Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 3F - dwie moce na tabliczce znamionowej

21 Sie 2012 14:33 5421 23
  • Poziom 11  
    Chciałem dopytać w poprzednim temacie, ale już wylądował w koszu, wiec jeszcze raz zamieszczam fotografię:
    Silnik 3F - dwie moce na tabliczce znamionowej

    Proszę znawców o wyjaśnienie dlaczego podane są dwie moce P1=3kW i P2=2,2kW? Czy to wartości zależne od połączenia gwiazda/trójkąt i zasilania 220/380V (choć sądzę, że nie powinny się różnić)?
  • Poziom 34  
    Według mnie P1 to moc pobierana z sieci czyli 3kW, a P2 to moc na wale silnika czyli 2,2kW.
  • Poziom 11  
    Tez brałem taką możliwość pod uwagę - czyli sprawność jakieś 73%. Generalnie jest to silnik niemieckiej strugarki o szerokości wałka 260mm. Obserwując "chiński" sprzęt podobnej wielkości w większości są tam silniki 2,2kW - tylko pytanie, która moc jest tam podana. Rozchodzi się o to, że motorek ze zdjęcia chcę zasilić z jednej fazy (i kondensator), da mi to max 70% mocy, czyli ok 2 kW - sądziłem, że wyjdzie podobnie, jak w "chińczyku", ale w odniesieniu do P2 - da to tylko 1,5kW na walku - a to już chyba trochę mało... Przydałby się jakiś stolarz w dyskusji. Zaznaczę, że nie jestem jeszcze w posiadaniu urządzenia - bo tak bym sprawdził wszystko "organoleptycznie".
  • Poziom 34  
    zeneksekendhend napisał:
    tylko pytanie, która moc jest tam podana.

    Moc na wale.
  • Poziom 38  
    Witam

    (Proszę znawców o wyjaśnienie dlaczego podane są dwie moce P1=3kW i P2=2,2kW? Czy to wartości zależne od połączenia gwiazda/trójkąt i zasilania 220/380V (choć sądzę, że nie powinny się różnić)?)
    Jest to możliwe.
  • Moderator
    nikusert napisał:
    Czy to wartości zależne od połączenia gwiazda/trójkąt i zasilania 220/380V (choć sądzę, że nie powinny się różnić)?)


    W specjalizacji masz wpisane "elektryk". U Was w szkole tego nie było?
  • Poziom 11  
    Tak po krotce i na chłopski rozum koncepując, to skoro moc jest iloczynem prądu i napięcia, to gdy przy połączeniu w gwiazdę prąd jest o pierwiastek z 3 mniejszy niż przy trójkącie, z napięcia na odwrót, to P1 powinno równać się P2. Jeśli byłyby nawet jakieś różnice wynikające ze strat, to raczej nie na poziomie 30%. Tak mi się przynajmniej wydaje. :-)
  • Poziom 34  
    nikusert napisał:
    (Proszę znawców o wyjaśnienie dlaczego podane są dwie moce P1=3kW i P2=2,2kW? Czy to wartości zależne od połączenia gwiazda/trójkąt i zasilania 220/380V (choć sądzę, że nie powinny się różnić)?)

    Bo nie jest podana sprawność, mając te dwie wartości mocy jesteś w stanie ją sobie policzyć 2,2/3*100% = 73% co przy tej mocy silnika jest możliwe. Jeśli chodzi o połączenia to moc nie ma w tym przypadku znaczenia. Róznią się wartości napięcia i prądu.
  • Poziom 38  
    Ja tylko zacytowałem to co napisał kolega Zeneksekendhend.Trochę mnie dziwią te podane dwie moce.Gdy silnik ma dwa rodzaje obrotów ,to wiadomo .Różne silniki widziałem.

    Dodano po 3 [minuty]:

    to do kolegi R.etrofood
  • Moderator
    nikusert napisał:
    Ja tylko zacytowałem to co napisał kolega Zeneksekendhend.Trochę mnie dziwią te podane dwie moce.Gdy silnik ma dwa rodzaje obrotów ,to wiadomo .Różne silniki widziałem.

    Dodano po 3 [minuty]:

    to do kolegi R.etrofood


    To na drugi raz nie bierz cytatu w nawias, tylko użyj klawisza "quote" i "/qote". Bo Twój sposób jest mylący.
  • Poziom 20  
    Kolego zeneksekendhend - powinieneś się cieszyć - masz silnik nadsprawny :D

    A tak na poważnie, to mi się wydaje, że albo zatarte są dwa znaczki: "2," albo makaroniarze ich nie wybili.

    Moce elektryczne dla obydwu połączeń wychodzą takie same: 2928,717W
  • Poziom 34  
    noplis napisał:
    Moce elektryczne dla obydwu połączeń wychodzą takie same: 2928,717W

    Czyli według kolegi chłodzenie silnika i wydzielające się z niego ciepło mamy za free?
  • Poziom 11  
    Żeby nie było:

    Silnik 3F - dwie moce na tabliczce znamionowej

    Na tym zdjęciu widać, że wszystko jest ok. Kwestię mocy już mamy chyba wyjaśnioną i P2 to musi być moc na wale. Pytanie tylko, czy jak uruchomię to na 1 fazie (z 70% mocy), to czy starczy jej do normalnego używania maszyny. Mam wątpliwości.
  • Poziom 34  
    Wszystko zależy od maszyny, silnik wysokoobrotowy, więc moment też nie jest zbyt wysoki 5,3 Nm. Proponuję zabezpieczyć silnik odpowiednim termikiem.
  • Poziom 12  
    Silnik bierz pod uwagę w taki sposób, jakby miał tylko jedną moc P1. Możesz mieć większy problem z doborem kondensatora dla pracy przy zasilaniu z jednej fazy. Prawdopodobnie będziesz musiał mieć dwa kondensatory z czego jeden tylko dołączany na czas rozruchu. Ponieważ albo będzie problem z rozruchem, albo będzie się grzał podczas pracy.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 11  
    Czyli kondensator musiałbym dobierać do P2=2,2kW,tak? Szacuje 2,2*70uF = 150uF + równolegle jakiś do rozruchu?
  • Poziom 34  
    tartaros napisał:
    Możesz mieć większy problem z doborem kondensatora dla pracy przy zasilaniu z jednej fazy. Prawdopodobnie będziesz musiał mieć dwa kondensatory z czego jeden tylko dołączany na czas rozruchu. Ponieważ albo będzie problem z rozruchem, albo będzie się grzał podczas pracy


    Można prosić o rozwinięcie?
    Do tej pory spotkałem się tylko z dwoma kondensatorami prz silnikach jednofazowych, gdzie jeden jest włączony na stałe dla poprawy cos(fi), a drugi dołączany tylko na czas rozruchu w celu uzyskania wyższego momentu rozruchowego.
    W silnikach trójfazowych przy pracy jednofazowej też się to stosuje?

    Zapoznaj się z postem #13. [retrofood]
  • Moderator
    zeneksekendhend napisał:
    Ż Pytanie tylko, czy jak uruchomię to na 1 fazie (z 70% mocy), to czy starczy jej do normalnego używania maszyny. Mam wątpliwości.


    I słusznie. Wiele razy pisałem, że próby takiego zasilania silnika z 1 fazy, mogą czasem przynieść sukces przy określonym i niezmiennym obciążeniu silnika. Do niego też dobiera się pojemność kondensatora.
    Zmiana obciążenia przeważnie kończy się jego (silnika) spaleniem.
  • Poziom 34  
    kosmos99 napisał:
    Zapoznaj się z postem #13. [retrofood]

    Nie jest tam napisane, czy dla silników trójfazowych przy pracy jednofazowej stosuje się 2 kondensatory,( z czego jeden jest podłączony tylko na czas rozruchu), czy tylko jeden podłączony na stałe. Ja spotkałem się tylko z jednym włączonym na stałe.
  • Poziom 12  
    Kondensator można dobrać doświadczalnie mierząc prąd na każdej fazie zasilającej uzwojenie. Okazuje się że przy maksymalnym obciążeniu i równomiernym prądzie dla każdej fazy, rodzi się problem z rozruchem. Jeżeli rozruch jest ok to przy maksymalnym obciążeniu silnik się grzeje na skutek dużego prądu na jednej z faz. Podłączenie jest to niejako kompromis miedzy rozruchem a mocą silnika.
    Idealny układ napędu to płynna regulacja kondensatora w zależności od obciążenia.
    To jest inna wykładnia tego samego problemu.
    retrofood napisał:
    I słusznie. Wiele razy pisałem, że próby takiego zasilania silnika z 1 fazy, mogą czasem przynieść sukces przy określonym i niezmiennym obciążeniu silnika. Do niego też dobiera się pojemność kondensatora.
    Zmiana obciążenia przeważnie kończy się jego (silnika) spaleniem.

    Zmienia się obciążenie powinien zmienić się kondensator.

    Podłącz kondensator i amperomierze i sprawdź jak to będzie działać. Przez 1 min pracy się nie spali a jak nie ruszy to natychmiast będziesz widział.
  • Moderator
    tartaros napisał:

    Podłącz kondensator i amperomierze i sprawdź jak to będzie działać. Przez 1 min pracy się nie spali a jak nie ruszy to natychmiast będziesz widział.


    Przy czym, mierzymy prądy jednocześnie we wszystkich trzech uzwojeniach.
  • Poziom 12  
    Fakt bezsprzeczny, trzeba mocno podkreślić to co napisane w poprzednim poście
    retrofood napisał:
    Przy czym, mierzymy prądy jednocześnie we wszystkich trzech uzwojeniach.
  • Poziom 34  
    Najprościej i najbezpieczniej zastosować silnik jednofazowy o wymaganej mocy.
    Najtaniej też, silniki jedno i trójfazowe o tej mocy są w podobnych cenach, w dodatku nie trzeba kupować kondensatora/kondensatorów, oraz bać się, że się przeciąży silnik, który de facto i tak będzie miał gorsze parametry od jednofazowego 2,2kW.