Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prośba o pomoc w zaprojektowaniu płytki

Zhan 20 Sie 2012 22:43 1713 12
  • #1 20 Sie 2012 22:43
    Zhan
    Poziom 14  

    Witam,

    Zwracam się z gorącą prośbą o pomoc w zrobieniu płytki na podstawie załączonego schematu. Niestety dawno tego nie robiłem i zupełnie wyszedłem z wprawy a czas goni. Siedzę nad tym cały wieczór a efektu brak :-(. Płytka może być dwustronna, gabaryty nie są krytyczne ale oczywiście im mniejsza tym lepsza. Ideał to prostokąt o stosunku boków c.a. 2 do 1 ze złączem na krótszej krawędzi. Rezystory i kondensatory ceramiczne można zamienić na SMD. Pady (24szt) to złącze o rastrze 3mm (Link) niestety nie znalazłem takiej biblioteki. Złącze również może być przewlekane lub SMT (PWH24DR lub PWH24R).

    Z góry dziękuję.

    pozdrawiam
    Artur

    0 12
  • #3 27 Sie 2012 23:38
    Zhan
    Poziom 14  

    Mam pytanko, da się w Eaglu ustawić żeby ścieżki skośne prowadzone były tylko pod kątem 45st?

    0
  • #5 28 Sie 2012 08:33
    Zhan
    Poziom 14  

    OK, źle sformułowałem pytanie. Chodzi mi o to żeby edytowane ścieżki układały się tylko pod tym kątem. Nowe owszem, są prowadzone pod dobrym kątem ale jak przesuwam istniejącą to mogę ją ustawić pod dowolnym kątem i trochę mi to przeszkadza, szczególnie przy gęstym rastrze. Wolałbym żeby tworzyło się nowe załamanie ścieżki na przykład.

    0
  • Pomocny post
    #6 28 Sie 2012 09:00
    marco47
    Poziom 41  

    Ścieżki prowadzisz narzędziem w zielonej obwódce.
    Jeżeli masz zamiar zmienić położenie już istniejącej, lub zmienić jej kąt, to stosujesz narzędzie w czerwonej obwódce.
    Prośba o pomoc w zaprojektowaniu płytki
    Oczywiście kąt pod jakim będziesz prowadził ścieżki zależy od narzędzia wyboru rodzaju ścieżek, które masz na górnej belce narzędziowej.
    Masz to pokazane w poprzednim poście.

    0
  • #7 28 Sie 2012 18:49
    Zhan
    Poziom 14  

    No tak, najczęściej do zmiany położenia używam narzędzia move... Trzeba chyba zmienić nawyki, dzięki za wskazówkę :-)

    0
  • #8 01 Wrz 2012 19:47
    eleproject

    Poziom 17  

    Sądząc po wypowiedziach, kolega sam się zabrał za projekt. Gdyby jednak była potrzeba wsparcia to proszę o kontakt na PW.

    0
  • #9 03 Wrz 2012 17:17
    Zhan
    Poziom 14  

    No tak, przysiadłem w dwa wieczory i udało mi się stworzyć coś takiego:
    Prośba o pomoc w zaprojektowaniu płytki

    0
  • #10 03 Wrz 2012 17:24
    eleproject

    Poziom 17  

    A jednak, dla chcącego nic trudnego :)
    Dwie górne ścieżki pociągnąłbym dołem - będą krótsze. I mimo wszystko między układami przewlekanymi zrobiłbym przerwy - masz miejsce. Zgodnie, że sztuka także, pola lutownicze nie powinny na siebie zachodzić (SMD z THT na płytce) - ale to tak dla montażu automatycznego i wygrzewania jest b. istotne :)

    0
  • #11 03 Wrz 2012 17:31
    Zhan
    Poziom 14  

    Kolejne płytki będę robił "zgodniej" ze sztuką, do tej już nie mam siły :-)
    A te dwie górne ścieżki pierwotnie szły dołem ale się okazało za gęsto a już mi się nie chciało przesuwać elementów (zależało mi na utrzymaniu wymiarów płytki i na w miarę centralnym ułożeniu złącza po prawej) więc przerzuciłem je na górę. A że będzie nimi szło tylko zasilanie diody w transoptorze to nie przeszkadza im długość.
    W każdym razie dziękuję za komentarz :-)

    0
  • #12 03 Wrz 2012 22:18
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Zhan napisał:
    Zwracam się z gorącą prośbą o pomoc w zrobieniu płytki na podstawie załączonego schematu.

    Twój schemat:

    Prośba o pomoc w zaprojektowaniu płytki

    Sądząc z opisów na schemacie układ będzie zastosowany w samochodzie.
    Czy jesteś świadomy jak "wredne" pod względem zakłóceń jest to środowisko?
    Patrząc na schemat chyba jednak nie.

    Niezależnie od tego, czy w samochodzie, czy też nie, zacznij najpierw od poprawienia schematu:
    1. brak filtrowania zasilania mikrokontrolera oraz L293D.
    2. brak podciągnięcia pinu RESET co przy stosowaniu elementów indukcyjnych znacznie zwiększa pewność działania urządzenia.

    Oba powyższe punkty: http://mikrokontrolery.blogspot.com/2011/04/minimalne-podlaczanie-pinow.html

    3. Nie obawiasz się konfliktu podczas programowania?:
    http://mikrokontrolery.blogspot.com/2011/04/ispwspoldzielenie-pinow_01.html
    http://mikrokontrolery.blogspot.com/2011/05/interfejs-spi-sprawa-isp.html

    4. Jaki sens ma stosowanie separacji galwanicznej za pomocą transoptorów, skoro przekaźnik i inne tranzystory sterujące są zasilane z 12V i separację szlag trafia?

    5. Brak kondensatora magazynującego po stronie wyjściowej regulatora napięcia. Zaglądnij do datasheet albo tutaj:
    http://mikrokontrolery.blogspot.com/2011/04/zasilanie-mikrokontrolera.html


    Podsumowując, jest niemal pewne, że tak zaprojektowany układ, będzie podatny na zakłócenia i nie będzie działał prawidłowo.

    0
  • #13 03 Wrz 2012 22:43
    Zhan
    Poziom 14  

    dondu napisał:
    Sądząc z opisów na schemacie układ będzie zastosowany w samochodzie.
    Czy jesteś świadomy jak "wredne" pod względem zakłóceń jest to środowisko?
    Patrząc na schemat chyba jednak nie.

    Przyznaję, że układ może być podatny na zakłócenia ze strony wrednego środowiska ale bazuję trochę na dotychczasowym doświadczeniu. To jest druga wersja sterownika, pierwsza, bardzo podobna elektrycznie ale zbudowana na płytce uniwersalnej działa w moim aucie już kilka lat bez najmniejszego problemu.

    dondu napisał:
    Niezależnie od tego, czy w samochodzie, czy też nie, zacznij najpierw od poprawienia schematu:
    1. brak filtrowania zasilania mikrokontrolera oraz L293D.
    2. brak podciągnięcia pinu RESET co przy stosowaniu elementów indukcyjnych znacznie zwiększa pewność działania urządzenia.

    Mówiąc o filtrowaniu masz na myśli kondensator ceramiczny przy pinach zasilających? Jeśli tak, to przyznaję, że w przypadku L293D nie pomyślałem o niem ale przy Atmedze jest. RESET faktycznie przydałoby się podciągnąć.

    dondu napisał:
    3. Nie obawiasz się konfliktu podczas programowania?

    Nie bo uwolniłem te piny w ostatecznej wersji projektu i są wykorzystywane już tylko do programowania. Załączony rysunek to ostateczna wersja, trochę sie różni od schematu w pierwszym poście.

    dondu napisał:
    4. Jaki sens ma stosowanie separacji galwanicznej za pomocą transoptorów, skoro przekaźnik i inne tranzystory sterujące są zasilane z 12V i separację szlag trafia?

    Właściwie to chciałem po prostu wykorzystać zalegające transoptory i uniezależnić się od napięć na wejściach. W takim sensie, że niektóre funkcje sterowane w aucie są masą a niektóre napięciem, przy transoptorach zawsze mam stan niski jako aktywny.

    dondu napisał:
    5. Brak kondensatora magazynującego po stronie wyjściowej regulatora napięcia.

    To też da się jeszcze poprawić, faktycznie przeoczyłem go. Niestety płytka jest już w produkcji ale po prostu zamiast przewlekanego ceramicznego wlutuje jakiś przewlekany elektrolit a ceramiczny podlutuję od tyłu do ścieżek.

    Dziękuję za uwagi i komentarze

    0