Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ktm gs250 - rozwaliło regulator napięcia, trzeba dorobić nowy

1robert 14 Wrz 2012 09:00 15678 45
  • #31 14 Wrz 2012 09:00
    jack63
    Poziom 40  

    Z tymi oznaczeniami stabilizatorów jest różnie. Niby pierwsze zaprojektował i produkował National Semiconductor ale później inni producenci wprowadzali swoje innowacje i "innowacje". Choćby w nazewnictwie. Jednak xx78Lxx to trzy-nóżkowy stabilizator napięcia dodatniego o małej mocy. Jeżeli chodzi o napięcie stabilizacji to National ma 8,2V a inni producenci mogą mieć i 8.0 i 7.5. Po to projektant dodał potencjometr aby można było zastosować różne stabilizatory i dokładnie ustawić napięcie wyjściowe.
    Ważne że działa. Jeden, choć drobny, problem z głowy.

    Gorzej jest z tyrystorem. Te oryginalne nie na darmo miały określenie "sensitive".
    TME nie ma tyrystorów o prądzie wyzwalającym bramki 0.2 mA na prądy główne większe niż 4 A. Sprawdziłem. Trzeba szukać gdzieś indziej. Najlepiej na stronach dużych producentów półprzewodników. Tam powinny być programy doborowe. Ważne są parametry:
    1. IT(RMS) >= 10 A
    2. VDRM >= 200V
    3. IGT <= 200uA=0,2 mA
    W zasadzie są to podstawowe parametry tyrystora. Z tym ostatnim będzie największy problem...
    Po znalezieniu typu tyrystora trzeba go szukać w sklepach internetowych lub .... na aledrogo czy eBay'u.
    Można tez założyć temat na Elektrodzie, tylko w innym dziale i zapytać kolegów. Są duże szanse na podpowiedź.

    Trzeba wymienić oba tyrystory! Układ musi być symetryczny!

    W kwestii działania samego prostownika bez regulacji napięcia pisałem w poście 26. Przeczytaj dokładnie jeszcze raz.

  • #32 14 Wrz 2012 14:38
    1robert
    Poziom 18  

    mczapski
    rozumie że piszesz o zamiennikach tak?
    mógłbyś podać namiar na te tyrystory?

  • #33 14 Wrz 2012 20:05
    jack63
    Poziom 40  

    Widać że nie masz czasu i weny na szukanie. 10 minut u wujka Google.

    Farnel. Producent Littlefuse cena 6,15 zł ale coś piszą o 110zł za dostawę z Newwark ??? Trzeba spytać o co chodzi.
    Link

    Sławmir. Producent: nieznany, cena chyba(?) 1,5zł. Jest napisane 1,5000 ????
    Link

    Electronicpool. Nie ma ceny ani dostępności ale... jest inny producent: Teccor
    Link


    Nie ma tego miodu za wiele ale jest w Polsce. Trzeba tylko mailem sprawdzić czy na prawdę...

  • #34 15 Wrz 2012 10:29
    1robert
    Poziom 18  

    dzięki posprawdzam
    czasu i siłly mi ostatnio jednak brakuje... :(

  • #35 15 Wrz 2012 14:28
    jack63
    Poziom 40  

    Rozumiem. Jak znajdę chwilę, to poszukam zamiennika.

    Szukałem, szukałem i znalazłem tylko dwa zamienniki:
    1. MCR72-X (x=4,6,8) - ONsemiconductor - jest w North 11,5 zł !!!
    2. BT285-xxx - NXP (dawny Philips) - nie znalazłem.

    Jest ciężko, byle nie powiedzieć beznadziejnie.
    Trzeba pisać maile lub dzwonić.

  • #36 16 Wrz 2012 20:11
    1robert
    Poziom 18  

    ze względu na to że czasu mam ile mam zaryzykowałem i zrobiłem tak jak mi napisałeś wiele postów temu. regulatory na alledrogo nie sa aż tak drogie (chodzi mi o te tańsze). Podzwoniłem troszeczkę i kupiłem regulator od quada. Ogólnie nie ma totalnie opisów do tych układów i raczej całkiem trzeba walić na oślep lub ufać sprzedającemu. Większość się przyznaje że nie ma pojęcia o parametrach bo dostawca też nie podaje - podaje do czego to jest. Do tego układy mają opis ze są do instalacji z akumulatorem a ja go nie mam i obciązenie w tym przypadku jest inne.
    Bałem się ze jak ma 2x mniejsze gabaryty to się będzie grzał i się wypali. Pomyślałem ze mu dorobię radiator jak się będzie grzał i zobaczymy.
    Regulator do quada przyszedł pocztą w piątek. W nocy poskładałem instalację do kupy i działa.
    Nie wiem dlaczego ale regulator się prawie wcale nie grzeje na tyle co próbowałem.
    Przy okazji doszedłem co chyba uwaliło stary regulator. Nie było wogóle zabezpieczenia układu zasilania w postaci bezpiecznika. Znalazłem miejsce w którym kiedyś musiało dochodzić do zwarcia (przetarta izolacja) i może układ się przeciążył. Jak ja dostałem motor to już miejsce to był zaizolowane dlatego go nie widziałem. Dołożyłem zabezpieczenie (nie wiem czy 10A to nie za dużo). W motocyklu jest instalacja zrobiona tak ze światła świecą cały czas i nie da się ich wyłączyć więc obciążenie jest ciągle około 5,5 A ale jakieś jest. W sumie max obciążenie to jeszcze 2 A od stopu. Dlatego 7,5 A bezpiecznik wydał mi się zbyt na styk. Głupio by było jakby w nocy nagle światło zgasło od przegrzania bezpiecznika zbyt ciasno dobranego.

    Ogólnie raczej chciałbym uruchomić jednak ten ori regulator choćby ze względu na to że i ja i ty Jack63 poświęciłeś tematowi wiele czasu. Mój czas to mój czas ale jestem CI bardzo wdzięczny za pomoc i rozjaśnienie tematu więc postaram się uruchomić układ żeby dojść do końca co i jak.
    Na dobre kilka dni muszę się zając całkiem innym tematem i dlatego był decyzja żeby spróbować z regulatorem od quada. Doszły jeszcze rozważania na temat: czym i jak ja zabezpieczę na szybko układ żeby w crosie uderzenia go nie wykończyły i zdecydowałem się spróbować gotowca.
    mam nadzieję że nie rozczarowałem obserwujących moje zmagania
    Na razie dzięki za pomoc - napiszę co i jak jak ruszę temat dalej w sumie już na prawdę dużo nie zostało zakładając ze tyrystory znajdę.

    wygląda na to że w north są te tyrystory - podaje stan 10 szt.
    tylko ze MCR72-8 ma 8 Amper a S4010LS2 ma 10 A
    swoją drogą 8 A powinno wystarczyć przy tym obciążeniu jakie jest zainstalowane w motorze tym bardziej ze będzie jakby impulsowe jeśli dobrze rozumie działanie układu.

  • #37 16 Wrz 2012 22:36
    jack63
    Poziom 40  

    Jaki regulator i jak założyłeś? To ważne ku potomności. Po co inni mają odkrywać Amerykę jak ty to zrobiłeś?
    Jest to o tyle ciekawe, że wiekszość regulatorów prądnic z magnesami jest równoległa. Nawet bardzo duże alternatory ma takie równoległe czyli stratne regulatory. Natomiast twój "przypadek" dotyczy regulatora szeregowego. Podejrzewam, że projekty pradnic współpracujących z regulatorami równoległymi są inne niż z szeregowymi. Jak wielkie sa te różnice nie wiem. Na pewno dla równoległego prądnica powinna być lekko "przezwojona" i bardziej odporna na temperaturę, bo to na niej właśnie a nie na regulatorze wydziela się ten nadmiar mocy potrzebny do utrzymania napięcia w ryzach. Po prostu prądnica jest notorycznie przeciążana! i napięcie średnie spada.
    W związku z tym mam pewne obawy o trwałość "Twojej" prądnicy. Pożyjemy zobaczymy.
    A o te 8A tyrystora to się nie obawiaj. Ręczę że wytrzyma.
    Natomiast nie przekonuje mnie to zwarcie jako przyczyna uszkodzenia regulatora. Pisałem już o tym wcześniej i zdania nie zmieniłem.
    W kwestii bezpieczników. Nie wiem gdzie i po co wsadziłeś te bezpieczniki. Uważaj bo zamiast zabezpieczyć będo przyczyną spalenia kolejnego regulatora. A już obliczenia ich wartośći donikąd nie prowadzą. Bezpieczniki samochodowe są wolne, tępe i w ogóle to palą się tylko przy sztywnym i długotrwałym zwarciu. Nie stanowią żadnego zabezpieczenia elektroniki! Wręcz przeciwnie! Uwierz na słowo. Niemam ochoty robić wykładu. Możesz poczytać sobie w wolnej chwili, czyli za ....???

  • #38 17 Wrz 2012 08:42
    1robert
    Poziom 18  

    co do bezpieczników to się zgodzę i wiem o czym mówisz bo akurat o autach mogę troche więcej powiedzieć.. ale nie miałem nic innego pod ręka a stwierdziłem ze lepsze to niż nic...

    Co do regulatora: regulator od quada 250 -założyłem ze może wytrzymać podobny prąd choć to raczej błądzenie w ciemnościach a nie logika. Inne były do słabszych silników głównie skuterów.

    Co do prądnicy to też się obawiam ale wydawało mi się że raczej będzie się grzał i regulator i prądnica a tu regulator praktycznie zimny to może prądnica też się nie męczy. Może przy obciążeniu prądnicy żarówką która w tym przypadku się nie przepala tak jak to ma normalnie być - prądnica jest tylko trochę dławiona i nie robi to specjalnie problemu.
    Mam nadzieję ze za kilka dni nie będzie pytania jak przewinąć prądnicę :(

    W sumie to tylko cewki więc jak się nie spali totalnie (węgiel) to może ktoś mi to bez większych problemów przewinie może nawet drutem na wyrost jak będzie miejsce. Nie wiem czy cewki są tradycyjnie w powietrzu czy "iskrownik" jest zalany olejem. niestety nie sprawdzałem
    bezpiecznik wsadziłem na kabel + jak mówisz że to lipa to wyciągnę

    Czym później zalać regulator jak już da się go uruchomić?? jest coś co w razie czego da się w miarę kulturalnie usunąć? Musi być termoprzewodzące i w miarę sztywne i wodoodporne.. nie mam pomysłu - inaczej trzeba by zrobić obudowę , uszczelnić i dać radiator (Radiatory) na tyrystory i diody

  • #39 17 Wrz 2012 11:13
    jack63
    Poziom 40  

    Problem zalewania naprawianego regulatora. Pasowałoby dorobić małe radiatorki z wystawionymi na zewnątrz żeberkami. Wystarczy na prawdę niewiele. Tyrystory i diody muszą być od nich odizolowane aby nie robiło się zwarcie wewnętrzne i ew. zewnętrzne. Zalać można masa silikonową. Są takie do kupienia. W ostateczności zwykłym silikonem, ale on może powodować korozję niektórych elementów a szczególnie ich metalowych części, bo zawiera kwas octowy.
    W kwestii bezpiecznika. Nie wiadomo gdzie go wpiąłeś? Pasowałby szkic schematu jego włączenia. To bardzo ważne. Bezpiecznik powinien chronić tylko akumulator przed sztywnym zwarciem reszty instalacji. Najłatwiej "zapiąć go na kablu minusowym. Zauważ że jest to mniejsze zło, ale jednak. Chronimy aku ale narażamy prądnicę i regulator na odłączenie aku przez np. zły styk w oprawie bezpiecznika.
    Nie wiadomo też jak podłączyłeś nowy regulator. Pewnie zmasowałeś jeden koniec uzwojenia cewki??? To tylko moje przypuszczenie??? Dobrze by było zamieścić szkic połączenia.
    Nie czytasz dokładnie (pewnie z braku czasu) tego co piszę, więc powtórzę. Z reguły sam regulator równoległy (o ile taki zamontowałeś - napisz jaki?) nie grzeje się bardzo. Przy regulacji równoległej większość mocy wydziela się na rezystancji uzwojenia prądnicy. Po prostu ona chodzi spory czas na zwarciu. Taki urok sposobu regulacji. Także o to uzwojenie mam obawy.
    Czy uzwojenie jest w oleju? tego nie wiem. Ty byłeś bliżej mogłeś zobaczyć w której części silnika jest olej. W większych silnikach jest to bardzo częste. Olej odbiera ciepło lepiej niż powietrze. Jednak przewijanie takiego uzwojenia "pływającego" to żadna przyjemność...

    Jeżeli wszystko działa, to naprawa ori regulatora będzie czystym sportem, ale wspaniałym poligonem wiedzy! To bardzo ciekawa konstrukcja. Dość wg. mnie nietypowa.
    Znajdziesz czas napisz. Proponuję nie zamykać tematu. Chętni wiedzy mogą się czegoś nauczyć. Ja już wiele na tym skorzystałem. Ty chyba też. :D

  • #40 17 Wrz 2012 12:42
    1robert
    Poziom 18  

    dzieki za ciepłe słowa - przeczytałem o grzaniu uzwojeń ale liczyłem że regulator sam też się zagrzeje a był praktycznie zimny. Jak pomyśleć to logika sama nasuwa że uzwojenia będą się grzały mocniej.
    co do podłączenia to nie mam teraz czasu rysować ale podłączenie trywialne:
    - dwa zółte przewody podłączyłem pod kable wychodzące z prądnicy - tak jak było w starym regulatorze (nic nie masowałem)
    - czerwony regulatora to plus - podłączyłem pod plus kondensatora
    - zielony regulatora to minus - podłączyłem pod masę i minus kondensatora

    na czerwonym kablu pomiędzy regulatorem a kondensatorem dałem bezpiecznik

    z kondensatora prąd idzie na światła i stop - to jest całe oświetlenie i elektryka w tej chwili. Reszta została odłączona bo tak chciał właściciel (bez licznika i migaczy).

    akumulatora nie było i nie ma w instalacji - proste dwusuwowe krosy nie mają czasem akumulatora

    tyrystory zamówione

  • #41 17 Wrz 2012 14:26
    jack63
    Poziom 40  

    1robert napisał:
    dzieki za ciepłe słowa - przeczytałem o grzaniu uzwojeń ale liczyłem że regulator sam też się zagrzeje a był praktycznie zimny. Jak pomyśleć to logika sama nasuwa że uzwojenia będą się grzały mocniej.
    co do podłączenia to nie mam teraz czasu rysować ale podłączenie trywialne:
    - dwa zółte przewody podłączyłem pod kable wychodzące z prądnicy - tak jak było w starym regulatorze (nic nie masowałem)
    - czerwony regulatora to plus - podłączyłem pod plus kondensatora
    - zielony regulatora to minus - podłączyłem pod masę i minus kondensatora

    Wniosek jest taki: Albo miałeś kupę szczęścia. Albo jest to typowe rozwiązanie dla prądnic większej mocy ale jednofazowych. Ja nie znam odpowiedzi na to pytanie. Też się uczę. Może ktoś z kolegów (np. BANANvanDYKE) nam to wyjaśni. Za co ja z góry podziękuję.

    Cytat:

    na czerwonym kablu pomiędzy regulatorem a kondensatorem dałem bezpiecznik

    Nie jest to dobry pomysł. Spalenie bezpiecznika lub tylko jego poluzowanie pozbawia regulator i obciążenia i zbawiennej (przy braku aku) pojemności.
    Zmień to. Daj bezpiecznik już za kondensatorem. Z resztą na zamieszczonym przez ciebie schemacie ja zauważyłem tylko jeden bezpiecznik: na plusie aku. Czy to że jest jeden wynikało z "oszczędności" producenta???
    Cytat:

    z kondensatora prąd idzie na światła i stop - to jest całe oświetlenie i elektryka w tej chwili. Reszta została odłączona bo tak chciał właściciel (bez licznika i migaczy).

    akumulatora nie było i nie ma w instalacji - proste dwusuwowe krosy nie mają czasem akumulatora

    tyrystory zamówione


    Z ciekawości. Jakie tyrystory?

  • #42 17 Wrz 2012 16:02
    1robert
    Poziom 18  

    Sam napisałeś w poście nr 4 że można spróbować z regulatorem od quada.
    Opis podłączenia dostałem od sprzedawcy - jak pisałem pomógł mi trochę.

    Co do bezpiecznika masz rację - przyda się przeróbka albo najlepiej ogólnie go wywalić i uznać że myślałem źle.

    Na schemacie jest akumulator ale to schemat bardzo podobnej instalacji. Z tego co się dowiedziałem to aku mają te modele które mają rozrusznik.

    zamówiłem tyrystory w North: MCR72-8

  • #43 18 Wrz 2012 08:26
    jack63
    Poziom 40  

    Jeżeli nie ma aku, to bezpiecznik nie ma czego chronić ...
    Wiem, że proponowałem reg. od quada bo one mają mocniejsze prądnice - ponad 100W.
    Jednak najbardziej mnie ciekawi czy ten nowy reg. jest szeregowy? A jeżeli tak, to czy jest to najbardziej typowe rozwiązanie dla jednofazowych prądnic o mocy większej niż w skuterach?
    Wiem, że nie masz czasu na "prace naukowe", ale jakbyś go chwilę znalazł (please), to zrób oscylogramy napięcia przed i za regulatorem. Te drugie trzeba robić po odcięciu składowej stałej. Oscyloskopy mają taką funkcję. Po prostu sygnał jest przepuszczany przez kondensator i mamy tylko składową zmienną. W tym wypadku tętnienia o dużo mniejszej amplitudzie niż składowa stała.
    Pozwoliłoby to ocenić z czym mamy do czynienia bez ... rozbierania nowego regulatora, za czym chyba nie przepadasz...:D

  • #44 18 Wrz 2012 08:38
    1robert
    Poziom 18  

    jak znajdę czas to zrobię oscylogramy

  • #46 27 Mar 2013 21:13
    1robert
    Poziom 18  

    niestety czasu mam mało a i motoru nie mam pod ręką. Z tego co wiem raczej jeszcze wszystko śmiga bo kolega nie dzwonił. Ale pomiarów nie robiłem.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo