Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VECTRA B - MID + zmodyfikowane radio CAR400

waldi_8601 30 Sie 2012 10:38 23649 16
  • VECTRA B - MID + zmodyfikowane radio CAR400

    Gdzieś w sieci widziałem jak ktoś wbudował transmiter fm do radia car400 i tak zaopatrzył radio w port usb.
    Podczas innego przeczesywania internetu zobaczyłem film jak kolejna osoba wyświetlała w linijce przeznaczonej na RDS w wyświetlaczu MID z vectry b
    jakieś swoje własne informacje, napięcie, temperaturę wewnątrz samochodu,
    obroty silnika.
    Tak zrodził się właśnie pomysł, aby zrobić coś podobnego, z tą różnicą
    że "upiec dwie pieczenie na jednym ogniu" czyli zrobić obie modyfikacje
    jako jedno ustrojstwo.

    Moje założenia były mniej więcej takie:
    - obsługa wyświetlacza MID(wyświetlać komunikaty w linijce RDS - temperatura,
    napięcie w instalacji, info o włączeniu transmitera)
    - wbudowanie transmitera fm w fabryczne radio CAR400
    - port usb jako źródło zasilania, np. telefonu
    - klawisze kierownicy służące do sterowania wbudowanym gadżetem

    Jako serce układu zastosowałem atmege32 z bootloaderem, żeby była
    łatwa możliwość zmiany oprogramowania, które można rozwijać jak przyjdzie do głowy nowy pomysł, port RS232 jest podłączony do gniazda usb więc uzyskałem
    eleganckie gniazdo wielofunkcyjne(źródło utworów muzycznych, zasilanie urządzeń usb i port do aktualizacji oprogramowania).
    Obsługa wygląda następująco, aby uaktywnić obsługę przycisków kierownicy
    jako przyciski niestandardowe przytrzymuję na kilka sekund przycisk przełączenia
    źródła na kasetę, oczywiście jej nie ma bo wymontowałem mechanizm i najego miejscu jest transmiter i płytka z procesorem.
    Po uaktywnieniu wyświetla się komunikat powitalny "# Vectra #" a później napięcie w instalacji samochodu. Następne naciśnięcie przycisku powoduje zmianę
    wyświetlanej informacji na temperaturę wewnętrzną, a kolejne znów napięcie.
    Przyciski "+" i "-" służą do włączenia i wyłączenia transmitera, co jest informowane
    wyświetleniem ikony nutki na wyświetlaczu.
    Przyciski z lewej strony kierownicy "prawo" i "lewo" steruję przełączeniem utworów
    transmitera. Jest to rozwiązane tak, że atmega wysyła kod z pilota do transmitera.
    Ostatni przycisk kierownicy to wyjście z obsługi przycisków i powrót do ich fabrycznych funkcji.
    Jak widać na zdjęciu, wbudowałem port usb w zaślepkę pod przyciskiem kontroli trakcji, solt na kartę sd jest w okienku kasety.
    Standardowe przyciski radia maja teraz inne funkcje, CPS resetuje procesor,
    przyciski przewijania kasety służą jako przyciski przełączania utworów,
    przycisk eject - pauza.

    Jak sterować MID'em podpatrzyłem trochę na tych stronach:
    Link
    Link
    Plus własne pomiary :D
    To chyba tyle, zdjęć jak wygląda radio w środku po modyfikacji nie ma,
    ponieważ w trakcie okazało się, że w bibliotece eagl'a był błąd i kilka elementów
    ma inne wyprowadzenia, a przez to płytka zrobiła się mało estetyczna.

    VECTRA B - MID + zmodyfikowane radio CAR400

    //edit
    Zdjęcie kierownicy jest w celu uzmysłowienia, gdzie są klawisze
    o których pisałem powyżej, bo niektórzy co mają bmw lub cokolwiek
    innego nie wiedzą jak wygląda kierownica w oplu vectra b.
    VECTRA B - MID + zmodyfikowane radio CAR400


    Link

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    waldi_8601
    Poziom 13  
    Offline 
    waldi_8601 napisał 112 postów o ocenie 23, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Zielona Góra. Jest z nami od 2006 roku.
  • PCBway
  • #2
    skaktus
    Poziom 37  
    Przeczytałem temat, już myślałem że popatrzę na fotografie a tu co ? Zdjęcie radia, takie samo jak setki innych w internecie, jedyna różnica to port usb. Do tego foto kierownicy ? Po co komu foto kierownicy...

    Opis dość krótki, zero większych konkretów. Fakt, jest film, ale co z tego jak jego jakość jest kiepska i też wiele nie pokazuje...

    Temat po prostu opisany na "odwal się".
  • #3
    lisiujaw
    Poziom 11  
    Jest możliwość zamontowania tego w radiu CAR 300 i zgrania z TIDem?

    Chciałbym coś takiego w swojej Corsie B zrobić.
  • PCBway
  • #4
    oldfirehandpl
    Poziom 17  
    Czym to programowałeś?
  • #5
    waldi_8601
    Poziom 13  
    Zadaniem filmu było zilustrowanie jak to faktycznie działa w rzeczywistości,
    jest moment uaktywnienia układu i przełączenie przycisków w powiedzmy
    zmodyfikowany tryb pracy, wyświetlany jest komunikat powitalny,
    następnie przełączam wyświetlane informacje i włączam/wyłączam transmiter,
    co informowane jest ikonką nutki, i na koniec wyjście i powrót do normalnej(fabrycznej) funkcji.

    napisał:
    Jest możliwość zamontowania tego w radiu CAR 300 i zgrania z TIDem?

    Chciałbym coś takiego w swojej Corsie B zrobić.


    Jest możliwość zrobienia takiego czegoś w radiu CAR300, obsłużyć TID również
    można, jednak nie miałem styczności z TID'em, więc ciężko mi określić jak wielkie
    zmiany należałoby zastosować, ja właśnie bazowałem na opisie w którym to analizowany był TID Opel TID
    I dochodzi kwestia przycisków kierownicy, bo nie wiem jak to jest w Corsie B
    ma takowe czy nie.
    Wydaje się, że można ale nie będzie łatwo.

    oldfirehandpl napisał:
    Co do tematu czym to programowałeś ??

    Wstępnie bootloader'a - PonyProg + AVR ISP
    Właściwy kod programu przy pomocy aplikacji dołączonej do bootloadera przez kabelek TTL z portu RS232
    Bootloader z tej strony : AVRootloader Version 3.0 by HR

    m.biruta napisał:
    Pewnie arduino


    Z arduino nigdy nie miałem styczności, jest tu zwykła atmega32 w obudowie smd.
    Może to i tak za dobry procek jak na taką modyfikację, ale stwierdziłem,
    że jeśli kiedyś wpadnie mi jakiś pomysł dorobienia nowych funkcji, to żeby czasem nie zabrakło mi tam pamięci.

    Dodaje schemat, bo może i faktycznie nie dopracowałem opisu,
    dodam tyle, że układ podczas pracy przejmuje kontrolę nad zmodyfikowaną
    szyną I2C odłącza ją od radia, żeby nie była zakłócona czasem transmisja
    do MID przez komunikaty nadawane do wyświetlacza z radia.
    VECTRA B - MID + zmodyfikowane radio CAR400
  • #6
    misza91
    Poziom 14  
    kolego a jak podłączyłeś transmiter do radia ?
    bo tez próbuje to zrobić tylko nie chce go połączyć przez transmitowanie przez fm (bo jest słaba jakość ) tylko chciałem znaleźć wyjście liniowe i niestety sobie nie poradziłem. i wyjąłeś gdzieś wyświetlacz od transmitera ?

    Proszę poprawić swoją pisownię.
    Regulamin: 3.1.13. Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.

    [Popak]
  • #7
    waldi_8601
    Poziom 13  
    misza91 napisał:
    kolego a jak podłączyłeś transmiter do radia ?
    bo tez próbuje to zrobić tylko nie chce go połączyć przez transmitowanie przez fm (bo jest słaba jakość ) tylko chciałem znaleźć wyjście liniowe i niestety sobie nie poradziłem. i wyjąłeś gdzieś wyświetlacz od transmitera ?



    Ja użyłem transmitera taki jak poniżej

    VECTRA B - MID + zmodyfikowane radio CAR400

    w środku wygląda tak

    VECTRA B - MID + zmodyfikowane radio CAR400

    składa się z powiedzmy płyty głównej, modułu zasilania i gniazda USB(niewidoczne na zdjęciu, ale opisane gdzie powinno być podłączone).

    Jak widać jest tam wyprowadzenie na antenę, oryginalnie kabelek jest przylutowany
    przez kondensator do plusa zasilania ≈12V(napięcie instalacji samochodowej),
    ja przylutowałem ten kabelek do anteny radia, przeszkadzających zakłóceń jak narazie nie stwierdziłem.
    Transmitera nie podłączyłem przez wyjście line in transmitera do radia, bo chciałem aby funkcja RDS jaką posiada transmiter, wyświetlała mi info o utworach.
    Wyświetlacz jest w środku radia, bo stwierdziłem że nie jest mi specjalnie potrzebny.

    Wejście liniowe, jeśli o to chodziło?, można zrobić w radiu CAR400 jest to opisane na forum, poniżej link do pdf'a w którym jest to przystępnie wytłumaczone.

    CAR400 - LINE IN
  • #8
    k-hell
    Poziom 9  
    Witam. Tak na początek to zmień tytuł, ponieważ Twój wyświetlacz to właśnie TID(triple information display), a nie MID (multi information display). Pozdrawiam :)
  • #9
    vinyl
    Poziom 10  
    k-hell napisał:
    Witam. Tak na początek to zmień tytuł, ponieważ Twój wyświetlacz to właśnie TID(triple information display), a nie MID (multi information display). Pozdrawiam

    A nieprawda, TID masz poniżej.
    VECTRA B - MID + zmodyfikowane radio CAR400
  • #10
    misza91
    Poziom 14  
    chodziło mi o wyjscie audio z transmitera a wejście mam przerobione w ccr 600
    koledze k-hell moze sie pomyliło bo TID'y w vectrze i omedze wygladaja jak MID'y, tylko maja 1 segmęt z info o radiu, a MID ma 2 :)
  • #11
    sSmall
    Poziom 19  
    Posiadam w swoim aucie DELCO CDR500 czy ktoś z kolegów dokładał do niego usb ? i czy jest taka możliwość
  • #12
    misza91
    Poziom 14  
    sSmall napisał:
    Posiadam w swoim aucie DELCO CDR500 czy ktoś z kolegów dokładał do niego usb ? i czy jest taka możliwość


    przejrzyj to Link
  • #13
    waldi_8601
    Poziom 13  
    k-hell napisał:
    Witam. Tak na początek to zmień tytuł, ponieważ Twój wyświetlacz to właśnie TID(triple information display), a nie MID (multi information display). Pozdrawiam


    To, że zna się nazwę angielską, jak widać nie oznacza, że wie się o czym pisze.

    Z tego co ja wiem w moim samochodzie jest wyświetlacz MID, jednak są wersje
    które posiadają TID, jak na obrazku poniżej, od lewej TID i MID

    VECTRA B - MID + zmodyfikowane radio CAR400

    Są też inne wersje TID, np. takie jak podał kolega @vinyl, ale to już w innych oplach.
    Więc zachęcam @k-hell najpierw do częściowego zapoznania się z tematem,
    a później do wypowiedzi, bo inaczej można wprowadzać innych w błąd.


    misza91 napisał:
    chodziło mi o wyjscie audio z transmitera a wejście mam przerobione w ccr 600

    To zależy jaki transmiter posiada kolega, bo w moim jest gotowe wyjście
    audio na wtyczkę jack 3.5mm, widoczne jest na zdjęciu


    VECTRA B - MID + zmodyfikowane radio CAR400
  • #14
    misza91
    Poziom 14  
    waldi_8601 napisał:

    To zależy jaki transmiter posiada kolega, bo w moim jest gotowe wyjście
    audio na wtyczkę jack 3.5mm, widoczne jest na zdjęciu


    JA mam taki transmiter Link
    na ukladach BK 1085 i l24c02b-si i mam tylko wejście
  • #15
    waldi_8601
    Poziom 13  
    misza91 napisał:
    JA mam taki transmiter Link
    na ukladach BK 1085 i l24c02b-si i mam tylko wejście


    A jest kolega tego pewny, bo mam również podobny transmiter,
    który pierwotnie miał być w układzie, ale z powodu braku funkcji RDS
    i losowego odtwarzania utworów, został w szufladzie.
    Wygląda tak:

    VECTRA B - MID + zmodyfikowane radio CAR400

    a w środku tak:

    VECTRA B - MID + zmodyfikowane radio CAR400

    Posiada układ BK1085 i procesor zalany taką "czarną materią",
    na płycie jest puste miejsce na układ scalony z ośmioma wyprowadzeniami,
    może to jest wersja bez "l24c02b-si".

    Ale do rzeczy:
    Z ciekawości przed chwilą wyjąłem go z szuflady i przetestowałem,
    gniazdo jest dwufunkcyjne, gdy odtwarzałem muzykę z karty pamięci
    i podłączyłem słuchawki to działało jak wyjście(muzyczkę było słychać w słuchawkach), w przypadku braku karty i odsłuchu z radia, gniazdo
    służyło jako wejście audio i muzyczka puszczana z laptopa przez
    kabelek jack była odsłuchiwana w radyjku.

    Wydaje się, że to ten sam model transmitera, po zdjęciu i opisie układów,
    więc niech kolega wytestuje u siebie jak to działa.
  • #16
    misza91
    Poziom 14  
    Tak kolego masz racje. jak podłącze to wejście jako wyjście to słychać muzykę ale w jeszcze gorszej jakości niż przez transmiter (dużo zakłóceń), może na słuchawkach niema różnicy ale w samochodzie to słychać. Trzeba by było znaleźć gdzieś w tym układzie (czyste) audio tylko ze nie mogę go znaleźć ;/
  • #17
    tarkan1
    Poziom 17  
    Gniazdo jack jest od razu podpięte po wyjście audi do układu transmitera (np. bk1085), jak się podłączy słuchawki to słychać muzykę bo to jest tor audio z procesora mp3 do układu transmitera, a co do zakłóceń to morze powstawać pętla masy przez kabel jack.
    Znalazłem mały schemat:
    http://forum.eet-cn.com/images/attachments/201108/9950093296_TIME_1314679655388.jpg
    a tu widać ja biegnie tor audio od "czarnej dziury" przez jack do układu transmitera:
    http://savepic.ru/2519552.jpg