Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VW Passat b3 1.9TD - świece żarowe i grzejące się przewody

17 Sie 2012 23:12 7395 22
  • Poziom 9  
    Witam!

    Problem dotyczy układu elektrycznego w samochodzie VW Passat b3 1.9TD 1993r, mianowicie spalił mi się bezpiecznik od świec żarowych (ta metalowa blaszka) kupiłem nowy i wymieniłem (3 świece też mam nowe wymieniłem bo były spalone, jedna stara bo była dobra więc została na miejscu) sprawa wygląda tak, przekręcam kluczyk świece się podgrzewają i kontrolka świeci, później gaśnie kontrolka od świec i odpalam samochód, lecz świece nie przestają grzać! grzeją jakiś czas i podczas tego grzania przewody od świec zaczynają się nagrzewać, śmierdzieć, czasami widać lekki dymek z tych przewodów i są tak gorące że nie można ich dotknąć bo się można poparzyć, gdy płyn chłodniczy się podgrzeje i czujnik da sygnał do sterownika, świece się rozłączają i przestają grzać, gdy silnik jest nagrzany i nie ma potrzeby by świece grzały problemu nie ma, problem występuje tylko na zimnym silniku jak uruchamiają się świece. ten układ od grzania świec żarowych posiada 2 przekaźniki jeden to przekaźnik nr 134 (i to jest chyba właśnie ten sterownik) i przekaźnik nr 104, układ elektryczny nie ma nigdzie zwarcia bo sprawdziłem multimetrem.

    Proszę o pomoc, powiedzcie na co zwrócić uwagę i co zrobić bo się boję że mi się auto sfajczy bo te przewody się za bardzo nagrzewają.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    mam przekaźnik czy sterownik sam nie wiem co tam jest nr 134 i w nim jest płytka i układ elektroniczny, jest jeszcze jeden przekaźnik nr 104 ale w nim jest tylko cewka i zworka, jak dostaje sygnał to załącza świece i tym przekaźnikiem 104 coś steruje prawdopodobniej ten 134 bądź coś innego sam nie wiem

    Dodano po 2 [minuty]:

    no a z tym się zgadzam, jak silnik się podgrzeje do określonej temperatury to świece przestają grzać, ale właśnie podczas tego nagrzewania, grzeją się przewody i to bardzo
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    tak dokładnie ten przekaźnik 134 to takie większe pudełko nad skrzynką bezpieczników, i ten przekaźnik jest wpięty na takie 2 zespolone kostki, tak właśnie się grzeje cały przewód ten czerwono biały, gdzie nie dotknę tam gorąco, przy świecach tam gdzie się łączy z szyną gorący czy przy bezpieczniku, wszędzie tak samo gorący

    Dodano po 37 [minuty]:

    to co mam z tym wszystkim robić, jakieś pomysły co sprawdzić lub co wymienić ?
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Sprawdzić czujnik temperatury, świece jakie masz wkręcone, oryginał czy tania podróbka? Masz czym sprawdzić pobór prądu przez świece? Np amperomierz cęgowy do pomiaru prądu stałego?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Dla pewności jeszcze sprawdziłbym ładowanie.
  • Poziom 9  
    domyślam się że czujnik musi mieć określoną rezystancję jeśli ktoś mi poda wartość i który styk z którym bo on ma 4piny to go sprawdzę o ile się nie mylę że tak się właśnie go sprawdza, świece które zostały założone to świece firmy Iskra, dostałem je od ojca, sprawdziłem i grzały więc je zamontowałem, a tu jest numer tej świecy 11721657, natomiast przedtem były świece BOSCH 0 250 201 032, jest założona jedna właśnie ta świeca BOSCH na pierwszym cylindrze, natomiast te 3 świece firmy ISKRA są założone na pozostałe, niestety nie posiadam amperomierza aby sprawdzić pobór wszystkich świec na listwie, ładowanie jest 100% sprawne, podłączyłem multimetr pod zaciski akumulatora i wynosiło 12,36V natomiast jak uruchomiłem silnik to skoczyło do 14,25 więc myślę że jest ok
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Spróbuj odłączac po jednej świecy po kolei,może któraś ma za duży pobór prądu no i ta co jest niewymieniona jest pod znakiem zapytania.Zawsze wymienia się wszystkie.Szkoda że niemasz czym pomierzyć bo to by wiele rozwiązało.Jeżeli przewody się grzeją to napewno pobór prądu jest za duży i za długi a o zwarciu niema mowy bo,by spaliło bezpiecznik.Spradzenie czujnika temperatury poszukaj sobie w necie!!
  • Poziom 9  
    ok myślę że znalazłem usterkę, odkręciłem listwę zasilającą od starej świecy BOSCH i zmierzyłem rezystancję wyniosła ona +/- 3,5Ω, a prąd znamionowy wynosi 12V więc łatwo z prawa Ohma obliczyć że świeca pobiera prąd o wartości 3,4 A natomiast po uruchomieniu samochodu napięcie podskakuje do 14V i wtedy dalej ze wzoru wychodzi mi że świeca pobiera prąd wartości 4A jeśli wszystko dobrze obliczyłem, poprawcie jak się coś nie zgadza.

    Natomiast te nowe świece z Firmy Iskra mają rezystancję 0,9Ω i prąd znamionowy 11V więc przeliczając wychodzi że jedna świeca pobiera prąd o wartości 12.2A, więc po uruchomieniu samochodu gdy napięcie podskoczy do 14V świeca weźmie prąd o wartości 15,5A

    Czyli wychodzi na to że muszę kupić świece o takich samych parametrach lub zbliżonych jak ta stara żeby był mniejszy pobór prądu i przewody najprawdopodobniej nie będą się wówczas grzały.
    Sprawdziłem czujnik temperatury i jest sprawny, sprawdziłem tez jak długo grzeją się świece na uruchomionym silniku i wyszło dokładnie 2m 58s.

    Proszę jeszcze żeby ktoś sprawdził te moje obliczenia i powiedział czy dobrze zdiagnozowałem usterkę.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Oporność świecy nic Ci nie da, nie jest liniowa, tak jak żarówki, natomiast sprawdziłbym czy na automat dochodzą wszystkie sygnały, temperatura i rozrusznik.
  • Poziom 9  
    cały układ od grzania świec jest sprawny i działa jak powinien, na zimnym silniku gdy się go odpala świece powinny być dogrzewane przez około 3minuty i tak jest bo sprawdziłem, problemem jest tylko to że przewody podczas tego dogrzewania się grzały i to bardzo, myślę że wymienię wszystkie świece na te NGK D-POWER 2 Y-918J i będzie ok, bo już nic innego mi nie przychodzi do głowy i nie mam pomysłu czego szukać bo wszystko sprawne, a przewody się grzeją :(
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    A spróbuj po pierwszym uruchomieniu na zimnym silniku po jakim czasie te przewody nabierają za dużej temperatury.Szybko czy wolno?.Grubość przewodu jest obliczona przez wujka Adolfa bardzo dobrze ale czas przy 4 świecach jest na pewno ograniczony i tu może być ból.A czasem grzania reguluje czujnik i sterownik.Zakładając, że twój samochód ma napięcie 12,5 V, a na zimnej świecy jest oporność równa 0,9 ohma to taka świeca pobiera 13,8 ampera.Dobra świeca pobiera zawsze 12A, uszkodzona do dwóch razy tyle czyli 24A.Rozgrzane świece - większy opór a większy opór to automatycznie mniejszy prąd.Ogólnie można do tego podejść że na końcu przewodu są świece żarowe jak odbiorniki i od nich zależy jak obciążą przewód.Myślę że może być problem w żle dobranych świecach i jednej innej ale po zakupie nowych proszę nie mieć pretensji do mnie.
  • Poziom 9  
    przewód się nagrzewa bardzo szybko, zaraz po uruchomieniu silnika łapie przewód i jest ciepły, a po jakiś 30 sekundach jest już tak gorący że go nie dotknę, pretensji nie będę miał do nikogo, świece tak czy siak wymienię na nowe bo myślę że coś z nimi jest nie tak bo jak już wcześniej napisałem reszta jest sprawna i już nie mam pomysłów czego dalej szukać.
  • Poziom 18  
    OK to wymień na takie jak przewiduje się do tego silnika i zostanie ci do wymiany przewód bo dostał po grzbiecie ale to dopiero po wymianie świec.
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Wymiana swiec ZALECANYCH przez producenta auta (chodzi mi o parametry), wymiana przewodu na nowy oraz przeczysc mocowanie swiec. Problem zniknie.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 2  
    Wyjmij ten sterownik do swiec zarowych taka mala kostka wielkosci kieliszka i zobacz czy odpalisz bez niej albo odlacz kabelek przy silniku.

    Moderowany przez Pawel wawa:

    Zamilcz jak nie masz nic sensownego do napisania. Poczytaj lepiej regulamin. Mam Cię na oku! 3.1.13. Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych. 3.1.11. Publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.

  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 21  
    Przerabiałem już taki sam temat. Winny był czujnik temperatury. Świece grzały się do tego stopnia że klema od aku robiła się gorąca... Aby sprawdzić cały układ na wypiętym czujniku powinny cały czas grzać,a na zworce pomiędzy odpowiednimi pinami świece powinny się wyłączyć.
  • Poziom 18  
    Opisz to dokładnie koledze który ma taki problem bo tak napisałeś jak byś coś robił i wszystko zasłonił plecami :)
  • Poziom 36  
    rucin_ napisał:
    wypiętym czujniku powinny cały czas grzać,


    Przy brakującej masie czujnika też
  • Poziom 24  
    Kilka razy zrobiłem podobnie jak autor tematu. Kupić świece dostosowane do jego silnika i będzie po problemie. Przewody do świec też przydało by się dać nowe bo dostały za swoje. Najlepiej jak wszystkie bedą takie same (4) ;) Pozdrawiam.
  • Poziom 9  
    ok, świece zmienione, wziąłem takie same jaki były czyli BOSCH, problem zniknął, przewód też mam kupiony, jutro wymienię i po sprawie, dziękuję wszystkim za pomoc :)