Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pokrywa do akwarium 80x35cm

shadowrider 08 Wrz 2012 17:26 41511 24
  • Pokrywa do akwarium 80x35cm

    Pokaże tu jak wykonałem swoją pokrywę do standardowego akwarium 112l.
    Do tej pory miałem pokrywę Wromak, która jest wielkim nieporozumieniem, bo:
    - kabel oryginalny nie sięgał mi nawet do podłogi
    - wychodził on luźno spod pokrywy - nie dało się jednym ruchem założyć jej na akwa bo zawsze się gdzieś plątał
    - świetlówki są zainstalowane z tyłu - niby dobre to dla roślin, które w większości są w tyle ale ryby pływające przy przedniej szybie były stroną zacienioną do obserwatora a przez to ich kolory były przytłumione
    - dodatkowo jak trzeba było coś podłubać w środku to trzeba było ściągać całą pokrywę a wtedy w akwa było ciemno.

    Ideą było zrobienie pokrywy na 2 świetlówki T5 z możliwością dodania kolejnych w miarę potrzeby w przyszłości. Świetlówki miały mieć możliwość dowolnego położenia w pokrywie. Do tego większość prac porządkowych w akwarium mogła być prowadzona w pełnym świetle.

    Przy budowie posiłkowałem się stronami:
    http://fawa.pl/viewtopic.php?f=2&t=5371
    http://www.retez.pl/Opis-pokrywy.php

    Spis elementów:
    Formatki spienionego PCV zakupione na wymiar tu: http://www.artplex.pl/
    Element nr 1 = 352 x 120 x 5 mm sztuk: 2
    Element nr 2 = 352 x 80 x 6 mm sztuk: 2
    Element nr 3 = 812 x 120 x 5 mm sztuk: 2
    Element nr 4 = 790 x 80 x 6 mm sztuk: 2
    Element nr 5 = 802 x 302 x 10 mm sztuk: 1
    Element nr 5a = 802 x 50 x 10 mm sztuk: 1
    + Zawiasy - 135zł

    Statecznik elektroniczny na 2 świetlówki T5 70zł
    Świetlówki 100zł
    Oprawy bryzgoszczelne 30zł
    Odbłyśniki 40zł
    Wyłącznik
    Karnisz 12zł
    Gałka do klapy 2,70zł
    Okleina 30zł
    Osłona statecznika 20zł


    Pokrywa do akwarium 80x35cm

    Elementy 1,2 i 3,4 kleiłem kropelką i łączyłem wkrętami. W tylnej ściance zrobiłem otwory na rury filtra i grzałkę.
    Pokrywa do akwarium 80x35cm

    Pomiędzy akwarium a ścianą mam mało miejsca więc cała elektryka musiała się zmieścić w środku. Osłona statecznika to zwykły profil do osłony przewodów z marketu budowlanego.
    Pokrywa do akwarium 80x35cm Pokrywa do akwarium 80x35cm Pokrywa do akwarium 80x35cm Pokrywa do akwarium 80x35cm Pokrywa do akwarium 80x35cm

    Osłonę statecznika uszczelniłem silikonem [miałem tylko brązowy pod ręką więc nie wygląda to szczególnie].
    Pokrywa do akwarium 80x35cm

    Boki mocowałem do siebie na klej i kątowniki.
    Pokrywa do akwarium 80x35cm

    Klapa potrzebowała punkt podparcia na środku:
    Pokrywa do akwarium 80x35cm

    Odbłyśniki wiszą na karniszu, który jest oparty o pokrywę na kątownikach i kawałkach PCV. Odbłyśnik wisi na karniszu na plastikowych kołkach do mocowania kabli do ścian.
    Pokrywa do akwarium 80x35cm Pokrywa do akwarium 80x35cm Pokrywa do akwarium 80x35cm

    Rzuty z góry:
    Pokrywa do akwarium 80x35cm Pokrywa do akwarium 80x35cm

    I z dołu:
    Pokrywa do akwarium 80x35cm

    Zostało doklejenie zawiasów i oklejenie.
    Pokrywa do akwarium 80x35cm Pokrywa do akwarium 80x35cm

    A potem przyszedł do głowy pomysł zamontowania jakiegoś mechanizmu podtrzymywania klapy. W sklepie meblowym zakupiłem przegub do unoszenia frontów szafek. Dzięki temu mogę zatrzymać klapę w każdej pozycji.
    Pokrywa do akwarium 80x35cm

    Tak to wygląda na sucho:
    Pokrywa do akwarium 80x35cm Pokrywa do akwarium 80x35cm

    A tak na mokro:
    Pokrywa do akwarium 80x35cm Pokrywa do akwarium 80x35cm Pokrywa do akwarium 80x35cm

    Podsumowanie:
    Pokrywa odpalona dzisiaj więc na razie tylko ogólne uwagi. Istotne jest dodanie 2mm na obrysie żeby pokrywa gładko wchodziła na akwarium, dlatego tu jest 802x302mm zamiast po prostu 800x300. Klapa okazała się za szeroka - zwęziłem ją o ok.3mm a i tak po oklejeniu był problem z domykaniem - potraktowałem ją młotkiem na koniec i jest lepiej.
    Okleina czarny mat jest dobra bo pasuje do każdego wnętrza jednak widać na niej kurz i paluchy, jak i niedoskonałości oklejania na kantach.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    shadowrider
    Poziom 10  
    Offline 
    shadowrider napisał 12 postów o ocenie 42, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Warszawa. Jest z nami od 2008 roku.
  • #2
    Rafał 116
    Poziom 17  
    Pomysł i wykonanie bardzo mi się podoba. Szkoda że nie zamontowałeś oświetlenia ledowego, wydaje się że masz na to sporo miejsca. Używasz jakiegoś sterownika?
  • #3
    pawel-jwe
    Poziom 30  
    Widzę, że kolega włożył w to sporo pracy i kilka naprawdę dobrych pomysłów (np. ruchome ułożenie świetlówek). Pogratulować pomysłowości i wykonania.
    Miał bym jedno ale ;) mianowicie co do okleiny - osobiście mam bardzo duże obawy że w niedługim odstępie czasu będzie się odklejać i sprawiać problemy, być może delikatne zmatowienie i pomalowanie matowym spray'em było by dużo lepsze.
  • #4
    pepe33
    Poziom 18  
    pawel-jwe napisał:

    Miał bym jedno ale ;) mianowicie co do okleiny - osobiście mam bardzo duże obawy że w niedługim odstępie czasu będzie się odklejać

    Tym bym się nie martwił mam tak zrobione o czterech lat i się trzyma bardzo dobrze, bardziej nie trafionym pomysłem są śruby i te metalowe zawiasy po kilku miesiącach zmienią kolor na brąz.
  • #5
    shadowrider
    Poziom 10  
    Rafał 116 napisał:
    Pomysł i wykonanie bardzo mi się podoba. Szkoda że nie zamontowałeś oświetlenia ledowego, wydaje się że masz na to sporo miejsca. Używasz jakiegoś sterownika?


    Jeśli LEDy to tylko jako oświetlenie nocne - może w przyszłości. Są lampki ledowe do krewetkariów jako główne oświetlenie ale nie ma jeszcze ustalonej opinii jak się czują rośliny pod nimi.
    Na początku się już bałem że będę musiał wstawić trzecią świetlówkę. Miałem Sylwanię Grolux + Aquastar. Nie polecam było ciemno, zimno i blado. W sklepie pod domem pan pozwolił mi stestować Juwela Day, Nature i Color - zostaję przy Nature przód i Color tył.

    Dodano po 8 [minuty]:

    pawel-jwe napisał:
    Widzę, że kolega włożył w to sporo pracy i kilka naprawdę dobrych pomysłów (np. ruchome ułożenie świetlówek). Pogratulować pomysłowości i wykonania.
    Miał bym jedno ale ;) mianowicie co do okleiny - osobiście mam bardzo duże obawy że w niedługim odstępie czasu będzie się odklejać i sprawiać problemy, być może delikatne zmatowienie i pomalowanie matowym spray'em było by dużo lepsze.


    Czy lepsze to nie wiem ale pewnie łatwiejsze bo oklejanie to żmudna robota. Natomiast przy spienionym PCV wyglądałoby gorzej. Formatki nie były idealne. Miały drobne nierówności i postrzępienia na powierzchni. A na rogach byłyby widoczne porowatości - płyty były gładkie tylko na od dołu i góry ale w boczki [powierzchnie cięcia] już nie.

    Dodano po 3 [minuty]:

    pepe33 napisał:
    pawel-jwe napisał:

    Miał bym jedno ale ;) mianowicie co do okleiny - osobiście mam bardzo duże obawy że w niedługim odstępie czasu będzie się odklejać

    Tym bym się nie martwił mam tak zrobione o czterech lat i się trzyma bardzo dobrze, bardziej nie trafionym pomysłem są śruby i te metalowe zawiasy po kilku miesiącach zmienią kolor na brąz.


    Zawiasy są plastikowe a kątowniki i wkręty wyglądają na ocynkowane na żółto.
  • #6
    perlon
    Poziom 19  
    Widzę jeszcze jeden drobiazg. Ze zdjęć wynika, że wykropliny z pokrywy mogą spływać po zewnętrznej stronie akwarium. Potrzebny byłby jeszcze dodatkowy pasek po wewnętrznej stronie szkła aby temu zapobiec.
  • #7
    shadowrider
    Poziom 10  
    perlon napisał:
    Widzę jeszcze jeden drobiazg. Ze zdjęć wynika, że wykropliny z pokrywy mogą spływać po zewnętrznej stronie akwarium. Potrzebny byłby jeszcze dodatkowy pasek po wewnętrznej stronie szkła aby temu zapobiec.


    Przez ponad rok była u mnie zwykła pokrywa Wromak bez żadnych pasków i nigdy nic takiego nie wystąpiło.
  • #8
    perlon
    Poziom 19  
    Nie wiem jakiego wromaka miałeś. Ja mam tak wyprofilowaną pokrywę, że ma po obwodzie wewnątrz akwarium przetłoczenie które jest poniżej górnej krawędzi szkła. W ten sposób wykropliny żeby się wydostać poza akwarium musiałyby pokonać drogę do góry. W twojej pokrywie spływając po ściance pokrywy wystarczy że popłynie w bok na styku pokrywy i górnej krawędzi szkła i masz kropelki rosy poza akwarium. W temacie kol. przem997 wypowiadającego się powyżej jest pokazana pokrywa od spodu i widać o czym mówię.
  • #9
    shadowrider
    Poziom 10  
    OK faktycznie Wromak ma takie wręby. W sumie nie pomyślałem że to do tego i mój projekt nie zakładał problemu ze skroplinami. Do tej pory nic takiego się nie pojawiło - poczekamy do większej różnicy temperatur jednak wydaje się to być mało prawdopodobne ponieważ element 2 jest szerszy niż szyba.
    Pokrywa do akwarium 80x35cm
  • #10
    perlon
    Poziom 19  
    Styk pokrywy i szyby zadziała jak kapilara. Żeby uniknąć tego efektu należy dołożyć kapinos :) i będzie git. Zobacz jak wykańczane są np. balkony. Zawsze jest obróbka tworząca kapinos, bo gdyby jej nie było balkon zamakałby od spodu w skrajnym przypadku doprowadzałby wodę do ściany i w dół.
  • #11
    shadowrider
    Poziom 10  
    Być może natomiast nic takiego do tej pory nie zaobserwowałem ale jeśli trzeba nie będzie podejrzewam problemu z zainstalowaniem kapinosów. Tutaj tak naprawdę bardziej istotna jest szczelność osłony statecznika co do której nie jestem pewien w 100%.
  • #12
    kamil-c
    Poziom 12  
    Proponuję zrobić z tyłu otwory wentylacyjne bo taka szczelna obudowa hamuje znacznie cyrkulację powietrza a jak wiadomo woda natlenia się lustrem .... Co do skroplin to chyba nie powinny się wydostawać bo z tego co zaobserwowałem to oba elementy obudowy maja 11mm a szyba tylko 5mm więc zadziała to jak kapinos o którym już jeden z kolegów wspominał.
  • #13
    perlon
    Poziom 19  
    Gwoli ścisłości przewieszenie do wewnątrz akwarium to 1mm, 5mm nad krawędzią szyby i 5mm po zewnętrznej stronie. Oczywiście teoretycznie bo potrzebne są również luzy, które zmniejszają rzeczone przewieszenie. Ale autor wątku słusznie zauważył, że będzie coś z tym robił jak pojawi się problem więc poczekamy-zobaczymy.
  • #14
    shadowrider
    Poziom 10  
    kamil-c napisał:
    Proponuję zrobić z tyłu otwory wentylacyjne bo taka szczelna obudowa hamuje znacznie cyrkulację powietrza a jak wiadomo woda natlenia się lustrem ....


    Nie robiłem dodatkowych otworów bo stwierdziłem że wystarczą te dwa, które już są - większy na rury filtra i mniejszy na grzałkę. W innych projektach widziałem zamontowane wentylatory które włączają się się powyżej zadanej temperatury ale to bardziej w celu eliminacji skroplin. Cóż to moja pierwsza pokrywa - trzeba potestować z rok żeby stwierdzić co jeszcze jest tak naprawdę konieczne.
  • #16
    shadowrider
    Poziom 10  
    Temat jest mi znany jednak jako że świetlówki akwariowe są dosyć drogie to wolałem pewniejsze rozwiązanie. Na niekorzyść kombinowania z elektroniką z kompaktów przemawia to że jeśli pada świetlówka kompaktowa to w dużej części przypadków pada w niej właśnie elektronika. Po drugie trzeba znaleźć jeszcze taką która nie ma zimnego zapłonu albo sztukować termistory. Pewnie da się wszystko ale w tym wypadku odpuściłem.
  • #17
    shadowrider
    Poziom 10  
    Aktualizacja:
    Okazało się że wejdą mi dłuższe świetlówki 35W na styk. Z tego powodu zrezygnowałem z plastikowych łączników odbłyśnika do karnisza bo za bardzo wystawały. Zamiast tego wrzuciłem nierdzewną śrubę z nakrętką. Na szczęście statecznik jest przystosowany do świetlówek o różnej mocy i wszystko gra. Tylko światła jest teraz dużo więcej i przez jakiś czas muszę krócej świecić żeby glony nie wyskoczyły.
    Pokrywa do akwarium 80x35cm Pokrywa do akwarium 80x35cm
  • #18
    brylka3
    Poziom 11  
    Co do oświetlenia ledowego na noc nie polecam.
  • #19
    pelykan
    Poziom 11  
    @brylka3
    Co widzisz złego w nocnym oświetleniu? Napisz - ciekawy jestem "Twojego spojrzenia na problem". :)

    Ja mam zamiar w końcu takie sobie zrobić. Imho delikatne (słabe) niebieskie światło LED w nocy nie powinno przeszkadzać rybom. Na tyle słabe, żeby powiedzmy 1/3 (może 1/2) zbiornika w nocy od dołu jest w cieniu (nieoświetlona). Umożliwi to oglądanie nocnego życia w akwarium. Poza tym ogólnie rzecz biorąc wrażenia estetyczne dla oglądającego będą niesamowite.
  • #20
    brylka3
    Poziom 11  
    Wychodziłem z takiego samego założenia jak ty, ale miałem okazje poznać ludzi którzy od wielu lat chodują ryby w akwariach po 800 l. I sam miałem przez krótki czas. po 1 musisz robić albo zasilacz albo transformatory itp. bo po 230 nie polecam. Ryby wbrew pozorą odbierają to światło mają bardziej wyczulony zmysł wzroku niż my. Przez okres jak miałeś oświetlenie nocne nie miałem ikry przy moich skalarach w 200 l zbiorniku.
  • #21
    pelykan
    Poziom 11  
    Jestem początkującym akwarystą i nie będę polemizował. Być może masz rację. ja na razie zbieram doświadczenia w tej dziedzinie ... :) Nie mam na razie skalarów, ale jeśli rybkom w moim akwarium będzie to przeszkadzać to wyłączę.

    Natomiast co do samych LED-ów. Widziałem je w akcji. Pan sprzedawca w sklepie elektronicznym był tak uprzejmy, że odwinął ze szpuli kawałek takiej taśmy z diodami i włączył to na baterii na chwilę. Widziałem jak to świeci przy różnych napięciach. Efekt wg. mnie wspaniały. No i nagrzałem się na takie coś.
    Zasilacz na około 6 V to nie kłopot bo takie podobne leżą u mnie. Przynajmniej jeden będzie miał "zatrudnienie". :) Pasek 70 cm niebieskich LED-ów nie kosztuje zbyt dużo więc ja mam w planach go zamontować i sterować jakimś zegarem za -naście złotych. Nie musi się to przecież świecić całą noc ...
    Ale tak czy siak - dzięki za odzew w tym temacie.

    pozdrawiam
    Paweł
  • #22
    perlon
    Poziom 19  
    No to może jeszcze jakieś sterowanie PWM do tych diod żeby po zgaszeniu oświetlenia dziennego przez określony czas świeciły ze spadającym natężeniem a przed odpaleniem rano symulowały świt? Poszukaj w sieci opisu sterownika akwariowego Skalar tam jest zaimplementowany taki mechanizm a jak to zrobić to na elektrodzie jest całe wiadro informacji.
  • #23
    brylka3
    Poziom 11  
    Co do diodek to ja robiłem samemu na diodach zmatowionych. aby światło było rozproszone. Rób jak uważasz. Jakie masz rybki ?
  • #24
    pelykan
    Poziom 11  
    Jak wcześniej wspomniałem - jestem początkującym akwarystą (mam akwarium jakieś 1,5 roku). Jeśli chodzi o obsadę zbiornika to trochę gupików, trochę mieczyków, jeden zbrojnik niebieski (większe okazy wydałem bo dewastowały roślinność) i jeden kirysek. Gupiki, mieczyki i zbrojniki już zdążyły się rozmnożyć u mnie. Kiryski miałem 3 (kupione w sklepie zoologicznym) ale tylko jeden (największy) przeżył zmianę zbiornika, mniejsze kiryski padły po kilku tygodniach. Jak na razie zbiornik mały bo 50 litrowy, ale w dobrej kondycji. Jestem w trakcie przesiadki na zbiornik 126 litrów i stąd m.in. moje zainteresowanie oświetleniem nocnym. Za jakiś czas może obsada rybek ulegnie nieznacznej wymianie na coś dodatkowego. Jakiś drapieżnik by się przydał bo czasami mam nadwyżki gupików i mieczyków. :) - ale to już temat na inną dyskusję (nie w tym temacie o oświetleniu).

    Czy faktycznie jest duża różnica między LED-ami ze zmatowioną bańką a bańką przezroczystą? Ja w sklepie elektronicznym miałem okazję widzieć w akcji LED-y niebieskie ale takie na taśmie samoprzylepnej. Tu nie ma mowy o tym żeby je zmatowić bo taśma jest dosyć delikatna. Chyba, żeby ją czymś cienko pomalować co by udawało zmatowienie. Ale dopóki tego nie zamontuję w akwarium nie jestem w stanie stwierdzić czy zmatowienie taśmy LED-ów jest ważne. Mnie chodzi tylko o to, żeby trochę rozjaśnić panujące w nocy ciemności.
  • #25
    brylka3
    Poziom 11  
    Są diody dyspresyjne czy jakoś tak działają je jak zmatowione.