Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Projekt szlifierki z silnikiem od pralki (2760/425obr./ 65/45W)

01 Wrz 2012 17:26 24696 31
  • Poziom 8  
    Witam!
    Posiadam silnik od pralki(2760/425obr./ 65/45W). Nie wiem dokładnie od jakiej.
    Projekt szlifierki z silnikiem od pralki (2760/425obr./ 65/45W)
    Oraz kilka tarcz szlifierskich tego typu.
    Projekt szlifierki z silnikiem od pralki (2760/425obr./ 65/45W)
    Bardzo chciałbym wykonać Szlifierkę, która głównie miała by zastosowanie do ostrzenia noży, siekier itp. Na wałku silnika pralki znajduje sie koło pasowe.
    1. Zastanawiam się jak lepiej, czy mocować tarcze pośrednio z przekładnia pasową (średnica koła na pralce jednak nie pozwoli na zwiększenie prędkości obrotowej tarczy), czy pozbyć się koła pasowego i mocować bezpośrednio na silniku (Obroty i moment silnika powinny wystarczyć).
    2. Co do podłączenia tego silnika. Rozumiem, że czerwony przewód i niebieski i biały to sztywno zasilanie i uziemienie. Jednak z elektryki nie jestem za mocny i chciałbym się dowiedzieć do czego służą pozostałe przewody. Jak prawidłowo podłączyć silnik pod sieć elektryczną może z wykorzystaniem bezpiecznika przeciążeniowego.
    3. Gdybym chciał sterować obrotami za pomocą np. jakiegoś potencjometru to jaki tanio wybrać pod 230V i jak można go podłączyć pod silnik.

    Mam do dyspozycji tokarkę i warsztat dość dobrze zaopatrzony więc powinien wystarczyć. Pomysły mocowania mile widziane (silnik posiada tylko jedno masywniejsze ucho) .Proszę bardzo o Waszą pomoc i z góry dziękuję.
  • Moderator Samochody
    Musisz dorobić przejściówkę, o średnicy wewnętrznej równej średnicy ośki wirnika, a zewnętrznej średnicy otworu w tarczy, z gwintem do skręcania całości. Sama mocowana na wirniku poprzez wkręcaną śrubkę - robiłem kiedyś taką konstrukcję.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    Ten może być faktycznie nieco za słaby, ja to robiłem z silnika od Wiatki. W sumie do ostrzenia noży powinien i ten dać radę.
  • Poziom 38  
    To jest silnik od starej pralki Polar.
    Ten silnik jest za mocny do szlifierki, a nie za slaby, one sa podwojnie uzwajane i przy uzwojeniach pracujacych podczas wirowania ten silnik ma kilkaset Wat (nie pamietam dokladnie) pranie ok 350 Wat, a wirowanie w granicach 600-800 Wat.
    Dane jak w tytule sa bledne, nie wyobrazam sobie silnika 65W krecacego 8 kg bebnem z szybkoscia 2760 obr/min. Po prostu smiech na sali :-)
    Bardziej moglo by byc 650/ 450W
  • Poziom 43  
    Mam podobny i pisze jak byk 1200W na szybkich obrotach na tabliczce znamionowej, więc nie wiem dlaczego mnogo postów przytacza 65/40 W- takie moce mają silniki gramofonów - obrazowo to ujmując.

    Choć praca S3.
  • Moderator Samochody
    "Strumyk" głupoty piszesz obrazowo mówiąc. Silnik z gramofonu ma bodaj 0,5W.
    a silnik z pralki Polar ma 65/40W - wyobraź sobie że producent na deklu takie dane umieścił. Wyobrażać sobie nic nie musisz - przy przełożeniu bodaj 1:5 bez problemu kręci bębnem pralki. Obejrzyj go dobrze - tam rdzeń silnika ma ok. 5cm szerokości, a wielki jest z konieczności - wylicz ile par biegunów musi mieć dla 500 obr/min - a ma w sumie 5 uzwojeń.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=3707528#3707528
    http://www.elektroinstalacje.info/articles.php?article_id=8
  • Poziom 43  
    Projekt szlifierki z silnikiem od pralki (2760/425obr./ 65/45W) Projekt szlifierki z silnikiem od pralki (2760/425obr./ 65/45W) Projekt szlifierki z silnikiem od pralki (2760/425obr./ 65/45W)


    W porównaniu silnik wentylatora okapu 60W, do silnika z Polara.

    I orzeszek silnik Miele pranie silnik indukcyjny 375 obr i wirowanie silnik komutatorowy wszystko na jednym wałku.
  • Moderator Samochody
    A porównaj szerokość rdzenia tego Twojego silnika i tego z Polara. To pierwsza rzecz, druga- wielkość kondensatora - tu masz 32uF, tam bodaj 16uF - czyli już co najmniej silnik połowę słabszy. Dodatkowo - weź porównaj wielkość identycznej mocy silników, a o różnych prędkościach obrotowych - 1.1 kw 2800 obr weźmiesz pod pachę, taki 1400 obr będzie ważył ponad 20 kg, a 1.1 kw 700obr z pompy dystrybutora będzie miał masę i rozmiary silnika 4kW.
  • Poziom 38  
    robokop napisał:
    "Strumyk" głupoty piszesz obrazowo mówiąc. Silnik z gramofonu ma bodaj 0,5W.
    a silnik z pralki Polar ma 65/40W - wyobraź sobie że producent na deklu takie dane umieścił. Wyobrażać sobie nic nie musisz - przy przełożeniu bodaj 1:5 bez problemu kręci bębnem pralki. Obejrzyj go dobrze - tam rdzeń silnika ma ok. 5cm szerokości, a wielki jest z konieczności - wylicz ile par biegunów musi mieć dla 500 obr/min - a ma w sumie 5 uzwojeń.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=3707528#3707528
    http://www.elektroinstalacje.info/articles.php?article_id=8



    Te dane na deklu odnosza sie do cewek uzytych w uzwajaniu silnika.

    Policz sobie moment obrotowy przy mocy 65, lub 45W i odpowiednich obrotach.
    Zobaczysz wtedy, jaka sila miala by krecic bebnem i podnosic ladunek 4,5kg ciuchow, zawieszonych na dzwigni ok.30cm.

    To bylo by juz Perpetum Mobile, o sprawnosci 1000% :-)

    Dodano po 15 [minuty]:

    robokop napisał:
    A porównaj szerokość rdzenia tego Twojego silnika i tego z Polara. To pierwsza rzecz, druga- wielkość kondensatora - tu masz 32uF, tam bodaj 16uF - czyli już co najmniej silnik połowę słabszy. Dodatkowo - weź porównaj wielkość identycznej mocy silników, a o różnych prędkościach obrotowych - 1.1 kw 2800 obr weźmiesz pod pachę, taki 1400 obr będzie ważył ponad 20 kg, a 1.1 kw 700obr z pompy dystrybutora będzie miał masę i rozmiary silnika 4kW.


    Piszesz o wadze obudowy a nie o wadze silnika.
    Silniki o ktorych wspomniales (ich waga) to silniki do pracy S1 i maja potezne grube obudowy i grube radiatory i dlugie rdzenie, a od wiatki jest S3, ma krotki rdzen, bez obudowy i radiatorow tzw. typ otwarty.

    Silnik 1.1 kW 2800 obr. bedzie lekki bo bedzie mial obudowe aluminiowa, ten z 1400obr. lub mniejsze, bedzie ciezszy bo musi miec obudowe zeliwna.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    saskia napisał:


    Te dane na deklu odnosza sie do cewek uzytych w uzwajaniu silnika.

    Możesz to jakoś rozwinąć?
    Cytat:

    Policz sobie moment obrotowy przy mocy 65, lub 45W i odpowiednich obrotach.
    Zobaczysz wtedy, jaka sila miala by krecic bebnem i podnosic ladunek 4,5kg ciuchow, zawieszonych na dzwigni ok.30cm.

    To bylo by juz Perpetum Mobile, o sprawnosci 1000% :-)

    Popatrz
    Do kręcenia masy 4,5 kg na dźwigni 30cm, potrzeba siły 1,5kG/m. Przy przekładni 1:9, maleje dziwięciokrotnie, czyli potrzebujesz 0,16666kG/m. dla osiągnięcia obrotów bębna 40 -50 obr/min przy praniu, potrzebujesz powiedzmy 450 obr.min silnika. 450 obr x 0,1666kG/m = 75W. Ponadto nie kręcisz tą masą - pranie w bębnie się turla, więc pewnie moment i zapotrzebowanie na moc będzie jeszcze niższe.
  • Poziom 38  
    .sk napisał:
    saskia napisał:
    Ten silnik jest za mocny do szlifierki, a nie za slaby
    Za mocny ? Nie opowiadaj bzdur. Mocniejsze są w ręcznych szlifierkach..


    Mowimy tu o szlifierce stolowej, do ostrzenia nozy.

    Dodano po 12 [minuty]:

    robokop napisał:
    saskia napisał:


    Te dane na deklu odnosza sie do cewek uzytych w uzwajaniu silnika.

    Możesz to jakoś rozwinąć?
    Cytat:

    Policz sobie moment obrotowy przy mocy 65, lub 45W i odpowiednich obrotach.
    Zobaczysz wtedy, jaka sila miala by krecic bebnem i podnosic ladunek 4,5kg ciuchow, zawieszonych na dzwigni ok.30cm.

    To bylo by juz Perpetum Mobile, o sprawnosci 1000% :-)

    Popatrz
    Do kręcenia masy 4,5 kg na dźwigni 30cm, potrzeba siły 1,5kG/m. Przy przekładni 1:9, maleje dziwięciokrotnie, czyli potrzebujesz 0,16666kG/m. dla osiągnięcia obrotów bębna 40 -50 obr/min przy praniu, potrzebujesz powiedzmy 450 obr.min silnika. 450 obr x 0,1666kG/m = 75W. Ponadto nie kręcisz tą masą - pranie w bębnie się turla, więc pewnie moment i zapotrzebowanie na moc będzie jeszcze niższe.


    Policz to jeszcze raz.
    Zapotrzebowanie bedzie duzo wieksze gdyz ciuchy sa mokre i ciagle podnoszone, poza tym opory bebna w wodzie, zmiany kierunku obrotow podczas prania (podwojny moment), opory przekladni pasowej i lozyskowania i na koniec sprawnosc silnika.

    Poza tym juz z tych twoich niepelnych wyliczen wychodzi wieksza moc niz podane na deklu.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 38  
    Wiem co pisze, bo prowadzilem naprawe sprzetu AGD i przewijanie silnikow w czasach kiedy te pralki byly produkowane.

    Mozesz miec takie zdanie, ale nie ma ono nic wspolnego z tematem.
    I MODERATORZY z prawdziwego zdarzenia powinni ci o tym przypomniec.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 38  
    Przeczytaj wreszcie moje posty dokladnie.
    Ja w nich twierdze ze moc tych silnikow jest wielokrotnie wieksza niz podane moce z dekla.
    Czy widziales kiedys tabliczke znamionowa na deklu silnika? Ja nigdy! Zawsze sa na korpusie, bo to wlasnie jest podstawowa czesc ktora stanowi silnik, a nie dekiel. po naprawie zatartego lozyska i wymianie dekla dojdziesz jaka byla moc i parametry silnika?

    Dodano po 1 [minuty]:
    Jak widac na zdjeciu to sa poprawne parametry tego silnika.
    Jest to wersja czeskiej produkcji, o takich samych parametrach pracy co polski silnik i obydwa byly montowane w polarach ciagle, w zaleznosci od dostaw.
    Mam ich jeszcze kilka w warsztacie w kraju, ale nie uzywalem ich do maszyn ze wzgledu na otwarta obudowe (latwo uszkodzic uzwojenia opilkami)
    https://obrazki.elektroda.pl/6387766200_1346577495_thumb.jpg
  • Poziom 38  
    Jesli go nieprawidlowo podlaczyles to wlasnie taki bedzie efekt, jesli pracuje na rozruchowym a kondensator na roboczym.
    Robocze jest o wiele mocniejsze. Jest to dosc trudno tak na szybko wyjasnic, te silniki maja jedno rozruchowe do obu predkosci.
    Przeloz kondensator na drugie uzwojenie, a to gdzie masz kondensator podlacz zasilanie. To tak z grubsza.
    I uwazaj bo mozesz byc zaskoczony efektami, wieksza moc i o jakies 30% obroty.
    Te silniki beda pracowaly przy wielu konfiguracjach podlaczenia, ale beda duze roznice obrotow i mocy.
  • Poziom 14  
    Posiadam podobny silnik.
    Możesz przesłać schemat podłączenia do sieci takiego silnika?
  • Poziom 38  
    gromleon napisał:
    Silnik podłączyłem prawidłowo. Przy innym podłączeniu kondensatora jest jeszcze słabszy.

    Sprawdz dokladnie kolory i porownaj ze schematem zamieszczonym w instrukcji obslugi pralki.
    Moze masz uszkodzony rozruch i uzywasz uzwojenia prania jako rozruch.

    Dodano po 9 [minuty]:

    motoroker napisał:
    Posiadam podobny silnik.
    Możesz przesłać schemat podłączenia do sieci takiego silnika?


    Nie mam schematow, ale sadze ze w linku ktory podal kolega robokop, sa chyba prawidlowe schematy podlaczenia. Sa tam tez podane rezystancje uzwojen do sprawdzenia uszkodzen i pewnosci prawidlowego podlaczenia, jesli byly by roznice w koloracji starych kabli.
    Jeszcze jedno, ostrzezenie na koniec, uwaga na stare radzieckiej produkcji kondensatory od Wiatki, nie rozladowuja sie same tak jak polskie i moga dotkliwie popiescic.
    http://www.elektroinstalacje.info/articles.php?article_id=8
  • Poziom 38  
    gromleon napisał:
    Ten silnik naprawdę jest za słaby i ma tyle mocy ile jest tam wybite. Wiem bo używam takiego samego w innym celu. Przy konfiguracji na 2760 obr można go bez problemu zatrzymać rękami.


    Jesli masz dostep do sprawnej pralki Polar to jesli zdjal bys pasek z silnika, przypalisz sobie dlon probujac go zatrzymac przy wlaczeniu wirowania.
    W starych pralkach Frania silnik krecil tylko wirem wody w zbiorniku i mial 180W.

    Dodano po 57 [minuty]:

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Nic tylko zdjąć charakterystyke i po kłopocie.

    Ale probuj to wyjasnic innym, pomylili sie, ale nawet nie potrafia przyznac sie do bledu. :-)

    Ja uwazam ze, "nie popelnia bledow tylko ten, kto nic nie robi".
  • Poziom 38  
    A ten autora postu pochodzi z pierwszych modeli pralki Polar i teraz widzac tabliczke znamionowa czeskiego silnika z wczesniejszego postu kolegi Strumien swiadomosci swia Post#8 02 Sep 2012 11:20 moge powiedziec ze silnik autora postu ma 1200W wirowanie i 480W pranie, bo jak wczesniej pisalem mialy one takie same parametry i byly uzywane zamiennie.
  • Poziom 8  
    Koledzy, jeśli moglibyście wrócić do tematu chciałbym się konkretnie dowiedzieć czy zaproponowany silnik nadaje się. I jak wy to widzicie dalej...
  • Poziom 38  
    Masz juz wystarczajaco informacji.
    Sprawdz rezystancje i porownaj z tym z linku ktory podal robokop, tam tez jest schemat polaczen.

    Dodano po 13 [minuty]:

    Sprawdz te informacje w linku ponizej lub na stronie producenta.
    Te silniki byly tez montowane w tych pralkach z linku i wyglada na to ze bardziej dokladnie trafilem z moca w pierwszym moim poscie.
    Te mocniejsze silniki 1200W byly w ciut nowszych polarach po zmianie srednic kol pasowych na bebnie.

    http://www.polar.com.pl/pub/_ps663pbio.pdf
  • Specjalista AGD
    marcel0829 napisał:
    czy zaproponowany silnik nadaje się.

    Do szlifowania drobiazgów przez majsterkowicza - tak. Co do innych grubszych prac - zupełnie nie.