Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Texa Poland
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Multipla 1.6 16V 03r - CNG awaria i regulacja dyferencjału

Pawel1812 14 Wrz 2012 01:01 2400 4
  • #1 14 Wrz 2012 01:01
    Pawel1812
    Poziom 26  

    Witam
    Uszkodzeniu uległ mechanizm różnicowy w skrzyni biegów - zblokowany mechanizm spowodował zerwanie przegubu homokinetycznego, autem dało się jechać na jednej półosi. Problem w tym, że wersja Bipower na CNG ma inne przełożenia niż wersja na benzynę. Szanse na skrzynię do Bipower za rozsądne pieniądze dążą do zera, w ASO cena skrzyni jest zaporowa. Ten samochód jest i tak dość słaby więc nie chciałbym go jeszcze bardziej osłabiać montując skrzynię od wersji benzynowej.
    Trzeba wymienić uszkodzone koła mechanizmu różnicowego. Zastanawiam się jak poprawnie dobrać grubość podkładek regulujących moment tarcia mechanizmu różnicowego.
    Elearn podaje:

    Cytat:


    Zamontować koła koronowe za pomocą odpowiednich pierścieni ustalających.

    Aby uzyskać właściwe zazębienie się kół koronowych i satelitarnych, posłużyć się pierścieniem ustalającym. Takie zazębienie jest właściwe wtedy kiedy podczas obrotu w zespole nie stwierdza się luzu i następuje on z lekkim oporem.



    Czy to oznacza, że po wymianie kół mechanizmu różnicowego należy regulacji dokonać na oko? Mimo poszukiwań nie udało mi się znaleźć odpowiedzi na pytanie jak to poprawnie zrobić.

    Procedura obliczania podkładek regulacji napięcia wstępnego łożysk mechanizmu różnicowego jest podana.
    Eper przewiduje na części zamienne podkładki w różnej grubości.

    Dlaczego mechanizmy różnicowe w tych autach padają? Czy warto wymienić wszystkie koła mechanizmu? Chcę to zrobić do jazdy aby co rok tego nie powtarzać. Auto miało 130.000 km potwierdzonego fakturami przebiegu oraz stanem wnętrza.

    Z góry dziękuję za wszelkie sugestie.

    0 4
  • Texa Poland
  • #2 14 Wrz 2012 10:58
    markslew
    Poziom 27  

    Do regulacji powinien byc uzywany czujnik zegarowy.

    0
  • Texa Poland
  • #3 14 Wrz 2012 12:41
    Pawel1812
    Poziom 26  

    Czujnik zegarowy jest takim narzędziem, którego zwykle bezpośrednio się nie używa a jedynie montuje do innego narzędzia specjalnego, którym się dokonuje pomiaru.
    Elearn mówi o użyciu czujnika zegarowego oraz narzędzia specjalnego 1.895.655.000 do ustalania napięcia łożysk dyferencjału. Podaje też wzór na wyliczenie podkładki.
    Niestety w kwestii ustalenia zazębienia mechanizmu różnicowego i wyliczenia grubości podkładki, z czego wynika moment tarcia mechanizmu mówi tylko tyle ile zacytowałem.

    0
  • #4 14 Wrz 2012 12:53
    robokop
    Moderator Samochody

    Tu jest właśnie pies pogrzebany - zarówno zbyt ciasno spasowany jak i zbyt luźno mechanizm będzie się zużywał szybko i hałasował. Prawdopodobnie po tej awarii masz do wymiany cały, wraz z tzw. koszem satelitów - nie wyobrażam sobie możliwości takiego zblokowania, aby obudowa nie została uszkodzona. Pokaż zdjęcia rozebranego mechanizmu.

    0
  • #5 17 Gru 2012 23:23
    Pawel1812
    Poziom 26  

    Problem został rozwiązany. Okazało się po policzeniu zębów kół zębatych, że skrzynia, która była zamontowana, nie pochodziła od tego samochodu - ktoś w międzyczasie wstawił taką jak była pod ręką, przez to samochód miał bardzo słabe osiągi. 140 km/h na autostradzie to było wszystko a trudno było ustalić co było tego przyczyną.
    W związku z powyższym naprawa uszkodzonej skrzyni stała się niecelowa, niedawno trafiła się i została zakupiona skrzynia używana od Multipli Bipower, która ma właściwe przełożenia.
    Niestety - nie da się tego ustalić z zewnątrz po numerze seryjnym jaka skrzynia w Multipli jest zamontowana. Czasem widać to po sztukowanym wybieraku - tak było u mnie. Wszystkie Fiaty Marea Bravo itp z silnikiem 1.6 16V mają pasującą do Multipli skrzynię, różniącą sięz z zewnątrz wybierakiem, natomiast Multipla z racji większej masy oraz dodatkowo Bipower z racji ciężkich stalowych butli CNG ma inne przełożenia (przede wszystkim przekładnia główna).
    W tych skrzyniach jeśli ktoś je zamienia wybierak zostaje ucięty oraz dosztukowany inny - wymiana wybieraka wymaga całkowitego demontażu skrzyni.

    0