Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tata AirPod - prototyp mini-samochodu, tym razem napędzanego powietrzem

piokrza 16 Sie 2012 19:48 4224 2
  • Tata AirPod - prototyp mini-samochodu, tym razem napędzanego powietrzemWidzieliśmy już wiele alternatywnych pojazdów mających zastąpić obecne, napędzane paliwami - w tym samochody elektryczne (EV), na biopaliwo, wodór i z zasilaniem słonecznym. Jednak indyjski producent samochodów “Tata Motors”, przedstawił niedawno zupełnie nowy koncept pojazdu zwanego AirPod.

    AirPod pracuje na skompresowanym powietrzu, tak jak jego poprzednik Mini Cat Air car, który miał wejść do sprzedaży jeszcze w tym miesiącu, a jego cena zamykała się w kwocie 8.200 dolarów amerykańskich. Trzymiejscowy AirPod korzysta nie tylko z powietrza skompresowanego w zbiornikach, ale również zassanego z zewnątrz.

    Silnik samochodu pracuje w sposób podobny do wersji o wewnętrznym spalaniu: paliwo wymusza nacisk na tłoki, które z kolei obracają wał korbowy napędzając pojazd. Różnica polega na tym, że w silniku sprężonego powietrza, tłoki są poruszane przez powietrze, a nie paliwo.

    Jedynym problemem jest zasilanie. Samo sprężone powietrze umożliwia poruszanie się samochodu z prędkością 48, maksymalnie 56 km/h. Zatem, aby uzupełnić te braki, samochód musi samodzielnie pobierać powietrze, gdy porusza się szybciej, wykorzystując do tego wbudowaną sprężarkę. Urządzenie może być zasilane prądem elektrycznym lub, co bardziej prawdopodobne, benzyną. Ale nawet to powinno znacznie zmniejszyć emisję, gdyż silnik spalinowy nie byłby wykorzystywany przy niższych prędkościach.

    Wraz z rozwojem Tata AirPod, osoby zainteresowane tego typu pojazdami będą mogły skorzystać z jeszcze innej opcji posiadania ekologicznego pojazdu.

    Źródło: http://www.theverge.com/2012/8/13/3235980/tata-airpod-air-powered-car

  • #2 16 Sie 2012 22:35
    Nathir
    Poziom 14  

    Ja jestem zdania, że taki samochód hybrydowy - napędzany silnikiem elektrycznym (albo pneumatycznym) z prądnicą (sprężarką) spalinową może osiągnąć mniejsze spalanie niż tradycyjny.
    Dlaczego?
    Ano dlatego, że silnik spalinowy prądnicy/sprężarki chodzi cały czas na najbardziej optymalnych ustawieniach(obrotach) więc spalanie jest małe, a sprawność dość duża w porównaniu z samochodami tradycyjnymi.
    Dla mnie dowodem na słuszność tego jest np. to, że inżynierowie hitlerowscy doszli do tego samego zdania, próbując zaprojektować napęd do 200 tonowego czołgu Maus. Przy układzie prądnica spalinowa>silnik elektryczny można było osiągnąć większy zasięg wożąc tę samą ilość paliwa.

    Oprócz tego silnik elektryczny ma kilka zalet, które wyprowadzają go na prowadzenie w porównaniu z spalinowym.

    Silnik spalinowy jest mało sprawny i przestarzały, a paliwo kiedyś się skończy.

    Dość biadolenia, idę spać :D

  • #3 16 Sie 2012 23:41
    Kao
    Poziom 14  

    Akurat to pomysł nie nowy, taką konstrukcję ma Chevrolet Volt, a Rosjanie chcieli iść dalej i pominąć akumulatory zostawiając baterię superkondensatorów. Taki bufor musi być, bo inaczej nici z zalety stałej pracy silnika spalinowego.

  Szukaj w 5mln produktów