Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik Bosch C3 błędnie pokazuje że akumulator jest naładowany

14 Wrz 2012 18:20 15063 13
  • Poziom 9  
    Na wstępie chciałbym się przywitać :)

    Jeżdżę samochodem mało, mam bilet miesięczny na miasto i mi się po prostu nie opłaca. W związku z tym muszę podładowywać akumulator. Kupiłem do tego celu prostownik Bosch C3. Kilka dni temu akumulator mi się rozładował, wymontowałem go z pojazdu i podłączyłem do prostownika. Nie wiem jak długo go ładował, bo podłączałem na noc, ładowarka jest inteligentna, sama powinna się przełączać w tryb podtrzymania gdy już naładuje do pełna. I w tym jest właśnie problem. Rano prostownik wskazywał, że jest w trybie podtrzymywania, zostawiłem go tak na jakieś 20h. Później zmierzyłem elektrolit i byłem bardzo zdziwiony, bo mimo iż prostownik wskazywał, że aku jest naładowany, to gęstość wynosiła 1,18 kg/l. Zaniosłem akumulator do zakładu zajmującego się diagnostyką, ładowaniem i sprzedażą akumulatorów. Aku jest w bardzo dobrym stanie, pomijając fakt, że jest głęboko rozładowany. Po powrocie próbowałem go podłączyć do prostownika, ale ten po kilku sekundach ładowania pokazuje że akumulator jest w pełni naładowany i przechodzi w tryb podtrzymania. Prostownik jest nowy. Nie mam pojęcia o co chodzi. Jeśli do jutra nie zacznie działać to zanoszę do zakładu naładować zanim mi płyty zasiarczy. Macie jakieś pomysły dlaczego prostownik nie działa tak jak powinien?

    Pozdrawiam
    Forwalaka
  • Poziom 16  
    Zmierz napięcie na zaciskach tego prostownika i Sam wyciągniesz wnioski.
  • Poziom 38  
    Ta sama uwaga odnośnie stwierdzonego stanu naładowania co kolegi Grzegorz_madera.
    Odnośnie prostownika, przypuszczam (może się mylę), że przy głęboko rozładowanym akumulatorze (za niskie napięcie na biegunach), ten prostownik (z bajerami) nie podejmuje ładowania. Jeżeli tak jest, to najpierw trzeba akumulator podładować zwykłym prostownikiem dla podniesienia napięcia akumulatora do poziomu, przy którym prostownik który ma kolega podejmie pracę.
    A na przyszłość nie dopuszczać do tak głębokiego rozładowania.
  • Poziom 9  
    Nie znam się na tym zupełnie ;/

    Kupiłem miernik uniwersalny. Pomiar napięcia po odłączeniu prostownika wykazał 13,12V, po coś około 20 minutach jest 12,99V. Gęstość elektrolitu to1,18 kg/l. Po podłączeniu prostownik po kilku sekundach przechodzi w tryb podtrzymania. Napięcie wtedy waha się ciągle pomiędzy 13,08V a 13,12V. Nie za bardzo wiem jak zmierzyć natężenie. Próbowałem tak, że przerwałem obwód odłączając krokodylek z minusa, wpiąłem w krokodylek jedną końcówkę miernika, a drugą dotknąłem słupka. Ustawienie na mierniku miałem na 10A DC. Prostownik zastartował, pokazało 3,6 po czym prostownik przeszedł na tryb podtrzymania i pokazywał 0,0.
    Czy te informacje coś Wam mówią?

    Pozdrawiam
    Forwalaka
  • Poziom 9  
    To ostatnie raczej odpada. Bosch C3 ma funkcję regeneracji akumulatorów. W przedziale pomiędzy 7,5 V i 10,5 V powinien ładować impulsowo, a później automatycznie zacząć ładować normalnie. Ładowanie kosztuje 30zł, zastanawiam się czy oddać do zakładu, czy lepiej kupić jakiś tani prostownik z marketu za 50zł i próbować ładować transformatorowym.
  • Poziom 9  
    Podpiął do aku jakieś takie urządzenie pomiarowe, wyglądało jakby miało jakiś duży opornik na kształt grzałki na sobie, i powiedział że jest ok bo pod obciążeniem ma dziesięć z hakiem, ale już nie pamiętam ile. Mi się to wydaje za mało, ale koleś siedzi w tym a ja jestem laikiem, więc nie dyskutowałem.
  • Poziom 43  
    Dziesięć z hakiem jest OK, przy rozładowanym spada poniżej 10V, nawet do 9.
    Czy mierzyłeś kiedykolwiek wcześniej gęstość elektrolitu? Może akumulator jest już mocno zasiarczony? Skoro:
    Forwalaka napisał:
    Pomiar napięcia po odłączeniu prostownika wykazał 13,12V, po coś około 20 minutach jest 12,99V.
    to jest naładowany (w moim akumulatorze przy ładowaniu z alternatora odpowiednio 13,2 i 13,0) ale jeżeli jest już zasiarczony to gęstość elektrolitu będzie niska. Sprawdź rzeczywistą pojemność akumulatora rozładowując go prądem ok 10A (np. poprzez żarówki samochodowe ) do napięcia 11,2 V mierzonego pod obciążeniem. Następnie podłącz prostownik i sprawdź jak długo będzie ładował do momentu przejscia w tryb podtrzymania.
    Nie napisałeś jakie jest napięcie na akumulatorze bezpośrednio przed przejściem w tryb podtrzymania, około 13,2 V czy wyższe. Czy napisane w instrukcji przy jakim napięciu prostownik przechodzi w tryb podtrzymania i czy to się zgadza z rzeczywistością.
  • Poziom 9  
    Jakieś 2 tygodnie temu miałem już problemy z akumulatorem. Samochód stał wtedy od tygodnia, odpaliłem go i po przejechaniu coś około 2 km zaczęły się dziać dziwne rzeczy. Deska rozdzielcza zaczęła świecić jak choinka, obroty spadły i ostatecznie silnik zgasł. Przekręcanie kluczyka powodowało zaświecenie się kontrolek, ale rozrusznik nawet nie próbował podjąć pracy. Po zepchnięciu auta na pobocze zdjąłem klemy, wyczyściłem je oraz słupki i podłączyłem ponownie. Rozrusznik próbował przekręcić, ale nie dawał rady. Kupiłem kable i przy pomocy innego samochodu odpaliłem. Później pojechałem w trasę, jakieś 100 km. Wszystko działało ok. Następnego dnia podładowałem aku tak ze 4 godziny, więcej czasu nie miałem. Po tym podładowaniu gęstość wynosiła jakieś 1,23 kg/l. Dodam, że możliwe jest iż mam coś z elektryką, lewy przedni migacz raz działa a raz nie. Nie mam jak go teraz sprawdzić bo musze do tego wymontować cały reflektor.
  • Poziom 43  
    Może padać jedna z cel w akumulatorze (wewnętrzne zwarcie). Obejrzyj akumulator czy któraś ze skrajnych cel nie jest lekko spuchnięta.
  • Poziom 9  
    Cele od strony plusa mają trochę większą gęstość niż te od strony minusa. Każda kolejna ma odrobinę więcej. Pomiędzy skrajnymi będzie różnica jakieś 0,015 kg/l.
  • Moderator Samochody
    Rezystancja wewnętrzna jest za duża i napięcie podczas ładowania szybko rośnie, aż osiąga wartość przy której automatyczna ładowarka stwierdza pełne naładowanie. Skoro samochód zapalił i po 2km brakło prądu to masz coś bardzo nie tak z samochodem... czyli podsumowując - ładowarka jest ok, akumulator do wymiany, a samochód do naprawy.

    Gęstość elektrolitu we wszystkich celach powinna być jednakowa, choć różnica ~0,015 kg/l (1,2%) to żadna różnica...