Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prawo Ohma i nie tylko. Rozważania.

Darom 26 Aug 2012 15:28 16071 114
Altium Designer Computer Controls
  • #61
    INTOUCH
    Level 30  
    Może kolega wytłumaczyć jaśniej, bo na studiach mnie uczyli że silniki indukcyjne nie mają żadnego magicznego R.
    Nauki ścisłe to nie magia.
  • Altium Designer Computer Controls
  • #62
    Quarz
    Level 43  
    INTOUCH wrote:
    Quarz wrote:
    INTOUCH wrote:
    jekab wrote:
    Pytanie o malejącą rezystancję silnika jest tak głupie że podejrzewam że sobie jaja robisz.

    Nie robię sobie z ciebie jaj Chcę tylko żebyś mi wytłumaczył w jaki sposób po wzroście obciążenia maleje rezystancja silnika.
    Oczywiście tak jest, ale na elektrycznym schemacie zastępczym owego silnika, a co autor tej wypowiedzi - pisząc 'na skróty' - zwyczajnie zapomniał dodać, czyli "namieszał" i mamy tu 'kij włożony w mrowisko' ... :!: :idea: :black:
    :


    Quarz od kiedy na schemacie zastępczym silnika rezystancja [jaka rezystancja? Wszak jest ich tam kilka różnych - dop. Quarz] zależy od obciążenia silnika.
    Witać, iż wiedza z Teorii Obwodów Elektrycznych, jak i Maszyn Elektrycznych, to dla Ciebie tabula rasa ... :!: :idea: :black:
    A teraz odpowiadam pytaniem na pytanie: a czym jest reprezentowana na stosownym schemacie zastępczym - tzw. 'transformatorowym' - trójfazowego asynchronicznego silnika indukcyjnego moc dostarczona do wału tego silnika?

    INTOUCH wrote:
    To już jakaś totalna bzdura.
    Patrz wyżej i "podumaj" o Twojej totalnej bzdurze ... :sm9: :rofl:
  • #63
    Miniax
    Electrician specialist
    jekab wrote:
    INTOUCH wrote:
    jekab wrote:
    Pytanie o malejącą rezystancję silnika jest tak głupie że podejrzewam że sobie jaja robisz.

    Nie robię sobie z ciebie jaj Chcę tylko żebyś mi wytłumaczył w jaki sposób po wzroście obciążenia maleje rezystancja silnika.

    Ponieważ prawo Ohma nie zostało jeszcze obalone przez was.
    Więc

    R=U/I I czyli prąd ma mieć składową czynną.Celowo zaznaczam gdyż piszę o rezystancji a nie impedancji.

    I czyli prąd jest w mianowniku ,a jak rośnie przy zwiększonym obciążeniu to R maleje.

    Ten magiczny R silnika istnieje naprawdę a nie jest tylko narysowany na jakimś schemacie zastępczym.
    Prawo Ohma sobie a wy coś kombinujecie

    Wystarczy amperomierz,woltomierz , miernik cosinusa , kartka i ołówek


    Przy obciążeniu silnika rośnie prąd wypadkowy.
    Prąd wypadkowy jak sama nazwa wskazuje jest to wypadkowa ze składowej czynnej i biernej.
    Rezystancja w uzwojeniu silnika (pomijając tutaj wpływy temperaturowe) praktycznie jest stała, napięcie zasilające także, więc prąd składowej czynnej oscyluje przy stałej wartości. Zmienia się tylko składowa bierna prądu (obciążenie indukcyjne) powodując tym samym zmianę prądu wypadkowego, czyli tego, który pokaże nam miernik.
  • #64
    Quarz
    Level 43  
    INTOUCH wrote:
    Może kolega wytłumaczyć jaśniej, bo na studiach mnie uczyli, że silniki indukcyjne nie mają żadnego magicznego R.
    Nauki ścisłe to nie magia.
    Patrz wyżej ...
  • #65
    INTOUCH
    Level 30  
    Chłopy dajcie spokój bo sami się wkopujecie.
    Sam studiowałem i pisałem pracę magisterską z maszyn.
    Mam przed sobą Maszyny Elektryczne autorstwa Plamitzera.
    I nigdzie nie pisze, że silnik indukcyjny posiada Magiczną Rezystancję, która maleje wraz ze wzrostem obciążenia silnika.

    Moje pytania są skierowane do jekab żeby uświadomić mu jego niewiedzę, a nie moją niewiedzę.
    Przeczytajcie posty jekab to się dowiecie jakie herezje wypisuje.
  • #66
    Quarz
    Level 43  
    INTOUCH wrote:
    Chłopy dajcie spokój bo sami się wkopujecie.
    Sam studiowałem i pisałem pracę magisterską z maszyn [jakich, może spalinowych? :D - dop. Quarz].
    Mam przed sobą Maszyn[a]y Elektryczne autorstwa Plamit[r]zera.
    I nigdzie [nie pisze]nie jest napisane, że silnik indukcyjny posiada Magiczną Rezystancję, która maleje wraz ze wzrostem obciążenia silnika.
    Widać, nic Tobie z tego nie pozostało w pamięci ... :!: :shock: ... i nie silnik, a jego elektryczny schemat zastępczy.
    Mieć przed sobą znakomitą monografię Profesora Antoniego Plamitzera, a znać jej - biegle - treść i rozumieć, to są dwie bardzo różne rzeczy ... :!: :shock:
  • Altium Designer Computer Controls
  • #67
    INTOUCH
    Level 30  
    jekab wrote:
    Dla przykładu drążę ten silnik klatkowy asynchroniczny (dla uproszczenia)jednofazowy,z odczepianym uzwojeniem rozruchowym.

    Wystarczy zmierzyć prąd,napięcie ,cosinus.-luzem
    Mierzyć kiedy obciążymy na maksa.
    Wystarczy policzyć z prawa Ohma
    Wyjdzie jakaś tajemnicza rezystancja,która maleje pod odciążeniem.


    To mi podaj gdzie w książce Profesora Antoniego Plamitzera pisze, że ze wzrostem obciążenia silnika indukcyjnego maleje jego rezystancja. Którakolwiek rezystancja.
    Nigdzie nie znalazłem takiej informacji.
    Być może dlatego, że mam przed sobą tylko wydanie 7.
    Może w wydaniu ósmym będzie coś więcej.
  • #68
    Miniax
    Electrician specialist
    W schemacie zastępczym rezystancje są stałe, co najwyżej zmienia się reaktancja, czyli pośrednio impedancja.
  • #69
    Quarz
    Level 43  
    INTOUCH wrote:
    To mi podaj gdzie w książce Profesora Antoniego Plamitzera pisze, że ze wzrostem obciążenia silnika indukcyjnego maleje jego rezystancja. Którakolwiek rezystancja.
    Nigdzie nie znalazłem takiej informacji.
    Być może że mam przed sobą tylko wydanie 7.
    Może w wydaniu ósmym będzie coś więcej.
    Do monografii Profesora (wtedy jeszcze nie profesora) nie zaglądałem od ponad 45 lat (nie miałem takiej potrzeby), ale do dziś pamiętam jej treść na tyle, że wiem co tam było i czym to należy "jeść" ... :!: :shock: :flasingsmile:
    Poza tym, to znam treść kilkadziesiąt innych książek, podręczników, monografii, o tym traktującym.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Miniax wrote:
    W schemacie zastępczym rezystancje są stałe, co najwyżej zmienia się reaktancja, czyli pośrednio impedancja.
    To w schemacie zastępczym transformatora obciążonego dwójnikiem, np. R-L, parametry tego dwójnika nie mogą zmieniać swej wartości, a w szczególności jego rezystancja?
  • #70
    INTOUCH
    Level 30  
    Miniax mi nie musisz tłumaczyć co i jak.
    Chcę tylko przeczytać konkretną odpowiedź od jekab. na jakiej podstawie twierdzi:
    jekab wrote:
    Dla przykładu drążę ten silnik klatkowy asynchroniczny (dla uproszczenia)jednofazowy,z odczepianym uzwojeniem rozruchowym.

    Wystarczy zmierzyć prąd,napięcie ,cosinus.-luzem
    Mierzyć kiedy obciążymy na maksa.
    Wystarczy policzyć z prawa Ohma
    Wyjdzie jakaś tajemnicza rezystancja,która maleje pod odciążeniem.
    .

    Quarz może byś przeczytał książkę jeszcze raz. Na chomikuj.pl jest cała jego książka.
    Co prawda nie najnowsze wydanie, ale warto przypomnieć sobie treść książki, bo przez 45 lat można było sobie sporo zapomnieć i jeszcze w głowie pomieszać.
  • #71
    Miniax
    Electrician specialist
    Quarz wrote:


    Miniax wrote:
    W schemacie zastępczym rezystancje są stałe, co najwyżej zmienia się reaktancja, czyli pośrednio impedancja.
    To w schemacie zastępczym transformatora obciążonego dwójnikiem, np. R-L, parametry tego dwójnika nie mogą zmieniać swej wartości, a w szczególności jego rezystancja?


    To zmienia się rezystancja (parametry) obciążenia, a nie silnika.

    Prawo Ohma i nie tylko. Rozważania.
  • #72
    Quarz
    Level 43  
    Miniax wrote:
    Quarz wrote:


    Miniax wrote:
    W schemacie zastępczym rezystancje są stałe, co najwyżej zmienia się reaktancja, czyli pośrednio impedancja.
    To w schemacie zastępczym transformatora obciążonego dwójnikiem, np. R-L, parametry tego dwójnika nie mogą zmieniać swej wartości, a w szczególności jego rezystancja?


    To zmienia się rezystancja (parametry) obciążenia, a nie silnika.

    Prawo Ohma i nie tylko. Rozważania.
    A widziałeś taki schemat zastępczy silnika indukcyjnego bez dołączonych parametrów - dwójnika - obciążenia?
    Sam dałeś - wyżej - dowód na to, iż tamten obwód wtórny zawsze pozostaje obciążonym.
    Poza tym, to nie zamieściłeś całych czterech stron, tylko jej części, więc, musi, że coś tam chciałeś ukryć ... :!:
  • #73
    INTOUCH
    Level 30  
    Przeanalizujcie ten fragment książki i powiedzcie czy poniższa wypowiedź jekab jest prawdziwa.

    jekab wrote:
    Dla przykładu drążę ten silnik klatkowy asynchroniczny (dla uproszczenia)jednofazowy,z odczepianym uzwojeniem rozruchowym.

    Wystarczy zmierzyć prąd,napięcie ,cosinus.-luzem
    Mierzyć kiedy obciążymy na maksa.
    Wystarczy policzyć z prawa Ohma
    Wyjdzie jakaś tajemnicza rezystancja,która maleje pod odciążeniem.


    Według mnie nie.
  • #74
    Quarz
    Level 43  
    Usunięto tu mój post, więc 'żegnam ozięble' ten temat ...
  • #75
    INTOUCH
    Level 30  
    Oj nawet go nie zdążyłem przeczytać.
  • #76
    Miniax
    Electrician specialist
    Quarz wrote:
    A widziałeś taki schemat zastępczy silnika indukcyjnego bez dołączonych parametrów - dwójnika - obciążenia?
    Sam dałeś - wyżej - dowód na to, iż tamten obwód wtórny zawsze pozostaje obciążonym.
    Poza tym, to nie zamieściłeś całych czterech stron, tylko jej części, więc, musi, że coś tam chciałeś ukryć ... :!:


    Jeżeli chcesz mogę tu wrzucić nawet całą książkę, tylko jaki to ma sens?

    Jeżeli w schemacie zastępczym obciążenie zobrazujemy jako rezystancję, to logiczne, że wtedy zmiana obciążenia powoduję zmianę tej rezystancji, ale mimo że jest to część schematu zastępczego, to przedstawia ona obciążenie, a nie sam silnik.
    Poza tym jaki sens w tym wypadku ma rozmowa o uproszczonym modelu skoro na bardziej interesują rzeczywiste zjawiska, w rzeczywistym silniku.
  • #77
    INTOUCH
    Level 30  
    jekab wrote:
    Dla przykładu drążę ten silnik klatkowy asynchroniczny (dla uproszczenia)jednofazowy,z odczepianym uzwojeniem rozruchowym.

    Wystarczy zmierzyć prąd,napięcie ,cosinus.-luzem
    Mierzyć kiedy obciążymy na maksa.
    Wystarczy policzyć z prawa Ohma
    Wyjdzie jakaś tajemnicza rezystancja,która maleje pod odciążeniem.

    Czy w rzeczywistym silniku jest jakaś rezystancja, która maleje się pod obciążeniem?
  • #78
    Quarz
    Level 43  
    Miniax wrote:
    Quarz wrote:
    A widziałeś taki schemat zastępczy silnika indukcyjnego bez dołączonych parametrów - dwójnika - obciążenia?
    Sam dałeś - wyżej - dowód na to, iż tamten obwód wtórny zawsze pozostaje obciążonym.
    Poza tym, to nie zamieściłeś całych czterech stron, tylko jej części, więc, musi, że coś tam chciałeś ukryć ... :!:


    Jeżeli chcesz mogę tu wrzucić nawet całą książkę, tylko jaki to ma sens?

    Jeżeli w schemacie zastępczym obciążenie zobrazujemy jako rezystancję, to logiczne, że wtedy zmiana obciążenia powoduję zmianę tej rezystancji, ale mimo że jest to część schematu zastępczego, to przedstawia ona obciążenie, a nie sam silnik.
    Poza tym jaki sens w tym wypadku ma rozmowa o uproszczonym modelu skoro na bardziej interesują rzeczywiste zjawiska, w rzeczywistym silniku.
    Miałem już tu nie wypowiadać się, ale zostałem 'wezwany do tablicy' ...
    A zastanowiłeś się jak to wszystko wygląda, kiedy uprościmy zagadnienie do schematu zastępczego obwodowego?
    Dopowiem - otrzymamy trzy dwójniki R-L (stosownie połączone) w których wartości obu parametrów będą ulegać zmianie od zmian wartości momentu obciążenia na wale silnika.

    EOF
  • #79
    Miniax
    Electrician specialist
    Quarz wrote:
    Miałem już tu nie wypowiadać się, ale zostałem 'wezwany do tablicy' ...
    A zastanowiłeś się jak to wszystko wygląda, kiedy uprościmy zagadnienie do schematu zastępczego obwodowego?
    Dopowiem - otrzymamy trzy dwójniki R-L (stosownie połączone) w których wartości obu parametrów będą ulegać zmianie od zmian wartości momentu obciążenia na wale silnika.

    EOF


    Czyli cały czas wracamy do tego, że symbolizują one obciążenie, a nie sam silnik fizycznie.
    Poza tym jak już kolega INTOUCH napisał. Czy fizycznie w silniku zmienia się jego rezystancja w zależności od zmian obciążenia, bo o tym mowa.
  • #80
    INTOUCH
    Level 30  
    Moje pytanie brzmi "Czy w rzeczywistym silniku jest jakaś rezystancja, która maleje się pod obciążeniem?"
    Pytanie to dotyczy wypowiedzi kolegi jekab.
    jekab wrote:
    Dla przykładu drążę ten silnik klatkowy asynchroniczny (dla uproszczenia)jednofazowy,z odczepianym uzwojeniem rozruchowym.

    Wystarczy zmierzyć prąd,napięcie ,cosinus.-luzem
    Mierzyć kiedy obciążymy na maksa.
    Wystarczy policzyć z prawa Ohma
    Wyjdzie jakaś tajemnicza rezystancja,która maleje pod odciążeniem.


    Kolega jekab nie dość, że nie podał żadnej merytorycznej odpowiedzi na żadne z moich pytań to jeszcze wprowadził zamieszanie.
    Cały czas oczekuję merytorycznej odpowiedzi od kolegi jekab na jego niepotwierdzoną przez nikogo teorię, a tu niektórzy udowadniają mi moją niewiedzę.

    Obciążenie reprezentowane przez rezystancję na schemacie zastępczym to nie jest to samo co tajemnicza malejąca rezystancja silnika pod obciążeniem.

    Zdanie
    jekab wrote:
    Wyjdzie jakaś tajemnicza rezystancja,która maleje pod odciążeniem.
    dla silnika indukcyjnego jest kompletną bzdurą.
  • #81
    Darom
    Electrician specialist
    Witam

    Kolego Quarz

    Schemat zastępczy silnika - to tylko jego model. W rzeczywistości nie ma tam żadnej zmieniającej się fizycznie rezystancji. Mamy tylko rezystancję uzwojeń.

    Silnik jest przetwornikiem energii elektrycznej na mechaniczną i logiczne jest, że musi (przy pracy silnikowej) pobrać energię elektryczną.

    Rezystor na schemacie zastępczym modeluje pobór energii elektrycznej.

    Podobnie równie dobrze możemy modelować linię NN.
    Weźmy dla przykładu linię Konin/Pątnów - Łódź (220kV). Oczywiście z punktu widzenia Elektrowni - linia 220kV i odbiorca (Łódź-Miasto) może być przedstawiona w postaci rezystora (w najprostszym modelu). Tak w najprostrzym modelu może być tylko jeden rezystor symbolizujący pobór energii, abstrahując nawet od tego, że linia jest trójfazowa. Rezystora tego nie ma w rzeczywistości, on jest tylko w modelu.

    Modele zazwyczaj niewiele mają wspólnego z rzeczywistością, a służą jako elementy do symulacji.

    http://www.sms.am.put.poznan.pl/eskrypty_pliki/inzynieriasystemow/modeleimodelowanie.pdf

    Kolega INTOUCH ma tutaj rację.

    pzdr
    -DAREK-
  • #82
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Oczywiście rezystancja silnika sie nie zmienia, ale zmienia sie prąd czynny i bierny, głupotą jest też stwierdzenie że wraz z obciążeniem zwiększa sie prąd bierny.
    Za to reaktancja wraz z obciążeniem maleje, więc składowa czynna też- ale to nie rezystancja !!!!
    Oczywiście Plamitzer nie jest alfa i omegą, za to zrozumienie modelu silnika indukcyjnego owszem.
  • #83
    jekab
    Level 23  
    INTOUCH wrote:
    Może kolega wytłumaczyć jaśniej, bo na studiach mnie uczyli że silniki indukcyjne nie mają żadnego magicznego R.
    Nauki ścisłe to nie magia.


    Oczywiście że to nie jest magiczną rezystancja

    Ona wychodzi bezpośrednio z pomiarów i prawa Ohma.

    Albo to.
    Quote:
    To zmienia się rezystancja (parametry) obciążenia, a nie silnika.



    Uderza jakieś schematyczne myślenie.

    Bez obrazy ale chłop tnie deski na cerkulatce i co?
    Parametry silnika się nie zmieniają? To co parametry silnika napędzają a nie silnik?
    Ja sądzę że jednak silnik napędza

    A właśnie że się zmieniają parametry silnika.
    Znacznie rośnie lub maleje prąd czynny.
    Znacznie rośnie lub maleje moment napędowy
    Nieznacznie zmienia się prąd bierny
  • #84
    INTOUCH
    Level 30  
    jekab wrote:
    To zmienia się rezystancja (parametry) obciążenia, a nie silnika.
    Zdanie wyrwane z kontekstu zmienia sens i wprowadza w błąd. Czyj to cytat?
    Kolego jekab sam pisałeś o magicznym R. Jak chcesz to jeszcze raz zacytuję twoją wypowiedź.
    jekab wrote:
    Ponieważ prawo Ohma nie zostało jeszcze obalone przez was.
    Więc

    R=U/I I czyli prąd ma mieć składową czynną.Celowo zaznaczam gdyż piszę o rezystancji a nie impedancji.

    I czyli prąd jest w mianowniku ,a jak rośnie przy zwiększonym obciążeniu to R maleje.

    Ten magiczny R silnika istnieje naprawdę a nie jest tylko narysowany na jakimś schemacie zastępczym.

    Prawo Ohma sobie a wy coś kombinujecie

    Wystarczy amperomierz,woltomierz , miernik cosinusa , kartka i ołówek
  • #85
    Darom
    Electrician specialist
    jekab wrote:
    Ponieważ prawo Ohma nie zostało jeszcze obalone przez was.
    Więc.....


    Nikt nie ma zamiaru obalać Prawa Oma. Chodzi tylko o to, żeby to prawo nie było wykorzystywane do jakiś durnych obliczeń, zwłaszcza tam gdzie nie ma zastosowania.

    Nikt koledze nie zabroni aby sobie na zaciskach silnika pomierzyć U, I i obliczyć sobie rezystancję (nie wiem czego?). Ale prawa Ohma proponowałbym w to nie mieszać.

    pzdr
    -DAREK-
  • #86
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Darom wrote:
    Nikt koledze nie zabroni aby sobie na zaciskach silnika pomierzyć U, I i obliczyć sobie rezystancję (nie wiem czego?).
    A skąd -dla napięcia stałego prawo to działa i pomierzysz rezystancje uzwojeń, nosi to nazwę '' metoda techniczna pomiaru''.
  • #87
    Darom
    Electrician specialist
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Darom wrote:
    Nikt koledze nie zabroni aby sobie na zaciskach silnika pomierzyć U, I i obliczyć sobie rezystancję (nie wiem czego?).
    A skąd -dla napięcia stałego prawo to działa i pomierzysz rezystancje uzwojeń, nosi to nazwę '' metoda techniczna pomiaru''.


    Dlatego napisałem "nie wiem czego". Poza tym koledzy rozmawiają o silniku, który jest obciążony i przetwarza energię elektryczną na mechaniczną.
    A rezystancję uzwojeń może kolega mierzyć, co więcej tylko ten pomiar rezystancji ma fizyczny sens.

    pzdr
    -DAREK-
  • #88
    jekab
    Level 23  
    Darom wrote:
    jekab wrote:
    Ponieważ prawo Ohma nie zostało jeszcze obalone przez was.
    Więc.....


    Nikt nie ma zamiaru obalać Prawa Oma. Chodzi tylko o to, żeby to prawo nie było wykorzystywane do jakiś durnych obliczeń, zwłaszcza tam gdzie nie ma zastosowania.

    Nikt koledze nie zabroni aby sobie na zaciskach silnika pomierzyć U, I i obliczyć sobie rezystancję (nie wiem czego?). Ale prawa Ohma proponowałbym w to nie mieszać.

    pzdr
    -DAREK-

    Ostre rozczarowanie po tym wpisie czuję.

    Prawo Ohma jest szeroko stosowane do podstawowych obliczeń w elektryce.

    I niech tak zostanie.

    Wyście go w końcu obalili ale ja nadal będę stosował.


    Jak to się mówi :silnik rozkręcili ,łopornika nie zobaczyli i prawo Ohma obalili"

    Takie kwiatki z wykrzyknikiem!!! też
    Za to reaktancja wraz z obciążeniem maleje, więc składowa czynna też- ale to nie rezystancja !!!!

    Sinus z cosinusem się pomyliło to wiem ale co ma do tego rezystancja?

    Bez obrazy może to tylko literówka?



    Wprowadzimy nowe prawo :U/I=to nie rezystancja!!!

    Ech nie gniewajcie się ale przeginacie pałę.
  • #89
    INTOUCH
    Level 30  
    Kolego jekab
    po pierwsze mylisz prąd stały z prądem zmiennym.
    po drugie silnik nie jest obiektem statycznym tylko dynamicznym.
    po trzecie R=U/I to nie jest prawo Oma tylko to jest przekształcony wzór wynikający z prawa Oma.
    po czwarte prawo Oma nie sprawdza się w obwodach nieliniowych gdyż rezystancja nieliniowych elementów obwodu nie jest wartością stałą tylko wartością zmienną opisaną jakąś konkretną funkcją.
    po piąte Prawo Oma działa przy założeniu, że R=const, lub G=1/R =const.
  • #90
    jekab
    Level 23  
    Quote:
    po pierwsze mylisz prąd stały z prądem zmiennym.

    Niby kiedy?
    Quote:
    po drugie silnik nie jest obiektem statycznym tylko dynamicznym.

    Co to ma do sprawy?
    Quote:
    po trzecie R=U/I to nie jest prawo Oma tylko to jest przekształcony wzór wynikający z prawa Oma.

    Jak przekształcę poprawnie wzór to co??
    Już to co tam zapisane to nie obowiązuje?? Jakaś nowa matematyka??
    Quote:
    po czwarte prawo Oma nie sprawdza się w obwodach nieliniowych gdyż rezystancja nieliniowych elementów obwodu nie jest wartością stałą tylko wartością zmienną opisaną jakąś konkretną funkcją.


    Sprawdza się świetnie. Bez tego żadne urządzenie elektroniczne lub elektryczne nie miało by prawa działać

    Quote:
    Prawo Oma działa przy założeniu, że R=const, lub G=1/R =const.


    Superrr bzdura!!! nawet zwykły potencjometr się śmieje.