Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BINGO-S4/Opel/X18XE - Punkt neutralny sondy lambda (ogólnie do znawców LPG)

13 Sie 2012 16:07 2766 6
  • Poziom 19  
    Moje pytanie dokładnie brzmi o wyjaśnienie w sposób łopatologiczny jaki wpływ na pracę silnika ma zmiana punktu neutralnego sondy lambda (i jakie niesie to konsekwencje). Szukałem na różnych forach ale nie znalazłem nic poza informacjami jak:

    - punkt neutralny to napięcie wokół którego oscyluje sonda
    - niższy punkt neutralny niższe spalanie i dynamika / większy > większe spalanie i dynamika
    - przeważnie ustawia się 40-60%

    I co dalej? Dam sobie 40%, to chyba zubożę nieco mieszankę? Co przecież suma sumarum będzie szkodliwe dla silnika. Odczyt będzie ubogi więc krokowiec będzie się otwierał o ile będzie mógł żeby dość do bogatej. Więc dalej wychodzi mi z tego, że i tak będzie spalał podobnie tylko krokowy będzie musiał się dłużej otwierać i zamykać.

    Nie wiem i nie rozumiem:
    - sensu zmiany tego punktu i jego wpływu na "żywotność" silnika jeśli ma w ogóle wpływ.
    - jeśli robi się muł (jak ludzie piszą) mieszanka jest chyba zatem za uboga co właśnie jest niezdrowe dla silnika?

    Proszę o wyjaśnienie. U mnie sonda 5V- i jest ustawiona przez warsztat na 2,64V. Przestawiałem na 2,4V ale jeździło się podobnie. Nie znam się na tyle więc wróciłem do 2,64. Nie chcę szkodzić silnikowi, dlatego wywaliłem z resztą śrubę i wsadziłem Bingo (S4).
  • Poziom 15  
    Obie wspomniane wartości napięć dla takich sond odpowiadają stromemu odcinkowi charakterystyki dla stechiometrycznego składu mieszanki, więc ich zmiana w tym zakresie praktycznie nic nie zmieni. Gdybyś dał 4,5V - mieszanka miałaby skład bogaty, natomiast gdybyś dał 0,5V byłaby permanentnie uboga. Coś takiego na pewno nie jest zdrowe dla katalizatora, bo generalnie ma on pracować w okolicach składu stechiometrycznego. Układ regulacji składu mieszanki ze sondą skokową (czyli również Twoją) także działa najlepiej przełączając wokół lambda= 1. Ze względu na charakterystykę takich sond, składu innego, niż stechiometryczny, nie trzymają one za dobrze.
  • Poziom 19  
    Wszystko dobrze, tylko miało być "łopatologicznie". Jaka różnica dla silnika i spalania będzie jak dam 3V a co w przypadku 4V. Uboga i bogata i to wszystko? Zatem punkt neutralny ustawia się zawsze na 1/2 wartości maksymalnej?

    Dla 1V przeważnie wszyscy piszą 0.44 0.46.. czyli nieco poniżej, 2.40 u mnie?
  • Poziom 15  
    Dla 4V będziesz miał tendencję do lekkiego wzbogacenia mieszanki, natomiast dla powiedzmy 1V mieszanka może być lekko zubożona.
    W uproszczeniu: w pierwszym przypadku sygnał lambdy w funkcji czasu będzie osiągał nieco większe "wypełnienie" niż w przypadku drugim. Może tak to ujmę. Jak wiadomo stan wysoki oznacza mieszankę bogatą, niski - ubogą. Więc im większe "wypełnienie" sygnału, tym mieszanka przeciętnie bogatsza.

    Sporo jeszcze zależy od tego w jakich to będzie warunkach pracy silnika i jak z układem współpracuje silnik krokowy regulujący przepływ gazu. Generalnie, to możesz mieć lekki problem z zauważeniem istotnych różnic w pracy silnika, jak też i w zużyciu paliwa przy takich nastawach. Ze względu na skokowy charakter zmian sygnału przy przejściu przez skład stechiometryczny, punkt neutralny ustawia się zwykle w okolicach połowy i dla sondy tzw. 0-1V daje się właśnie te 0,45, bo faktycznie do 1V ona może nie dochodzić.
  • Poziom 19  
    Ostatnie pytanie: - jak ze zdrowiem silnika i zbyt ubogą mieszanką?

    Ustawiając zarówno 2V jak i 4V, nie zaszkodzę silnikowi bo krokowiec będzie korygował skład mieszanki, jedynie zmieni się tendencja?

    Aktualnie zauważyłem iż na wysokich obrotach silnika przebieg z kwadratowego robi się prostokątny właśnie i jest "więcej" bogaty niż ubogi. Myślałem, że krokowy nie nadąża zamykać a może to być kwestia punktu neutralnego? (wykresy w tym wątku na elektrodzie).

    Dziękuję za wyjaśnienia.
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Voytu$ napisał:
    Ostatnie pytanie: - jak ze zdrowiem silnika i zbyt ubogą mieszanką?


    Jeśli oscylacje sygnału mimo wszystko będą, to mieszanka nie będzie na tyle zubożona, żeby silnikowi z tego powodu stało się coś złego, ale z drugiej strony w takiej sytuacji nie ma co liczyć na jakieś wymierne oszczędności. Z tego względu trzymałbym się raczej jednak tych około 2,5V. W takiej konfiguracji układ powinien działać najbardziej prawidłowo.

    Voytu$ napisał:
    Ustawiając zarówno 2V jak i 4V, nie zaszkodzę silnikowi bo krokowiec będzie korygował skład mieszanki, jedynie zmieni się tendencja?


    Przynajmniej tak to powinno wyglądać. Najlepiej sprawdzić w praktyce, jak to wpływa na sygnał lambdy w konkretnym układzie.

    Voytu$ napisał:
    Aktualnie zauważyłem iż na wysokich obrotach silnika przebieg z kwadratowego robi się prostokątny właśnie i jest "więcej" bogaty niż ubogi. Myślałem, że krokowy nie nadąża zamykać a może to być kwestia punktu neutralnego?


    Tak to powinno wyglądać. Idąc od obciążenia i RPM częściowego w kierunku mocy maksymalnej powinno robić się bogato.
  • Poziom 19  
    Dziękuję zatem za obszerne wyjaśnienia (Pomógł > ode mnie) i zamykam. Pozdrowienia z sąsiedniego miasta...