Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór siłowników do uchylnej bramy garażowej.

26 Sie 2012 15:34 18933 48
  • Poziom 15  
    Witam chciałem zrobić w garażu uchylna bramę za zewnątrz(coś takiego jak tylna klapa w samochodzie) lecz nie wiem czy takie siłowniki wystarczą 2x HARL-2418+43cm
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 21  
    Jeśli chodzi Ci o bramę otwieraną do góry (jak klapa w samochodzie), to powiedz jak chcesz zamontować te siłowniki? Do takich bram garażowych są odpowiednie automaty.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 15  
    Chciałem zamontować je tak aby rozsuwały się do góry a mocowanie dorobił bym sam ponieważ nie znalazłem automatów do bram uchylnych jak klapa.
  • Użytkownik obserwowany
    Nie znajdziesz takiego siłownika.Daj zdjęcie tej bramy.
  • Poziom 15  
    Oto szybki szkic jak brama ma się otwierać na czerwono siłownik w którym miejscu chcę go zamontować na niebiesko brama a na czarno rama. Zdj bramy nie mogę zrobić ponieważ jeszcze nie powstała. Dobór siłowników do uchylnej bramy garażowej.
  • Użytkownik obserwowany
    Taniej i szybciej kupisz bramę uchylna Hormann lub Ecostar za ok 650zł w Castoramie i siłownik Nice Moovo z 2 pilotami za ok.600zł.
  • Poziom 15  
    Ale wszystkie bramy chowają się do środka a w moim przypadku takie rozwiązanie odpada
  • Użytkownik obserwowany
    To będzie to nie lada wyzwanie.
  • Poziom 15  
    Wszystko mam już zaplanowane tylko pozostaje pytanie czy te siłowniki podniosą tą bramę.
  • Użytkownik obserwowany
    Nawet mocniejsze dużo nie dadzą rady.
  • Poziom 15  
    Piszą udźwig 300kg i gdybym dorobił dłuższe ramiona to możliwe że będzie trochę lżej.
  • specjalista -automatyka bramowa
    Ooczywiscie że się da - mam takie zawiasowe drzwi (zawiasy z łożysk od heblarki umocowane do profili bocznych nieco poniżej górnej krawędzi drzwi, skrzydło zrobione we własnym zakresie z profili 2x2 i blachy trapezowej).
    Podnosi to pojedynczy FAAC 414 zamocowany z jednej strony (miałem prawie taki jak ten z A...o, z mojej starej wielkiej anteny sat ale się tak wolno otwierał że nie zdzierżyłem i odżałowałem nieco kasy....)
    Tylko jedno spore ALE - mam 2 20-kilowe przeciwwagi podwieszone linkami przez bloczki do półmetrowych dźwigni przymocowanych po obu stronach drzwi przy górnej krawędzi pod kątem ok 120 stopni do drzwi (garaż mam nieco wyższy od drzwi i przy zamkniętych drzwiach mogą wystawać ok. 15 cm powyżej framugi). Pewnie można prościej sprężynami ale nie miałem odpowiednich.(chociaż sprężyny nie byłyby chyba dobre - działają progresywnie i najsłabiej by cągnęły wtedy, kiedy akurat potrzebna jest największa siła - normalne wsuwane drzwi najciężej na początku podnieść, potem jest coraz lżej bo dziwignie coraz bardziej je podpierają - z moimi jest na odwrót)
    Wszystko tak ustawiłem że drzwi luzem bez siłownika same uchylają się o ok. 70 cm tak że siłownik tylko pod koniec otwarcia ma trochę roboty.
    PS. Siłownik mam zamocowany inaczej niż na twoim rysunku - jest tak ustawiony że tworzy z bramą dokładnie do połowy otwartą kąt prosty, a punkt zaczepienia tłoka do drzwi dobrałem tak, aby wykorzystać pełny wysuw siłownika. Można go oczywiście zamocować tak jak w bramach - prawie równolegle do drzwi tylko na odwrotnym działaniu ale ja nie miałem go koło zawiasu do czego zamocować -słaba ściana i framuga- wiec zamocowanie zrobiłem jak najniżej.
    PPS. Jak chcesz jakieś fotki i wymiary to schemat mogę wystawić jutro a fotki dopiero w poniedziałek wieczorem.
  • Poziom 15  
    Byłbym bardzo wdzięczny i z góry dziękuje.
  • specjalista -automatyka bramowa
    Wstępnie to mniej więcej tak wygląda:

    Dobór siłowników do uchylnej bramy garażowej.

    Jeśli nie masz miejsca pod sufitem to właściwie dźwignię można umocować prawie pod kątem prostym do drzwi - bloczek wtedy do samej góry żeby w końcowej fazie ruchu linka przechodziła przez bloczek też pod kątem prostym.
    Wtedy jednka bloczki muszą być konkretne (sporej średnicy i metalowe), Ja użyłem pseudożeglarskich aluminiowych bloczków z plastikowymi kółkami (bo szybko i tanio) i się to nieco na linkach tnie.
  • Poziom 15  
    Dziękuje za szkic i opis a czy jest możliwość zamieszczenia filmiku lub zdjęć jak to dziła?
  • Poziom 14  
    Nie wiem czy masz taka mozliwosc, ale bardziej by Ci rozjasnilo sytuacje, gdybys mogl zmierzyc sile potrzebna do otwarcia bramy (nie wiem czy znasz wage bramy+ opor punktow obrotu itp.) np przy pomocy takiej recznej wagi, zachaczonej w miejscu mocowania silownika. Musialbys zmierzyc caly przebieg otwarcia, bo mozliwe ze w roznych punktach potrzebna bedzie rozna sila do otwarcia (na poczatku duza). Nastepnie zobaczyc mozliwosci silownika ktory zamierzasz kupic.
    pozdr
  • specjalista -automatyka bramowa
    Wymiary (pamiętaj że wszystko dobierałem doświadczalnie):

    Dobór siłowników do uchylnej bramy garażowej.

    I po kolei (fotka całego zawieszenia z obciążnikiem, dokładniejsza fotka zawiasu i siłownika, oś zawiasu i ciężarek):

    Dobór siłowników do uchylnej bramy garażowej.

    Dobór siłowników do uchylnej bramy garażowej.

    Dobór siłowników do uchylnej bramy garażowej.

    Dobór siłowników do uchylnej bramy garażowej.

    I filmik z działania:



    A tu propozycja geometrii aby dzwignia obciążnika jak najmniej wystawała ponad obrys bramy (nawet poprawniej niż moje rozwiązanie - największa siła równoważąca będzie pod koniec otwarcia - właśnie wtedy kiedy będzie najbardziej potrzebna - tylko linka musi być b. elastyczna a rolka maksymalnie duża):
    Dobór siłowników do uchylnej bramy garażowej.

    PS:
    Cytat:
    Nie wiem czy masz taka mozliwosc, ale bardziej by Ci rozjasnilo sytuacje, gdybys mogl zmierzyc sile potrzebna do otwarcia bramy (nie wiem czy znasz wage bramy+ opor punktow obrotu itp.) np przy pomocy takiej recznej wagi, zachaczonej w miejscu mocowania silownika. Musialbys zmierzyc caly przebieg otwarcia, bo mozliwe ze w roznych punktach potrzebna bedzie rozna sila do otwarcia (na poczatku duza)

    Otóż odwrotnie - na początku, gdy bama wisi pionowo - siła na siłowniku jest prawe zerowa, a przy max otwarciu siła na siłowniku jest maksymalna - podpiera on wtedy cały siężar bramy. U mnie brama waży 47 kg - z prostych wyliczeń dźwigni ( i upraszczającego założenia że przy otwartej bramie siłownik tworzy z nią kąt 45 stopni - u mnie jest minimalnie inny ale mało znaczące) - wychodzi że na siłownik działa siła ok. 148 Kg, czyli teoretcznie pojedynczy FAAC 414, który ma uciąg 3000N czyli ok. 270 kg powinien podnieść drzwi bez żadnych przeciwwag - ale wtedy wszystkie mocowania i osie będą zdrowo obciążone. Dwa FAAC-e powinny bez problemu taką bramę bez przeciwwag podnieść.
    PPS. Jako uchwytu siłownika przy drzwiach użyłem oryginalnego bez przeróbek uchwytu FAAC.
    PPPS. Nie sprawdzałem bo dostałem siłownik w rozliczeniu ale chyba mam wersję FAAC 414 /500 long (czyli długi siłownik z półmetrowym wysuwem)
  • Poziom 14  
    na silownik dziala 1450N wiec polowa jego mozliwosci. Przeciwwaga jest dobrym usprawnieniem.
    W ten sposob masz pewnosc ze uchwyty sie nie zuzyja predko.
  • specjalista -automatyka bramowa
    Jeszcze coś do siłowników SUPER JACK i pochodnych (czyli takich jak wskazałeś w 1 poście) - są one bardzo mocne (bez problemu poradzą sobie z dowolnym kątem bramy tylko nie przekrocz 500 kg obciążenia bo ci siłownik zburzy ścianę albo wyrwie mocowania)- mają stalowe suwaki na śrubach - ale są baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaardzo wolne. Pełne otwarcie garażu na takim siłowniku trwało u mnie 50 sekund. Jak to wygląda na FAAC-u - jest filmik

    Niektórzy na forum zarzucą mi że faworyzuje FAAC -a ale niech ktoś przedstawi mi inny teleskopowy ( bez przeszkadzajek typu wystające nosy jak w NICE ) i równie długowieczny siłownik - dla fanatyków Hormanna - to nieszczęście z plastikowym pudełkiem na silniku i wypinane zawleczkami z bramy (rotamatic) ma być konkurencyjne ??
  • Poziom 15  
    Dziękuje za odpowiedź lecz mam jeszcze jedno pytanie a mianowicie jak ta brama się zamyka? Czy ona tylko wisi swobodnie? Nie trzaska podczas wiatru?
  • specjalista -automatyka bramowa
    Na pionowych słupkach futryny są po obu stronach gumowe odboje (takie jak montowane w podłogę do zwykłych drzwi), widać jeden na zdjęciu z obciążnkiem i jest zaznaczony kółeczkiem pół metra od gruntu na rysunku. Krańcówka zamknięcia jest tak ustawiona że siłownik delikatnie dociska drzwi do gum i nic nie trzepocze. Na otwarciu też nie jest źle - drzwi nie są z blaszanych kątowników jak fabryczne tylko z profili zamkniętych 4x2 i na tyle sztywne że wiatr nie przeszkadza za mocno (w wichurę nie testowałem :) ). Jeśli użyjesz dwóch siłowników to sprawę sztywności na otwarciu będziesz mógł uznać w 100% załatwioną.

    PS - wcześniej zrobiłem zonka w obliczeniach-przyjąłem do obliczeń masy profil 2x2 a potem się połapałem że u mnie jest 4x2 - obciążenie siłownika wtedy będzie ok. 225 kg - ale dalej o 45 kilo mniej niż jego uciąg - jednak przeciwwagi (albo 2 siłowniki) byłyby wskazane.
    Musisz jeszcze przemyślec awaryjne rozpinanie (u mnie z drugiej strony garażu są drzwi - wchodzę i normalnie rozpinam FAACA kluczem) - może klucz zamocować na stałe w siłowniku i użyć zamka z wyjmowanym bębenkiem i linką (jak w Motorliftach ML500/510) - albo ze sterownika na zewnątrz wyprowadzic kable i podpinać UPS-a...

    PPS-jest też możliwość użycia napędu do drzwi garażowych (bywają po 400 zł) kosztem dorzucenia (zamiast siłownika śrubowego) długiej dźwigni podpierającej współpracującej przez wózek z łożyskiem z dodatkową prowadnicą z profilu - coby odciążyć delikatny plastikowy wózek i aluminiową prowadnicę napędu. U mnie tak miało być - stąd na fotce nieco dziwne mocowanie FAACA do ściany (a potem dostałem 414 i już zostało)
  • Poziom 15  
    A czy często zacinają się te siłowniki? i czy jak się nie będą chciały otworzyć z pilota to czy można je otwierać ręcznie od zewnątrz?
  • specjalista -automatyka bramowa
    One się NIE ZACINAJĄ w ogóle tylko czasem brakuje prądu w obejściu (a fazy jednak kubełkiem nie da sie przynieść :) )- tylko pod tym kątem jest wysprzęglanie awaryjne. Wszystkie napędy typowo bramowe albo garażowe (za wyjątkiem tych z pierwszego postu z A...o - ale to były siłowniki elektryczne uniwersalne a nie do bram...) mają jakąś formę odłączenia silnika i możliwość ciągania ręcznego. Napędy typowo garażowe (czyli zółwik, długa szyna pod sufitem i wózek ciągający drzwi) mają przeważnie przy wózku pociągowym zwisający sznurek do odpinania od środka i w opcji w tym samym miejscu do podpięcia jakąś dzwigienkę do linki albo wyprowadzenie linki podpiętej do klamki albo do dostepnego z zewnątrz bębenka zamka.
    Siłowniki bramowe (czyli taki jak u mnie) maja przeważnie kręconą o 1/4 obrotu specjalnym kluczem śrubę rozprzęglającą ( i żadnej linkowej opcji nie ma bo one przewaznie zawsze są na zewnątrz i dostępne) - klucz w FAAC-u jest spory czyli można go w gniazdo włożyć na stałe i doczepić do niego jakąś dźwigiekę z linką - albo zrobić samemu wysprzęglanie na zasadzie wyciąganej zawleczki.
    Albo - jak wcześniej napisałem - wyprowadzić zasilanie bramy gdzieś na zewnątrz garażu (choćby w domu) - i w razie braku prądu podpinać komputerowy zasilacz awaryjny (UPS) - moc taniego (300-500W) spokojnie powinna wystarczyć do nawet kilkukrotnego otwarcia bramy.
  • Poziom 15  
    Czyli siłownik który ja podałem nie nadaje się?
  • specjalista -automatyka bramowa
    Czytaj ze zrozumieniem poprzednie posty. Nadają się o tyle że działają. Nie maja mechanizmu awaryjnego wysprzęglenia (chyba że jak zbraknie prądu odkręcać je z uchwytów albo używać zasilacza awaryjnego), a przede wszystkim jak masz tyle cierpliwosci żeby czekać min 35 max 50 sek na otwarcie to się nadają (filmiki to trochę pic - przy takiej ażurowej drabinkowej bramie siłownik zamontowany nawet na wykorzystane pół wysuwu nie ma za wiele roboty - w podnoszonych drzwiach musi dygnąć ponad sto kilo na sztukę, filmik z zamykaniem to jeszce większy pic - nagranie od połowy zamknięcia bramy). Cena z a...ro korzystna tylko nie daj się wykolegowac na gwarancji (i zobacz opinine coby firma nie znikła......). Oczywiście weź dłuższe - te 43 cm. (są jeszcze dłuższe - ok 60 cm ale przy pełnym wysuwie można sie zestarzeć :) )
    Twój wybór.

    PS: Różnice m. FAAC 414 a Super Power Jack (SPJ - te przyszłe twoje):
    Siła - FAAC - 3500N, SPJ - 3000N
    Wysuw (podobny) - FAAC (wersja 400) - 40cm, SPJ (wersja dłuższa)- 43 cm
    Prędkość posuwu - FAAC 16 mm/s, SPJ - 6 mm/s (tu spora różnica - FAAC otwiera się ponad 2x szybciej)
    A tu poglądowa fotka obu (FAAC jest ogólnie solidniejszy od SPJ - silnika w FAAC nie widać bo jest od ściany):

    Dobór siłowników do uchylnej bramy garażowej.

    No ale coś za coś - jeden FAAC jest prawie dwa razy droższy od dwóch razem SPJ
  • Poziom 15  
    W weekend zamawiam siłowniki i będę opisywał postępy pracy.
  • Poziom 39  
    limak3004 napisał:
    W weekend zamawiam siłowniki i będę opisywał postępy pracy.

    Wcześniej zapoznaj się z regulaminem i popraw pierwszy post!
  • specjalista -automatyka bramowa
    PS. Czy w zestawie masz zasilacz? Zdaje się że nie - jeszcze musisz zainwestować w zasilacz z wyjściem niskoproądowym 12V ( 500 mA) do zasilania centralki i wysokoprądowym (do 36 V - nominalnie siłowniki mają 24V ale wytrzymają nieco więcej i się szybciej kręcą - i ze dwa ampery - tyle te ustrojstwa wytrzymają) do zasilania siłowników. Albo mały zasilaczyk 12V do centralki i większy 24 do 36 V do siłowników.
    Ten gość ma zestawy z zasilaczem ale nieco droższe (660 zł) albo osobny zasilacz (175 zł)
    PPS. Co do drugiego pytania - centralka nie ma pomiaru siły i właściwie żadnych możliwości konfiguracyjnych (to właściwie samo radio z dwoma przekaźnikami), i jakoś mnie nie przekonuje że zasilaczyk od laptopa zastąpi konkretne trafo toroidlane i pociągnie dwa solidnie obciążone siłowniki - jak już uparłeś się na te power jacki to raczej bierz ten zestaw za 660 zł z konkretnym zasilaczem.
  • Poziom 15  
    Nie chodzi o to że się na nie uparłem ale w tej chwili na nic innego mnie nie stać.