Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Golf 3 1,9 TDI 1Z - Błędne wskazania wskaźnika temperatury płynu chłodzącego

28 Sie 2012 16:51 12219 9
  • Poziom 18  
    Witam. Mam następujący problem z moim Golfem 3 1,9 TDI silnik 1Z. Polega on na różnicy wskazań temperatury cieczy chłodzącej, a wskazaniem na zegarze. Podczas jazdy, na wskaźniku mam max. wskazanie ok.70st.C ( nie ma szans aby wskazówka zbliżyła się choćby do 80st.C). Na postoju, po kilkunastu minutach pracy silnika na jałowym biegu wskaźnik się podnosi, ale bardzo powoli i po ok.30min jałowej pracy wskazuje ok.85st.C. Podłączyłem VAG-a ( nie odczytał żadnych błędów ) i okazuje się, że wskaźnik zaniża odczyt o ok. 10st.C
    Przy wskazaniu wskaźnika ok.85st.C na Vag-u było 94.5st.C. Wentylator się jeszcze nie załączał ( no ale może ma wyższy punkt startu?). Na krótko wentylator śmiga prawidłowo na obu prędkościach. Następnego dnia sprawdziłem jak szybko nagrzewają się węże od chłodnicy. Górny i dolny, w krótkim czasie były jednakowo gorące., więc termostat raczej otwiera jak należy. Dziś wymontowałem czujnik temperatury ( 357 919 501 A ) aby go sprawdzić. W necie znalazłem info, żeby sprawdzić rezystancję pomiędzy 1 i 3 pinem. Po wyjęciu czujnika okazało się, że piny nie są oznaczone, piny na wtyczce również nie są oznakowane. Zrobiłem poglądowy rysunek i wg.mnie kolejność pinów powinna być taka jak na foto, ale może się mylę. Kolorystyka pinów odzwierciedla kolory przewodów we wtyczce. ,,Przedzwoniłem'' piny ( połączenie elektryczne jest tylko między 1-3 i 2-4 ) i dokonałem pomiaru czujnika przy temperaturze 20st.C. Wynik był następujący: 2,43k dla pinów 1 (br/ziel) i 3 (br/białego) oraz ok.790ohm dla 2 (żół/czerw) i 4 ( brązowego). Niestety nie znam charakterystyki tego czujnika i nie wiem czy jest sprawny, czy nie ? Może ktoś miał podobny problem ? Czekam na wszelkie sugestie.

    Golf 3 1,9 TDI 1Z - Błędne wskazania wskaźnika temperatury płynu chłodzącego
  • Poziom 29  
    mario205 napisał:
    . Następnego dnia sprawdziłem jak szybko nagrzewają się węże od chłodnicy. Górny i dolny, w krótkim czasie były jednakowo gorące., więc termostat raczej otwiera jak należy.

    Termostat otwarty cały czas - do wymiany
    1 - 3 sterownik silnika
    2 - 4 wskaźnik temperatury
  • Poziom 17  
    Tak jak napisał kolega termostat do wymiany.
    Przy prawidłowej pracy termostatu dolny wąż będzie chłodny do temperatury około 85st.C, bo dopiero wtedy powinien zacząć otwierać się termostat i nagrzewać dolny wąż do chłodnicy.
  • Poziom 18  
    Jutro podepnę VAG-a i zobaczę przy jakiej temperaturze dolny wąż robi się ciepły. Pewnie koledzy mają rację, że termostat będzie do wymiany.
  • Moderator Samochody
    Porównaj temperatury w 01 (silnik) i 17 (instruments)
  • Poziom 18  
    Jestem już po pomiarze VAG-iem i sprawy mają się następująco. Termostat otwiera się już przy 72°C, a więc bankowo do wymiany. Wentylator załącza się przy 95,4ºC, więc jego czujnik jest ok. Czujnik temperatury płynu również wygląda na sprawny, przynajmniej w zakresie sygnału podawanego na ECU z 1 i 3 pinu ( charakterystykę podaję poniżej). Niestety nie znalazłem żadnych informacji na temat zmian rezystancji obwodu między 2 i 4 pinem. Niestety wskaźnik w dalszym ciągu zaniża swoje wskazanie o ok.10-12°C w stosunku do temperatury podawanej w VAG-u. Może ktoś wie jakiej rezystancji odpowiada wskazanie wskaźnika = 90°C ? Podłączył bym wtedy opornik na wtyczkę i miałbym sprawdzony sam wskaźnik, czy podaje prawidłowy odczyt. Póki co poeksperymentuję z PR-kiem 1K i zobaczę przy jakiej wartości wskarze 90°C
    Kolego carrot, niestety nie moge porównać tych temperatur ponieważ nie mogę się zalogować do sterownika z zakładki 17 INSTRUMENTS. Otrzymuje komunikat : No Response from Controller. Wersja VAG 3.11.9

    Golf 3 1,9 TDI 1Z - Błędne wskazania wskaźnika temperatury płynu chłodzącego
  • Poziom 34  
    W Golfie III nie ma możliwości odczytania wartości z adresu 17 Instruments. Co najwyżej możesz porównać wartość rezystancji na pinach 2 i 4 multimetrem w innym TDI, który osiągnął właściwą temperaturę roboczą (i porównać ponadto wtedy wskazanie z 17 Instruments, 08 Meas Blocks, grupa 003, pierwsze pole w zegarach w Golfie IV - tam bez problemu można wejść w sterownik zegarów).
  • Poziom 18  
    No niestety, nie mam pod ręką drugiego Golfa, ale zrobiłem test wskaźnika. Do pinów 2-4 wtyczki podłączyłem PR-ek 1k i zmieniając mu oporność ustawiłem wskazówkę na poziomie 90ºC. Wartość rezystancji dla tego wskazania wyniosła ok.104Ω ( należy jeszcze wziąć poprawkę na błąd pomiaru związany z tolerancją samego PR i miernika ) ale do dokładności wskazania ten błąd nie ma żadnego znaczenia praktycznie. Podejrzewam, że czujnik wskaźnika podobnie jak czujnik ECU zbudowany jest w oparciu o termistor NTC i ten od wskaźnika już trochę niedomaga. Wykombinowałem sobie, że przed ewentualną wymianą czujnika spróbuję go trochę ,, oszukać,,. Podepnę Vag-a i zagrzeję płyn chłodzący do 90ºC. Wtedy dokonam pomiaru rezystancji czujnika od wskaźnika i dobiorę mu brakującą wartość rezystancji (włączając równolegle w obwód PR-ek 500Ω) i ustawię odpowiednie dla temperatury cieczy wskazanie na wskaźniku. Jeśli w miarę stygnięcia płynu wskaźnik będzie odpowiednio wskazywał, to będzie po sprawie. Dobiorę wtedy jakiś 1% opornik 0,5W i zapomnę o problemie.

    P.S Tak ma marginesie, ciekawe jaką ten czujnik ma charakterystykę: liniową czy logarytmiczną ? Przyglądając się jednak na charakterystykę tego od ECU to chyba też ma charakterystykę logarytmiczną?


    Jak już wyżej wspomniałem, dokonałem ponownego pomiaru rezystancji czujników przy temperaturze płynu chłodzącego 90ºC. Oto wyniki : dla czujnika ECU rezystancja wynosi R=277Ω ( a więc w granicach tolerancji tabeli ), a czujnik wskaźnika miał rezystancję R=137Ω, a więc trochę za wysoką aby wskazówka wskaźnika ustawiła się na skali 90ºC. Jak już wspomniałem wcześniej dodam równolegle oporność do sygnałowego przewodu ( zółto-czerwonego) i masy R=430-440Ω, co nam da w przybliżeniu porządane 104Ω i powinno być ok. Wcześniej jednak wymienię termostat.
  • Poziom 18  
    Wymieniłem termostat, ale czujnik wciąż zaniżał wskazanie, więc oszukałem go dodając równolegle do sygnałowego przewodu dodatkową oporność ( wieloobrotowy potencjomert precyzyjny 500Ω ) i wysterowałem odpowiednio wskazanie wg wskazań temperatury w Vag-u. Teraz wskazania wskaźnika są prawidłowe, zarówno w,,górę jak i w dół,, :D .
    Temat zamykam.
  • Poziom 1  
    Witam,
    Nie wiem czy to dobre miejsce, najwyżej zjedziecie mnie za to. Problem polega na tym że po wyciągnięciu przekaźnika z miejsca R5 (ogranicznik prędkości) przestał działać zegar temperatury. Wiecie coś na ten temat?
    Golf III 1.9 TDI, przerobiony z Ecomatic