwróć uwagę czy nie ma zbyt dużej różnicy we wskazaniach.

    0
  • #13 19 Sie 2012 06:42
    Sztomel
    Poziom 34  

    skrzat napisał:
    Missfire miałem tylko jeden raz i już więcej nie powtórzył się, czy to może być tylko przypadek?

    jeśli ten błąd nie był powiązany z błędem elektrycznym zasilania cewki tego z pompowtryskiwaczy, na którym ten błąd wyskoczył to szykuj się do zmiany tego pompowtryskiwacza bo przestaje podawać paliwo. Aby się upewnić wykonaj kilka logów grupy 013.

    0
  • #14 19 Sie 2012 14:02
    KRZEMP_OBD
    Poziom 10  

    Do wymiany wiazki nie potrzebujesz wiele... 1/4 cala grzechotke z przedlozka... bedzie niewygodnie odkrecic ta srube gdzie egr jest. potem kombinerkami odczepiasz kazdy wtrysk i wsuwasz w jego miejsce montarzowe na wiazce przewodow. potem odkrecasz z tylu glowicy 10mm srubko-nakretke trzymajaca gniazdo wiazki. kombinerkami podluznymi zwalniasz nierdzewne klipsy trzymajace wiazke jednoczesnie ja wypychajac z glowicy. Zdejmij uszczelke maski na tylnej scianie silnika i przez drewniane listewki odegnij ten 10mm daszek na samech gorze panelu bezposrednio nad wiazka. Mu sie udaje nie polamac nowej nawet bez odginania ale polecam to zrobic. Jak bedziesz wyjmowal stara to pewnie ja polamiesz- nie przejmuj sie tym-normalne. Nowa bedzie bardziej elastyczna. Zasugerowalem Ci wymiane tej wiazki bo jak zaczniesz analizowac(jak z reszta zaradzil Ci juz ktos inny) mvb z dawkami wtryskiwanymi to jezeli wiazka nie jest w 100% sprawna otrzymasz wyniki jak z dyskoteki i pewnie wymienisz wtryskiwacz. Zajmij sie problemem w upozadkowanym toku myslowym. Wadliwa wiazka uniemozliwia diagnostyke wtrysku w silniku a jej wyniki sa niewiarygodne. Nawet jezeli okaze sie ze problemem jest wadliwy trysk to z powodu kilkukrotnego mantazu stara wiazka tez niedlugo pewnie spowoduje problemy.Nie wykonuj dziesieciu prob naprwienia auta naraz... badz konsekwentny i koncz kazdy element diagnostyki. Jak potrzebujesz pomocy...pisz.Powodzenia.Krzemp

    2
  • #15 28 Sie 2012 23:31
    skrzat
    Poziom 11  

    Witam,
    Chciałbym jeszcze zapytać, czy przy problem z wiązką nie powinny pływać korekty na pompowtryskiwaczach i dlaczego problem nie występuje na zimnym silniku? Pożyczyłem sprzęt do diagnozy, przeanalizowałem logi i nie ma do czego doczepić się (korekty są cały czas na tym samym poziomie: -0,09; -0,05; 0,24; -0,09). Znalazłem jakiś półśrodek na powyższy problem, a mianowicie zwiększyłem obroty na biegu jałowym z 820 na 840rpm. Lekko czasem zafalują obroty, ale już nie "przydusza silnika" i spadki są już prawie nieodczuwalne (max do -20rpm).

    1
  • #16 05 Paź 2012 18:48
    pysiek888588
    Poziom 1  

    witam mam ten sam problem od 2 dni.od jakiegos czasu leci mi z egr czy jak to tam sie pisze w PL jezdzilem dalej,ostatnio odpalilem go pod robota i chcialem ruszyc nie mial mocy podlaczylem go pod kompa pokazal przeplywomierz wymienilem bo mechanik byl pewien na 100% dalem za niego 90 funt.okazalo sie ze na nowym ma moc ale silnik jak by sie dlawil nie wiem co mam teraz robic a najlepsze jest w tym ze mechanik rece rozlozyl i mowi ze nie wie co jest.mieszkiam w Angli i tu ciezko o dobrego mechanika jedni mowia ze egr do wyczyszczenia a drudzy ze moze jakis wezyk. jest to passat 2001 130km tdi prosze was o pomoc.

    2
  • #17 02 Maj 2013 17:29
    skrzat
    Poziom 11  

    Po czasie problem sama się rozwiązał. Padła sprężarka klimatyzacji (zatarte sprzęgło). Nowe sprzęgło, nowy pasek i po problemie.

    1
  • #19 02 Maj 2013 23:13
    skrzat
    Poziom 11  

    T5 napisał:
    skrzat napisał:
    Padła sprężarka klimatyzacji (zatarte sprzęgło).
    To padła sprężarka czy sprzęgło?


    Przecież pisze wyraźnie, że zatarte sprzęgło sprężarki klimatyzacji, więc nie ma się nad czym zastanawiać.
    Wielu kolegów na innych forach opisywało ten sam problem, zwłaszcza kiedy na dworze było ciepło (problem dopiero ustawał na zimę), ale nikt tego nie skojarzył ze sprężarką klimatyzacji. U mnie w końcu stanęło koło pasowe i przy okazji odnalazłem przyczynę falujących obrotów biegu jałowego.

    0