Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Seat/cordoba/1.6 98r - hurczenie w skrzyni biegów które łożysko?

piotrz39 21 Sie 2012 18:03 11622 28
  • #1 21 Sie 2012 18:03
    piotrz39
    Poziom 10  

    Witam, w mojej cordobie od dłuższego czasu (od wiosny) słychać lekkie hurczenie raczej pochodzące ze skrzyni biegów. Wydaje mi się że jest to wina łożyska tylko moje pytanie do was którego??? Ponieważ słychać to tylko gdy jadę i to na biegach 3;4;5 w momencie gdy już nie dodaję gazu a auto samo się toczy lub w momencie gdy zaczynam wciskać sprzęgło to tylko gdy kładę na nim nogę i delikatnie wcisnę to słychać to hurczenie. Gdy wciskam do końca to nic nie słychać.
    Sprzęgło działa bez zarzutu a ponieważ nic nie słychać na wciśniętym do końca sprzęgle to wydaje mi się mało prawdopodobne by było to łożysko dociskowe (te przy tarczy) podejrzewam raczej łożysko wyciskowe te znajdujące się od tego dekielka z tyłu skrzyni. Jest jeszcze jakieś łożysko igiełkowe. Ktoś może coś powiedzieć na ten temat? Spotkał się z czymś takim?
    Chciałbym niebawem zabrać się za naprawę a nie chcę wymieniać wszystkiego w ciemno, auto mi potrzebne na co dzień. Więc najszybsza byłaby wymiana łożyska wyciskowego (nie trzeba wyjmować skrzyni) ale czy to o nie chodzi?

    1 28
  • #2 21 Sie 2012 18:27
    Misiek_1994
    Poziom 12  

    Na wciśniętym sprzęgle nic nie słychać, a gdy na biegu neutralnym [luz] bez wciśniętego sprzęgła po zwiększeniu obrotów do 4-5k huczy i czy huczenie się nasila?

    0
  • #3 21 Sie 2012 18:29
    psilos1
    Poziom 31  

    Łożyska oporowe huczy przy wciśniętym sprzęgle ,jeżeli słyszysz szum podczas jazdy to niestety skrzynia .Sprawszałeś poziom oleju w skrzyni ?

    0
  • #4 21 Sie 2012 19:51
    piotrz39
    Poziom 10  

    Misiek_1994 na luzie nic a nic nie słychać nawet gazując, co więcej wciskając sprzęgło stojąc w miejscu też nic.

    psilos1 no właśnie co do łożyska oporowego to też tak myślałem dlatego jego nie podejrzewam, a jakie objawy są przy wyciskowym???
    co do poziomu oleju to nie sprawdzałem wycieków żadnych nie miałem przez 5 lat jak tym autem jeżdżę a dodam że ma dopiero 160k przejechane (o ile to prawdziwy przebieg) producent nie zaleca wymiany oleju (chyba że remont czy coś). No ale fakt warto sprawdzić. Może jutro to zrobię to się sprawdza poprzez tą górną śrubkę koło półosi na imbus 17 co się nią wlewa olej do skrzyni ma być stan aż do tej śrubki?

    0
  • #5 21 Sie 2012 20:04
    psilos1
    Poziom 31  

    Podaj kod skrzyni.Poziom powinien być do korka wlewowego -olej powinien się przelewać.Po tylu latach olej stracił swoje właściwości ,u mnie po wymianie oleju w skrzyni ( Golf 4 )biegi wchodzą zdecydowanie płynniej .Olej to Castrol TAF-X koniecznie Gl 4 .Na korku spustowym masz magnes który dużo mówi o stanie skrzyni (opiłki).

    0
  • #6 21 Sie 2012 20:10
    piotrz39
    Poziom 10  

    Jutro po pracy postaram się sprawdzić stan oleju i oznaczenie skrzyni.
    Na płynność zmiany biegów nie narzekam, wszystko wchodzi rewelacyjnie. Tylko zimą jak był zimny i przy mrozach -20 C delikatne zgrzyty występowały.
    Dam znać jutro dzięki za odzew.

    0
  • #7 21 Sie 2012 20:51
    Misiek_1994
    Poziom 12  

    Spotkałem się wczoraj z takim przypadkiem ze łożyska wyciskowego sprzęgła w ogóle nie było i tarcze dociskał sam wycisk sprzęgła troszkę huczało przy naciskaniu sprzęgła. Zrób tak jak pisali wyżej, zacznij od sprawdzenia oleju w skrzyni czy w ogóle tam coś jest.

    0
  • #8 22 Sie 2012 08:28
    piotrz39
    Poziom 10  

    Misiek_1994 napisał:
    Spotkałem się wczoraj z takim przypadkiem ze łożyska wyciskowego sprzęgła w ogóle nie było i tarcze dociskał sam wycisk sprzęgła troszkę huczało przy naciskaniu sprzęgła.


    Chyba miałeś na myśli łożysko dociskowe bo takie siedzi przy tarczy? wyciskowe to chyba te które siedzi z tyłu skrzyni tu za tym dekielkiem do tzw. "szybkiego montażu".

    A teraz co udało mi się ustalić:
    chciałem sprawdzić olej okazuje się nie mam takiego klucza (muszę pożyczyć=sprawdzę jutro)
    Oznaczenie skrzyni DCK
    Ale eureka odkryłem że przyczyną hurczenia jest półoś od strony kierowcy a konkretnie coś z nią związanego w skrzyni.
    Moje nowe pytania
    jaka jest konstrukcja tej półosi
    nie rozbierałem jeszcze i nie wiem co tam może hurczeć?

    1
  • #9 22 Sie 2012 19:25
    Misiek_1994
    Poziom 12  

    To łożysko nazywa się ''łożysko wyciskowe'' tak to przy tarczy sprzęgła. Skoro napisałeś że to dzieje się podczas każdego użycia sprzęgła to już masz odpowiedź.

    0
  • #10 22 Sie 2012 20:04
    piotrz39
    Poziom 10  

    nie każdego a na szybszych biegach bardziej teraz gdy podejrzewam coś związanego z półosią to myślę że im większe obroty=większe wibracje=większe hurczenie

    czy to może być związanego cośz tymi łożyskami na półosi?
    dodam że półoś mocno jest zbliżona do skrzyni prawie o nią obciera jeśli nie już delikatnie obciera

    0
  • #11 23 Sie 2012 12:05
    carrot
    Moderator Samochody

    Szukaj skrzyni, naprawa nieopłacalna. Łożyska do tej skrzyni dostępne tylko w aso, koszt przekracza wartość używanej, sprawnej

    1
  • #12 23 Sie 2012 14:45
    psilos1
    Poziom 31  

    Z używkami to raczej uważaj.Większość dostępnych na rynku to niewiele warty złom.Remontuj swoją skrzynię - za cenę wątpliwej jakości używki (albo jeszcze taniej) zrobisz remont kapitalny swojej .Wymienisz łożyska i synchronizatory -będzie jak nowa.Wiekszość mechaników to "wymieniacze" ktorym się nie chce ,albo po prostu nie potrafą naprawić skrzyni .Poszukaj w okolicy zakładu regenerującego skrzynie .

    1
  • #13 23 Sie 2012 18:37
    Misiek_1994
    Poziom 12  

    Po co wymieniać skrzynie od razu. Sprawdziłeś czy masz olej w skrzyni? Trzeba zdjąć skrzynie i zobaczyć czy łożysko wyciskowe się nie rozleciało itp. Wyjęcie skrzyni to góra 2 godziny. Proponowałbym ci na początek wymianę oleju w skrzyni i napisz w jakim stanie był tamten [siwy/czarny]. Zawsze ten olej po wymianie możesz wlać z powrotem do skrzyni jeżeli będzie konieczność demontażu jej.

    0
  • #14 23 Sie 2012 19:19
    piotrz39
    Poziom 10  

    Dzięki Panowie za udzielanie się w temacie :please:
    Dziś miałem czas klucz itp. to zacząłem zabawę; ustalenia:
    Olej: stan idealnie jak książka pisze odkręcam i delikatnie zaczyna wypływać a kolor placki można smażyć żółciutki (no może minimalnie przepracowany ale i tak jego stan jest rewelacyjny) :D
    Postawiłem go na kanał to i się pobawiłem 1 koło w górę 4 bieg i ognia. Można było słuchać do woli z każdej strony. Hurczenie wskazuje na zużyte łożysko oporowe (dociskowe/wyciskowe jak zwał tak zwał ale chodzi o te od tarczy sprzęgłowej). Nie myliłeś się Misiek_1994. Jednym słowem w sobotę wygospodaruję czas na wyjęcie skrzyni i wymieniam cały komplet sprzęgła (łożysko+tarcza+docisk) skoro już rozbiorę to za 1 zamachem tym bardziej że jeździłem tak trochę to raczej na dobre tamtym podzespołom to nie wyszło.
    Ogólnie myślę że dam sobie radę może nie w 2h ale na spokojnie. Macie dla mnie jakieś wskazówki na co jeszcze zwrócić uwagę czy coś?
    Jeszcze takie pytanie czy komplet sprzęgła do danego rocznika+typ silnika i to wystarczy żeby kupić odpowiednie sprzęgło czy lepiej najpierw wyjąć i wziąć ze sobą na wzór innymi słowy darować sobie zakupy np. przez neta a zrobić to w sklepie motoryzacyjnym żeby mieć na porównanie czy takie czy inne?

    0
  • #15 23 Sie 2012 19:35
    Misiek_1994
    Poziom 12  

    My zamawiamy po roczniku i numerze nadwozia. Jeżeli będziesz pierwszy raz zdejmował skrzynie polecam robić zdjęcia bądź dawać śruby do woreczków i opisywać każdy z nich do czego jest. Szybciej po składasz i nie będziesz się musiał martwić gdzie jaka śruba. Przed przykręceniem docisku z tarczą sprzęgła sprawdź czy tarcza pasuje na wałek w skrzyni biegów, pamiętaj o wycentrowaniu tarczy sprzęgła. Jeśli pomogłem proszę o Pomógł. Pozdrawiam.
    I pamiętaj zanim coś odkręcisz zapamiętaj jak było gdzie było żeby później czegoś na odwrót nie założyć.

    Ważne. Zwróć uwage na tuleje ustalająca na wałku w skrzyni biegów czy jeszcze się nadaje, czy ma głębokie rysy, ubytki...

    3
  • #16 23 Sie 2012 20:25
    piotrz39
    Poziom 10  

    Spoko bez obaw "pomógł" oczywiście dam tylko jak już będę temat zamykał a jeszcze trochę roboty przede mną...
    Za sobą mam remonty skrzyń w "maluchach" to coś tam trochę kumam.
    tuleję ustalającą? możesz jaśniej? tzn. wiem jak tuleja wygląda ta ustalająca siedzi na tym wałku co docisk i tarcza?

    0
  • #17 24 Sie 2012 18:03
    Misiek_1994
    Poziom 12  

    piotrz39 napisał:
    tzn. wiem jak tuleja wygląda ta ustalająca siedzi na tym wałku co docisk i tarcza?


    Tak na tym wałku. Na tą tuleje wkładasz łożysko.

    0
  • #18 25 Sie 2012 14:40
    piotrz39
    Poziom 10  

    Skrzynia wyjęta no i nie ma tak różowo :cry:
    Łożysko oporowe trochę zużyte ale to nie jego sprawa. Sprzęgło stan super. Zużyły się łożyska w skrzyni to one hałasują na wałku głównym po zdjęciu tego małego dekielka też czuć minimalne luzy.kręcąc tak jakby za półośki słychać wyraźne hurczenie a co dopiero pod obrotami...
    nie wiem sam co robić regeneracji sam nie zrobię tzn. może i dał bym radę to rozebrać wymienić i złożyć do kupy ale czy rozbierana skrzynia i składana będzie długo chodzić na już nie oryginalnych łożyskach, czy się jeszcze coś nie uszkodzi przy remoncie....
    Może lepiej byłoby kupić jakąś używaną tylko nie tam po niby "regeneracji" a po prostu nigdy nie rozbieraną?
    Co o tym sądzicie? Chyba łożyska w skrzyni tak często nie powinny się psuć?

    0
  • #19 25 Sie 2012 15:39
    Misiek_1994
    Poziom 12  

    Kup używana skrzynie golf III, a cordoba 1.6 ta sama skrzynia. Koszt 400-500 zł. Rozebrać każdy rozbierze skrzynie ale weź to potem złóż. A jak spuściłeś cały olej ze skrzyni to ile litrów go jest, to jest bardzo ważne.

    0
  • #20 25 Sie 2012 16:43
    piotrz39
    Poziom 10  

    mam zlany w bańkę ale bez podziałki zmierzę to dam znać ale około 3l
    rozebrałem już i skrzynię przecież nic nie tracę. popękane były takie żółte(mosiężne) pierścienie(mini tulejki) z obydwu stron tu przy tych flanszach od półosi co wchodzą do mechanizmu różnicowego jak one się fachowo nazywają :?: Bym postarał się dokupić wymienić i sprawdzić co będzie
    pozostałe łożyska te co teraz mam na wierzchu po rozpołowieniu skrzyni wydają się być ok

    1
  • #21 25 Sie 2012 17:31
    Misiek_1994
    Poziom 12  

    Podaj mi numer częsci to ci podam nazwy. Zamawiasz po numerze części.

    0
  • #22 25 Sie 2012 17:39
    T5
    Moderator Samochody

    piotrz39 napisał:
    popękane były takie żółte(mosiężne) pierścienie(mini tulejki) z obydwu stron tu przy tych flanszach od półosi
    W praktycznie każdej skrzyni są one pęknięte.Ale one nie hałasują.Szukaj uszkodzonego łożyska w skrzyni.(umyj porządnie i kręć a usłyszysz.)

    0
  • #23 25 Sie 2012 20:05
    piotrz39
    Poziom 10  

    T5 ale jakąś rolę chyba spełniają? wg mnie dociskają atak(mechanizm różnicowy) póki co to tylko on mi hałasuje ale nie mam założonych tych pierścieni bo się wysypały to ciężko ocenić czy to wina ataku... Czy możliwe byłoby że ten cały hałas to wina ataku :?: Łożyska wydają się być ok jutro jeszcze raz za dnia posprawdzam.

    a oleju jak zlałem było niecałe 2,5l przy czym trochę zostało w skrzyni i wylało się przy jej rozpoławianiu to wszystkiego było jakieś 2,7l może trochę więcej.
    Skąd ja wezmę nr części nie mam katalogu

    0
  • Pomocny post
    #24 26 Sie 2012 17:02
    Misiek_1994
    Poziom 12  

    Numer powinien być wytłoczony na części. Do tej skrzyni wchodzi 2l oleju.

    0
  • #25 26 Sie 2012 18:26
    piotrz39
    Poziom 10  

    Ta część jest chyba zbyt mała bo żadnych numerów na niej nie było. A co do oleju to 2l oleju podaje producent co jest błędem, wchodzi go więcej żeby był poziom do tej śruby (temat był również poruszany na innych forach seata)

    0
  • #26 31 Sie 2012 18:22
    Misiek_1994
    Poziom 12  

    I jak ci idzie z naprawą działasz coś?

    0
  • #27 31 Sie 2012 18:35
    piotrz39
    Poziom 10  

    próbuję dostać te pierścionki ale ciężka sprawa w odwodzie już mam na oku skrzynie używaną za 300 zł z gwarancją rozruchową na 5 dni. Wolałbym swoją poskładać bo wiem że była dobra a tak to nie wiadomo co kupię...

    0
  • #28 31 Sie 2012 23:14
    psilos1
    Poziom 31  

    Poszukaj zakładu regenerującego skrzynie -oddasz swoją a weźmiesz zregenerowaną z gwarancją .

    0
  • #29 08 Wrz 2012 17:38
    piotrz39
    Poziom 10  

    Dzięki wszystkim za udzielanie się w temacie.
    Wyszło tak że moja skrzynia mimo zainwestowania w nią 140zł nadal "hurczała" jak okazyjnie zdobędę takie łożyska do skrzyni to sobie powymieniam i zobaczymy, bo ogólnie była dobra.
    Kupiłem używaną skrzynię za 450zł z tygodniową gwarancją (oglądałem 5 skrzyń) Ta była moim zdaniem najlepsza nie rozpołowiana ogólnie sucha, z VW Polo który spłonął. Założyłem no i w sumie jest ok wszystkie biegi wchodzą bez problemu, cicha tylko jadąc na 5 biegu delikatnie ją słychać. Na razie nie jest to uciążliwe jak będzie trzeba(będzie głośniej) to się wymieni zapewne łożysko 5 biegu? Ono siedzi gdzieś tam od strony tego dekielka czy trzeba skrzynię rozpoławiać :?: ?

    Reasumując na przyszłość dla potomnych jeśli hałasuje skrzynia jak objawy opisane przeze mnie w tym temacie to już należy rozglądać się za 2 używką o ile wykluczycie łożysko oporowe itp. Wyjdzie szybciej i taniej. Ja zainwestowałem 140 zł i nic mi to nie dało a żeby zrobić to profesjonalnie to ponoć komplet naprawczy skrzyni czyli wszystkie łożyska itd to cena od 420zł więc nie ma co.
    Ta impreza troszkę uszczupliła mi kieszeń ale mam nadzieję będzie spokój na długo. Bo do auta na prawie 6 lat użytkowania dołożyłem na części i wymiany w sumie tylko z 3 tysie może lekko ponad łącznie z nowymi oponami. Więc 500zł na rok uważam za przyzwoity wynik jak na 14 letnie auto.

    0