Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sposób na estetyczne PCB w minutę

Komar91 25 Sie 2012 14:38 22137 61
  • W niniejszym artykule przedstawiam sposób na uzyskanie idealnie równej powierzchni cyny na PCB zrobionej w zaledwie 1,5min. Czy nie warto poświęcić tyle czasu i mieć i estetyczną płytkę a zarazem dobrze zabezpieczoną. W procesie użyto pasty BISAN model LB-3
    Mała próbka:
    Sposób na estetyczne PCB w minutę

    Załączniki:

    Fajne! Ranking DIY
  • #3 25 Sie 2012 16:00
    Komar91
    Poziom 18  

    warto wydać około 50zł bo pasta wystarczy na baaaaaaaaaardzo długo ja już używam rok a pasty to nie za wiele ubyło. A po drugie koszt jest tańszy jak przy metodzie chemicznej i roztwór (którego tu nie ma) nie traci swoich właściwości chemicznych. Teraz tylko jeszcze dobry sposób na soldermaskę i płytki prawie jak z produkcji.

  • #4 25 Sie 2012 23:19
    KGS
    Poziom 23  

    Witam !
    Brakuje tylko dokładnego typu zastosowanej pasty. Wiele past posiada jako topnik ułatwiający lutowanie chlorek amonu lub cynku. Ten w wysokiej temperaturze rozkłada dając w efekcie HCl. Po takim cynowaniu powinno się zneutralizować resztki topnika z pasty, ponieważ po czasie będzie działał korodująco na miedź. Sama woda do tego raczej nie wystarczy.
    Sam używam pasty Rosol 3 i wiem, że jej nie usunięte resztki po czasie wchodzą w reakcję z miedzią. Pozdrawiam !

  • #5 26 Sie 2012 18:25
    rsikon
    Poziom 26  

    Superhiro2:

    Hmmm coś chyba musisz kolego sobie powtórzyć, a ta "6" to chyba za piękne oczy albo "na tej lekcji cię nie było".

    Jak ma się trawienie PCB (miedzi) w kwasie solnym z dodatkiem wody utlenionej lub perchydrolu? Skoro kwas solny nie reaguje z miedzią? :)

  • #6 26 Sie 2012 21:32
    D-Bass
    Poziom 10  

    świetny i bezproblemowy sposób na cynowanie ; ) wielki plus dla autora

  • #7 26 Sie 2012 21:54
    aj123
    Poziom 25  

    Niezłe :) Do soldermaski folia światłoczuła.

    Mam takie pytanie - można kupić np na allegro taką pastę ? Czego powinienem szukać ?

  • #8 26 Sie 2012 22:06
    Peterson13
    Poziom 13  

    aj123 napisał:
    Niezłe :) Do soldermaski folia światłoczuła.

    Mam takie pytanie - można kupić np na allegro taką pastę ? Czego powinienem szukać ?


    Szukaj pod nazwą BISAN LB-3

  • #9 26 Sie 2012 22:20
    krzycho123
    Poziom 31  

    Sam tej metody używałem swego czasu , tyle że zamiast opalarki czy hotaira którego jeszcze nie miałem wtedy używałem żelazka.

    Pasta rothenberger i jeszcze jakaś polska, metoda owszem prosta i skuteczna ale taka powłoka nie wygląda idealnie i tak samo kiepsko się lutuje.

    Dlatego porzuciłem metodę na rzecz kalofonii spray Kontakt SK10, lutuje się idealnie i dobrze zabezpiecza miedz.

    Soldermaska z folii jak koledzy wspomnieli , sprawdzałem jest OK ale używam sporadzycznie.

  • #10 27 Sie 2012 00:39
    indianka
    Poziom 13  

    rsikon napisał:
    Superhiro2:

    Hmmm coś chyba musisz kolego sobie powtórzyć, a ta "6" to chyba za piękne oczy albo "na tej lekcji cię nie było".

    Jak ma się trawienie PCB (miedzi) w kwasie solnym z dodatkiem wody utlenionej lub perchydrolu? Skoro kwas solny nie reaguje z miedzią? :)

    Nie pleć kolego bzdur. Właśnie po to dodaje się wody utlenionej do roztworu kwasu solnego żeby można wytrawić miedź. Sam kwas tego nie zrobi. Miedź jest metalem półszlachetnym.

  • #11 27 Sie 2012 07:33
    rsikon
    Poziom 26  

    A nie po to by przyspieszyc proces?

    Czyli według tej teorii: wrzucić PCB do samego kwasu , zostawić na kilka dni i nic a nic jej nie ruszy? Ciekawa teoria. Może zrobię próbę i kilka fotek wrzucę - tak aby powiązać z tematem postu: co może być po pewnym czasie z cynowaną ścieżką tą metodą.

  • #12 27 Sie 2012 08:43
    superhiro2
    Poziom 15  

    indianka napisał:
    Właśnie po to dodaje się wody utlenionej do roztworu kwasu solnego żeby można wytrawić miedź.


    Tak właśnie po to. Wody utleniona czy perchydrol to stężony lub mniej związek H2O2. Przez co ma silne właściwości utleniające.

    Cu + H2O2 + 2 HCl --> CuCl2 + 2 H2O

  • #13 27 Sie 2012 09:29
    otapi
    Poziom 25  

    Metoda znana od dawna, przynajmniej dla mnie ;]
    Pasta dostępna w leroymerlin na dziale ze sprzętem hydraulicznym ( pasta do lutowania miedzianych rurek ), cena... z 5 dych ale starczy na dłuuugo żeby nie powiedzieć na zawsze ;]. Ja ją rozcieńczam wodą gdyż czysta pasta zawiera za dużo cyny i płytka nie jest pokryta cienką warstwą ale "zalana" cyną.

  • #14 28 Sie 2012 02:33
    indianka
    Poziom 13  

    rsikon napisał:
    A nie po to by przyspieszyc proces?

    Czyli według tej teorii: wrzucić PCB do samego kwasu , zostawić na kilka dni i nic a nic jej nie ruszy? Ciekawa teoria. Może zrobię próbę i kilka fotek wrzucę - tak aby powiązać z tematem postu: co może być po pewnym czasie z cynowaną ścieżką tą metodą.

    Właściwie to jest tak: miedź z samym kwasem solnym nie reaguje ale jak zostawisz ją w roztworze stężonego kwasu przy dostępie powietrza (tlenu!) na długi czas to reakcja zajdzie dlatego,że to tlenek miedzi(II) wchodzi w reakcję z kwasem solnym. Ale i tu jest pewien haczyk: jeżeli kwas był stężony, to w wyniku reakcji otrzymamy kwas tetrachloromiedziowy a jeżeli był rozcieńczony to otrzymamy chlorek miedzi (II). Można jeszcze inaczej potraktować miedź aby weszła w reakcję ze stężonym kwasem solnym - należy podnieść temperaturę i wtedy także powinniśmy otrzymać kwas tetrachloromiedziowy(II). To tyle w temacie gwoli sprecyzowania.

  • #15 28 Sie 2012 15:41
    Komar91
    Poziom 18  

    otapi napisał:
    Metoda znana od dawna, przynajmniej dla mnie ;]
    Pasta dostępna w leroymerlin na dziale ze sprzętem hydraulicznym ( pasta do lutowania miedzianych rurek ), cena... z 5 dych ale starczy na dłuuugo żeby nie powiedzieć na zawsze ;]. Ja ją rozcieńczam wodą gdyż czysta pasta zawiera za dużo cyny i płytka nie jest pokryta cienką warstwą ale "zalana" cyną.


    A ja się z tą opinią nie zgodzę ja nie rozcieńczam żadną wodą i nie mam żadnych problemów z nierówną warstwą cyny. A przy okazji lutowania to cyna idealnie rozpływa się po padach i nic nie koroduje ani nic złego z zabezpieczonymi płytkami się nie dzieje. Za słowa uznania jak i te mniej łagodne bardzo dziękuję i mam nadzieję że ta metoda będzie nie tylko mnie służyła. A może macie jakieś również proste sposoby na amatorskie metalizacje otworów?

  • #16 28 Sie 2012 16:44
    otapi
    Poziom 25  

    Zgadza się pasta ładnie się rozpływa i ułatwia lutowanie, generalnie spełnia zadanie o ile nnie dotyczy to lutowania SMD bo tu robi sie juz trochę za dużo cyny i trzeba albo mniej pasty albo ją rozcieńczyć aby uzuskać efekt podobny do cynowania chemicznego. Co do metalizacji to chyba nie ma sposobu podobnego do alternatywnego zastosowania pasty do cynowania... tylko drucik i lutowanie po obu stronach ;]

  • #17 28 Sie 2012 19:04
    hans_solo
    Poziom 8  

    Generalnie również próbowałem i się zgadzam, innego sposobu nie ma.

  • #19 28 Sie 2012 20:01
    Komar91
    Poziom 18  

    A co do tych przelotek to na znanym portalu aukcyjnym a.....o wpisałem przelotki pcb i wyskoczyły mi takie nity niby po 4 zł za 10szt. czy uważacie ze coś takiego nadaję się do pcb jako pola lutownicze?

  • #20 28 Sie 2012 20:24
    otapi
    Poziom 25  

    hahah a do czego te nity?
    toż to i tak trzeba polutowac, więc jaka różnica czy drut wsadzisz czy nit?

  • #21 28 Sie 2012 20:38
    rsikon
    Poziom 26  

    Nit jak sama nazwa wskazuje służy do NITOWANIA.

    Nic tu się nie lutuje a zagniata , zaprasowuje itd. Praktycznie nie odstaje od laminatu, bo jakieś tam 0,1 mm to nic.

    Sposób na estetyczne PCB w minutę Sposób na estetyczne PCB w minutę

    Sposób na estetyczne PCB w minutę Sposób na estetyczne PCB w minutę

    Pozdrawiam

  • #22 28 Sie 2012 20:44
    Komar91
    Poziom 18  

    Rsikon czy to są właśnie te przelotki czy się dobrze sprawdzają?

  • #23 28 Sie 2012 20:48
    rsikon
    Poziom 26  

    Tak to są przelotki - mini nity. Jak najbardziej się sprawdzają. Nie widzę innej możliwości zrobienia domowym sposobem przelotek pod np. Atmega32 SMD niż za pomocą nitów 0,4/0,6 czy ewentualnie 0,6/0,8

  • #24 28 Sie 2012 20:55
    otapi
    Poziom 25  

    Jak sobie chcecie to nitujcie nikt nie zabrania ... dla mnie to bzdura... pomyśl tylo o tym że połączenie lutowane jest pewniejze niż jakiś zagniot...

  • #25 28 Sie 2012 21:32
    KGS
    Poziom 23  

    Witam !

    rsikon napisał:
    Tak to są przelotki - mini nity. Jak najbardziej się sprawdzają. Nie widzę innej możliwości zrobienia domowym sposobem przelotek pod np. Atmega32 SMD niż za pomocą nitów 0,4/0,6 czy ewentualnie 0,6/0,8


    Mam prośbę do Kol. rsikon , by napisał coś więcej o głowiczkach do zaciskania tych nitów i sposobach ich zaciskania. Ciekawi mnie to , ponieważ nagłe i niespodziewane kłopoty ze zdrowiem zatrzymały moje "eksperymenty-próby" z w miarę tanią chemiczną metalizacją otworów. Jak tylko "konowały" przywrócą mnie do sprawności, to powrócę do w/w prób. Nauczony doświadczeniem nie będę chwalił się na zapas efektami. Dopiero po dopracowaniu szczegółów i wykonaniu zdjęć przedstawię "swoje wypociny". Pozdrawiam ! :D

  • #26 28 Sie 2012 21:54
    rsikon
    Poziom 26  

    Głowiczki dedykowane (para dla jednego rozmiaru) to koszt około 400zł i mały dodatek w wormie praski, koszt ponad 1000zł.
    Oczywiście odpada to dla zastosowań amatorskich.

    Dlatego też można w większości projektów zakówać nity ręcznie.
    Ewentualnie już przy mniejszym nakładzie finansowym (około 500 - 600), trochę chęci i możliwości przy obróbce metali, możemy mieć praskę spełniającą w 99% możliwości fabrycznych produktów.

    Fotki wrzucę jak znajdę czas na ich wykonanie.

  • #27 28 Sie 2012 22:32
    indianka
    Poziom 13  

    Nitowanie bez odpowiedniego sprzętu a więc wspomnianych głowiczek i praski jest bez sensu - utrudnia proces a efekt nie jest do końca przewidywalny. Natomiast zainwestowanie w sprzęt do nitowania 1400 to chyba pomyłka przynajmniej dla amatora. Pozostaje więc chyba jednak użycie drucików bo jest proste, praktycznie bezkosztowe i pewne. Chociaż nity wyglądają naprawdę imponująco na zdjęciach kolegi rsikona... Co do samej metody cynowania jest bardzo fajna i sam postaram się z niej skorzystać. Dobrze,że kolega Komar91 podrzucił ten pomysł!

  • #28 28 Sie 2012 23:10
    KGS
    Poziom 23  

    rsikon napisał:
    Głowiczki dedykowane (para dla jednego rozmiaru) to koszt około 400zł i mały dodatek w wormie praski, koszt ponad 1000zł.
    Oczywiście odpada to dla zastosowań amatorskich.

    Dlatego też można w większości projektów zakówać nity ręcznie.
    Ewentualnie już przy mniejszym nakładzie finansowym (około 500 - 600), trochę chęci i możliwości przy obróbce metali, możemy mieć praskę spełniającą w 99% możliwości fabrycznych produktów.

    Fotki wrzucę jak znajdę czas na ich wykonanie.


    Nie, nie - taki koszt fabrycznych głowiczek przekracza znacznie moje możliwości !

    Bardzo będę wdzięczy natomiast za te zdjęcia ! Zaprzyjaźniony warsztat ślusarski coś z tym wymyśli - włącznie z hartowaniem, jest mi winien przysługę

    Do napraw PBC - te nity są "jak znalazł" Pozdrawiam !

  • #30 29 Sie 2012 21:35
    KJ
    Poziom 31  

    Jeśli chodzi o płytki 2stronne to w warunkach amatorskich są one zbędne. Zawsze można się zmieścić na jednej warstwie ze zworkami kosztem zwiększenia wymiarów. Do puki nie ma układów BGA nie widzę uzasadnienia dla 2 warstw ale wtedy i tak lepiej zamówić płytkę w firmie. Jesli chodzi o cynowanie to mam swój patent który wychodzi 12zł/l i wystarcza na kilkanaście płytek o wymiarach 10x15cm. Trzeba jedynie ogrzać roztwór do około 70 stopni a samo cynowanie trwa mniej niż minutę. Przepis umieściłem kiedyś gdzieś na tym forum. Efekty są takie jak poniżej:
    Sposób na estetyczne PCB w minutę
    Do tego slodermaska ze znanego portalu na A (polecam ten materiał - jest po prostu fantastyczny i wart swej ceny ;) ) I płytka wygląda w zasadzie jak z fabryki.
    Sposób na estetyczne PCB w minutę