Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kocioł gazowy na 160m2 - wymiana istniejącego Junkersa

aeMaeTH 05 Sep 2012 23:09 4530 15
phoenixcontact
  • #1
    aeMaeTH
    Level 10  
    Witam,
    Jestem na etapie wymiany kotła gazowego (Junkers Eurostar ZWE 24-3 MFK), z którym co roku były problemy (2x płyta główna wymieniana), a teraz już zupełnie zwariował i modulacja mocy nie działa, więc grzeje na maksa po czym gaśnie i tak w kółko.
    Czytam fora, strony producentów i naprawdę nie wiem co wybrać.
    Domek 160m2 z YTONGu 40cm, ściana północna ocieplona styropianem 10cm. Ogrzewanie grzejnikowe wspomagane kominkiem z rozprowadzeniem ciepłego powietrza.
    Niestety wybór nowego pieca jest ograniczony przez rozmiar wnęki po Junkersie: szer. 45cm, głęb. 40cm, wys. 120cm.
    Z tego co wyczytałem to kocioł kondensacyjny wymaga przebudowy komina (system powietrzno-spalinowy) i podprowadzenia kanalizacji pod kondensat, więc raczej odpada ze względu na dodatkowe koszty i przebudowę komina.
    Kotły z wbudowanymi zasobnikami są za szerokie (60cm), więc pozostaje tylko kocioł dwufunkcyjny bez zasobnika, rozumiem, że lepiej z zamkniętą komorą spalania (turbo). Z moich poszukiwań stworzyłem taką listę "zawodników":
    Kocioł gazowy na 160m2 - wymiana istniejącego Junkersa
    Martwi mnie wysoka moc minimalna, która w okresie przejściowym nie będzie zbyt ekonomiczna.
    Bardzo proszę o pomoc w wyborze najlepszego pieca :)
  • phoenixcontact
  • #2
    -west
    Heating systems specialist
    aeMaeTH wrote:
    (Junkers Eurostar ZWE 24-3 MFK)

    Jeden z ostatnich świetnych kotłów
    aeMaeTH wrote:
    teraz już zupełnie zwariował i modulacja mocy nie działa, więc grzeje na maksa po czym gaśnie i tak w kółko.

    Może być kwestia pierdoły. Nie musi być płyta. Warto to zobaczyć
    aeMaeTH wrote:
    Czytam fora, strony producentów i naprawdę nie wiem co wybrać.
    Bardzo zdrowy objaw
    aeMaeTH wrote:
    Z tego co wyczytałem to kocioł kondensacyjny wymaga przebudowy komina (system powietrzno-spalinowy)

    aeMaeTH wrote:
    rozumiem, że lepiej z zamkniętą komorą spalania (turbo)

    Turbo też wymaga wymiany komina. Te same koszty. A nawet większe ,bo + odkraplacz.

    Moim zdaniem nic nie zyskasz. Albo doprowadzisz ten kocioł do porządku i będziesz jeszcze długo zadowolony albo zainwestujesz w komin i dobry kocioł kondensacyjny.

    Oczywiście to moja prywatna opinia.
  • #3
    aeMaeTH
    Level 10  
    Może trafiłem na felerny egzemplarz, bo płyta padła w drugim roku użytkowania.
    Teraz najprawdopodobniej winny jest czujnik temp c.w.u. bo strasznie ospale reaguje na zmianę temperatury i nie schodzi poniżej 22-24st.C
    Ogólnie nie mam zbyt dobrej opini o tym kotle niestety, ale jak mi ktoś poleci dobrego serwisanta to bym mógł zaryzykować jeszcze jeden sezon z tym junkersem, byleby koszty naprawy nie zbliżyły się do kosztów nowego pieca..

    Od kotła turbo myślałem poprowadzić osobnym przewodem zasilanie w powietrze, bo zaraz obok pieca mam komin wentylacyjny i do niego chciałem się wpiąć. Natomiast przy kondensacie zasysanie powietrza i wyrzut spalin musi być w jednej rurze.
    Co to za ODKRAPLACZ?
  • #4
    -west
    Heating systems specialist
    aeMaeTH wrote:
    Od kotła turbo myślałem poprowadzić osobnym przewodem zasilanie w powietrze, bo zaraz obok pieca mam komin wentylacyjny

    Niedopuszczalne. wentylacja to wentylacja. Chyba że w kanale wentylacji poprowadzisz na szczyt rurę powietrzną. I na to musi wydać zgodę kominiarz.
    aeMaeTH wrote:
    Natomiast przy kondensacie zasysanie powietrza i wyrzut spalin musi być w jednej rurze.

    Absolutnie nie musi.
    aeMaeTH wrote:
    Co to za ODKRAPLACZ?

    Dotyczy kotłów turbo. Kondensujące spaliny nie mogą ciec po kotle więc należy je odprowadzić do kanalizy. Nie dotyczy kondensatów, bo w ich przypadku to normalne.
  • phoenixcontact
  • #5
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    -west wrote:
    aeMaeTH wrote:
    Od kotła turbo myślałem poprowadzić osobnym przewodem zasilanie w powietrze, bo zaraz obok pieca mam komin wentylacyjny

    Niedopuszczalne. wentylacja to wentylacja. Chyba że w kanale wentylacji poprowadzisz na szczyt rurę powietrzną. I na to musi wydać zgodę kominiarz.

    Nie zgodzi się. A jeżeli tak, to idiota, a nie kominiarz.
    aeMaeTH wrote:
    ..ale jak mi ktoś poleci dobrego serwisanta to bym mógł zaryzykować jeszcze jeden sezon z tym junkersem...

    -west jest dobrym serwisantem.
  • #6
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    No ,fakt... ale pewnie drogi :D :D :D
  • #7
    aeMaeTH
    Level 10  
    @-west
    To mi trochę wyprostowałeś temat z tymu kotłami, bo ja w głowie miałem, że skraplanie zachodzi w kominie, właśnie przy "styku" powietrza zasysanego ze spalinami, a tu się okazało, że wykrapla się para w samym wymienniku ;)
    Mam rozumieć, że kotły turbo nie są sprzedawane w komplecie z odkraplaczem, bez którego nie będą pracować prawidłowo? Kolejny SPRYTNY zabieg jak sprzedaż drukarki bez kabla usb..
    No to skoro nie muszę zmieniać konstrukcji komina (może zostać taki, jaki się sprawdzał przy junkersie) to może jednak kondensata bym wziął. W Polsce coraz dłuższe są okresy przejściowe, gdzie zasilanie grzejników może spokojnie zejść do 40-50st.C.
    Pytanie tylko czy ten kondensat może ciągnąć powietrze z pomieszczenia? W ostateczności pociągnę rurę przez całą łazienkę na zewnątrz budynku, ale co to za różnica czy bierze świeże powietrze z zewnątrz czy z pomieszczenia?

    @mirrzo
    Pewnie i bardzo dobry, ale z pomorza, a sam kotła nie wymontuję i pocztą polską nie wyślę..
    Chyba, że się -west w góry na jesień wybiera to zapraszam na krótką robótkę ;)

    @serwisant73
    Pół biedy jak dobry i drogi, gorzej jak serwisant jest drogi i do tego niewykwalifikowany i każdy błąd pieca zwala na płytę główną i narzeka, że te piece tak mają że się psują i najlepiej to kupić nowy..

    My tu gadu gadu, a problem nadal nierozwiązany. Co dalej w temacie?
  • #8
    -west
    Heating systems specialist
    mirrzo wrote:
    -west jest dobrym serwisantem.
    serwisant73 wrote:
    No ,fakt... ale pewnie drogi


    Ech :) Czy to oznacza że chcecie się wprosić na wódeczkę? Tak mnie tu smarujecie :)
    Kocioł gazowy na 160m2 - wymiana istniejącego Junkersa

    aeMaeTH wrote:
    Mam rozumieć, że kotły turbo nie są sprzedawane w komplecie z odkraplaczem, bez którego nie będą pracować prawidłowo?

    Tak, chociaż czasami są promocje na komplety. np Vaillant
    aeMaeTH wrote:
    to może jednak kondensata bym wziął

    Jedynie. Po co zmieniać dobre na inne o tej samej sprawności. Podaj średnicę aktualnego komina. Jak będzie większa lub równa 125mm to można kalkulować montaż komina typu LAAS - stary komin robi za zasysanie powietrza a środkiem idzie rura spalinowa 80mm.
    aeMaeTH wrote:
    Pytanie tylko czy ten kondensat może ciągnąć powietrze z pomieszczenia?
    Tak. Wtedy warunki dla tego kotła odnośnie wentylacji są identyczne jak dla kotła atmosferycznego czyli kubatura pomieszczenia min 8m3 czyli jak powinieneś mieć teraz. Lepiej jednak zrobić jak pisałem wyżej.
    aeMaeTH wrote:
    problem nadal nierozwiązany. Co dalej w temacie?


    Wezwij serwis i skieruj ich uwagę na stan zespołu wodnego, rezystancję czujnika NTC na wodzie oraz satnu potencjometrów na płycie. Może też być kwestia zakamienienia wymiennika bitermicznego.
  • #9
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    I gwarantuję, że na bank ingerencja w jeden z wymienionych czynników problem rozwiąże, więc koszt nie będzie aż tak duży a kociołek jeszcze pożyje.

    west my na wódeczkę chętnie. A tak poza tym to my ci tylko tu reklamę robimy.... Bez podtekstów...
  • #10
    aeMaeTH
    Level 10  
    Łazienka ma ~40m3, więc aby uniknąć dodatkowych kosztów (wkład kominowy), a oszczędności dołożyć do lepszego pieca to zdecyduję się raczej na zaciąg powietrza z pomieszczenia. Rozumiem, że takie rozwiązanie nie wpłynie negatywnie na pracę samego urządzenia..

    Są jakieś kondensaty ze zbiornikiem warstwowym co by się zmieściły w mojej wnęce (45cm) i które z czystym sumieniem byś zamontował u siebie w domu? :)

    A swoją drogą jeśli piec ma zamkniętą komorę spalania to nieważne czy kondensat czy zwykły turbo, odprowadzanie skroplin musi mieć, tak?

    @serwisant73
    Jutro przedzwonię do serwisu i wypytam jak cenowo taka naprawa by wyglądała. Jakieś wasze szacowane koszty dla porównania?
  • #11
    -west
    Heating systems specialist
    aeMaeTH wrote:
    A swoją drogą jeśli piec ma zamkniętą komorę spalania to nieważne czy kondensat czy zwykły turbo, odprowadzanie skroplin musi mieć, tak?


    Bystrzak :) Tak. Tylko z kondensatu będzie go nieporównanie więcej.
    aeMaeTH wrote:
    a oszczędności dołożyć do lepszego pieca to zdecyduję się raczej na zaciąg powietrza z pomieszczenia. Rozumiem, że takie rozwiązanie nie wpłynie negatywnie na pracę samego urządzenia..

    Sprawdz tą średnicę komina o której Ci pisałem wcześniej oraz sposób podłączenia. To będzie chyba najlepsze rozwiązanie.
  • #12
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    aeMaeTH wrote:
    Pytanie tylko czy ten kondensat może ciągnąć powietrze z pomieszczenia? W ostateczności pociągnę rurę przez całą łazienkę na zewnątrz budynku, ale co to za różnica czy bierze świeże powietrze z zewnątrz czy z pomieszczenia?

    Jeżeli na tabliczce obok typu kotła jest literka B z cyferkami, to może ciągnąć powietrze z kotłowni. Jeżeli są tylko C z cyferkami, to tylko z zewnątrz.
    Różnica znacząca, bo w przypadku pobierania powietrza z pomieszczenia, wystudzasz to pomieszczenie.

    Dodano po 56 [sekundy]:

    serwisant73 wrote:
    No ,fakt... ale pewnie drogi :D :D :D

    Żona do niego wciąż mówi: DROGI mężu :)
  • #13
    aeMaeTH
    Level 10  
    Ok, po krótkiej przerwie wracamy do sprawy.
    Były narady, były pomysły, a skończyło się na scenariuszu:
    Montujemy kocioł kondensacyjny, który będzie zasilał w CWU zbiornik akumulacyjny, który znowu będzie umieszczony na strychu zaraz nad kotłem. Wstępnie myślimy o pojemności 150dm3, nie za dużo? Strych jest nieocieplony i w zimie temperatura tam spada poniżej 0st.C, a w lecie jest jak w szklarni. Pytanie czy to dobry pomysł aby w takich warunkach pracował zasobnik?
    Komin jest wykonany z ceramiki, a jego średnica to 150mm. Łazienka jest usytuowana na piętrze, a komin prowadzi aż do parteru. Z jakimi kosztami muszę się liczyć przy modernizacji komina?
    Skropliny będą odprowadzane kanalizacją DN32, która zostanie podłączona do syfonu umywalki. Postaram się jutro wrzucić zdjęcie położenia kotła, żeby zobrazować całą sytuację.
  • #14
    aeMaeTH
    Level 10  
    Był dzisiaj Pan Instalator.
    Stwierdził, że zasobnik na nieocieplonym strychu to zły pomysł ze względu na duże straty ciepła, a poza tym powiedział, że rury zasilające może zamrozić, bo to mała średnica jest i ocieplenie tutaj niewiele pomoże.
    Tak więc definitywnie bierzemy przepływowy dwufunkcyjny kondensujący kociołek.
    Po inspekcji komina Instalator powiedział, że jest dobry, bo gładki i wystarczy włożyć jedną rurę na same spaliny, a powietrze będzie zaciągane z obwodu komina.
    Proszę teraz o poradę w sprawie samego kotła. Otóż Pan Roman instaluje Saunier Duval i zasugerował model Semia Condens. Na stronie producenta widzę dwa bliźniacze modele: Semia i Thema. Proszę o wskazanie różnic między nimi i ewentualne polecenie, który model będzie lepszy, bo cenowo wyglądają tak samo.
  • #16
    kolarze82
    Level 9  
    Pomóżcie, mam podobny problem, mieszkanie w bloku 60m i kocioł junkersa ZWE 24-3 mfk23, kocioł ma 10lat i wyskakuje błąd E0 serwisant powiedział, że do zmiany jest coś co kosztuje koło 2tys więc lepiej kupić nowy kocioł...

    I tu pojawił się problem bo nie wiem jaki, generalnie chciałbym żeby cena mnie nie zabiła i żeby nie trzeba było nic zmieniać (ściany wentylacje itp, to blok więc byłyby problemy).

    Będę bardzo wdzięczny za pomoc. Wszelkie informacje potrzebne do pomocy chętnie podam, jeżeli ktoś zajmuje się sprzedażą kotłów na terenie warszawy również chętnie skorzystam z pomocy...