Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

CZ 350 - zapłon elektroniczny

marles74185 29 Sie 2012 10:18 4671 13
  • #1 29 Sie 2012 10:18
    marles74185
    Poziom 12  

    Witam zamieram założyć do swojej CZ 350 zapłon elektroniczny z czujnikami Halla tylko mam mały problem bo ja mam instalację 6V a nie 12V i to trochę pogarsza sprawę znalazłem w internecie schemat takiego zapłonu Link
    I chciałem się was spytać czy ten schemat jest dobry czy wszystkie elementy są dobrze dobrane i czy to zadziała na 6V po zmianie rezystora z 300Ω na 100Ω czy trzeba było by jeszcze coś zmienić??
    I ostatnie pytanie jakie najlepiej czujniki kupić czy takie jak są podane na schemacie??

    0 13
  • #2 29 Sie 2012 11:42
    jack63
    Poziom 41  

    Schemat jest nieciekawy. Momentami bezsensowny. Nie polecam.
    Widać że nie rozumiesz układu, bo proponujesz dziwną zmianę. Te 300 om to i tak za mało. Ja nawet dla 6V dał bym 1k. A po co 1W mocy rezystora??? Prawdopodobnie wynika to z bezrefleksyjnego dołożenia Hall'i do układu projektowanego (może to za duże słowo..) do sterowania zwykłym przerywaczem.
    Poczytaj tematy tego gościa. Tu jest przykładowy. Link
    On nie tylko zmienił prądnicę na alternator, ale dołożył zapłon na Hall'u

    A z Hall'ami nie jest tak prosto. Typ wymieniony w "projekcie" może być unipolarny, bipolarny i z zatrzaskiem. Nie wiadomo co kupisz. Szczególnie na aledrogo...
    Po za tym. Aby zrealizować taki projekt trzeba mieć sporo wiedzy z elektroniki i dobrze wykonać mechanikę czujników.
    Lepiej pójść drogą Piertras12V.

    0
  • #3 29 Sie 2012 22:01
    marles74185
    Poziom 12  

    No tak montaż alternatora rozwiązał by moje problemy ale nie mam za bardzo kasy na kupno alternatora. Wolę ulepszyć to co mam teraz czyli 6V bo przecież robią zapłony elektroniczne na 6V i działa im to wyśmienicie. Taki zapłon już gotowy kosztuje 200zł dla mnie to dużo wiec postanowiłem zrobić sobie sam coś takiego jak mi się nie uda to nic nie szkodzi zawsze się czegoś nowego nauczę. A może ktoś z was zna jakiś dobry schemat zapłonu bezstykowego na 6V?

    0
  • #4 30 Sie 2012 11:33
    jack63
    Poziom 41  

    Nie szukałeś dokładnie. Pietras12V oprócz alternatora zamontował zapłon bezstykowy na bazie układu zapłonowego samochodu wziętego ze szrotu. Układu nie samochodu oczywiście.
    Można to też zrobić samodzielnie. Schemat jest najmniejszym problemem...
    Problemem jest układ mechaniczny impulsatora, a w zasadzie bezstykowego łącznika bo układy na Hallach nie generują żadnych impulsów.
    Cześć elektroniczna możemy poprawić tu na forum. Przerysuj schemat z linku. Wystarczy obszar z elementami elektronicznymi. Ponumeruj elementy. Np T1, T2, R1, C1. Zamieść na forum to napiszę co zmienić.
    Zastanów sie nad ewentualnością zastosowania wyzwalacza (nazywanego niesłusznie impulsatorem!) optycznego. Transoptor szczelinowy się to nazywa. Można wydłubać go ze starej drukarki lub kupić. Wtedy tarcza przesłaniająca może być "niemagnetyczna".
    Można też zrobić (lub wydłubać z aparatu zapłonowego samochodu - szrot) Halotron szczelinowy.
    Możliwości jest wiele...

    0
  • #6 31 Sie 2012 09:10
    jack63
    Poziom 41  

    Na początek wywalamy:
    D1,C2,T2,R4,R5,R6.
    W miejsce D1 dajemy transil dwukierunkowy(!) na 400V np. 1.5KE400CA.
    R1 musi mieć 300 om i moc 2W
    Kabelek opisany: "Do czujnika" podłączamy zasilanie 12V - u ciebie 6V.
    W miejsce połączenia punktu wspólnego R1 i R2 z masą wpinamy przerywacz zapłonu pozbawiony oryginalnego kondensatora.
    Narysuj schemat abym wiedział że wiesz o co chodzi.
    Taki układ można już podłączyć do motocykla i sprawdzić jak pracuje z przerywaczem mechanicznym. Jak będzie OK, to zajmiemy się przerywaczem bezstykowym.
    Pytanie co wybierasz: Hallotron czy transoptor?

    0
  • #7 31 Sie 2012 09:32
    ^ToM^
    Poziom 32  

    marles74185 napisał:
    Oto i schemat
    Jak coś to poprawcie z góry dzięki za pomoc.


    W mojej ocenie to nie zadziała, bo schemacie jest zasadniczy błąd, którego jak dotąd nikt nie wymienił. Sygnał z halla jest zwarty z masą (węzeł R1/R2). Jak już mają zostać te 2 opory to R1 należy przenieść między masę a R2 i sygnał z czujnika. Tedy R2 należy zwiększyć do 1-4,7k

    Ponadto, proponuję iść na szrot i kupić elektroniczny zapłon od trabanta 601. Tam jest moduł i czujnik hallotronowy. Starczy zamontować do Twojej maszyny i masz gotowe, pewne i działające! Swego czasu za cały zestaw do mego trampka zapłaciłem 20 zł łącznie z cewkami i kablami zapłonowymi.
    Pozdrawiam

    0
  • #8 31 Sie 2012 12:56
    jack63
    Poziom 41  

    Szrot juz proponowałem...
    A poprawiony układ na 100% zadziała z przerywaczem mechanicznym - na początek. Z resztą taki był prawdopodobnie pierwotny pomysł. Wartość R1 o tym świadczy. Dołączanie HAlla do tego układu to totalna pomyłka. Nawet tego nie analizowałem...
    A żeby dołączać Halla lub transoptor trzeba najpierw zdobyć elementy i zrobić całą mechanikę.

    0
  • #9 31 Sie 2012 20:57
    marles74185
    Poziom 12  

    Wykonałem poprawiony schemat chyba dobrze tylko nie wiedziałem jak się oznacza transil na schemacie i gzie dokładnie umieścić przerywacz dlatego wykonałem 2 schematy:
    pierwszy
    CZ 350 - zapłon elektroniczny
    oraz drugi
    CZ 350 - zapłon elektroniczny
    Ale zdaje mi się ze ten 2 jest poprawny.
    I ja chyba wybiorę transoptor szczelinowy bo do nich chyba nie trzeba czegoś magnetycznego
    tylko zwykłą płytkę która jest przymocowana na wale.(dobrze myślę??)

    0
  • #10 01 Wrz 2012 09:04
    jack63
    Poziom 41  

    Widać że nie rozumiesz nawet tak uproszczonego układu. Szkoda. Poprawny jest pierwszy schemat. Twoją rolą jest napisać dlaczego...
    Zrób najpierw próbę z przerywaczem mechanicznym. Elementy kosztują kilka zł. Tranzystor mocy musi mieć radiator.
    A jak sobie ten transoptor wyobrażasz od strony mechanicznej i elektrycznej?

    0
  • #11 01 Wrz 2012 11:08
    marles74185
    Poziom 12  

    Ja nie jestem jakimś tam wybitnym elektronikiem ale co nieco potrafię zrobić.Pierwszy schemat jest poprawny dlatego ze gdy przerywacz jest zwarty z masa to prąd nie płynie przez resztę elementów tylko przez przerywacz prosto do masy.A transoptor od strony mechanicznej wyobrażam sobie tak ze jest on przymocowany na stale do płytki która można obracać na prądnicy czyli ustawianie zapłonu a płytka która jest przymocowana na wale zasłania i foto emiter transoptora
    i w ten sposób jest wytwarzana iskra przez cewkę zapłonowa.A od strony elektrycznej hmmm z tym jest problem bo nigdy nie miałem styczność z transoptorami ale myślę ze mi wytłumaczysz co i jak.

    0
  • #12 01 Wrz 2012 15:26
    jack63
    Poziom 41  

    marles74185 napisał:

    Cytat:
    Ja nie jestem jakimś tam wybitnym elektronikiem ale co nieco potrafię zrobić.

    Do wybitności w elektronice to ci troooochę brakuje...
    dalej (pogrubienie moje):
    Cytat:
    Pierwszy schemat jest poprawny dlatego ze gdy przerywacz jest zwarty z masa to prąd nie płynie przez resztę elementów tylko przez przerywacz prosto do masy. ...


    A to już jest "straszne że aż strach się bać". Prąd się wystraszył wybitności i nie płynie. Dobrze że ten prąd nie zna ciebie i strachu więc płynie... Choćby przez cewkę zapłonową i tranzystor mocy!
    Zero pojęcia o elektronice!
    Daj sobie spokój z tym "projektem". On zbytnio przekracza twoje możliwości.
    Na dodatek nie wykazujesz chęci nauczenia się czegokolwiek samodzielnie.

    0
  • #13 01 Wrz 2012 17:08
    marles74185
    Poziom 12  

    Ja bardzo chcę się czegoś nauczyć ale nie wiem gdzie czego szukać a nikt nie chce mi wytłumaczyć co i jak bo ja nie jestem obcykany w tych sprawach ja np ty dlatego proszę wytłumacz mi co mam zrobić i ja to zrobię tylko ktoś musi mi wytłumaczyć co i jak

    0
  • #14 02 Wrz 2012 09:36
    marles74185
    Poziom 12  

    Znalazłem jeszcze jeden schemat ale jest on na 12V a ja mam 6V to napiszcie mi co mam zmienić aby działało to na 6V
    CZ 350 - zapłon elektroniczny
    WYKAZ ELEMENTÓW

    Półprzewodniki
    D1-D4 4x 1N4005 (ew. 1N4007)
    DZ1-DZ2 2x dowolna dioda zenera na 150V
    T1 1x BC337-25
    T2 1x TIP162
    Oporniki
    R1 1x 220 /2w
    R2 1x 150
    R3 1x 47/5w
    R4 1x 100
    Kondensatory
    C1 220nF/630V

    0