Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat Stilo 1.9 JTD - Zaniżone wskazania przepływomierza

petarda0 07 Wrz 2012 21:40 10143 21
  • #1 07 Wrz 2012 21:40
    petarda0
    Poziom 18  

    W ubiegłym roku miałem regularnie komunikat błędu o przeładowaniu, wymieniłem:
    -czujnik ciśnienia doładowania (ten w kolektorze przy EGR)
    -zawór overboost
    -przepływomierz (na oryginał Bosch)
    Problemy wróciły w ostatnia sobotę, check engine i samochód przeszedł w tryb awaryjny, po ponownym uruchomieniu silnik działał normalnie do nastepnego odpalenia.
    Przy kolejnym odpaleniu check engine nie znikał, nie pomogło poruszanie wtyczkami, pomogło odłączenie od akumulatora.
    Więcej nie wyskoczył check engine a po sprawdzeniu znalazłem zapisany w ECU błąd:

    Code:
    P0235 ciśnienie doładowania
    

    Boost Pressure sensor A circuit malfunction
    Powodem tego błędu jest to, że ECU otrzymała nieprawidłowy sygnał z czujnika.
    Usterka nie zostanie wykryta teraz, ale jest przechowywana w pamięci. Wyczyść kody błędów i obserwuj
    przyszłe wystąpienie tego błędu.
     Lampka na desce została aktywowana przez ten błąd.


    Po wyczyszczeniu pamięci błąd nie pojawił się więcej, ciśnienie doładowania zmierzone jest minimalnie mniejsze od oczekiwanego ale zaskakuje pomiar przepływu powietrza.
    FES podał mi a w warsztacie egzaminer potwierdził:
    na biegu jałowym:
    -zmierzone ok 53mg
    -docelowe ok 280 mg
    Przy narastaniu obrotów silnika wartości podnoszą się ale różnica pozostaje.
    Po zmianie przepływomierza na stary wymieniony przed rokiem wartości pomiaru przepływu powietrza sa podobne, inne jest doładowanie.
    Na jałowym zmierzone ciut niższe od oczekiwanego przy wzroście obrotów zmierzone doładowanie o wiele wyższe od oczekiwanego.
    Sprawdziłem dokładnie w wodzie gumę pomiędzy przepływką a turbiną, zaślepiałem na próbę gumę do zbiornika na dole i pokrywy klawiatury, odkęcałem przepływomierz od filtru, wartości przepływającego powietrza sa takie jak podałem więc wygląda że turbina nie zasysa nic "na boku".
    Podpowiedzcie skąd taka rozbieżność i co jeszcze sprawdzić bo nie jest to chyba prawidłowe.

    0 21
  • #2 07 Wrz 2012 23:29
    tzok
    Moderator Samochody

    Autorzy oprogramowania Examinera i FESa korzystali z tej samej dokumentacji, a niestety Włosi nie słyną z precyzji i w dokumentacji zdarzają się błędy, czasem jest zła jednostka, czasem zły przelicznik... nie przejmuj się tym co jest podane w rubryce docelowe/oczekiwane, porównaj odczyty z innym sprawnym samochodem.

    0
  • #3 08 Wrz 2012 00:49
    petarda0
    Poziom 18  

    Niestety nie mam innego silnika dla porównania odczytu z FES, zadałem pytanie na forum Fiata ale chyba nikt nie wie o co chodzi.

    2
  • #4 08 Wrz 2012 08:26
    fuelinyourblood
    Poziom 35  

    sprawdz egr

    0
  • #5 08 Wrz 2012 16:52
    petarda0
    Poziom 18  

    EGR mam zaślepiony blaszką z nierdzewki =1.5 mm
    Czasem z tego powodu mam zapisany błąd:

    1: P0404 - EGR
    Exhaust Gas Recirculation Circuit Range/Performance
    Powodem tego błędu jest to, że ECU otrzymała nieprawidłowy sygnał z czujnika. Usterka nie zostanie wykryta teraz, ale jest przechowywana w pamięci. Wyczyść kody błędów i obserwuj przyszłe wystąpienie tego błędu. Lampka na desce nie została aktywowana przez ten błąd.

    W innym temacie znalazłem wzmiankę o wyłączaniu EGR, podpowiedzcie jaki progs to robi.

    TomLib napisał:
    Zawsze można programowo wyłaczyc EGR i zaślepić


    Przy okazji, w FES w zakładce testy jest opcja o nazwie: "regulacja overboost", można kliknąc "wykonaj" ale poza chwilą oczekiwania nie ma innych opcji, w jakich warunkach wykonuje się poprawnie taka regulację?

    0
  • #6 08 Wrz 2012 21:32
    tzok
    Moderator Samochody

    W zakładce testy są testy... jest to próbne wysterowanie siłownika obejścia turbiny. W kolejnej wersji będzie poprawione... niestety FES jest tak zrobiony, że nie widać co się tłumaczy.

    0
  • #7 09 Wrz 2012 00:05
    petarda0
    Poziom 18  

    Zgadza się, w tych testach można sprawdzić różne rzeczy ale do testu zaworu overboost sterującego siłownikiem turbiny jest potrzebne podciśnienie, dowcip polega że w czasie pracy silnika nie mozna wykonać tego testu a w warunkach w których sa jakieś resztki podciśnienia po wyłączeniu silnika chyba nie ma sensu.

    0
  • #8 09 Wrz 2012 00:10
    tzok
    Moderator Samochody

    Test dotyczy elektrozaworu siłownika, a nie samego siłownika... słychać czy "puka".

    0
  • #9 09 Wrz 2012 12:33
    jurekk55
    Poziom 34  

    petarda0 napisał:
    Zgadza się, w tych testach można sprawdzić różne rzeczy ale do testu zaworu overboost sterującego siłownikiem turbiny jest potrzebne podciśnienie,


    Ciężko wpiąć w rurkę trójnik i zmierzyć wartość podciśnienia?zaworek może być elektrycznie sprawny , mechanicznie nie zawsze
    EGR musi być w tym silniku sprawny i działać , bierze udział w regulacji ilości gazu zasilającego cylindry

    0
  • #10 09 Wrz 2012 22:17
    petarda0
    Poziom 18  

    jurekk55 napisał:
    EGR musi być w tym silniku sprawny i działać , bierze udział w regulacji ilości gazu zasilającego cylindry


    A co będzie jeśli nie będzie zmniejszał zawartości tlenu i zalepiał kolektora sadzami?
    Z tego co zauważyłem zaglądając w dolot to niezły syf tam był zanim zaślepiłem EGR, czujnik doładowania był zalepiony glutem z sadzy i oleju.
    Jeśli chodzi o zmniejszanie tlenu w celu zmniejszenia temperatury spalin to przy lekkim nagrzaniu silnika na biegu jałowym temperatura lekko spada pomimo zaślepienia EGR więc co poza wydumana ekologią i sadzą?

    0
  • #12 07 Lis 2013 12:41
    MariuszLodz
    Poziom 12  

    Podnoszę temat ponieważ problem nie został rozwiązany a wyraźnie zmienił cel. Przypadek do rozgryzienia:
    Fiat Stilo 3D/ 1,9 JTD 115km, 8v, 2002r, EDC15C7 przejechane 150-360 km rozbieżność wynika z "tuningu" między zegarami a sterownikiem.
    Kopci, mało mocy, podstawione 4 przepływomierze i wszystkie mierzą z taką sama różnicą jak na początku wątku.
    Zrobione: pomiary cisnienia doładowania, wtryskiwaczy, pompy, czyszczenie i szczelność dolotu od początku do końca , nie zdjąłem tylko katalizatora bo brakło czasu.
    Podejżewam zły model sterownika np. po wymianie, uszkodzenie toru pomiarowego... może troche wydumane... albo np gdzieś urwana masa... albo... Pomiary robiłem cdif2

    0
  • #13 07 Lis 2013 14:02
    tzok
    Moderator Samochody

    Zapewne masz zalepiony sadzą kolektor dolotowy i kanały dolotowe w głowicy...

    0
  • #14 07 Lis 2013 14:16
    MariuszLodz
    Poziom 12  

    ... właściwie troche się obawiałem tej odpowiedzi, faktycznie w kolektorze było sporo sadzy które wyssałem ale do kanałów juz nie ma jak dojść, tym bardziej że wszystko co nie ściągne spadnie do zaworów które się pewnie poblokują.... liczyłem jeszcze na jakieś niedomagania sterownika do którego potrzeba mniej inwazji...

    0
  • #15 07 Lis 2013 14:23
    tzok
    Moderator Samochody

    Luźna sadza jest niegroźna, ale światło kolektora i kanałów potrafi zarosnąć nagarem z oleju i sadzy w 70-80%... i nie ma innej metody niż demontaż kolektora i mechaniczne usunięcie nagaru.

    0
  • #16 08 Lis 2013 19:59
    petarda0
    Poziom 18  

    Zrobiłbym testy w FES na ilość paliwa, sprawdził filtr paliwa, regulator ciśnienia, szczelność układu pomiędzy turbiną itd.

    1
  • #17 09 Lis 2013 02:17
    MariuszLodz
    Poziom 12  

    Wszystkie ciśnienia są w normie dolot szczelny itd, katalizator odpada bo odpiąłem, rano oblukam sterownik bo też go zdjąłem. Został tylko dolot a właściwie same kanały bo główny ciąg wyczyszczony, niestety nie zmierzyłem kompresji na wszystkich cylindrach ale sam już nie wiem gdzie szukać przyczyny... pomiary kompa robie cdif2. Z tymi kanałami to sam nie wiem, gdyby były przytkane troche to pomiar mógłby być aż tak przekłamany...? 40mg zmierzonych do 300mg oczekiwanych? no i dziwi mnie że przepływomierz mierzy tak samo jak u autora tematu, zbieg okoliczności?

    0
  • #18 09 Lis 2013 02:33
    Bartolinis
    Poziom 10  

    Wtrącę się tak po szybkim przeczytaniu postu...
    Sprawdź przepustnicę i poproś kogoś żeby "przegazował" i stań przy wydechu... tak na "czuja" zobacz jakie ciśnienie spalin z rury jest, jak nie wiesz czy dobre czy nie to porównaj z jakimkolwiek innym "TDI" , o podobnej pojemności i mocy

    0
  • #19 09 Lis 2013 02:37
    MariuszLodz
    Poziom 12  

    Więc na czuja to ciśnienie bardzo słabe... ,po odpięciu katalizatora nawet nie bardzo hałasuje. Przepustnice? tam jest tylko klapa gasząca ale chyba :) jest otwarta przynajmniej taką ją ostatnio widziałem :)

    0
  • #20 09 Lis 2013 12:08
    tzok
    Moderator Samochody

    Jeszcze jedna możliwość to nie otwierają się (lub nie w pełni się otwierają) zawory...

    0
  • #21 24 Sie 2014 15:25
    Patryk987
    Poziom 17  

    Witam odgrzewam temat mam dokładnie to samo auto i ten sam problem.
    1. przepływ oczekiwany 5-10 razy więkrzy niż zmierzony.
    2. przeładowuje do 3 bar
    3. mało mocy, słabo wkręca się na obroty

    Po wypięciu przepływki jest lepiej ale bez rewelacji.
    Napięcie na przepływce zmienia się od 1 do 4.7V czyli ok, ale wskazanie w FES
    pokazuje od 50 - 300 mg/w.

    Myślałem że to starte krzywki na walku rozrządu ale po zdjęciu pokrywki
    okazało sie że krzywki nie noszą śladu zużycia.

    Koleją myślą był zapchany kolektor dolotowy ale po odkręceniu okazało się że jest czysty. Czyli problem jest wyłącznie elektryczny.

    Czy kolega rozwiązał problem ?

    0
  • #22 28 Sie 2014 18:53
    petarda0
    Poziom 18  

    Jeśli nie jesteś pewny szczelności EGR to zaślep go na czas gmerania.
    Do sprawdzenia szczelność układu turbiny, działanie zmiennej geometrii, działanie zaworu overboost i regulator ciśnienia, w regulatorze jest do wyczyszczenia bardzo drobne siteczko, najlepiej płynem do osadów i sprężonym powietrzem oraz uszczelki do wymiany.
    Jak nie zapomnę to jutro sprawdzę w pracy jaki jest numer zestawu naprawczego Bosch tych uszczelek.
    Zacznij od wlania płynu STP do czyszczenia układu paliwowego.
    Jest specjalny spray do rozpuszczania nagarów w kolektorze.

    1