Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Precyzyjne wiercenie w rurce

21 Aug 2012 21:47 6915 12
  • Level 9  
    Witam,
    muszę w rurce mosiężnej o średnicy 8mm wywiercić 50 otworów o średnicy 1mm każdy. Grubość ścianki rurki to 0,5mm.

    Najistotniejsze jest aby były one równo rozmieszczone i aby przy wierceniu nie uszkodzić powierzchni rurki wokół otworu (na skutek np. "zjechania wiertła"). Do dyspozycji mam dosyć sporą wiertarkę, bez żadnej przystawki do wiercenia.

    Stąd moje pytanie: jak precyzyjnie wywiercić tak małe otwory w małej rurce.
    Główny problem pojawia się na samym początku wiercenia otworu, w momencie gdy końcówka wiertła styka się z powierzchnią rurki, wtedy wiertło gdzieś ucieka na bok i rysuje powierzchnię.
    Czy Twoje urządzenia IoT są bezpieczne? [Webinar 22.06.2021, g.9.00]. Zarejestruj się za darmo
  • Level 24  
    Jakiś czas temu pewien rosyjski uczony Punktakow wymyślił urządzenie nazwał go "punktak"...

    Mierzysz, rysujesz czymś ostrym punkty, stukasz delikatnie w punktak, robi się wgłębienie z którego wiertło nie ucieknie. I ważne żebyś umieścił tą rurkę w imadle to Ci nic nie ucieknie. I oczywiście im ostrzejszy i dokładny punktak tym lepiej.
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Wiertarka kolumnowa i imak z wkładkami z jakiegoś drewna, by nie porysować rurki.
  • Level 9  
    Fazi87; w sumie racja, zapomniałem o tym.
    Będę musiał tylko w tą rurkę włożyć drugą, żeby przypadkiem przekrój się nie zmienił i gitara będzie.

    Co do wiertarki kolumnowej: wspominałem o jej braku ;) Ale rzeczywiście ułatwiła by robotę.

    dzięki
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Weź klocek z twardego drewna/tworzywa, wywierć w środku otwór o średnicy rurki, prostopadle nawierć dziurę do prowadzenia wiertła. Klocek przetnij wzdłuż by rurka luźno się przesuwała. Będziesz to zaciskać jakimś ściskiem.
    Oj, ciężko sobie radzisz...
  • Level 16  
    Kaszpirowsky wrote:

    Stąd moje pytanie: jak precyzyjnie wywiercić tak małe otwory w małej rurce.
    Główny problem pojawia się na samym początku wiercenia otworu, w momencie gdy końcówka wiertła styka się z powierzchnią rurki, wtedy wiertło gdzieś ucieka na bok i rysuje powierzchnię.


    Znajdź warsztat z frezarką która ma odczyty (cyfrowe), załóż głowicę wiertarską, zrób najpierw nakiełkiem "wgłębienia" pod wiertło a potem wiertłem otwory.
  • User removed account  
  • Level 33  
    Zwykły stojak do zwykłej wiertarki, imadło, mały punktak, młotek i rąsia.
  • User removed account  
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Wyżej napisałem, jak sobie zrobić przystawkę do wykonania takich otworów. Ale jeśli autora przerasta wiercenie w rurce, to niech to zleci jakiemuś zakładowi.
    Ja bym jeszcze okleił rurkę taśmą z wcześniej naniesioną siatką otworów, ale to już może być za wiele...
  • Level 33  
    Motronic wrote:
    Jeżeli ścianka ma pól milimetra grubości to jakoś niespecjalnie widze to punktowanie; no chyba, że w rurkę wsadzi coś pasownego, np pręta lub kołek drewniany.
    Zrób sobie drugą rurkę która dośc pasownie nasuwa się na Twoją i w niej wywierć otwór; ta rurka będzie niejako prowadnikiem wiertła. Pozostaje kwestia prostopadłości otworów, najprościej był by rurkę umieścić na tokarce, zaś prowadnik na imaku i można działać.


    Porysuje główną rurkę i całą pracę wuj strzelił :)
  • User removed account  
  • Level 22  
    Podam Koledze tylko parametry jakie są potrzebne dla tego typu operacji. Dla wiertła ze stali szybkotnącej φ1 i mosiądzu obroty wiertła 8000 obr/min i posuw 0,02 mm/obr. Prośba do Kolegi autora o podanie ile ma wykonać szt. tych rurek, wtedy będzie się można zorientować o przyrządzie wiertarskim, czy ma być tymczasowy czy profesjonalny.