Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Alternator Magneti Marelli (Italy) HELLA CA889IR

14 Aug 2012 13:09 6009 6
  • Level 16  
    Witam,
    Nabyłem taki alternator jak poniżej i zamierzam użyć, go nie w samochodzie, a do ładowania akumulatora 12V w EV min. w połączeniu z kołem zamachowym rozpędzanym mechanicznie za pomocą pedałów rowerowych, ewentualnie do akumulatora energii mechanicznej (mini FES), ponieważ takie altki mają całkiem spore maksymalne prędkości obrotowe, a nie potrzebuję wiekszych jak 100Hz (6000 RPM) i chwilowo magazynować energię kinetyczną i zamieniać na elektryczną.
    Alternator Magneti Marelli (Italy) HELLA CA889IR

    Z tego co udało mi się ustalić to jest to altek 14V 60A z RENAULT.
    Obok regulatora jest kondensator 2.2uF. Ma:
    jeden gruby kabel (B+) - zapewne do [+] ]acu
    cienki (D+) - do wzbudzenia pola magnetycznego w wirniku
    (B-) do masy, czyli [-] acu

    Nie mogę znaleźć podobnego zestawu parametrów (oraz schematu regulatora) jak poniżej dla tego acu Magneti Marelli z serii 2011 (mój jest starszy znacznie):
    Alternator Magneti Marelli (Italy) HELLA CA889IR
    No wagę, oczywiście znam - jest nawet lekki ;)
    Kierunek obrotu jest też zaznaczony strzałką na łopatkach wirnika zewnętrznego.

    Interesuje mnie przede wszystkim:
    1) jaka jest ta prędkość "cut in" dla tego altka HELLA CA889IR?
    niektóre atki mają 1000-2000 RPM.
    2) Typowy (TYP) i maksymalny (MAX) prąd wzbudzenia, czyli podawany przez żarówkę na (D+)
    3) Byłoby idealnie gdyby był schemat regulatora tego altka, a przynajmniej maksymalny prąd (D+) tak aby nie spalić wirnika przy wzbudzeniu zbyt dużym prądem.


    W zakładzie samochodowym gdzie nabyłem to "cudo" z odzysku w bardzo dobrym stanie, nie za bardzo potrafiono powiedzieć jaki prąd tam powinien być, a raczej sugerowali że żarówka 5W pod (D+) powinna być OK, tyl że zastanawiam się czy to nie za mało, bo w moim przypadku znając maksymalny prąd (D+) być może lepiej będzie nieco wiekszy prąd wzbudzenia dać, bo im mniejsza prędkość obrotowa tego altka tym lepiej będzie, ponieważ nie potrzebuję z tego wyciągać typowo większych mocy jak średnio 100-250W, za to przy jak najmniejszej prędkości obrotowej.

    BTW: Chodzi o to aby ładować acu podczas jazdy pojazdem EV, który będzie zasilał silnik BLDC-cały czas dostarczam stosunkowo małą moc 100-250W pedałując, ale w sposób ciągły-nadwyżka ląduje w acu, a sterownik BLDC uwzgledniając kąt nachylenia trasy jazdy automatycznie dobiera pobór prądu do utrzymania założonej prędkości odczytijąc położenie hallotronowej manetki gazu -jak brakuje mu mocy na utrzymanie zadanej prędkości, to zmniejsza się prędkość i sygnalizuje to diodą migającą...natomiast ja dalej pedałuję tak samo i bez większego wysiłku-mam niezależną prędkość obrotu pedał od prędkości jazdy i nawet na postoju n apoboczu mogę podładować acu na tyle, aby na drodze nie być "zawalidrogą" i lecieć w okolicy 30km/h przynajmniej, a podczas podjazdów miec spory zapsa mocy z acu do pokonywania wzniesień bez wysiłku.
    Moc też będę ograniczał poprzez kontrolę prądu rozładowania, tak aby mimo założenia silnika BLDC 1000W pobierał tylko tyle ile zaprogramuję sterownik... ale to już nie problem jak uda się rozpracowac tego altka ;)

    UPDATE: Opór pomiędzy D+ a B- (masa) jest ok. 5k jak ni cnie jest podłaczone do acu i altek się ni ekręci, a to D+ (pomarańczowy cienki kabelek) przez taką czarną kostkę CARGO 610261 14V jest podłączone:
    Alternator Magneti Marelli (Italy) HELLA CA889IR

    Z góry dzieki za info.
    Pozdr.
  • User removed account  
  • Level 16  
    Motronic wrote:
    Rzeczywiście to alternator z Renault (dokładnie Twingo), ale pytań nie rozumiem.
    Jak mam rozumieć:
    "jaka jest ta prędkość "cut in" dla tego altka HELLA CA889IR?
    niektóre atki mają 1000-2000 RPM. "

    Też nie za bardzo wiedziałem co oznacza "cut in" w tych danych katalogowych, ale w FAQ BOSH'a coś takiego znalazłem:

    "What does “cut-in speed” mean? How do the 160A and 200A perform?
    A: The minimum Alternator RPM at which the output is available after the alternator has turnedon.
    The cut-in speed of the Bosch alternator is as low as 1200 alternator rpm. This means once
    the turn-on speed has been reached, even if it is only for a millisecond, the alternator is working
    in cut-in speed mode"


    Tak czy inaczej jak widać parametr "cut in" jest ważny, bo mówi do jakiej minimalnej prędkości należy rozkręcić altek, aby móc jakiś prąd wyciagnąć z niego.
    Wydaje się, że jakieś 1500 RPM spokojnie powinno już uruchomić altek, a ten z drugiego obrazka z pierwszego postu ma "cut in" 1150 RPM nawet ;)
    Więc ok. 1000 RPM to jest minimum do jakiego należy go rozpedzić, bo poniżej niczego się z niego nie wyciągnie....

    Trochu doczytałem od czasu tego postu i znalazłem opis jak przeprowadzić test alternatora w innym wątku i stało się jasne, że poprez (D+) nie dostarcza się cały czas prądu do wzbudzenia altka, a tylko niejako ECU daje sygnał regulatorowi altka do uruchomienia i po pewnym czasie żarówka podłączona do (D+) gaśnie ;)
    natomiast odłaczenie wyjścia (B+) powinno znowu włączyć kontrolkę, przy właczonym silniku.
    W tamtym opisie proponowano przez żarówkę 12V/2W (D+) podłączać jako sygnał do wzbudzenia altka na czas testów. Dawałoby to prąd na (D+) ok. 200mA czyli 0.2A .
    W warsztacue samochodowym proponowali 5W żarówkę.
    Pomiar miernikiem wskazał tam opór ok. 5k Omów pomiedzy (D+) a (B-) masą, więc być może w ogóle nie potrzeba żadnego dodatkowego opornika pomiedzy +12V a (D+) ?
    Ale wstawienie żarówki 2W na pewno nie zaszkodzi.

    Mniej więcej już mam przekładnię opracowaną, która powinna dac mi ok. 3000 RPM na altku poprzez koło zamachowe i tylko kwestia, czy da się radę dostarczyć odpowiednią moc na wejściu, bo nie mając kontroli nad prądem w uzwojeniu wirnika (wbudowany regulator ma ten altek), może się okazać, że altek zoptymlizowany jest do silnika spalinowego, dla którego nawet 1kW mocy to nic, a ja chcę tylko ok. 100-250W wat z tego altka wyciagać i może zbyt duży moment hamujący altek generować w statnie, kiedy już zacznie generowac prąd.

    Tego nie wiadomo, bez schematu układu regulatora altka, więc pozostają testy, no chyba, że ktoś posiada taki schemat dla tego altka...
    Update: Znalazłem schemat typowego altka, wiec w tym pewnie będzie podobnie:
    Alternator Magneti Marelli (Italy) HELLA CA889IR
    W tym moim jest jeszcze kondensator 2.2uF.
    To dużo wyjaśnia. Kontrolka (żarówka gaśnie) jak altek zaczyna ładować oczywiście.
    Widać też, że nie ma żadnego ograniczenia prądu ładowania (poza rezystancją acu), więc tak czy inaczej sterownik prostownika będzie na każde acu ładowane na wyjściu z altka.
  • Level 35  
    aneuro wrote:
    Trochu doczytałem od czasu tego postu i znalazłem opis jak przeprowadzić test alternatora w innym wątku i stało się jasne, że poprez (D+) nie dostarcza się cały czas prądu do wzbudzenia altka, a tylko niejako ECU daje sygnał regulatorowi altka do uruchomienia i po pewnym czasie żarówka podłączona do (D+) gaśnie

    Słabo czytałeś. W układzie, który jest na schemacie cały czas jest podawane napięcie na kontrolkę. A gaśnie ona dlatego, że napięcie na zacisku D+ zrównuje się z napięciem akumulatora i nie ma już różnicy potencjałów.
    aneuro wrote:
    natomiast odłaczenie wyjścia (B+) powinno znowu włączyć kontrolkę, przy właczonym silniku.

    Jak odłączysz B+ przy pracującym silniku to możesz pożegnać się z diodami w alternatorze. Wtedy nie będzie już miało znaczenia czy kontrolka się zaświeci.
    aneuro wrote:
    Widać też, że nie ma żadnego ograniczenia prądu ładowania (poza rezystancją acu), więc tak czy inaczej sterownik prostownika będzie na każde acu ładowane na wyjściu z altka.

    Jest ograniczenie prądowe. Przy przekroczeniu maksymalnego prądu, spada napięcie na wyjściu wzbudzania i spada też prąd wyjściowy. Dlatego regulator napięcia alternatora w przeciwieństwie do regulatora prądnicy prądu stałego nie musi mieć ogranicznika prądu.
  • Level 16  
    Grzegorz_madera wrote:
    W układzie, który jest na schemacie cały czas jest podawane napięcie na kontrolkę. A gaśnie ona dlatego, że napięcie na zacisku D+ zrównuje się z napięciem akumulatora i nie ma już różnicy potencjałów.

    Altek nie ma być używany w silniku spalinowym jak zaznaczyłem w pierwszym poście, a w pojeździe EV do doładowywania acu... pedałami ;)
    To ostatnie akurat nie dopisywałem, ale jest mi znane-brak różnicy potencjałów wyłącza żarówkę (ew. diodę z opornikiem równolegle wpiętym)-nie zmienia to faktu i sens był taki, że D+ nie służy do regulacji wielkości prądu wirnika włączonego altka-jak mi się wydawało- to regulator decyduje jakim prądem wzbudza jak już się załączy.
    Myślałem, że kontrolując ten prąd na D+ ograniczam maksymalną wartość pola magnetycznego w wirniku, a regulator steruje już tylko od 0 do tej wartości prądu podanej na D+, np. impulsowo.
    Znalazłem taki opis chyba zorientowanej osoby w temacie:
    Test alternatora
    I tam... bez oporów na włączonym silniku (może niewielkich obrotach) sugeruje się, żeby odpiać (S) tutaj (B+) i wtedy napięcie powinno być ok. 15V i powinna zapalić się wtedy żarówka ;) Nie jest to zalecane (na pewno nie w samochodzie), bo wiadomo acu działa jak kondensator i łagodzi tętnienia napięcia za diodami...
    Wiem, że wtedy napięcie to może być nawet i 100V i chyba to masz na myśli, że niektóre diody w niektórych altkach mogą tego nie przeżyć...
    Mając na myśli odłączenie podczas normalnej pracy to nie odpięcie B+ fizyczne, a sterowane PVMem ze sporą częstotliwością, aby ograniczać prąd ładowania acu w prostowniku cyfrowym umieszczonym za altkiem.
    No chyba, że lepiej by było po prostu odcinać PWMem to zasilanie na D+, ale nie wiem czy jak altek jest już załączony i ma obroty takie, że gaśnie kontrolka, czyli ładuje, to czy odłaczenie (na ułamki sekundy) D+ od zasilania odcina też zasilanie wirnika i niejako wyłącza altek? Odłączenie na dłuższy czas pewnie tak, ale tkie impulsowe to już nie jestem pewien jak regulator na to zareaguje...
    Gdzieś czytałem, że to właśnie włączanie i wyłączanie wirnika jest w regulatorze wykorzystywane do otrzymywania średniego napięcia ok. 14.4V pod obciążeniem.

    Więc jak będą małe obroty i niewielka moc rzędu 250W, to w sumie bardziej obawiam się czy altek nie będzie dawał na wirnik tak duży prąd, że przy przekładni 30x a taką potrzebuję, po prostu nie da się tego kręcić dysponując mocą 250W.
    Co prawda będzie całkiem spore koło zamachowe z paskiem klinowym do altka.

    Nie dałoby się jakoś wpiąć do regulatora w miejscu gdzie zapodaje napięcie na wirnik i niejako programowo PWMem dodatkowo na chwilę wyłączać altek w razie potrzeby gdyby się okazało, że regulator zapodaje zbyt duży prąd na uzwojenia wirnika i altek "stawia" zbyt duży opór? Chodi mi o to aby nie dysponując mocą 70 KM, a 250W-500W rozkręcać ten altek do takiej prędkości aby wyciagać ok. 10-20A przy 14.5V...

    Nie potrzebuję odłączać B+, tylko ograniczać prąd ładowania acu np. do 10A...niezależnie od tego jak szybko rozkręcony jest altek. Reszta energii cały czas magazynowana będzie w kole zamachowym i ma wyciagana tylko część np. te 10A*14.5V= 150W...
    Jak przestanę pedałować to rozpędzone koło będzie zwalniać i oddawać energię kinetyczną jako prądm, ale z mocą ok. 150W-250W-500W... zależy do jakiej wartości ograniczę tą moc przy 14.5V...
    Jeśli nie można PWMem B+ potraktować to by było kiepsko bez ingerencji w regulator...
    W prostowniku to standardowa procedura, że na jakimś IRFie sobie wypełnienie dobieram za na wtórnym trafo za diodami i mam sredni prąd taki jaki mi pasuje, niezaleznie od tego jak bardzo jest rozładowany acu ;)
    Nie chcę aby opór aacu, i nasycenie pola magnetycznego w altku, było tutaj ogranicznikiem prądu na B+.
  • Level 35  
    No to jaki problem żebyś zrobił swój regulator z ograniczeniem prądu wyjściowego? Ten prąd ograniczasz zmniejszając napięcie wyjściowe alternatora. Schemat regulatora jest prosty i wystarczy dołożyć jeszcze rezystor pomiarowy i gitara. Nie potrzeba tu żadnego sterowania PWM.
  • User removed account