Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Astra G 1.6 16V X16XEL podnoszenie szyby

07 Sie 2012 23:39 9597 5
  • Poziom 2  
    Witam serdecznie
    Przepraszam, za przydługi post, ale krócej nie byłem w stanie zadać tu pytania bez wyjaśnienia przebiegu zjawiska. Mój problem dotyczy sterowania szyb elektrycznych, a właściwie nie zamykania tylnej, prawej szyby. Po krótce było tak: kilka dni temu przestało działać podnoszenie (zamykanie) prawej tylnej szyby z przycisku sterującego od strony kierowcy (od strony pasażera również nie zamykała, co ciekawe opuszczanie szyby jest w pełni sprawne i działa do teraz). Ta usterka była znośna bo mogem domknąć okno z kluczyka trzymając go do oporu w prawo w zamku drzwi kierowcy. Ale awaria nie dawała mi spokoju, podjąłem temat naprawy i zacząłem od przejrzenia wiązki tylnych, prawych drzwi (tą w gumowej harmonijce) i okazało się, że większość kabli ma przełamaną osłonę. Jeden z kabli był całkiem uwalony (niestety nie zapisałem koloru). Podjąłem temat lutowania i tu kurcze doprowadziełem do iskrzenia przewodów. Zerwany kabel zlutowałem, a pozostałe kable z uszkodzoną otuliną zaizolowałem i założyłem spowrotem do samochodu. Niestety moje lutowanie kabla nie pomogło (było tak jak przed iskrzeniem), nadał szyba nie chciała się zamknąć z przycisków obok kierowcy jak i pasażera - nadal jednak zamykała (domykała) się z kluczyka. Ale niestety po paru dniach przestała się domykać nawet z kluczyka, dodatkowo przestały działać całkowicie przyciski z tyłu przy drzwiach, co ciekawe mogłem wówczas tylne szyby opuszczać za pomocą przycisków od strony kierowcy. Bezpieczniki wszystkie dobre. Jedyną usterkę jaką udało mi się zdiagnozować wizualnie, to przepalona ścieżka na płytce drukowanej przycisków od strony kierowcy (mam tam 4 przyciski sterowania szybami oraz przełącznik blokady tylnych przycisków). Ścieżkę zlutowałem "na pająka" i tylne przyciski od szyb zaczęły działać, za wyjątkiem nadal występującego problemu z podnoszeniem szyby prawej tylnej. Niestety szybę musiałem zamknąć poprzez zwieranie styków w łączu silniczka pod tapicerką prawych tylnych drzwi z krańcówką wiązki do tego gniazda - gdy odpowiednio podawałem prąd, to szyba normalnie zamyka się "jadąc" do góry. Gdzie szukać zepsutego elementu? Moduł komfortu wygląda na sprawny (ten w skrzynce bezpieczników jak i ten od centralnego zamka po prawej stronie, co to go niektórzy z Was przerabiają na domykanie z pilota), bezpieczniki wszystkie sprawne. Czy w Astrze G jest jeszcze gdzieś jakić moduł lub sterownik do szyb? Co o tym sądzicie? Pomóżcie
    Astra G 1.6 16V 98' Kombi (wesja Comfort)
    PS. Dodam jeszcze, że jak wyciągnę całkowicie moduł znajdujący się w skrzynce bezpieczników (tą czarną wsuwaną skrzyneczkę) to szyby nadal działają z ograniczeniem takim jak powyżej opisałem - więc nie jest to w żaden sposób powiązany element z szybami elektrycznymi jak gdzieś ktoś napisał.
    Ponado jak zamykam awaryjnie szybę tylną za pomocą zwierania styków, to szyba zamyka wówczas, gdy łączę środkowy pojedynczy pin z tym, który znajduje się pod czerwonym, grubym kablem (plusowy 12V) - normalnie w tym miejscu jest kabel brązowo czarny (cienki), a ten środkowy to szarozielony (też cienki) ; podczas tej operacji mam złącze rozłączone i łączę piny odpowiednio na "pająka". Jak mierzę napięcia na krańcówce wiązki do sterownika przy silniczku szyby, to w momencie naciśnięcia przycisku opuszczania szyby (tym od kierowcy lub tym z tyłu od prawego pasażera) to na pinie z kablem niebieskoczarnym pojawia się napięcie 12V, natomiast na pinie z kablem brązowoczarnym przy naciśnięciu przycisku podnoszenia szyby nic się nie dzieje, nie pojawia się żadne napięcie. Gdyby to się działo tylko w przypadku naciskania w sterowaniu od kierowcy to bym sądził, że to microswitch, a tak okno nie reaguje, na żaden z przycisków podnoszenia tej szyby, a ni z przycisków przednich, a ni z tylnego pojedynczego. Będę wdzięczny za wszelkie porady. Pomóżcie proszę, bo w sieci niczego na ten temat nie mogłem znaleźć, a fora Opla to jakieś zamknięte kręgi. Tu na elektrodzie szukałem również podobnych tematów i nic nie znalazłem. Może ktoś z szanownego grona skojarzy, gdzie może tkwić problem.
    Pozdrawiam
  • TermopastyTermopasty
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Toż to proste jak drut. Szukasz nie tam gdzie trzeba, w każdych drzwiach masz osobny sterownik, wystarczy żeby tam dochodziło zasilanie (2 grubsze przewody) a na pozostałe 3 jak podajesz plusa to zamyka, otwiera lub domykanie.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=755969#755969
    W tym temacie powinien się znaleźć schemat.
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 2  
    Dziękuję serdecznie za te wyjaśnienia, ale problemem jest właśnie to "wystarczy", bo włącznik z systemu włączników nie podaje sygnału plusa na piny (do krańcówki wiązki w drzwiach, czyli wtyczki do sterownika) "podnoszenia" oraz "domykania" szyby tylnej, prawej. Gdzie szukać uszkodzenia? W sterowniku - chyba nie, ponieważ system podnoszenia szyby w drzwiach działa sprawnie jak zwieram plusem, może jest jakiś jeszcze sterownik między zespołem włączników (lub tylnym włącznikiem), a sterownikiem silniczka szyby w drzwiach? PS. Widzę na schemacie (tym wiekszym), że we włącznikach są diody, czy one mogły paść w obu włącznikach do tej szyby, gdy doszło do zwarcia nadłamanych izolacji wiązki w drzwiach? Niestety nie jestem elektronikiem i czytanie tego typu schematów jest dla mnie nie co utrudnione (pewnie najbardziej by mi pomógł schemat "wtyczkowy" z opisami pinów na gniazdach i wtykach, ale chyba za dużo wymagam). Z tego co udało mi sie rozpoznać na schemacie to powinienem nadal drążyć temat włączników lub samych kabli do sterownika silniczkiem.
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Nie ma żadnych innych sterowników. Diody to są do podświetlenia przycisków.
    Zacznij może od tylnego przełącznika i zobacz czy masz na białym przewodzie masz plusa po kluczyku, jak nie to szukaj na nim przerwy.
  • Poziom 2  
    Ok, rozumiem. Coś mi się zdaje, że ten cały układ jest prosty jak konstrukcja cepa, ale we mnie jest więcej z cepa.

    Plusa po kluczyku (na białym) mam, bo mogę za jego pomocą opuszczać tą szybę tak włącznikiem od strony kierowcy jak i od strony pasażera, ale w obu przypadkach są we włącznikch osobne microswithe na opuszczanie szyby i jej podnoszenie. Czy jest możliwe, aby uwaleniu uległy microswitche w obu drzwiach? I jeszcze to nieszczęsne domykanie, gdzie też tylko tej jednej szyby nie domyka z kluczyka, a domykał przez jakiś czas od tego jak włączniki przestały uruchamiać podnoszenie tej jednej szybki.
    PS. Dlaczego Opel nie zakładał(da) na linii osi zawiasów drzwi wiązki taśmowej, płaskiej wtykanej "do nadwozia" i "ścianki drzwi"? - takie taśmy kryte gumą wytrzymałyby wieki, a tak człowiek się męczy przez te ich niemieckie druty, co to wiginać wiecznie się nie mogą, a Asterka ma "dopiero" 14 lat.

    ZROBIONE :D :D :D
    To były jednak microswitche (co za goovna), ten do podnoszenia w zespole kierowcy i ten z tyłu po prawej od pasażera. Namodziłem się trochę, aby zastosować inne switche, ale działa wreszcie wszystko, nawet domykanie z kluczyka się obudziło. :D :D :D
    Jeszcze raz dziękuję - schemat bardzo się przydał. Temat do zamknięcia.
  • Poziom 9  
    Kolego mam podobny problem w swojej Astrze z opuszczaniem tylnych drzwi. Mianowicie nie domykała się tylna lewa szyba. Okazało się że 3 kable miedzy drzwiami a karoserią w tej osłonie gumowej były przerwane a plusowy i minusowy były naderwane. Lutując je pojawiło się małe zwarcie, po czym odłączyłem akumulator i zlutowałem wszystkie kable. Teraz działają szyby tylne tylko z głównego panelu kierowcy można je otwierać i zamykać a najśmieszniejsze jest to, że obu szyb nie da się otworzyć z tyłu siedząc. Cóż to za switche, które robiłeś gdzie one się mieszczą, jaki to może być problem?