Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Volvo - Światło wewnątrz naczepy chlodni

dominik24 29 Aug 2012 00:08 16986 24
  • #1
    dominik24
    Level 17  
    Kolega prosił mnie o pomoc w rozwiązaniu problemu dotyczącego oświetlenia wewnątrz naczepy chłodni.
    Chodzi o to że światło działa tylko gdy włączone są światła postojowe i otwarte drzwi w których znajduje się jakiś włącznik,
    Co do otwarcia drzwi nie stanowi to problemu to w jego przypadku zbędne jest oświetlenie postojowe (auto ładowane jest na podwórku, przy dobrym oświetleniu terenu) co ciągnie dużą ilość prądu,
    Włącznik oczywiście znajduje się w kabinie więc napięcie chyba nie dochodzi,
    Czy macie jakiś pomysł jak to rozwiązać ?
    Proszę o rozsądne podpowiedzi :)
  • #2
    diablo23248
    Level 27  
    Więcej szczegółów poproszę :) Jaka naczepa? Jaki system oświetlenia?
  • #3
    kwantor
    Level 38  
    diablo23248 wrote:
    Więcej szczegółów poproszę Jaka naczepa? Jaki system oświetlenia?

    Właśnie..
    A tak po prawdzie, to w czym problem odnaleźć przewody i wstawić kolejny wyłącznik w szeregu, hermetyczny itp.
    Jeżeli to jest naczepa, to nie ma innej możliwości podać napięcie niż np. pozycyjne.
    Nikt nie przewidział gniazda i kabli na ciągłe zasilanie, zresztą było by to wręcz niebezpieczne z pewnych względów.
    Są 2 napięcia 24V dla ABS, ale na tym obwodzie nie wolno niczego "wieszać"
    Niektóre naczepy mają 2 gniazda i kable, i zostają niewykorzystane wszystkie, jeśli ktoś sie uprze, to sobie może podciągnąć z konia niezależne zasilanie odpowiednio zabezpieczone.
  • #4
    dominik24
    Level 17  
    Kolego "diablo23248"to jest naczepa KRONE Cool Liner 2008r,
    Jesli bylo by miejsce w gniezdzie to mysle ze bylo by dobrym rozwiazaniem przeciagniecie zasilania do naczepy, oczywiscie poprzez jakis przelacznik w kabinie,
  • #5
    kwantor
    Level 38  
    Naczepa ma agregat?
    Więc ma też swoją baterię, co prawda niezbyt wielkiej pojemności, ale kilkanaście, kilkadziesiąt minut można sobie poświecić.
  • #6
    dominik24
    Level 17  
    kwantor wrote:
    Naczepa ma agregat?
    Więc ma też swoją baterię, co prawda niezbyt wielkiej pojemności, ale kilkanaście, kilkadziesiąt minut można sobie poświecić.


    Załadunek często trwa 3 godziny więc to chyba niezbyt dobry pomysł :/
  • #7
    Sady
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Lub dorobienia/przeróbka na oświetlenie LED. (ew. wymiana fabrycznych żarówek w zależności od oprawek i możliwości)
  • #8
    dominik24
    Level 17  
    A jaki duży akumulator będzie przy agregacie?
    Nie przyglądałem się jeszcze temu z bliska,
  • #9
    kwantor
    Level 38  
    Dawniej były ok. 90 Ah kiedy z tym miałem styczność.
  • #10
    Sady
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Akumulatory są w przedziale 60-120Ah. (wystarczy otworzyć drzwiczki i odczytasz...)
    Dziś w SCHMITZ SKO25 miałem styczność z 74Ah.
    Masz dodatkowe czujniki alarmowe/moduł GSM na naczepie?

    Na flocie dobre i proste rozwiązanie dla firm:
    Zasilanie z 12V, wyłącznik przy panelu sterującym (zawsze jest tam trochę miejsca) i kontaktron w drzwi. Jak najmniej wierceń w chłodni (rozszczelnienia).

    Taśmy LED (prosty montaż, mały pobór).
    10m -> 3,8W/m = 38W/12V ≈ 3,2A
    10h może spokojnie działać.
    Przy zamianie ciągników nie trzeba nic kombinować.
  • #11
    diablo23248
    Level 27  
    Kolego dominik24 czujnik "otwartch drzwi" znajduje się nad prawymi drzwiami. Jak spojrzysz na dach od wewnątrz naczepy to właśnie przy prawych drzwiach zobaczysz dwa zaślepione otwory inspekcyjne tam są schowane przewody od obrysówek oraz przekaźnik który uruchamia oświetlenie wnętrza. Jutro spróbuję znaleźć schematy do tej naczepy to może coś wymyślimy ;)
  • #12
    dominik24
    Level 17  
    diablo23248 wrote:
    Kolego dominik24 czujnik "otwartch drzwi" znajduje się nad prawymi drzwiami. Jak spojrzysz na dach od wewnątrz naczepy to właśnie przy prawych drzwiach zobaczysz dwa zaślepione otwory inspekcyjne tam są schowane przewody od obrysówek oraz przekaźnik który uruchamia oświetlenie wnętrza. Jutro spróbuję znaleźć schematy do tej naczepy to może coś wymyślimy ;)


    Byłbym bardzo wdzięczny :)
  • #13
    kwantor
    Level 38  
    Rzeczywiście, jest to tak zawiłe, że trzeba schematów..
    Owszem, pomocne byłoby rozmieszczenie prowadzenia kabli, ale i tak daję głowę, że wchodzą słupkami od dołu, do których są mocowane drzwi.
  • #14
    diablo23248
    Level 27  
    Jak jesteś taki mądry to pomóż koledze. Z tego co mówisz wnioskuję że chłodni KRONE na oczy nie widziałeś.
  • #15
    Mar-Sob
    Level 11  
    kwantor wrote:
    diablo23248 wrote:
    Więcej szczegółów poproszę Jaka naczepa? Jaki system oświetlenia?

    Właśnie..
    A tak po prawdzie, to w czym problem odnaleźć przewody i wstawić kolejny wyłącznik w szeregu, hermetyczny itp.
    Jeżeli to jest naczepa, to nie ma innej możliwości podać napięcie niż np. pozycyjne.
    Nikt nie przewidział gniazda i kabli na ciągłe zasilanie, zresztą było by to wręcz niebezpieczne z pewnych względów.
    Są 2 napięcia 24V dla ABS, ale na tym obwodzie nie wolno niczego "wieszać"
    Niektóre naczepy mają 2 gniazda i kable, i zostają niewykorzystane wszystkie, jeśli ktoś sie uprze, to sobie może podciągnąć z konia niezależne zasilanie odpowiednio zabezpieczone.

    Nie wiem dlaczego Kolego piszesz, że nie ma stałego napięcia 24V wyprowadzonego w kablu do naczepy.
    Jeździłem kilkoma różnymi ciągnikami siodłowymi i w złączu elektrycznym czy to DAF, czy też M-B jest stałe napięcie 24V niezależne od włączonego zapłonu/świateł postojowych.
    Wg standardu ISO we wtyczce 7-PIN typ 24V/S ISO 3731 na PIN-ie nr 4 podane jest stałe zasilanie 24V. To samo tyczy się wtyczki 15-PIN typ ISO 12098 stałe zasilanie 24V podane jest na 9 PIN-ie.
    Podaję to za instrukcją obsługi załączoną do naczepy KOGEL, wydanie 02/2005, str. 56-57, dział "Wyposażenie elektryczne".
    W przypadku mojej naczepy zasilanie ze wspomnianych PIN-ów poprowadzone jest na hermetyczny wyłącznik zlokalizowany w tylnej części naczepy, po prawej stronie. Włącznik ten dostępny z zewnątrz jest odpowiedzialny za załączenie oświetlenia wnętrza naczepy.
  • #16
    kwantor
    Level 38  
    Mar-Sob wrote:
    Nie wiem dlaczego Kolego piszesz, że nie ma stałego napięcia 24V wyprowadzonego w kablu do naczepy.
    Jeździłem kilkoma różnymi ciągnikami siodłowymi i w złączu elektrycznym czy to DAF, czy też M-B jest stałe napięcie 24V niezależne od włączonego zapłonu/świateł postojowych.
    Wg standardu ISO we wtyczce 7-PIN typ 24V/S ISO 3731 na PIN-ie nr 4 podane jest stałe zasilanie 24V. To samo tyczy się wtyczki 15-PIN typ ISO 12098 stałe zasilanie 24V podane jest na 9 PIN-ie.
    Podaję to za instrukcją obsługi załączoną do naczepy KOGEL, wydanie 02/2005, str. 56-57, dział "Wyposażenie elektryczne".
    W przypadku mojej naczepy zasilanie ze wspomnianych PIN-ów poprowadzone jest na hermetyczny wyłącznik zlokalizowany w tylnej części naczepy, po prawej stronie. Włącznik ten dostępny z zewnątrz jest odpowiedzialny za załączenie oświetlenia wnętrza naczepy.
    Volvo - Światło wewnątrz naczepy chlodni

    Czytaj opis z gwiazdką.
    I nie strzelaj kolego opisami, które to są dopiero gdzie nie gdzie wdrażane, lub mają być..
    To że jest w Twoim Dafie, nic tu nie znaczy.

    Nie podłączone fabrycznie.
    I tak jest w rzeczonym zestawie autora, dlatego to oświetlenie "wisi" na postojówkach.
    7-PIN typ 24V/S ISO 3731 na PIN-ie nr 4 podane jest stałe zasilanie 24V.- tu mogę też wstawić, fotkę i będzie : niepodłączone (2008r)

    diablo23248 wrote:
    Jak jesteś taki mądry to pomóż koledze. Z tego co mówisz wnioskuję że chłodni KRONE na oczy nie widziałeś.


    Widziałem nie jedną chłodnię i nie jednego oszołoma, jeśli kolego "specjalisto"chcesz coś mądrego wstawić tutaj, oprócz dziwnych uwag, to proszę, bo ja i kol. Sady podał trochę konkretów, ktoś kto jest "kumaty" pojmie w mig, co dalej, jeśli nie, to niech się nie zabiera za papranie instalacji.
    Sądzę że dość piany nabitej w tej prostej materii.

    Rzecz w tym skąd wziąść zasilanie i dołożyć jeszcze jeden wyłącznik.
  • #17
    Mar-Sob
    Level 11  
    kwantor wrote:
    I nie strzelaj kolego opisami, które to są dopiero gdzie nie gdzie wdrażane, lub mają być..
    To że jest w Twoim Dafie, nic tu nie znaczy.

    Gdybyś uważnie przeczytał zauważyłbyś, że ten opis z instrukcji obsługi pochodzi z 2005 roku a więc jakoś nie jest dopiero co wdrażane.
    Poza tym przepraszam Cię bardzo za to, że jeździłem kilkoma samochodami, które zawsze miały podpięte +24V we właściwy PIN. A najbardziej żałuję tego, że jeździłem samochodami zarówno fabrycznie nowymi jak i używanymi i bynajmniej nie tylko w jednej firmie - to tak, by uciąć Twoje spekulacje n/t specyfikacji zamówienia samochodu pod danego klienta.
    A tak na marginesie - w Volvie też jest pod tym PIN-em +24V, niekoniecznie każdy o tym wie.
    A o jakim niebezpieczeństwie, czy też ryzyku mówisz o korzystaniu z tego zasilania nie mam pojęcia.
    Poza tym jeśli masz taką wiedzę, powinieneś wiedzieć, że EBS/ABS zasilany jest z osobnego przewodu a nie z instalacji 7/15 PIN, która spełnia swoje funkcje w tylko zakresie oświetlenia/urządzeń dodatkowych.
    To tak tylko gwoli sprostowania.
  • #18
    kwantor
    Level 38  
    Jaką "taką" wiedzę?
    Czy pisałem że ABS/ EBS jest w gniazdach oświetlenia?
    Ja wkleiłem dane z Multiscani 2009 R samochód R 420.
    Wiesz dlaczego wkleiłem? bo u nas są wozy z 2007 i w żadnym nie ma stałego 24V.
    Dodatkowo świadczymy usługi napraw elektrycznych i przyjeżdąją przeróżne ciężarówki i tego napięcia nie ma.
    Bezpieczeństwo? widzisz, ktoś zapomni wyłączyć oświetlenie, lub zostawi otwarte drzwi na weekend ( bo tak się robi w chłodniach) i po 2 dniach nie uruchomi silnika.
    Są jeszcze inne, może się coś zapalić, jeśli ktoś zrobi nieprofesjonalną samoróbkę.
    Jeśli jesteś kolego taki pewien, to zapytaj autora co ma w gnieździe (gniazdach) wyjściowych ciągnika ( kontrolką chyba potrafi się posłużyć) i dodatkowo o rok produkcji.
    Tym samym zostawiając moją skromną osobę w należytym spokoju. :cry:
  • #19
    rabushehe
    Level 9  
    Kolego "kwantor' tak sie składa że nie jedną Scanię miałem w rękach, (inne marki też to tak na marginesie) i dziwnym trafem zawsze stałe 24 V jest na jednym pinie zacytuje tu kolegę Mar-Sob
    Quote:
    Wg standardu ISO we wtyczce 7-PIN typ 24V/S ISO 3731 na PIN-ie nr 4 podane jest stałe zasilanie 24V. To samo tyczy się wtyczki 15-PIN typ ISO 12098 stałe zasilanie 24V podane jest na 9 PIN-ie.

    Cytuję z prostego powodu, obecnie jeżdżę Scanią i często przepinam naczepy i często korzystam z przejściówek kablowych, ale to nie temat na teraz ale dziwnym trafem zawsze światła działały poprawnie o ABS-ie i innych typ podobnych nie wspominając.... Więc jeśli instalacja nie była wykonana wg. ściśle określonych standardów (ISO) to podpiął byś dowolna naczepę pod dowolny ciągnik i choinka gotowa, niekoniecznie bożonarodzeniowa.....
    Druga sprawa to w mojej nazwijmy to stałej naczepie również mam dodatkowe oświetlenie skrzyni ładunkowej z pinu 4 i dziwnym trafem działa niezależnie.... aa teściowa Krone SDP27 nie chłodnia a firana...
  • #20
    kwantor
    Level 38  
    rabushehe wrote:
    ale dziwnym trafem zawsze światła działały poprawnie o ABS-ie i innych typ podobnych nie wspominając.... Więc jeśli instalacja nie była wykonana wg. ściśle określonych standardów (ISO) to podpiął byś dowolna naczepę pod dowolny ciągnik i choinka gotowa, niekoniecznie bożonarodzeniowa.....
    Czy ja coś wspomniałem o nie komatybilności, kłopotach ze światłami, czy układami ABS?
    Robi się coraz ciekawiej :| .
    Spójrz jeszcze raz na foto które zamieściłem i opis wyprowadzeń oznaczonych gwiazdką, to jest MULTISCANIA 09, nie mój wymysł.
    Mam wstawić schemat zasilania gniazd?
    Te standardy są wprowadzane, dlatego na razie istnieją przejściówki oraz często zdublowane gniazda 2 rodzajów.
    Może już wszystko jest od 2009 r. nie wiem i nie chcę wiedzieć bo to mnie dzisiaj nie i n t e r e s u j e.

    Który rok produkcji ciągnika?

    Poza tym, nie będę dyskutował do czasu, aż nie przeczytam informacji od autora, czy to napięcie jest w gniazdach/gnieździe tego konkretnego "żelaza" Volvo.
    I proszę o powstrzymanie swoich doktoratów co i kto czym, gdzie jeździł i podpinał- interesuje mnie na tę chwilę tylko to jedno Volvo, zgodnie z tematem.
    I zapewniam, nikt tego nie zrobi prócz autora.
    Koniec.
    Pozdrawiam.
  • #21
    diablo23248
    Level 27  
    kwantor wrote:
    Rzeczywiście, jest to tak zawiłe, że trzeba schematów..
    Owszem, pomocne byłoby rozmieszczenie prowadzenia kabli, ale i tak daję głowę, że wchodzą słupkami od dołu, do których są mocowane drzwi.

    I tu byś głowę stracił :)
    Zarówno w KRONE SDR27jak i w SCHMITZ SKO24 przewody prowadzone są pod dachem od przodu naczepy. W SCHMITZu jest na przedniej ścianie pod osłoną skrzynka rozdzielcza więc przeróbka jest w miarę prosta, jak jest w KRONE nie pamiętam. Jeździ u mnie kilka takich lodówek więc jak tylko któraś zjedzie to zaraz dam znać co i jak.
  • #22
    dominik24
    Level 17  
    Byłem się przyglądnąć tej instalacji,
    Nie było właściciela i tylko udało mi się zrobić te zdjęcia,
    Nie mierzyłem napięć gdyż auto było zamknięte,
    Dowiedziałem się jeszcze że ciągnik to Volvo FH z 2007 roku,

    Volvo - Światło wewnątrz naczepy chlodni Volvo - Światło wewnątrz naczepy chlodni Volvo - Światło wewnątrz naczepy chlodni
  • #23
    gucio~1
    Level 23  
    Niezależnie od tego co pisze multi, każde auto z rynku europejskiego co najmniej od połowy lat 90 ma wyprowadzone stałe napięcie na naczepę tak jak to napisano wyżej. A jak go nie ma to bezpieczniki do sprawdzenia
  • #24
    kwantor
    Level 38  
    gucio~1 wrote:
    Niezależnie od tego co pisze multi, każde auto z rynku europejskiego co najmniej od połowy lat 90 ma wyprowadzone stałe napięcie na naczepę tak jak to napisano wyżej. A jak go nie ma to bezpieczniki do sprawdzenia

    Czyste bzdury i tyko pytanie, po co to pisać i czemu ma służyć?
    Po pierwsze, od połowy lat 90 to nikt nie marzył o euro gnieździe 15 pin, piszę to, bo mam z tym do czynienia i na tym sie opieram, nie na jakichś tabelkach.
    Wstawiłem ci tabelkę, to też ci nie pasuje..
    Gdybyś kolego napisał 2007, to może skłonny byłbym się zgodzić, że niektóre marki tak mają, na pewno nie Scania.
  • #25
    dominik24
    Level 17  
    temat można zamknąć, dzięki pomoc..