Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Whirlpool AWM 8123 - Obroty na starcie

John Doe 12 Wrz 2012 20:50 3936 13
  • #1 12 Wrz 2012 20:50
    John Doe
    Poziom 10  

    Witam!

    Mam problem z pralka Whirlpool AWM 8123 polegający na dziwnym rozkręcaniu się pralki do dużych obrotów zaraz na początku prania.

    Pralce włączyłem przed chwilą delikatny program na 44min, wsad tak na 3/4 i po zalaniu wodą pralka kręci raz w lewo raz w prawo ale sęk w tym że to nie jest zwykłe obracanie ale rozkręca się dosyć mocno i spowalnia potem w drugą stronę jedzie normalnie i za którymś razem znowu kręci szybko i zwalnia kontynuując obracanie normalnie.
    Mnie osobiście przypominało to rozrzucanie prania ale wcześniej tego nie robiła i co dziwne w pewnym momencie zakręciła tak gwałtownie i mocno że aż nią zatrzepało.

    Pierwszy raz jak ją rozebrałem to zauważyłem pęknięty stabilizator ale szybko i bezproblemowo go wymieniłem.
    Na drugie pole poszedł pasek gdy z całe koło było pokryte swego rodzaju sadzą z wytartej gumy niestety też nic to nie zmieniło.

    Nie wiem już gdzie szukać przyczyny... myślałem o tachometrze ale reszta prania przebiega bez problemu a jakiekolwiek symptomy występują tylko na początku prania.

    Wcześniej przed wymianą stabilizatora widziałem jak po takim zakręceniu pralka stanęła i zaczęła mrugać dioda koniec prania.
    Użytkownicy donieśli mi też, że zdarzyło się i po takim kręceniu pralka zatrzymywała się i świeciła diodą koniec prania w zależności od programu 2, 5 lub 11 razy zazwyczaj ok 2-3 minuty prania po czym ruszała dalej piorąc już normalnie.

    Proszę o jakieś informacje co może być przyczyną co sprawdzić etc.

    0 13
  • #2 12 Wrz 2012 23:40
    zhudomel
    Specjalista AGD

    John Doe napisał:
    myślałem o tachometrze
    Więc działaj.

    0
  • #3 13 Wrz 2012 21:12
    karol5608
    Poziom 28  

    Mi9ałem kiedyś trochę podobny przypadek, z tym że pod koniec prania pralka "zrywała" i to był koniec prania. Winny okazał się tachogenerator , który po nagrzaniu tracił połączenie elektryczne. Diagnoza nie była szybka, ale skuteczna. Po wymianie praleczka śmiga aż miło. Powodzenia.

    0
  • #4 13 Wrz 2012 22:20
    John Doe
    Poziom 10  

    Witam!
    Dziękuję Karol za podpowiedzi. Jak przebiega procedura testowa?
    Sprawdzić opór miernikiem na tacho?
    O ile się nie mylę to siedzi on na silniku po drugiej stronie wału pasowego w tulei zamkniętej taką metalową osłoną/nakładką i wychodzą z niego do kostki dwa przewody czy tak?
    Idąc dalej jeśli pralka ma zrywy tylko na początku czyli przy zimnym tacho to czy go wymieniać czy szukać usterki gdzieś indziej?
    Dzisiaj na niego spojrzałem tak na szybko bo nie było za dużo czasu i poza kłakami kurzu od strony szczotek, które usunąłem to ani ta podkładka zabezpieczająca nie była poluzowana ani nie dostrzegłem żadnych znamion usterki.
    Oczywiście trzeba go pewnie zmierzyć miernikiem tylko jakie wartości ma mieć?
    Pozdrawiam i z góry dziękuję z wszelkie podpowiedzi.

    0
  • #5 13 Wrz 2012 23:05
    zhudomel
    Specjalista AGD

    Dobrze sprawdź to tacho, może coś znajdziesz.

    0
  • #6 14 Wrz 2012 19:49
    John Doe
    Poziom 10  

    Witam.
    Sprawdziłem miernikiem opór na stykach 1-2, które wychodzą z tacho do kostki (dwa czerwone kable) i jest dokładnie tak jak w instrukcji serwisowej czyli 68.7 ohm.
    Jak się zakręci kołem pasowym to opór skacze w zakresie od 50-88 ohm choć to szczytowe wartości. Częściej jest 55-80ohm.
    Wczoraj starałem się troszeczkę dobić tę osłonkę metalową na tacho i o dziwo dziś mi zgłoszono, iż pralka ześwirowała raz i dopiero po 10-15 min prania.
    Puściłem ją właśnie i jednak nadal kręci i przyspiesza tak że nią telepie więc jednak chyba tacho daje ciała.

    Jakie jeszcze metody diagnostyczne mogę przeprowadzić zanim zdejmę tę osłonę i zacznę dłubać w środku i czy to możliwe, że to poluzowany magnes czy raczej całe tacho do wymiany?
    A jeśli do wymiany to czy znacie orientacyjny koszt i czy prosto jest takie tacho kupić?

    0
  • #7 14 Wrz 2012 20:55
    karol5608
    Poziom 28  

    Magnes na pewno do sprawdzenia. Ja co do uszkodzenia tacho doszedłem dopiero monitorując działanie prądniczki podczas całego cyklu prania. W pewnym momencie przestał dawać napięcie i opór wzrósł do mega omów. A co ciekawe po chwilowym ostygnięciu wszystko wracało do normy.

    0
  • #8 14 Wrz 2012 22:35
    John Doe
    Poziom 10  

    Witam!
    Zmierzyłem opór 10 minut po praniu jak silnik i tacho było jeszcze ciepłe i opór wzrósł do 71.8ohm i na pewno taki się utrzymywał przez kolejnych 30 minut.

    Pralka świruje już w drugiej minucie więc nie wiem czy sam fakt zwiększenia oporu cokolwiek zmienia.

    Idąc dalej zdjąłem osłonkę tacho i zobaczyłem to co widać na załączonym obrazku.
    Czy dobrze sądzę, że od tej strony niewiele zdziałam?

    Co dalej Panowie podpowiedzcie coś proszę.

    Whirlpool AWM 8123 - Obroty na starcie

    0
  • #9 15 Wrz 2012 16:58
    karol5608
    Poziom 28  

    Na obrazku widać właśnie tacho, dookoła uzwojenia a w środku magnes jak sądzę przykręcony. Nie widać dokładnie. Na środku to nie jest śrubka?

    0
  • #10 15 Wrz 2012 17:16
    John Doe
    Poziom 10  

    No niestety to nie jest śrubka. Nie bardzo jest się jak dobrać dalej ale mam silnik na wierzchu więc popatrzę dokładnie i za 10 minut napiszę czy to się da wyjąć.

    To nie śrubka wygląda bardziej jakby było zanitowane.
    Nie bardzo mam koncepcje jakby to można rozebrać i pytanie czy należy rozebrać.

    Magnes obejrzałem i nie widzę uszkodzeń ale mogą być pod plastikiem.
    Ktoś już rozbierał taki magnes? Wie jak?

    0
  • #11 15 Wrz 2012 18:44
    zhudomel
    Specjalista AGD

    To jest nit. Jeżeli magnes cały, to dalej nie rozbieraj (nie ma potrzeby). Możesz co najwyżej sprawdzić, czy ten nit nie jest luźny.

    0
  • #12 15 Wrz 2012 20:10
    John Doe
    Poziom 10  

    Nit cały nie jest luźny więc chyba z tacho wszystko w porządku.
    Mogę się jeszcze pokusić o monitoring oporu cewki przez cały czas jak będzie pracować może coś wykaże ale wątpię.
    Połączenia w silniku też są raczej ok ale mam ciekawostkę.

    Puściłem ją na bez prania na program szybki 30 minut ale zapomniałem odkręcić wodę :P
    Popracowała pompą po czym bardzo od razu kręciła ze zrywami w lewo i prawo i wywaliła błąd F06 co jest błędem silnika.
    I to mnie właśnie zastanawia dlaczego F06 a nie FP lub F13??

    Zorientowałem się dzięki kobiecie, że wody nie odkręciłem i puściłem ją raz jeszcze bez prania i tym razem było ok. nie rozpędzała się i po 5 minutach dałem jej wypompowanie wody i puściłem do prania pościel na 60 minut.

    Przykręciła szybko tylko z pierwszym razem tak jakby rozrzucała pranie po czym przez kolejne 5 minut zrywu nie było co dalej zobaczymy.

    Wertując forum przez pond godzinę naczytałem się o pralkach serii awm i pytanie czy dobierać się do programatora, sprawdzać luty i triak,o którym często ludzie pisali??
    Brakuje mi już koncepcji co z tą pralką zrobić więc proszę o dalszą pomoc.

    1
  • #13 18 Wrz 2012 10:15
    John Doe
    Poziom 10  

    Witam!

    Przypadłości pralki się rozwijają.
    Otóż dziś ustawiono pranie codzienne na 60stopni. Program się zaczął, nalała wodę, po czym zaczęło szarpać, wypompowała wodę i wywaliła błąd F06 różne kontrolki się zaświeciły - np jednocześnie pranie zasadnicze i wirowanie i obroty wirowania jednocześnie 400 i 100.

    Czy ktoś będzie tak dobry i pomoże w diagnozie?

    0
  • #14 22 Wrz 2012 17:45
    John Doe
    Poziom 10  

    Witam!

    Jako, że dalsza pomoc nie nadeszła to poradziłem sobie sam ale nie będę samolubem i podzielę się doświadczeniami z innymi użytkownikami forum.

    Rozebrałem większość pralki i dobrałem się do programatora.
    Spotkały mnie dokładnie takie same przygody jak kolegę z tego topicu https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.ph...ghlight=&sid=9602dc8424ff0281237416d17c5c74c1

    Osmolony układ Viper20A oraz dwa rezystory. Od spodu płytki natomiast było jeszcze gorzej, czarny nalot na ścieżkach na pierwszy rzut oka świadczył o tym, że coś się tu nieźle zjarało.
    Nic bardziej mylnego zarówno ścieżki jak i układ Viper oraz rezystory wystarczyło przetrzeć i okazało się, że wszystko jest sprawne.
    Pomiary miernikiem potwierdziły ten stan.

    Następnie pod lupę wziąłem triak BTB16 ale pomiar miernikiem nie wykazał nic.
    Jednak po przeczytaniu tylu tematów dla świętego spokoju postanowiłem dziada wymienić.
    Nie wiem kto wpadł na to aby był on razem z radiatorem przynitowany do płytki ale wystarczyły by luty.
    Tak czy owak wymieniłem triak i poskładałem pralkę i jakież było moje zdziwienie jak pralka zaczęła działać normalnie i bez żadnych zrywów.
    Oczywiście pomimo tego, że ustawienie krzywek i linki od wlewania wody zostało zaznaczone przed rozebraniem a sama nasadka z silnika programatora włożona dokładnie tak samo to woda lała się do dwóch komór jednocześnie i trzeba było dokonać korekty poprzez przestawienie o parę miejsc jednej z wajch.

    Wiadomo teraz, że przy problemach dla świętego spokoju warto wymienić triak za parę złotych przed szukaniem dalszej usterki.

    Pozdrawiam serdecznie i dziękuję wszystkim, którzy starali się pomóc.

    0
  Szukaj w 5mln produktów