Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik Tamel SFEg90L4 podłączenie

26 Sie 2012 18:09 2358 16
  • Poziom 11  
    Witam.
    silnik Tamel SFEg90L4 1,5 kW

    silnik ma wyprowadzone dwa uzwojenia Z1,Z2; U1,U2
    U1, U2 - 2,5 ohm
    Z1, Z2 - 7,6 ohm
    silnik Tamel SFEg90L4 podłączenie

    kondensatory wg. tab. znamionowej CA 160uF 320V; CB 30uF 450V
    fizycznie CA 100uF 450V; CB 40uF 450V
    podłączyłem wg. silnik Tamel SFEg90L4 podłączenie
    zastanawiam mnie oznaczenie "W" na powyższym schemacie
    silnik chodzi wszystko ok tylko się grzeje dość mocno
  • Poziom 12  
    "W" to wyłącznik odśrodkowy odłącza kondensator rozruchowy. Sprawdź czy dobrze podłączyłeś odpowiedniej wartości kondensatory. Dla bezpieczeństwa rezystor też powinien być.
  • Poziom 11  
    Domyślam się że rezystor jest po to aby rozładować pojemność z kondensatora w momencie jak wył. odśrodkowy przerwie obwód.
    Jeśli jest to wył. odśrodkowy to fizycznie powinny być przewody do niego, a takowych brak.
  • Poziom 34  
    bryla napisał:
    kondensatory wg. tab. znamionowej CA 160uF 320V; CB 30uF 450V
    fizycznie CA 100uF 450V; CB 40uF 450V
    bryla napisał:
    jeśli jest to wył. odśrodkowy to fizycznie powinny być przewody do niego a takowych brak

    Ktoś próbował ten silnik już "udoskonalić". Jaka jest historia tego silnika, kupiłeś go?
  • Poziom 12  
    Dobrze się domyślasz. Być może wyłącznik jest uszkodzony i ktoś go wywalił. Jeżeli się mocno grzeje to jest spore prawdopodobieństwo źle dobranego kondensatora lub uszkodzenie uzwojenia silnika -skrót. Zmierz prądy na uzwojeniach będziesz wiedział coś więcej.
  • Poziom 11  
    Historia... Sąsiad przyniósł mówi: " przestał działać " silnik pochodzi od " krajzegi "
    jak go dostałem to tylko buczał po podłączeniu także więcej nie kombinowałem. Odłączyłem wszystkie przewody i podłączyłem wg. schematu na tab. silnik ruszył bez problem tylko się grzał.
    Zastanawiał mnie tylko ten wył. na schemacie fizycznie go brak co za tym idzie po co dwa kondensatory.

    Zdanie zaczyna się wielką literą. Proszę o zachowywanie zasad poprawnej polszczyzny.
    3.1.13. Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych. [retrofood]
  • Poziom 34  
    bryla napisał:
    zastanawiał mnie tylko ten wył. na schemacie fizycznie go brak co za tym idzie po co dwa kondensatory

    Dobrze się zastanawiasz, tam powinien być wyłącznik odśrodkowy. Był montowany pod tarczą łożyskową od strony wentylatora, a przewody od niego były przeprowadzone przez dwa otwory pomiędzy rdzeniem a korpusem na przednią stronę silnika i do tabliczki zaciskowej. Jak ktoś to kiedyś próbował rozbierać i zrobił to nieumiejętnie, to mógł go zniszczyć.
  • Poziom 12  
    Jeżeli dobrze dobierzesz kondensator ten, który jest na stałe a rozruch silnik ma lekki to wszystko będzie ok. Zakładając że uzwojenia są ok.
  • Poziom 34  
    tartaros napisał:
    Jeżeli dobrze dobierzesz kondensator ten, który jest na stałe a rozruch silnik ma lekki to wszystko będzie ok.

    Co tu dobierać, na stałe można podłączyć kondensator taki, jak na tabliczce znamionowej czyli 30 µF, większa pojemność grozi uszkodzeniem silnika.
  • Poziom 11  
    tartaros napisał:
    Jeżeli dobrze dobierzesz kondensator ten, który jest na stałe a rozruch silnik ma lekki to wszystko będzie ok.


    Producent wg schematu przewidział wył. odśrodkowy razem z kondensatorami bez powodu ich tam nie zamieszczał.
  • Poziom 12  
    bryla napisał:
    producent wg schematu przewidział wył. odśrodkowy razem z kondensatorami bez powodu ich tam nie zamieszczał

    Nawet wiem jaki to powód.
    Nie piszę że to dobre rozwiązanie ale jest możliwość uruchomienia silnika.
  • Poziom 11  
    [quote="krzysiek7"]
    tartaros napisał:

    Co tu dobierać, na stałe można podłączyć kondensator taki, jak na tabliczce znamionowej czyli 30 µF, większa pojemność grozi uszkodzeniem silnika.


    Rozumiem że do uzwojenia Z1, Z2 no i szeregowo czy równolegle ?
  • Poziom 12  
    krzysiek7 napisał:
    Co tu dobierać, na stałe można podłączyć kondensator taki, jak na tabliczce znamionowej czyli 30 µF, większa pojemność grozi uszkodzeniem silnika

    Mowa jest o dwóch a nie wiemy jaki był podłączony

    Dodano po 3 [minuty]:

    Szeregowo
  • Poziom 34  
    bryla napisał:
    rozumiem że do uzwojenia Z1, Z2 no i szeregowo czy równolegle

    Szeregowo z tym uzwojeniem, tak jak na schemacie, ale jego rozruch będzie "biedny" o ile w ogóle ruszy. Zamiast wyłącznika odśrodkowego możesz zastosować przycisk, którym na czas rozruchu będzie dołączany kondensator CA.

    Dodano po 3 [minuty]:

    tartaros napisał:

    krzysiek7 napisał:
    Co tu dobierać, na stałe można podłączyć kondensator taki, jak na tabliczce znamionowej czyli 30 µF, większa pojemność grozi uszkodzeniem silnika

    Mowa jest o dwóch a nie wiemy jaki był podłączony

    Mowa jest o kondensatorze jaki może być podłączony na stałe, a więc takim który nie spowoduje uszkodzenia uzwojeń podczas pracy silnika.
  • Poziom 11  
    Kolego krzysiek7
    szeregowo miałem podłączony 40uF +/- 10% i silnik się grzeje po 10 min ma ponad 30 stopni dłużej nie ryzykowałem.
  • Poziom 12  
    Na tabliczce jest 40 stopni ale 40uF to nie 30uF
  • Poziom 34  
    bryla napisał:
    szeregowo miałem podłączony 40uF +/- 10% i silnik się grzeje po 10 min ma ponad 30 stopni dłużej nie ryzykowałem

    To zbyt duża pojemność, może być przyczyną przegrzewania się silnika. Jeżeli taki był dołączony przez dłuższy czas, to nie wiadomo w jakim stanie jest uzwojenie rozruchowe?