Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

pralka Bosch WFX 2440PL25 po wymianie fartucha zwarcie przy załączaniu grzałki

Piotr Alfa 29 Sie 2012 11:38 3084 6
  • #1 29 Sie 2012 11:38
    Piotr Alfa
    Poziom 2  

    Podczas wirowania musiał spaść gumowy fartuch z obudowy bębna i wylała się woda. Prawdopodobnie zalało grzałkę znajdującą się pod bębnem.
    Założyłem fartuch. Jest szczelny. Jednak pralka wyłącza korki podczas prania z programem z jakąkolwiek temperaturą grzania. Pranie z programem np. wełna z zimną wodą nie powoduję wyłączania korków i pralka działa poprawnie.
    Podczas prania z programem na jakąkolwiek temperaturę korki wyskakują. Wygląda to następująco. Pierwsze wlanie wody i pranie przez kilka minut nie powoduje problemu. Pralka pracuje kilka minut z wodą i później dopuszcza więcej wody. W kilka sekund od dopuszczenia wody, słychać przekaźnik i korki w domu strzelają. Czy jest to moment załączenia grzałki?

    Sprawdziłem już grzałkę. Grzałka przewodzi prąd. Nie ma przebicia do masy. Nie wiem jak sprawdzić czujnik w grzałce. Jak wymontować taki czujnik? Czy ma bezpiecznik?

    Czy awaria fartucha i w związku z tym zlanie wodą grzałki i czujnika mogło uszkodzić grzałkę lub czujnik przy grzałce, a może jakiś element sterowania?

    Proszę o opinie.

    0 6
  • #2 29 Sie 2012 20:55
    stanislaw1954
    Poziom 40  

    Piotr Alfa napisał:
    Sprawdziłem już grzałkę
    Czy sprawdzałeś grzałkę" na sucho",czy wtedy gdy jest woda w pralce.?
    W swojej praktyce spotkałem się z takim przypadkiem: ktoś inny zmieniał fartuch. Po naprawie wybijało bezpiecznik. Okazało się,że wtedy,gdy jest podawane napięcie na grzałkę.Wymieniając fartuch zrobił to tak,że uszkodził krzyżak bębna.Nierówno pracujący bęben przepiłował obudowę metalową grzałki. Wybijało bezpiecznik dopiero gdy grzałka chwilę "namokła " w wodzie.

    0
  • #3 29 Sie 2012 23:08
    Piotr Alfa
    Poziom 2  

    Odłączyłem zasilanie od grzałki i uruchomiłem pralkę. Nie wyskoczyła różnicówka jak to było poprzednio. Wyjąłem grzałkę i okazało się, że obok grzałki był drut który od dawna mógł uszkadzać grzałkę lub izolację. Oczyściłem grzałkę i zamontowałem powtórnie. Jednak znowu różnicówka wyskakuje.
    Na sucho i na mokro grzałka ma prawidłową oporność tj. ok 26-27 OHM

    Na początku problemów fartuch od którego się wszystko zaczęło "sam" spadł. Może drut nagle zatrzymał bęben, spowodował zerwanie fartucha z bębna. Przy tym zamieszaniu mogła ulec uszkodzeniu grzałka lub guma izolująca grzałkę.

    0
  • #4 29 Sie 2012 23:25
    zhudomel
    Specjalista AGD

    Piotr Alfa napisał:
    Nie ma przebicia do masy.
    Piotr Alfa napisał:
    Jednak znowu różnicówka wyskakuje.
    Czyli jednak ma przebicie. Coś źle zmierzyłeś.

    0
  • #5 30 Sie 2012 08:58
    Piotr Alfa
    Poziom 2  

    Poprzednio prawdopodobnie miałem za małą wartość zakresu na mierniku. Może było to 200 Ohm.
    Teraz sprawdziłem na zakresie 2000K Ohm i z wodą w bębnie wskazania były różnie od 100 do 1000. Co chyba potwierdza, że jest przebicie na masę.

    Oporność grzałki jest ok 28,6ohm. Nie jest obłożona mocno kamieniem i nie widać uszkodzeń mechanicznych. Może jednak woda przechodzi przy uszczelce na styki grzałki.

    0
  • #6 30 Sie 2012 21:04
    zhudomel
    Specjalista AGD

    A więc grzałka do wymiany.
    P.S. Wcale nie musi woda robić przebicie

    0
  • #7 30 Sie 2012 21:19
    Piotr Alfa
    Poziom 2  

    Tak grzałka do wymiany.

    Widzę po innych postach, że w przypadku wyskakiwania różnicówki to prawie zawsze wina grzałki. Jest jeden prosty sposób potwierdzenia awarii grzałki. Nie potrzeba omomierza. Wystarczy odłączenie zasilania od grzałki. Jeżeli korki nie wyskakują po ok. 10 minutach pracy pralki to nie ma co szukać dalej tylko wymieniać grzałkę.

    Uwaga: nie wyrzucać czujnika temperatury ze starej grzałki. Trzeba ją przełożyć do nowej grzałki.

    Już wymieniona i pralka działa!

    Dziękuję wszystkim za pomoc i pozdrawiam

    0