Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Peugeot 806 2.0HDI - Przeróbka podgrzewacza WEBASTO - pomysł

wood 24 Aug 2012 15:16 38880 87
Wago
  • #1
    wood
    Level 13  
    Witam serdecznie!

    Mam sobie taki właśnie samochodzik jak w temacie wyprodukowany w 2000r. Ma on na pokładzie fabrycznie montowane urządzenie Webasto Z/C-D jest to podgrzewacz zasilany na 12v o 26W mocy pobieranej. Urządzenie to włącza się po uruchomieniu silnika samoczynnie gdy temperatura zewnętrzna jest w okolicy +10 stopni i mniej. Dogrzewa ciecz chłodzącą aby szybciej nagrzać silnik a ciecz pompuje pompa cieczy chłodzącej w silniku. Po zgaszeniu silnika ( gdy przebyliśmy krótką trasę np: 2km) słychać taki odgłos jakby mały odrzutowiec gasił silniki. Jest to normalne nie wiem tylko czy Webasto wtedy schładza się? Myślałem aby zakupić pompę elektryczną obiegu cieczy chłodzącej taką niezależną i są oryginalne Webasto ale drogie. Znalazłem natomiast w cenie do 100zł kilka pomp na znanym portalu aukcyjnym. Są to pompy Bosch od Mercedesa w210 ( pierwszy model e klasse okular). Pompa taka ma króćce podobnie jak ta od Webasto więc wydaje mi się że powinna pasować. Teraz taka myśl podłączyć taką pompę w obieg i stworzyć prosty czasowy układ sterujący , który działałby następująco. Samochód stoi na mrozie np -18 i tak stoi 8godz. podchodzę do niego i nie wkładając kluczyka do stacyjki albo zdalnie albo zamontowanym np na kokpicie przyciskiem impulsowym uruchamiam układ elektroniczny, który zasili piecyk ( odpali go ) i włączy pompę. Czas pracy chciałbym ustawić na 10 może 15min max myślę sobie że taki czas wystarczy. W przypadku przekręcenia kluczyka w stacyjce podczas pracy układu następowało by jego natychmiastowe wyłączenie , tak żeby po przekręceniu kluczyka mój układ był już nie aktywny a autko rządziło się swoimi prawami:). Co o tym myślicie? Czy to ma sens przy moim Webasto? Chciałbym mieć taki układ żeby podgrzał ciecz chłodzącą przez co ułatwił rozruch silnika. Sterowanie dmuchaw chyba odpada ( tzw. klimatronik i pewnie webasto za mało wydajne) ale to podgrzewanie cieczy może miało by sens? Zastanawiam się czy na takim mrozie praca przez 10 do 15 min piecyka i pompy czy nie dobije tak akumulatora że rozruch i tak nie będzie możliwy?;) Oczywiście można zastosować układ ograniczający że jak aku będzie miało za niskie napięcie to nie pozwoli uruchomić mojego układu. Nie wiem mam takie myśli ale co o tym Wy sądzicie Drodzy forumowicze? Czy ma to sens i czy zagrzeje tą ciecz moje webasto? z Waermestrom 5kw ( czyli moc grzania tak? )

    Dziękuję z góry za wszelkie odpowiedzi

    Pozdrawiam

    Piotrek
  • Wago
  • Helpful post
    #2
    xyro
    Level 24  
    Dobry patent to drugi malutki akumulator do webasto.
    Pomysł dobry, a nazywa sie "przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojowe."
    Problemem może być wysterowanie twojego sterownika, bo jak jest po CAN'ie to będzie zonk. Prawdopodobnie będziesz potrzebował sterownika webasto, jak masz farta to wystarczy tylko podać + na pin 1 lub 3 (ale sprawdź wcześniej model). Ogólnie sterowniki dzielą się na analogowe (czyt bezproblemowe), lub cyfrowe gdzie roboty jest więcej. A jak je odróżnic, tylko sciągając obudowę sterownika.
  • Wago
  • Helpful post
    #3
    Zbychul
    Level 22  
    Zrobiłem tak sobie w Voyagerze CDR, tam wystarczyło podać sygnał masy aby webasto zastartowało. Ponieważ ma ono moc bodajże 4kW to dałem dwie pompki jedną przy piecyku i drugą przed nagrzewnicą kabiny + dodatkowo wysterowywany temp. płynu wentylator nawiewu z obiegiem zamkniętym powietrza w kabinie. Odpalam zdalnie z pilota dalekiego zasięgu z automatycznym ograniczeniem czasowym 20 min.
    Warto "zazębić" ze sobą dodatkowe włączenie z oryginalnym (tzn. bez żadnej przerwy) ponieważ w przypadku tylko chwilowego zaniku sygnału sterownik webasta uruchamia automatycznie całą procedurę wygaszania i wentylowania pieca i dopiero na nowo je uruchamia, a to ładnych parę minut niepotrzebnie zabiera.
    Co do aku, to z doświadczenia powiem tak: jest to dość ciężkie dla nich zadanie bo u mnie tego prądu potrzeba sporo i w przypadku tras ok. 20 km dziennie nie były one w stanie się wystarczająco doładować. I to pomimo, że Chrysler ma sterowanie napięciem alternatora poprzez komputer silnika, który przy temp. - 15 i niżej podnosi napięcie ładowania do 15-15,2 V.
    Ani Centra futura, ani Varta silver nie wyrobią bez dodatkowego podładowywania.

    Ale za to efekt: po tych 20 min wsiadam do leciutko podgrzanej kabiny - bezcenne :D
  • #4
    wood
    Level 13  
    Witam !

    Dziękuję za odpowiedzi. Wczoraj próbowałem "sztucznie" na chwilę odpalić piecyk . We wtyku X1 mam zajęte 2,3,6 reszta z zaślepkami. Wyjąłem zaślepkę z 1 ( rozruch zdalny ) podałem najpierw masę i nic, podałem 12v i nic . Zabrałem sie za 3 ( czujnik temp.) podałem najpierw masę później + 12v i przy tych +12 po 1s piecyk odpalił ( nie odpala natychmiast ) ( kluczyka w stacyjce nie było). Więc jedno jest pewne. Jestem szczęśliwym posiadaczem analoga:) Próbę robiłem tak że jak tylko piecyk wystartował odpinałem +12 bo nie mam pompki obiegowej elektrycznej. Wnioskuję że gdybym miał pompkę i podał na tą 3 te 12v na czas 20min to piecyk tyle czasu by pracował tak? Czas jego pracy jest uzależniony od czasu podawania +12v na 3 Czy tak? Nie sprawdzałem dalej czyli np jak zachowuje się pin 4 ( sterowanie nawiewami ) i czy gniazdo odpowiedzialne za sterowanie pompki ma zasilanie podczas pracy piecyka. Nie zdejmowałem jeszcze nawet obudowy pod którą jest między innymi gniazdo sterowania pompki. Nie wiem za bardzo jak zabrać się za zdjęcie tej obudowy aby jej nie uszkodzić? Jak się ją zdejmuje? Zastanawiam się właśnie czy będę miał te zasilanie pompki i jak zachowuje się pin 4 ( sterowanie dmuchawami ) czy włącza dmuchawy od razu czy czeka aż ciecz osiągnie pewną temp. i dopiero odpala? Pytań wciąż kilka pozostaje muszę to sprawdzić a może ktoś z Was wie jak jest na pewno?

    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #5
    Zbychul
    Level 22  
    No to faktycznie szczęście, że analogowe.
    Ten czas u mnie (20min) wynika z ograniczenia czasowego alarmu z funkcją uruchamiania silnika, gdzie zamiast silnika podłączyłem piecyk. Samo webasto powinno pracować tak długo jak dostaje sygnał sterujący. Ja u siebie podłączałem pompkę korzystając dzięki uprzejmości mechanika z jego podnośnika i nie miałem wtedy czasu na rozpracowanie gniazda samego webasta, a ważniejsza była wymiana totalnie skorodowanych rurek.
    Peugeot 806 2.0HDI - Przeróbka podgrzewacza WEBASTO - pomysł
    Pompkę steruję z tego samego wyjścia alarmu (oczywiście wszystko przez przekaźniki) co odpalanie webasta. Tak samo układ który włącza dmuchawę w kabinie jest własnego pomysłu i załącza ją na trzecim biegu po osiągnięciu temp. płynu ok. 40 st. C
    Peugeot 806 2.0HDI - Przeróbka podgrzewacza WEBASTO - pomysł
    (dolna część tego schematu)
  • #6
    wood
    Level 13  
    Dziekuję kolego za odpowiedź. Więc tak. Bylem właśnie jeszcze raz przejrzeć sprawę. Zdjąłem obudowę i w przypadku mojego webasta w gnieździe co zasila pompkę elektryczną nie ma pinów w ogóle. Pin 4 ( sterowanie nawiewami nie reaguje ) być może tej opcji mój sprzęt też nie ma a być może zareaguje jak temp. płynu chłodzącego dojdzie do pewnego poziomu. Powiem tak : Mam akumulator 55Ah tak więc szału nie ma. Nie będę robił sterowania dmuchawami. Chcę tylko załączać na określony czas webasto i pompkę i tyle. Pobór będzie mniejszy a choć w kabinie będzie zimno to przy zagrzanej cieczy silnik lepiej odpali i z nawiewów pójdzie ciepłe powietrze od razu . Takie rozwiązanie mi wystarczy.
    Kolego Zbychul dziękuję za zdjęcia i schemat. Ty masz voyager'a a ten długi samochód zapewne ma dwie nagrzewnice ( mogę się mylic to popraw) jedną w kokpicie druga z tyłu i pewnie dlatego potrzebowałeś dwóch pompek tak? Mój 806 jest nieco krótszy od voyager'a w normalnej długości ( nie grand voyager'a) i mój samochodzik ma tylko nadmuch w kokpicie i nagrzewnice też w kokpicie reszta ciepła idzie czterema kanałami w podłodze. Webasto mam zamontowane zaraz pod klapą komory silnika ( jest do niego bardzo łatwy dostęp) w miejscu gdzie normalnie jest pompka mam zamontowany przy piecu tłumik a zarazem filter zasysanego powietrza. Gdy jest pompka wtedy ona zajmuje jego miejsce natomiast ów tłumik jest umocowany na wężu gumowym ( taka przedłużka żeby nie haczyć o pompkę ). Myślę teraz co najlepiej zrobić? Kupić pompkę oryginalną webasto ( jest droga ) czy też tak jak Ty właśnie taką zamontować? Nie wiem która lepsza . Taką jak Ty masz kolego Zbychul to idzie nawet poniżej 100zł dostać używaną. Z pompką sie wiąże kolejne moje wazne pytanie: Jak ona ma pracować?
    Ja bym zrobił tak : Jak mój układ sterujący pracuje te założmy 20min to pompka pracuje , natomiast jak uruchamiam silnik już układ nie pracuje, pompka stoi i tyle. Nie wiem jak to ma być czy ona ma stale pracować? Pewności nie mam. Czytałem że jak stoi to energia przepływającej cieczy podczas pracy silnika tez ją "na luzie" kręci . Czy to prawda nie wiem. Jedni pisza że kręci inni że nie i juz sam nie wiem. Jak jest w oryginale gdy webasto steruje? jak webasto chodzi to pompka chodzi jak nie to nie? tego właśnie nie wiem. Myślałem też o zazebieniu o ktorym Zbychul pisałeś ale myślę że jak odpale silnik i nastąpi rozłączenie mojego układu to nawet gdyby się piecyk schładzał i znów chciał rozpocząć cykl to już i tak ma rozgrzaną ciecz to chyba bedzie ok, czy też może zimny silnik zdąży schłodzić. U mnie jest tak: Chłodzenie webasta trwa z 1 minutę po wyłączeniu silnika. Uruchomienie rozpoczyna się po minucie od odpalenia silnika.

    Z góry dziękuję za odpowiedź

    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #7
    Zbychul
    Level 22  
    Mam wprawdzie Granda, ale w wersji tylko z przednią nagrzewnicą. Dlatego dałem dwie pompki, bo moje webasto jest daleko pod podłogą i jedna tam umieszczona nie dała by rady jeszcze wymusić obiegu w nagrzewnicy kabiny. W Twoim przypadku jak wystarczy ogrzanie samego silnika ( na dodatek masz blisko siebie te elementy) to i jedna pompka da radę.
    Ja mam te pompki zasilane na stałe przy włączonym zapłonie, bo unieruchomione wirniki na pewno dają opór przepływającemu płynowi ( proste rozwiązanie elektryczne: z "obu stron" tj. stacyjki i wyłącznika zasilanie pompek przez diody 1 A ). Zresztą na podobnej zasadzie można by podać napięcie wysterowujące piecyk ( wtedy nie ma przerwy i niczemu nie wadzi ).
    W przypadku dodatkowej pompki ważny jest kierunek jej tłoczenia - zgodny z kierunikem oryginalnej. Moje akurat kupiłem po 50zł, tak że przepłacałem na oryginałach.
    Pzdr.
  • #8
    wood
    Level 13  
    Mam taką uprzejmą prośbę do Ciebie kolego Zbychul. Oglądam zdjęcia tych pomp do mercedesa . Wygladają jak Twoja z obrazka czyli jeden króciec prosty ( idący wzdłuż osi pompy) drugi króciec jest pod kątem 90 stopni. Mam pytanie w związku z tym. Który króciec podłączam do wejścia obiegu webasta a który w stronę silnika?

    U mnie jest taka sytuacja, że super byłaby pompa z króćcami w kształcie T czyli wlotowy i wylotowy tak samo umieszczone w jednej linii ( tak jak w pompach C.O. w domowych instalacjach:))

    Z gory dziękuję za odpowiedź

    Pozdrawiam Peugeot 806 2.0HDI - Przeróbka podgrzewacza WEBASTO - pomysł

    P.S. U mnie sytuacja jest jak na zdjęciu. Niebieskie strzałki to przepływ cieczy przez webasto. Najlepiej by było dać tę pompkę w pionie "do góry nogami" bo miejsce jest ale super szału nie ma. Oryginalną można by zamontować ale wtedy filterek na góre jedynie. Poza tym cena oryginalnej wysoka. Wolałbym ta taką jak Ty podobną do mercedesowskiej.
  • Helpful post
    #9
    Zbychul
    Level 22  
    To jest pompa odśrodkowa, czyli króciec w osi/z góry zasysa płyn, a wystający z boku wyrzuca. Taka pompa powinna mieć "przed sobą" większy opór, czyli ma wtłaczać płyn w element o większych oporach przepływu, a nie z niego wysysać. Dlatego powinieneś umieścić go na wężu ze strzałką "do webasta" jej krućcem wystającym z boku pompki.

    Dodano po 24 [minuty]:

    Aha i zapomniałem: w Twoim przypadku gdzie webasto jest wysoko trzeba będzie ODPOWIETRZYĆ układ chłodzenia. Nie znam tych aut, ale pewnie po zalaniu układu trzeba poluźnić na opaskach zaciskowych w najwyższym punkcie przy webasto i odczekać aż przestanie wypływać powietrze, a zacznie płyn. Chyba, że jakoś inaczej się tam to robi - jak ktoś wie niech napisze.
  • #10
    wood
    Level 13  
    Witam!

    Dziękuję za odpowiedź. Kupiłem na znanym portalu aukcyjnym pompkę od mercedesa w202. Jak przyjdzie zacznę kombinować. Muszę zrobić jakiś prosty timer na 555 tak na 20min. Jak myślisz kolego Zbychul 20min wystarczy? Ty masz jakieś doświadczenie ja żadne;) . Chcę też później dokupic jakąś radiolinię. Moduły gsm są strasznie drogie a przerabianie telefonu na zasadzie wzięcia sygnału z wibry to chyba nie ma sensu bo co jak chociazby przyjdzie sms albo zadzwoni ktoś z nową super promocją - wtedy webasto wystartuje:). Kupię radiolinię taką do 200m ze znanego portalu aukcyjnego. Jest tam taka z pilotem z antenką za jakieś 78zł. powinno grać wszystko. Na kokpicie chcę zrobić wyłącznik główny ( taki żeby odłączyć zasilanie od mojego układu całkowicie) drugi przycisk na kokpicie będzie impulsowy do tych 20 min.
    Co do odpowietrzania to nie wiem ale już chłodnicę w nim osobiście wymieniałem i do góry chłodnica ma taki przekręcany korek do odpowietrzania . Wyżej jest termostat i ma śrubkę do odpowietrzania. Jeszcze wyżej jest webasto ale przyznam że jak odpowietrzałem na chłodnicy i tą śrubką od termostatu to od razu było dobrze - no może z 200ml musiałem po rozgrzaniu dolać. I to wszystko. Ogrzewanie tez działało super a teraz latem się nie przegrzewał. Choć musze przyznać że z logicznej strony to masz rację webasto też powinno się odpowietrzyć - ale nic przy nim nie ma . Trzeba by wąż odpinać.


    Pozdrawiam
  • #11
    Zbychul
    Level 22  
    Ponieważ masz piecyk 5 KW i nie będziesz grzał kabiny, to i 15 minut w najcięższe mrozy wystarczy. :D
    Pomysł z radiolinią dobry, ja i tak musiałem zmienić po zakupie alarm to wybrałem taki z dalekim zasięgiem. Ma jeden duży plus: zwrotna komunikacja - jak nie mam auta w zasięgu wzroku, to wiem że sygnał dotarł i załączyłem grzanie bo mi to sygnalizuje na pilocie.
  • #12
    wood
    Level 13  
    Widzę że konkretny masz sprzęt zdalny. Też by mi się takie coś marzyło z sygnałem zwrotnym. Jesli mogę wiedzieć jak się to Twoje cudo nazywa i gdzie kupiłeś bo chyba tanie to nie jest bo to już jest pilot z odbiornikiem i odbiornik z nadajnikiem ( transceiver):)
  • #14
    sholek
    Level 12  
    Witam

    Skoro koledzy mają analogowe piece to może zechcieli by się z nami podzielić jaki jest Wasz model pieca - to pisze za Artikel Nr
    Sam szukam pieca do Stilo, mogę zamontować dowolnie Thermo Top C bądź Thermo Top Z, bo chce mieć sterowanie poprzez expander gsm nv33t. W tej chwil jego cena wynosi 125 + koszt telefonu więc jest to tańsze niż zegar 1533 czy telestart.
  • #15
    Zbychul
    Level 22  
    Najprościej na allegro p/t: Webasto Voyager
    Analogowe jest do 2,5 i 2,8 CRD z roczników 2001-2004, czy młodsze też, tego nie wiem.
  • #16
    wood
    Level 13  
    Ja niestety nie mam na górnej etykiecie napisu art nummer. Z boku też nie widze żadnej etykiety. Generalnie jak odkrecisz kopułę pod którą jest elektronika i będzie jeden scalak ( procesor ) to bedzie na 100% analog a jak układzików jest kilka to CAN . Dołączam zdjęcie mojej etykiety. Autko i webasto przypominam z 2000r. Dodatkowo ydjcie mojej elektroniki.
    Mam wrażenie że takie starsze webasta jak moje będą raczej analogowe.

    Peugeot 806 2.0HDI - Przeróbka podgrzewacza WEBASTO - pomysł Peugeot 806 2.0HDI - Przeróbka podgrzewacza WEBASTO - pomysł
  • #17
    sholek
    Level 12  
    Dzięki za info. Na wyszukiwanie kluczem Voyager, 807, Ulysse, Zeta wpadłem jak tylko pojawił się ten wątek. Jednak chciałem się upewnić że kupie analoga, pomimo że moje auto ma szynę CAN to niestety do niej podpiąć się nie da.
  • #18
    wood
    Level 13  
    Z tymi autkami europejskimi tzw. eurovan to było tak:

    Starsze modele takie jak mój 806 to:
    -Peugeot 806
    -Citroen Evasion
    -Lancia Zeta
    -Fiat Ulysse

    W powyższych to właśnie produkowanych do 2002r raczej na pewno będą webasta analog.
    Później z autkami było tak
    -Peugeot 806 zyskał następcę o nazwie Peugeot 807
    -Citroen evasion następcę o nazwie Citroen C8
    -Lancia Zeta zmieniła się na Lancia Phedra
    -Fiat Ulysse pozostał tylko Fiatem Ulysse

    Zwróć na to uwagę przy szukaniu. W tych nowszych istnieje duże prawdopodobieństwo trafienia CAN'a
  • #23
    fifolin
    Level 12  
    Mam pytanie dotyczące włączenia klimatronika wraz z nadmuchem przez webasto.
    W Voyagerze 2,5CDR webasto działa tylko jako dogrzewacz, uruchamiając go "na skróty" podając masę na odpowiedni pin we wtyczce pod maską owszem uruchomimy piec, po dołożeniu pompki obiegowej też nie m probemu aby ją zasilić tylko podczas pracy pieca ale co z włączeniem wentylatorów w samochodzie.
    Mam klimatronik dwustrefowy Voyager 2005 2,5CRD i może mi ktoś powiedzieć na której kostce klimatronika po podaniu napięcia bądź masy uruchamia się on wraz z wentylatorami?
    Znalazłem schemat ale w niemieckim języku, jeśli by ktoś mógł pomóc przetłumaczyć to wklejam zdjęcie strony z podłączeniem do klimatronika Peugeot 806 2.0HDI - Przeróbka podgrzewacza WEBASTO - pomysł a poniżej cała instrukcja w pdf:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=14986314#14986314

    Do kolegi z poprzedniego postu: jak sprawdzę czy pin w kostce pod maską biegnie bezpośrednio do pieca pod autem to napiszę na którym pinie jest on przy piecu, ale na pewno uruchamia się go masą. Znalazłem gdzieś różnicę między dwoma typami pieca i dogrzewacz/ogrzewacz - może coś pomoże. Peugeot 806 2.0HDI - Przeróbka podgrzewacza WEBASTO - pomysł
  • #24
    Marek Sp
    Level 20  
    A to już nie takie proste bo sam climatronik tego nie załatwi , musisz zrobić sterowanie albo poprzez PWM do istniejącego modułu albo osobne , odciąć od CAN climatronic żeby po zgaszeniu klap nie zamykał a pompka to najmniejszy problem . A jak masz K-bus to zapomnij o ręcznym chyba że zrobisz transmisje .
  • #25
    fifolin
    Level 12  
    Znalazłem dokłądną instrukcję podpięcia ale w języku niemieckim w którym nie władam zbyt dobrze. Może któryś z kolegów zerknął by i przetłumaczył jak uruchomić klimatronik i wentylator nawiewu na wyłączonym zapłonie?



    http://chomikuj.pl/dawcaR1/Voyager/INSTR.+WEB...+Voyager_2001_2.5_2.8_d_D+GERM,4965865633.pdf

    Dodano po 13 [minuty]:

    Wrzuciłem też do działu instrukcje:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=14986314#14986314
  • #26
    kipulo
    Level 11  
    może ktos wrzuci fotkę jak macie zamontowane webasto pod maską w peugeot 806
  • #27
    wood
    Level 13  
    Przewiń troszkę w górę temat to będziesz widział w moim wpisie z 26 września 2012r zdjęcie mojej niebieskiej 806. Tak jak na zdjęciu to widzisz zamontowała to fabryka.
  • #28
    KStanek
    Level 22  
    Koledzy mam zakupione pełne kompletne Webasto Thermo Top Z/C - D 45W jako ogrzewanie postojowe, chodzi mi teraz czy ktoś może mi pomóc rozszyfrować gdzie i co mam przeciąć i jak podłączyć przez przekaźnik, żeby uruchamiało dmuchawy wnętrza. Mam pełną instalację do piecyka. Wszystko oryginalne, tylko chodzi mi o to że nie mogę rozszyfrować tej instrukcji .

    Posiadam Citroen Evasion 2.0 HDI. Oryginalny piec uszkodzony. Więc chcę zamontować nowy. Tylko teraz jako ogrzewanie postojowe. Posiadam zegar i w przyszłości pewnie zamontuje telestart.

    Jak i gdzie podłączyć sterowanie do dmuchaw ew do klimatronika??

    Oryginalna instrukcja niestety w języku dla mnie obcym.
  • #30
    KStanek
    Level 22  
    Doszedłem po innych opisach do tego że oznaczenie
    8051 dmuchawa prawa
    8052 dmuchawa lewa

    8041 regulator lewej dmuchawy
    8043 regulator prawej dmuchawy

    BF00 Zapewne jest to skrzynka bezpieczników (BoxFuse) ta w komorze silnika?

    Gdzie znajduje się ów opornica, chodzi mi o uruchomienie nawiewu na powiedzmy 1 lub 2 biegu żeby podczas podgrzewania wody mogły i odtajać szyby (szyba przednia). Czy klapki w kanałach wentylacyjnych też trzeba jakoś wysterować?