Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Malaguti Ciak 100 cc - silnik 2T dymi do dłuższym postoju (nawet po 3-4 dniach)

nektar84 29 Sie 2012 19:06 3414 8
  • #1 29 Sie 2012 19:06
    nektar84
    Poziom 2  

    Witam,

    mam następujący problem z moim skuterem. Po 3-4 dniach ciężko go odpalić. Jak odpali to strasznie dymi przez pierwsze 50 metrów jazdy. Po 2-3 tygodniach postoju uruchamianie jest bardzo trudne. Po zimie nie byłem w stanie go odpalić, więc odkręciłem świecę. Okazało się, że z dozownika do komory spalania napłynęło bardzo dużo oleju. Podejrzewam, że to jest przyczyna problemu. Olej grawitacyjnie spływa do gaźnika, a następnie do komory spalania bez względu czy silnik pracuje czy nie. Niestety przy gaźniku nie ma żadnej regulacji. Nawet gdyby była, to chyba wszystko jest dobrze ustawione, bo w czasie jazdy nie dymi i spalanie też jest rewelacyjne (2,4 l na 10 km). Próbowałem już różnych rozwiązań:przedłużenie przewodu oleju nic nie dało, bo pozostaje nadal ta sama różnica poziomów pomiędzy gaźnikiem i dozownikiem. Próbowałem nawet przed dłuższym postojem zatkać dopływ powietrza do dozownika, żeby stworzyło się tam podciśnienie i olej nie spływał samoczynnie do gaźnika. Dzisiaj po 6 dniach zrobiłem test i znowu to samo. Wprawdzie zapalił bez problemu, ale pół ulicy zadymiłem.
    Czy ktoś spotkał się może już z takim problemem. Zastanawiał się nad wstawieniem zaworka/kranika na przewodzie oleju, ale to niebezpieczne, bo jeśli go przed jazdą zapomnę odkręcić, to uszkodzę silnik. Myślałem już również o przygotowywaniu mieszanki w kanistrze, ale to dosyć kłopotliwe, bo dużo jeżdżę i muszę korzystać ze stacji benzynowej. Skoro jest dozownik, to powinien również poprawnie funkcjonować. Nie chcę się przenosić do czasów robienia mieszanek, jak kiedyś ojciec w motocyklu WSK.

    Czekam na wasze propozycje rozwiązania problemu.
    W załączniku prezentuje zdjęcia gaźnika.

    Malaguti Ciak 100 cc - silnik 2T dymi do dłuższym postoju (nawet po 3-4 dniach)
    Malaguti Ciak 100 cc - silnik 2T dymi do dłuższym postoju (nawet po 3-4 dniach) Malaguti Ciak 100 cc - silnik 2T dymi do dłuższym postoju (nawet po 3-4 dniach)

    0 8
  • #2 29 Sie 2012 19:12
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Olej tam spływa grawitacyjnie, czy jest jakaś pompka?

    0
  • #3 29 Sie 2012 20:15
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    W każdym układzie dozownikowym jest zaworek jednokierunkowy (kulka ze sprężynką w środku) który zapobiega grawitacyjnemu spływaniu oleju z dozownika do silnika. Pytanie teraz w którym miejscu znajduje się ten zaworek u Ciebie? Typowe miejsca dostarczania oleju to gaźnik, króciec ssący, komora korbowa lub do łożysk głównych wału korbowego. Zawór zwotny to mosiężny króciec wężyka z pompy oleju wciśnięty w obudowę wymienionej wczejśniej części.

    0
  • #4 29 Sie 2012 22:44
    nektar84
    Poziom 2  

    Witam,
    to ciekawe, co piszesz. Znalazłem miejsce, gdzie wężyk od dozownika nakłada się na mosiężny czworokątny wypustek osadzony na bloku silnika (nie bezpośrednio na gaźniku). Jeśli to jest jakiś rodzaj zaworka, to przydałoby się go rozebrać i zobaczyć, co jest tam nie tak. Nie jestem tylko pewien, jak można ten mosiężny element wyjąć. Czyżby wystarczyło podważyć śrubokrętem? Trochę boję się ryzykować złamania lub uszkodzenia, bo nie będzie pewnie łatwo dostać zapasowy. Jutro podeślę zdjęcia zanim cokolwiek ruszę. Mam tylko niezbyt dokładne zdjęcie na tę chwilę.

    Malaguti Ciak 100 cc - silnik 2T dymi do dłuższym postoju (nawet po 3-4 dniach)

    0
  • #5 30 Sie 2012 17:35
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Silnik Morini FM101, pojemność 95 cm³, vmax 87 km lub uwaga... 45 km/h :D
    Niestety nie mam serwisówki do tego modelu silnika, mogę się posłużyć katalogiem części. Według niego króciec ssący i dozownik oleju są podobne jak w silniku 50 cm³, więc olej jest podawany bezpośrednio do łożysk wału korbowego. Przejście na smarowanie mieszankowe w tym przypadku nie jest zalecane, ponieważ (z tego co pamiętam) silnik 50 cm³ nie posiada z tego powodu otworów smarujących łożyska wału korbowego od strony kanałów przelotowych, bez dozownika oleju mogłyby ulec szybszemu zużyciu.
    Układ dozownika posiada dwa zaworki zwrotne i dwa wężyki, ponieważ olej płynie do dwóch łożysk. Według katalogu jest jeszcze trzeci zaworek z tyłu komory korbowej (za kołem) i nie wiem o co z tym chodzi. Zaworek zwrotny jest widoczny na zdjęciu pod palcem: http://bikepics.com/pictures/1524266/ . Są one umieszczone na króćcu ssącym, z niego są kanały do łożysk wału korbowego. Nie próbuj wyjmować zaworków, ani też demontować króćców z pompki oleju, ponieważ mogą ulec uszkodzeniu.
    W celu sprawdzenia będzie trzeba odkręcić króciec ssący, zdjąć cienkie wężyki olejowe i sprawdzić czy jest przelot. Przy dmuchnięciu ustami nie może być żadnego przepływu. Dopiero ciśnienie oleju tłoczonego z suwu pompki oleju powoduje podniesienie kulki i przepływ oleju.

    0
  • #6 30 Sie 2012 21:43
    nektar84
    Poziom 2  

    Witam,
    dziękuję za odpowiedź i zdjęcie. Dzięki takiemu zdjęciu coraz bardziej zaczynam rozumieć, jak to wszystko funkcjonuje. Dzisiaj spuściłem olej z dozownika, zdjąłem przewód. Następnie podłączyłem przewód do silnika i dmuchnąłem, żeby sprawdzić, czy da się wtłoczyć powietrze - nie da się, przynajmniej nic nie wyczułem. Następnie uruchomiłem silnik i znowu spróbowałem dmuchnąć. Również nie da się wdmuchnąć powietrza do środka. Nie ma różnicy, czy silnik jest włączony, czy nie. Nie rozumiem tego. Myślałem, że skoro olej samoczynnie spływa do silnika, to powietrze powinno też tam wejść. Być może jest to bardzo powolny proces i nie byłem w stanie tego stwierdzić nawet przy uruchomionym silniku.
    Następnie rozkręciłem dekielek tej części (nie wiem czy to króciec, czy pompka oleju, czy właśnie ten zaworek), żeby zobaczyć, co jest w środku. Pod dekielkiem był jakiś mały bolec na sprzężyce. Na dekielku po stronie wewnętrznej były wyżłobienia świadczące, że ten bolec się kręci. Uruchomiłem silnik i rzeczywiście bolec zaczął się powoli kręcić. Nie wiem, co to za element i do czego służy. W załączniku przesyłam zdjęcia. Jeśli ktoś mógłby opisać mi nazwy tych części i gdzie ewentualnie jest ten zaworek z kulką, żebym mógł go naprawić bądź wymienić.
    Wpadłem na jeszcze jeden pomysł rozwiązania problemu w bardzo prosty sposób. Na wężyku oleju można by zamontować zaworek podciśnieniowy, który puszczałby olej tylko jeśli od strony silnika powstałoby podciśnienie. To uniemożliwiłoby grawitacyjne spływanie oleju. Jeśli ktoś miałby pomysł, jaki zaworek byłby najlepszy, to też byłoby miło.
    Poniżej załączam zdjęcia mego dzisiejszego majstrowania.

    Malaguti Ciak 100 cc - silnik 2T dymi do dłuższym postoju (nawet po 3-4 dniach) Malaguti Ciak 100 cc - silnik 2T dymi do dłuższym postoju (nawet po 3-4 dniach) Malaguti Ciak 100 cc - silnik 2T dymi do dłuższym postoju (nawet po 3-4 dniach) Malaguti Ciak 100 cc - silnik 2T dymi do dłuższym postoju (nawet po 3-4 dniach) Malaguti Ciak 100 cc - silnik 2T dymi do dłuższym postoju (nawet po 3-4 dniach)

    0
  • #7 31 Sie 2012 15:55
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Oddaj skuter do specjalisty mechanika, bo jeszcze bardziej go zepsujesz.
    Przewodu zbiornik oleju - pompka się nie odłącza bez powodu, jak również nie opróżnia się zbiornika oleju. Po takim zabiegu trzeba pompkę odpowietrzać. Złe wykonanie tej czynności może doprowadzić do zatarcia silnika. Jak do tego dojdzie to będziesz miał problem, bo producent silnika nie istnieje od kilku lat, a załatwianie tłoka nadwymiarowego może okazać się problemem.
    Tak samo pompki oleju nie rozkręca się na części pierwsze bez powodu. Przy składaniu trzeba zachować najwyższą czystość, a od tego jak dobrze ją złożysz zależy czy nie ulegnie uszkodzeniu po jakimś czasie - bierzesz wtedy odpowiedzialność na siebie.
    Króciec ssący już na zdjęciu widzę że jest zabezpieczony śrubą zrywalną, więc bez odpowiedniej wiedzy (techniki) jej nie odkręcisz.
    Nie kombinuj z jakimiś przeróbkami. Taki system dozownika jest stosowany w milionach silników i takie usterki jak grawitacyjne spływanie oleju przez uszkodzony zaworek zwrotny występują bardzo rzadko. W dodatku tutaj jest najprostsza pompa o stałym wydatku, bo częściej używa się pompki o zmiennym wydatku która jest sterowana linką gazu.

    0
  • #8 31 Sie 2012 19:09
    karolas123
    Poziom 20  

    W silniku tym do pompki oleju olej podawany jest grawitacyjnie i nie odpowietrza sie jej. Jedynie po całkowitym opróznieniu zbiornika z oleju zaleca sie dolać oleju do benzyny napełnić układ olejem i poczekać az zacznie tłoczyć. Problem poddymiania jest raczej nie do przeskoczenia, olej spływa z łozysk korbowych do komory i jest podczas pierwszej jazdy zabierany razem z mieszanką nad tłok. Nic szczególnego. Zwykle wystarczy zastosować olej lepszej jakości.

    0
  • #9 03 Wrz 2012 17:07
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    karolas123 napisał:
    Problem poddymiania jest raczej nie do przeskoczenia, olej spływa z łozysk korbowych do komory i jest podczas pierwszej jazdy zabierany razem z mieszanką nad tłok.

    Może i jest w tym ziarno prawdy (kanały olejowe), ale nie tłumaczy problemu zalewania silnika olejem w ilości takiej jak np. w silniku zalanym benzyną. Pewna niewielka ilość oleju zawsze pozostaje w skrzyni korbowej po wytrąceniu się z mieszanki po jeździe, ale są to ilości rzędu 1 cm³. Oleje lepszej jakości (syntetyczne) mniej kopcą na zimnym silniku podczas spalania tej niewielkiej ilości oleju..
    nektar84 napisał:
    Po zimie nie byłem w stanie go odpalić, więc odkręciłem świecę. Okazało się, że z dozownika do komory spalania napłynęło bardzo dużo oleju.

    W pewnym skuterze który stał przez jakiś rok w wyniku nieszczelności zaworka zwrotnego w gaźniku nazbierała się pełna komora pływakowa oleju. Poza tym ze skutera ciągle kapało olejem na podłogę...
    karolas123 napisał:
    W silniku tym do pompki oleju olej podawany jest grawitacyjnie i nie odpowietrza sie jej. Jedynie po całkowitym opróznieniu zbiornika z oleju zaleca sie dolać oleju do benzyny napełnić układ olejem i poczekać az zacznie tłoczyć.

    Proszę powiedzieć po jakim czasie układ się sam odpowietrzy? Policz sobie pojemności wężyków + pompki oleju, ilość wypływającego oleju na suw i czas w jakim cały układ zostanie odpowietrzony. Takie rzeczy można wcisnąć klientowi serwisu, że dozownik ma prawo się zepsuć i aby skuter po tygodniu wrócił na serwis w celu wymiany zatartego cylindra i odłączenia dozownika...
    http://www.scooterpartsexpress.com/image/cache/data/1100-1011-3002-OIL-PUMP-S-448x448.jpg
    Każda pompka oleju ma śrubę odpowietrznika, z której należy korzystać przy każdym rozłączeniu przewodu z zbiornika oleju. W praktyce przy całkowicie opróżnionym zbiorniku najlepiej odpowietrzyć przewód doprowadzający olej przed założeniem go na pompkę. Wówczas odpowietrzanie pompki przebiega szybciej. Następnie trzeba uruchomić silnik na mieszance 1:50 i odczekać aż cienkie wężyki olejowe zostaną odpowietrzone i nie będzie w nich pęcherzyków powietrza. Znowu przy długich wężykach warto przed montażem wypełnić je olejem. Kontrola działania dozownika polega na wpuszczeniu pęcherzyka powietrza w wężyk (zdjąć i założyć wężyk przy pompce) i obserwacji przesuwu podczas pracy silnika.

    0
  Szukaj w 5mln produktów